Sverige idag..

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Största grupperna invandrare kommer som alla vet från Finland, Danmark och Norge fast de sällan nämns i debatten.

..att vissa hudfärger skulle vara mer benägna till fusk på högskoleprovet utan på att de ...betydligt större medvetenhet om korruptionens möjligheter

- Att finnar, norrmän och danskar inte förekommer i "debatten" beror helt och väldigt enkelt på att vi har inte de problemen med dem. Det är inte de nationaliteterna som bränner, spränger, misshandlar och våldtar. De har inte så stora kulturella skillnader vad gäller lagar och kvinnosyn bl.a.

När det gäller ditt svar på högskolefusk så håller jag med dig om att vissa nationaliteter har "..betydligt större medvetenhet om korruptionens möjligheter". Det är ytterligare tecken på tydlig kulturskillnad.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
- Att finnar, norrmän och danskar inte förekommer i "debatten" beror helt och väldigt enkelt på att vi har inte de problemen med dem. Det är inte de nationaliteterna som bränner, spränger, misshandlar och våldtar. De har inte så stora kulturella skillnader vad gäller lagar och kvinnosyn bl.a.

När det gäller ditt svar på högskolefusk så håller jag med dig om att vissa nationaliteter har "..betydligt större medvetenhet om korruptionens möjligheter". Det är ytterligare tecken på tydlig kulturskillnad.

Nu pratade vi väl "invandring" eftersom det ju lyfts, bla av dig, som ett av de största problemen i dagens Sverige?

Exemplet visar tydligt varför nyanser och kausala faktorer är viktiga om man vill förstå och inte bara basunera ut dynga.

Korruption handlar inte så mycket om "kultur" (i Göteborgs kommun möjligen) som om att samhällen som saknar lag och ordning samt hög utbildningsnivå, en stabil ämbetsmannakultur, fungerande rättssystem etc alltid blir korrupt. Pengar (och makt) löser det mesta. På samma sätt som det inte är självklart att man ser polisen som något gott i samhällets tjänst ser man inte heller det offentliga som något som följer regler.

Om vi tex benar i det första så är jag övertygad om att misshandel är överrepresenterat bland de finska invandrarna i Sverige, på samma sätt som det är överrepresenterat i Finland jämfört med Sverige.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I min egen ungdom var det vanligt att finländska industriarbetare flyttade hem till Finland efter pensionen, utan att alls ha lärt sig svenska under sina kanske 30 år på Gränges eller Kema Nord... Nästa generation blir kvar och förvandlas till svenskar. Så funkade det för fd jugoslaver på 60-/90-talet och så funkar det framåt också.

Fusk på universitet är utbrett och handlar inte om att vissa hudfärger skulle vara mer benägna till fusk på högskoleprovet utan på att de dels har betydligt mindre chanser till bra prestationer från början, betydligt större medvetenhet om korruptionens möjligheter och i väldigt många fall helt saknar andra möjligheter att söka till högskola då de kanske saknar svenska betyg och de eventuella meriter man har med sig från hemlandet är vatten värda.

Under en tid på 90 talet hade jag god insyn i AMU utbildningarnas värld.

Det var då balkanflyktingarna kom, så det var en stor grupp av eleverna.

Alla som kom påstod att dom hade varit "Ingenjör" innan dom flydde, samtliga var utbildade vid ett par skolor som var totalt sönderbombade och utbrunna, så några betygskopior gick aldrig att få tag på, AMU la oerhörda resurser på det ett tag men accepterade så småningom att allt var borta.

Jag lärde känna en av dom mycket väl, även han påstod sig vara Ingenjör, antälld vid en lastbilsfabrik på växellådsavdelningen.
Han var ett matematiskt geni, kunde göra maskinritningar för hand, och visste uppenbarligen mycket om allt som hade med lastbilar/växellådor och dess konstruktion att göra.
Han sa "Jag skulle kunna designa ett test som avgör vilka av dom påstådda Ingenjörerna som verkligen är det, men får någon reda på att jag har gjort det så överlever jag inte"

Han sa med säkerhet att han var den enda riktiga Ingenjören han visste hade kommit till Umeå, alla andra ljög.
Därav dom stora rubrikerna i tidningarna om Ingenjörer som körde buss och bakade Pizza.

Han sa också "Alla säger att dom kommer att flytta tillbaka efter kriget, men INGEN kommer att göra det, dom har ingenting kvar där, allt är bombat och plundrat"

Många år senare mötte jag honom igen, dom hade någon slags förening för Balkanflyktingar i Umeå som han besökte ibland, så jag frågade honom om återflyttningen hade gjort att dom förlorade medlemmar, han sa "INGEN har flyttat tillbaka, tvärtom blir vi fler i föreningen för varje år"

Så det där med att folk flyttar tillbaka är nog en skröna i stil med att alla var högutbildade.

Dom tog helt enkelt chansen att tillskriva sig att vara högutbildade när dom visste att ingen kunde kolla, vilka universitet som inte hade några register kvar var välkänt, så det var bara att hugga till med att man hade studerat där.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fördumningen av svenska akademiker ska nog inte beskyllas invandringen utan att sossarna på 80-/90-talet kom på att de skulle göra alla till akademiker. Säg, luktar det inte lite förakt för den vanlige arbetaren?

