Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Förklara det solidariska i att de som bidragit inte åtnjuter detsamma. På ett riktigt sossespråk helst.

Den enkla förklaringen är tydligen att de saknar vårdbehov - trots eventuell remiss till denna vårdenhet.
Vilka tomteläkare är det som sitter och skriver remisser åt folk som saknar vårdbehov egentligen. Vilket slöseri.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Allt beror på ursprung. Invandrare från exempelvis Iran och Syrien har både genomsnittsutbildning och intellektuella förmågor som ligger betydligt över genomsnittet för den svenska befolkningen, oavsett åldersgrupp. Afghanistan, Somalia betydligt lägre, ibland obefintligt. Ryskspråkiga invandrare bättre, arabiska sämre. Största grupperna invandrare kommer som alla vet från Finland, Danmark och Norge fast de sällan nämns i debatten.

Däremot är det så att barn och unga täpper till det eventuella utbildningsgapet på ett antal år medan de äldre förstås sällan gör det alls. I min egen ungdom var det vanligt att finländska industriarbetare flyttade hem till Finland efter pensionen, utan att alls ha lärt sig svenska under sina kanske 30 år på Gränges eller Kema Nord... Nästa generation blir kvar och förvandlas till svenskar. Så funkade det för fd jugoslaver på 60-/90-talet och så funkar det framåt också.

Fusk på universitet är utbrett och handlar inte om att vissa hudfärger skulle vara mer benägna till fusk på högskoleprovet utan på att de dels har betydligt mindre chanser till bra prestationer från början, betydligt större medvetenhet om korruptionens möjligheter och i väldigt många fall helt saknar andra möjligheter att söka till högskola då de kanske saknar svenska betyg och de eventuella meriter man har med sig från hemlandet är vatten värda.

källa på det?

Raderad medlem 51742

Guest
Jag vet inte hur många som lyssnade på det aktuella reportaget, men verkligheten är något mer komplex och har lite fler nyanser än vad som framgår i rubriken och ingressen. Tydligen handlar det om en mottagning som 2018 fick ett utökat uppdrag att ta emot patienter från hela regionen. Tidigare hade de bara tagit emot asylsökande och nyanlända. Efter att remisserna ökade kraftigt under 2019 finns det inte längre kapacitet för det utökade uppdraget så därför återgår de till att enbart ta emot asylsökande och nyanlända. Övriga traumapatienter får istället behandlas på sina ordinarie vårdenheter ute i regionen, så som det varit innan denna mottagning fått det utökade uppdraget.

Är det något som skall kritiseras i sammanhanget är det förmodligen:

• Prioriteringarna hos regionpolitikerna. De har uppenbarligen öronmärkt resurser till asylsökande och nyanlända istället för att låta sjukvården prioritera utifrån vilka som har störst vårdbehov.
  • Rikspolitikerna som stiftat de lagar som reglerar rätten till sjukvård för andra än landets medborgare och de med uppehållstillstånd. Här har ju framför allt rätten till vård för illegala invandrare blivit starkt ifrågasatt.
  • Rikspolitikerna som uppenbarligen formulerat lagtexterna på ett sådant sätt att när dessa tolkas i landsting/regioner så innebär det att det går att prioritera en hel grupp (asylsökande och nyanlända) före en annan (svenska medborgare), oavsett det verkliga vårdbehovet.
  • Rikspolitikerna som genom den invandringspolitik som bedrivits har skapat en situation där problemet kan uppkomma och växa till ohanterliga proportioner från första början.

Last edited by a moderator:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är det något som skall kritiseras så är det snarare de tomtar som sitter och skriker sig blå utan att kolla upp bakomliggande fakta.

Buy quality, cry once

Raderad medlem 51742

Guest
Är det något som skall kritiseras så är det snarare de tomtar som sitter och skriker sig blå utan att kolla upp bakomliggande fakta.

Buy quality, cry once

Kanske det, ifall man vill att den här tråden skall fortsätta i 1000 inlägg till utan att några vettiga slutsatser kan dras och där alla bara blir mer och mer förbannade på varandra.

