I min egen ungdom var det vanligt att finländska industriarbetare flyttade hem till Finland efter pensionen, utan att alls ha lärt sig svenska under sina kanske 30 år på Gränges eller Kema Nord... Nästa generation blir kvar och förvandlas till svenskar. Så funkade det för fd jugoslaver på 60-/90-talet och så funkar det framåt också.
Fusk på universitet är utbrett och handlar inte om att vissa hudfärger skulle vara mer benägna till fusk på högskoleprovet utan på att de dels har betydligt mindre chanser till bra prestationer från början, betydligt större medvetenhet om korruptionens möjligheter och i väldigt många fall helt saknar andra möjligheter att söka till högskola då de kanske saknar svenska betyg och de eventuella meriter man har med sig från hemlandet är vatten värda.
Under en tid på 90 talet hade jag god insyn i AMU utbildningarnas värld.
Det var då balkanflyktingarna kom, så det var en stor grupp av eleverna.
Alla som kom påstod att dom hade varit "Ingenjör" innan dom flydde, samtliga var utbildade vid ett par skolor som var totalt sönderbombade och utbrunna, så några betygskopior gick aldrig att få tag på, AMU la oerhörda resurser på det ett tag men accepterade så småningom att allt var borta.
Jag lärde känna en av dom mycket väl, även han påstod sig vara Ingenjör, antälld vid en lastbilsfabrik på växellådsavdelningen.
Han var ett matematiskt geni, kunde göra maskinritningar för hand, och visste uppenbarligen mycket om allt som hade med lastbilar/växellådor och dess konstruktion att göra.
Han sa "Jag skulle kunna designa ett test som avgör vilka av dom påstådda Ingenjörerna som verkligen är det, men får någon reda på att jag har gjort det så överlever jag inte"
Han sa med säkerhet att han var den enda riktiga Ingenjören han visste hade kommit till Umeå, alla andra ljög.
Därav dom stora rubrikerna i tidningarna om Ingenjörer som körde buss och bakade Pizza.
Han sa också "Alla säger att dom kommer att flytta tillbaka efter kriget, men INGEN kommer att göra det, dom har ingenting kvar där, allt är bombat och plundrat"
Många år senare mötte jag honom igen, dom hade någon slags förening för Balkanflyktingar i Umeå som han besökte ibland, så jag frågade honom om återflyttningen hade gjort att dom förlorade medlemmar, han sa "INGEN har flyttat tillbaka, tvärtom blir vi fler i föreningen för varje år"
Så det där med att folk flyttar tillbaka är nog en skröna i stil med att alla var högutbildade.
Dom tog helt enkelt chansen att tillskriva sig att vara högutbildade när dom visste att ingen kunde kolla, vilka universitet som inte hade några register kvar var välkänt, så det var bara att hugga till med att man hade studerat där.