Så även de praktiska gymnasieutbildningarna blev treåriga för även en svetsare skulle ju ha högskolebehörighet, sen började de öka på antalet högskoleplatser.

Och naturligtvis måste man sänka kraven på intagningskraven ifall man vill fylla fler utbildningsplatser, och vill man sen att eleverna ska ta sina examen trots sämre grundmaterial så följer ju sänkta krav för examen på det.

Jag har själv suttit med på institutionsmöten där det skamlöst diskuterat släpptentor för att elever som haft svårt med vissa tentor ska få sin examen ändå. Och idag står vi där, en civilingenjör idag är väl inte mer värd än en gymnasieingenjör för 25 år sedan, och det är väl lika gott om disputerade doktorer som det var civilingenjörer då.

Och hantverkare är det ständigt underskott av.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu pratade vi väl "invandring" eftersom det ju lyfts, bla av dig, som ett av de största problemen i dagens Sverige?

Exemplet visar tydligt varför nyanser och kausala faktorer är viktiga om man vill förstå och inte bara basunera ut dynga.

Korruption handlar inte så mycket om "kultur" (i Göteborgs kommun möjligen) som om att samhällen som saknar lag och ordning samt hög utbildningsnivå, en stabil ämbetsmannakultur, fungerande rättssystem etc alltid blir korrupt. Pengar (och makt) löser det mesta. På samma sätt som det inte är självklart att man ser polisen som något gott i samhällets tjänst ser man inte heller det offentliga som något som följer regler.

Om vi tex benar i det första så är jag övertygad om att misshandel är överrepresenterat bland de finska invandrarna i Sverige, på samma sätt som det är överrepresenterat i Finland jämfört med Sverige.

Är det anledningen till att korruption och nepotismen tyck öka för varje dag som går i Sverige?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fördumningen av svenska akademiker ska nog inte beskyllas invandringen utan att sossarna på 80-/90-talet kom på att de skulle göra alla till akademiker. Säg, luktar det inte lite förakt för den vanlige arbetaren?

Så även de praktiska gymnasieutbildningarna blev treåriga för även en svetsare skulle ju ha högskolebehörighet, sen började de öka på antalet högskoleplatser.

Och naturligtvis måste man sänka kraven på intagningskraven ifall man vill fylla fler utbildningsplatser, och vill man sen att eleverna ska ta sina examen trots sämre grundmaterial så följer ju sänkta krav för examen på det.

Jag har själv suttit med på institutionsmöten där det skamlöst diskuterat släpptentor för att elever som haft svårt med vissa tentor ska få sin examen ändå. Och idag står vi där, en civilingenjör idag är väl inte mer värd än en gymnasieingenjör för 25 år sedan, och det är väl lika gott om disputerade doktorer som det var civilingenjörer då.

Och hantverkare är det ständigt underskott av.

Ganska rätt, förutom det där med disputerade doktorer då...

Buy quality, cry once

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ganska rätt, förutom det där med disputerade doktorer då...

Buy quality, cry once

Nej, 25 år bakåt i tiden räcker nog inte för det påståendet, men se gamla filmer från 30-/50-talet där ingenjören tilltalades Herr Ingenjören och verkligen var en auktoritet. Sån auktoritet har inte en disputerad doktor idag.

Samma sak med läkare vars fackförbund iofs har lyckats bättre med att hålla uppe sin status ännu idag.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Allt beror på ursprung. Invandrare från exempelvis Iran och Syrien har både genomsnittsutbildning och intellektuella förmågor som ligger betydligt över genomsnittet för den svenska befolkningen, oavsett åldersgrupp. Afghanistan, Somalia betydligt lägre, ibland obefintligt. Ryskspråkiga invandrare bättre, arabiska sämre. Största grupperna invandrare kommer som alla vet från Finland, Danmark och Norge fast de sällan nämns i debatten.

Däremot är det så att barn och unga täpper till det eventuella utbildningsgapet på ett antal år medan de äldre förstås sällan gör det alls. I min egen ungdom var det vanligt att finländska industriarbetare flyttade hem till Finland efter pensionen, utan att alls ha lärt sig svenska under sina kanske 30 år på Gränges eller Kema Nord... Nästa generation blir kvar och förvandlas till svenskar. Så funkade det för fd jugoslaver på 60-/90-talet och så funkar det framåt också.

Fusk på universitet är utbrett och handlar inte om att vissa hudfärger skulle vara mer benägna till fusk på högskoleprovet utan på att de dels har betydligt mindre chanser till bra prestationer från början, betydligt större medvetenhet om korruptionens möjligheter och i väldigt många fall helt saknar andra möjligheter att söka till högskola då de kanske saknar svenska betyg och de eventuella meriter man har med sig från hemlandet är vatten värda.

” Största grupperna invandrare kommer som alla vet från Finland, Danmark och Norge fast de sällan nämns i debatten.”

Är det därför de saknas i listan, för att ”de inte nämns i debatten”? Vakna nu, det är 2000-tal, inte 1980-ish..