Själv skulle jag tycka det vore mer intressant att återgå till att diskutera sakfrågorna, utan personangrepp, medvetna missförstånd osv. - att istället kanske försöka göra lite mer välvilliga tolkningar av det andra skriver. Men det är bara jag... jag får väl leta upp en annan tråd att delta i istället för just nu har denna tråden blivit helt meningslös. :glömdet

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag vet inte hur många som lyssnade på det aktuella reportaget, men verkligheten är något mer komplex och har lite fler nyanser än vad som framgår i rubriken och ingressen.
Skönt att någon bemödade sig att ta reda på fakta!
Det sätt som nyheten presenterades kändes lite som när Magnus och Brasse städade bort olämpliga ord ur en text och det som blev kvar var "Ack samt kanske men nej" eller något liknande.

Att en region skapar en enhet för en viss sorts behandling kan ha många orsaker. Det är knappast troligt att det görs enbart för att kunna utesluta "riktiga svenskar".

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Här ”ljugs” inte, finnarna är fortfarande låååångt fler.

Kom igen nu, svara istället på syrianernas förmenta brott.

Buy quality, cry once
Läste du inte att syrier nu är största grupp?

Förklara varför du ljuger.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skönt att någon bemödade sig att ta reda på fakta!
Det sätt som nyheten presenterades kändes lite som när Magnus och Brasse städade bort olämpliga ord ur en text och det som blev kvar var "Ack samt kanske men nej" eller något liknande.

Att en region skapar en enhet för en viss sorts behandling kan ha många orsaker. Det är knappast troligt att det görs enbart för att kunna utesluta "riktiga svenskar".
Faktum kvarstår, att svenskar prioriteras bort.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Faktum kvarstår, att svenskar prioriteras bort.

Eller också ser man det som att de patienter som går till den avdelningen inte är "i vägen" på andra vårdinrättningar. De kan då ge bättre vård tack vare mindre belastning.

Folk gnäller över att personalstyrkan på akutintagen på de stora sjukhusen i Stockholm minskar också. Att de flesta patienter numera söker sig till "närakuten" istället verkar inte alla vilja ta till sig. Personalen vill inte till de små sjukhusen för att karriärmöjligheterna är sämre.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Eller också ser man det som att de patienter som går till den avdelningen inte är "i vägen" på andra vårdinrättningar. De kan då ge bättre vård tack vare mindre belastning.

Vilka är inte i vägen menar du? Dom som nu nekas vård?
De är inte nu i vägen på någon mottagning öht just eftersom de nekas vård. Det blir liksom en naturlig följd av det hela.
Du får det att låta som något positivt?

Om ingen fom nu får vård någonstans så kommer inte heller någon vara i vägen någonstans. Bra va.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Folk gnäller över att personalstyrkan på akutintagen på de stora sjukhusen i Stockholm minskar också. Att de flesta patienter numera söker sig till "närakuten" istället verkar inte alla vilja ta till sig. Personalen vill inte till de små sjukhusen för att karriärmöjligheterna är sämre.
Det förefaller vara ett välvilligt sätt att tolka, är det så att svenska patienter får tillgång till lika bra eller bättre kris - och traumamottagning i Borlänge men någon annanstans? Det framgår inte av inslaget på Sveriges Radios hemsida. Förvisso är det ofta rena lögner i regimens kanaler så säker kan man ju inte vara

Jag känner några läkare på de större sjukhusen i Stockholm, jag upplever inte deras åsikter som gnäll och det de berättar känns inte alls betryggande.

Men vi kan ju be Brooklyn leta efter en undersökning som inte gjorts huruvida läkare är gnälliga och om den inte gjorts och inte visar att de inte är det så tänker jag utgå från att de är gnälliga alarmister.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
De är inte nu inte i vägen på någon mottagning öht just eftersom de nekas vård. Det blir liksom en naturlig följd av det hela..
Jag menar givetvis de som går till avdelningen och får vård. Den är från början startad för att vara en specialavdelning för personer som är utsatta för "krig, tortyr och samhälleligt våld". Av olika skäl är den gruppen patienter sällan födda i Sverige.
Under en period har avdelningen haft mindre beläggning av patienter och har då assisterat övrig vård i regionen, men den återgår till att göra sitt arbete.

