Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hur går det med lögnerna, ser inte att vi landat det?
Kan det vara bara bristande sifferförståelse? Hen satt ju och ljög om fordonskalkyler i en annan tråd.
Eller är det ett klassiskt otursfall?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Du förnekar dig inte Markus. När du själv inte ens förstår sammanhanget skall du inte svänga dig med ord som "lögn", förutom att det är jättekul när du av alla säger det. :lol

Du får väl ta och försöka orientera dig utanför "alternativmedieträsket" så kanske du hittar något korn av förståelse. Kanske du också kan lära dig något om ekonomiska kalkyler och deras förutsättningar...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du förnekar dig inte Markus. När du själv inte ens förstår sammanhanget skall du inte svänga dig med ord som "lögn", förutom att det är jättekul när du av alla säger det.

Du får väl ta och försöka orientera dig utanför "alternativmedieträsket" så kanske du hittar något korn av förståelse. Kanske du också kan lära dig något om ekonomiska kalkyler och deras förutsättningar...
Absolut, men SVT hävdar att syrier är största invandrargruppen, nu tycker jag förvisso dem precis som du är lögnaktiga, men i det här fallet tror jag de och resten av offentliga Sverige har rätt och pyttelilla personligheten med utan mellanstadiematematik från Kiruna har fel.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Som vanligt har du missförstått frågan. Inget fel i det, men du låser vid din felaktiga uppfattning och tror därför att andra ”ljuger”.

Det finns nästan fem gånger så många finnar som syrier i Sverige. 700.000 mot drygt 150.000. Definitionen av invandrare hoppas jag är allmänt känd även av de som endast tar del av ”alternativa medier”.

Det kan löna sig att försöka förstå vad andra menar innan man gormar alltför mycket.

Buy quality, cry once

Raderad medlem 51742

Guest
Källa: SCB
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101J/

Skärmavbild 2020-01-31 kl. 21.01.48.png

Skärmavbild 2020-01-31 kl. 21.14.22.png

Siffrorna talar för sig själv, om man nu vill jämföra antingen hur många utrikes födda från respektive ursprungsland som nu bor i Sverige, eller om man vill jämföra hur många från respektive land som invandrat till Sverige senaste åren. Syrien ligger på första plats i båda dessa jämförelser om vi ser till 2018 års statistik.

BrooklynS siffra om 700 000 finnar är inte heller gripen ur luften. Det handlar om antalet personer med finsk bakgrund i tre generationer som bor i Sverige. Således en siffra som inte är jämförbar med ovanstående siffror från SCB som enbart avser första generationen. Källa: https://arkisto.org/sverigefinsk-kultur/vilka-ar-sverigefinlandare/statistik/

Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Absolut, "födda utomlands" men det är något annat...

Jag uppdaterade mitt inlägg avseende antalet personer med finsk bakgrund i tre generationer. Den ligger då omkring 700 000 personer. Var det detta du avsåg? I såna fall bör denna siffra jämföras med motsvarande siffror för andra ursprungsländer. Har inte hittat denna statstik ännu, men känner du till den får du gärna dela.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag uppdaterade mitt inlägg avseende antalet personer med finsk bakgrund i tre generationer. Den ligger då omkring 700 000 personer. Var det detta du avsåg? I såna fall bör denna siffra jämföras med motsvarande siffror för andra ursprungsländer. Har inte hittat denna statstik ännu, men känner du till den får du gärna dela.

Den etablerade definitionen av "invandrare" innefattar ju även dessa. Jag gissar ju med visst fog att de flesta inom "alternativhögern" inte heller anser att somaliern född i Sverige av somaliska föräldrar är "svensk"... Så jämförelsen är högst relevant.

Raderad medlem 51742

Guest
Den etablerade definitionen av "invandrare" innefattar ju även dessa. Jag gissar ju med visst fog att de flesta inom "alternativhögern" inte heller anser att somaliern född i Sverige av somaliska föräldrar är "svensk"... Så jämförelsen är högst relevant.

Mig veterligen finns ingen officiell definition av ordet invandrare. Ibland används definitionen att personen är född i ett annat land än Sverige och har invandrat till Sverige. Ibland används definitionen att personen har ett utländskt medborgarskap och har invandrat till Sverige. Ibland används en kombination av dessa två definitioner. Att definiera invandrare som en person med utländsk bakgrund i tre generationer har jag inte sett förut, förutom på länkade sidan om personer med finskt ursprung. Däremot brukar vanligen en person med utländsk bakgrund ses som en person antingen själv eller vars föräldrar är födda i ett annat land.