Källa: SCB

Det var ett antal år sen som Norden stod för majoriteten, varför man nu skulle klumpa ihop ett antal länder i din iver att hävda sin tes. Bryter man ut per nation så är det mer rättvisande, annars bör man jämföra nordiska ursprunglig/födelsenation mot exvis MENA.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
” Största grupperna invandrare kommer som alla vet från Finland, Danmark och Norge fast de sällan nämns i debatten.”

Är det därför de saknas i listan, för att ”de inte nämns i debatten”? Vakna nu, det är 2000-tal, inte 1980-ish..

Källa: SCB

Det var ett antal år sen som Norden stod för majoriteten, varför man nu skulle klumpa ihop ett antal länder i din iver att hävda sin tes. Bryter man ut per nation så är det mer rättvisande, annars bör man jämföra nordiska ursprunglig/födelsenation mot exvis MENA.
Lögnerna tilltar och blir allt mer desperata, för att citera en gammal forumprofil:

Korthuset faller samman

/Ah17

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Gissar att det är denna site som diskuteras:
https://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-manga-utrikes-fodda-sverige/

I slutet av 2017 bestod ungefär 18,5 procent av Sveriges befolkning av utrikes födda.1 Av alla utrikes födda kom 13 procent från Finland, Norge, Danmark eller Island. Finland har varit det vanligaste födelselandet sedan 1940-talet. De senaste årens höga invandring av personer födda i Syrien medförde att Syrien passerade Finland som det vanligaste födelselandet för utrikes födda i Sverige 2017. 9 procent av den utrikesfödda befolkningen var från Syrien, strax därefter kom Finland med 8 procent.

Räknar man tredje- och fjärde-led, som någon skrev förut, så leder nog Finland än... ;)

[DISCLAIMER]
Kratoz tar inget ansvar för korrektheten hos siffror i detta inlägg eller dess länkar.
[/DISCLAIMER]

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Diskuterar ni finnar för att de är så överrepresenterade i grova våldsbrott, våldtäktsstatistk mm eller vad

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Diskuterar ni finnar för att de är så överrepresenterade i grova våldsbrott, våldtäktsstatistk mm eller vad
Nej, sprängningar och barnrån.

Brooklyn får förklara varför hen ljuger och sprider falska nyheter, ingen annan kan veta.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tidigare hade vi ett bra inflöde till våra universitet och högskolor tack vare generösa regler, men det ändrades och vips minskar mängden intelligenta studenter.

Nu är det företag som tvingas jaga personal utomlands för att kompetens saknas här.

Men jag vill ha färdigutbildade som kommer (för att få ihop mitt saldo) Inte nån som sen går i skolan i 7 år å tar en ”master” i ekonomi
Vad säger sen att denna lycksökare stannar i detta skatteparadis :)

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Är inte de mest förekommande i brott mot arbetstidsregler, (iaf de jag känner till och de är plenty)?

"Hu mykke få ja jåppa?" Sen följer de ju inte reglerna ändå och jobbar mycket mer. Samhällsomstörtande och borde leda till repressalier generationsvis bakåt...enligt shoshiamokaterna. Partinamnet ska visst uttalas så enligt ledaren, åtminstone sen kollapsen hans.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vi som har varit med mer än fem år och har andra källor till kunskap än ”alternativa medier” har inte bara en bättre ton i diskussionen. Vi har också mer kunskaper och sammanhang.

Rådet är att inte enbart lita till den typen av källor och tro att allt är sant bara för det kommer från en sajt utan ansvarig utgivare.

Språkbruket avslöjar i vilka sammanhang man vanligtvis brukar diskutera dessa frågor.

Buy quality, cry once

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, sprängningar och barnrån.

Brooklyn får förklara varför hen ljuger och sprider falska nyheter, ingen annan kan veta.

Vad du svamlar Markus. Dessutom låter du som en såndär felstavande vuxen på Facebook som gått livets hårda skola.

Menar du att invandrare från Syrien är överrepresenterade när det gäller barnrån? Ljuger du alltså?

Buy quality, cry once

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad du svamlar Markus. Dessutom låter du som en såndär felstavande vuxen på Facebook som gått livets hårda skola.

Menar du att invandrare från Syrien är överrepresenterade när det gäller barnrån? Ljuger du alltså?

Buy quality, cry once
Byt inte ämne och försök att inte förolämpa i trängda lägen, förklara varför du ljög om att:

"Största grupperna invandrare kommer som alla vet från Finland, Danmark och Norge..."

Vi kan ta arabiska barnrån när vi är klara med detta, oroa dig inte.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Här ”ljugs” inte, finnarna är fortfarande låååångt fler.

Kom igen nu, svara istället på syrianernas förmenta brott.

Buy quality, cry once

Raderad medlem 51742

Guest
Vad jämför ni egentligen (bortsett från alla personangrepp), ursprungsländer för de som nu bor i Sverige och som någon gång invandrat eller ursprungsländer för de som invandrat till Sverige senaste tiden?

Utan att klargöra detta blir ju diskussionen aningen förvirrad :va

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...