I och med att avdelningen existerar finns de som traumatiserats av krig inte på vårdcentralen för att få hjälp.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag menar givetvis de som går till avdelningen och får vård. Den är från början startad för att vara en specialavdelning för personer som är utsatta för "krig, tortyr och samhälleligt våld". Av olika skäl är den gruppen patienter sällan födda i Sverige.
Under en period har avdelningen haft mindre beläggning av patienter och har då assisterat övrig vård i regionen, men den återgår till att göra sitt arbete.

I och med att avdelningen existerar finns de som traumatiserats av krig inte på vårdcentralen för att få hjälp.

De som får vård är i vägen på den vårdinrättning de går till och inte någon annan vårdinrättning som de inte går till. Vad har det med saken att göra att man går till plats A och är ivägen där istf att gå till plats B och vara i vägen där.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
De är inte nu inte i vägen på någon mottagning öht just eftersom de nekas vård. Det blir liksom en naturlig följd av det hela.
Du får det att låta som något positivt?

Om ingen fom nu får vård någonstans så kommer inte heller någon vara i vägen någonstans. Bra va.

Jag läser det som att Mäkinen menar är att dom som INTE nekas vård där inte är "i vägen" på andra inrättningar typ akuten.
Såvitt jag ser så nekas man vård just där och då utgår du från, verkar det som (jag kan ha fel här), att man inte kan gå någon annanstans heller för att få vård.
Jag utgår från att man, även om man inte får vård just där, så kan man få den vården någon annanstans.
Om jag går in på onkologen och inte får gipsa benet där utgår jag inte från att jag inte får gipsa benet någon annanstans heller.
Jag utgår från att jag får gå någon annanstans för att gipsa det.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag läser det som att Mäkinen menar är att dom som INTE nekas vård där inte är "i vägen" på andra inrättningar typ akuten.
Såvitt jag ser så nekas man vård just där och då utgår du från, verkar det som (jag kan ha fel här), att man inte kan gå någon annanstans heller för att få vård.
Jag utgår från att man, även om man inte får vård just där, så kan man få den vården någon annanstans.
Om jag går in på onkologen och inte får gipsa benet där utgår jag inte från att jag inte får gipsa benet någon annanstans heller.

Japp jag läste helt bakvänt.
Ja men det andra stället behöver lika mycket resurser för vården av dessa. De har väl inte suttit och rullat tummarna fram tills nu med lediga lokalytor och lediga personalresurser? Fanns det outnyttjade resurser i form av personal på andra platser så hade man väl lika gärna kunnat flytta på dom som på de nu nekade patienterna.

Nu får vissa patienter ta sig till en annan fysisk plats där de tar upp vårdresurser, fanns dessa vårdresurser på stand-by utan något att göra och bara väntade att få något att pyssla med på jobbet tror du eller leder detta till en försämring för de drabbade?

Javisst du kanske får åka till region västernorrland för att få ditt ben gipsat när du bor i malmö, vad vet jag. Enkom för att en viss grupp prioriteras före en annan.

Vård får man såklart någon gång men kanske inte lika snabbt som tidigare, bara för att grupp prioriteras högre än den gruppen du tillhör.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför utgår du från det?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Japp jag läste helt bakvänt.
Ja men det andra stället behöver lika mycket resurser för vården av dessa. De har väl inte suttit och rullat tummarna fram tills nu med lediga lokalytor och lediga personalresurser? Fanns det outnyttjade resurser i form av personal på andra platser så hade man väl lika gärna kunnat flytta på dom som på de nu nekade patienterna.

Nu får vissa patienter ta sig till en annan fysisk plats där de tar upp vårdresurser, fanns dessa vårdresurser på stand-by utan något att göra och bara väntade att få något att pyssla med på jobbet tror du eller leder detta till en försämring för

Javisst du kanske får åka till region västernorrland för att få ditt ben gipsat när du bor i malmö, vad vet jag. Enkom för att en viss grupp prioriteras före en annan.

Vård får man såklart någon gång men kanske inte lika snabbt som tidigare, bara för att grupp prioriteras högre än den gruppen du tillhör.

Så kan det vara.
Men det kan också vara så att den vård man får på andra stället är bättre anpassat för behovet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Så kan det vara.
Men det kan också vara så att den vård man får på andra stället är bättre anpassat för behovet.

Så de med remisser som nu blir stoppade ska kanske vara glada...ja en positiv inställning är ju bra iaf.
I övrigt så borde man skickas dit från början isf.

Last edited:
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...