Skit samma, eftersom det nu finns så många olika definitioner och tolkningar av begreppet, varför inte helt enkelt bara vara tydlig med vilken definition man avser när man diskuterar? Känns som hela diskussionen just nu bara går ut på att göra medvetna missförstånd av vad motståndaren säger för att kunna sätta dit denne. Blir knappast någon bra diskussion på det sättet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Japp, håller med. Pajkastning bör undvikas i alla diskussioner. Men mönstret känns igen från skummare delar av internet, om jag säger så... ämnet drar dessvärre till sig den typen av debattörer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Åh herregud vad du snackar strunt.

Dilettant var ordet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mig veterligen finns ingen officiell definition av ordet invandrare. Ibland används definitionen att personen är född i ett annat land än Sverige och har invandrat till Sverige. Ibland används definitionen att personen har ett utländskt medborgarskap och har invandrat till Sverige. Ibland används en kombination av dessa två definitioner. Att definiera invandrare som en person med utländsk bakgrund i tre generationer har jag inte sett förut, förutom på länkade sidan om personer med finskt ursprung. Däremot brukar vanligen en person med utländsk bakgrund ses som en person antingen själv eller vars föräldrar är födda i ett annat land.

Skit samma, eftersom det nu finns så många olika definitioner och tolkningar av begreppet, varför inte helt enkelt bara vara tydlig med vilken definition man avser när man diskuterar? Känns som hela diskussionen just nu bara går ut på att göra medvetna missförstånd av vad motståndaren säger för att kunna sätta dit denne. Blir knappast någon bra diskussion på det sättet.
Varför fastna i ditt och datt? Ärligt talat, vi har haft en massinvandring utan motstycke till detta land, vi har oerhörda problem pga detta och de verkar dessutom tillta samtidigt som invandringen fortsätter öka.

Att sitta med hårklyverier medan huset brinner och diskutera ointressanta detaljer tyder på så låg förmåga att förstå omvärlden att det är hårresande. Nu har vi i och för sig sett flera inlägg från AFA-killen av oerhört bristfällig kvalitet men någon måtta får det vara.

(Om huset brinner - bevisa att det brinner, vad är eld, en del av problemet är faktiskt rök, nej gas, nej rök, varför brinner det, brann det oftare förr, är eld farligt eller är det syrebrist, fastna i en detalj, brinn inne)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Varför fastna i ditt och datt? Ärligt talat, vi har haft en massinvandring utan motstycke till detta land, vi har oerhörda problem pga detta och de verkar dessutom tillta samtidigt som invandringen fortsätter öka.

Att sitta med hårklyverier medan huset brinner och diskutera ointressanta detaljer tyder på så låg förmåga att förstå omvärlden att det är hårresande. Nu har vi i och för sig sett flera inlägg från AFA-killen av oerhört bristfällig kvalitet men någon måtta får det vara.

(Om huset brinner - bevisa att det brinner, vad är eld, en del av problemet är faktiskt rök, nej gas, nej rök, varför brinner det, brann det oftare förr, är eld farligt eller är det syrebrist, fastna i en detalj, brinn inne)

Varför är det så viktigt för dig att sätta etiketter på folk? Klarar du inte att diskutera med argument? Du anklagar mig för brunsmetning och får det att framstå som något dåligt för att strax efteråt göra exakt samma sak fast med en annan etikett.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Citat #1: Folkhälsomyndigheten: Viruset smittar inte före insjuknandet
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkhalsomyndigheten-man-ska-ha-respekt-for-sjuk

Citat #2: 'There's no doubt': Top US infectious disease doctor says Wuhan coronavirus can spread even when people have no symptoms
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468?query=featured_home

Vem skall man lita på - eller snarare, vem bullshittar?
Jag gissar att USA har aningen högre kompetens även i denna fråga.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkhalsomyndigheten-man-ska-ha-respekt-for-sjuk

Citat #2: 'There's no doubt': Top US infectious disease doctor says Wuhan coronavirus can spread even when people have no symptoms

Oroa dig inte, vår beredskap för detta är minst lika bra som vid skogsbränder...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Hörde motsvarande citat 1 för första gången idag.

Tidigare har jag mer hört/läst motsvarande citat 2.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom