Sverige idag..

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det bästa vore väl att förlägga det på en eller flera öar som ingen anvvänder långt ut i skärgården, och bygga skyddsvärn i vattnet mot potentiella in och utbrott. Alternativt nånstans långt bort från allt annat i norrland på en bit bergig och eländig mark som knappt duger för att odla mossa.
Onödigt att slösa värdefull central mark på ett sånt projekt.
Jag tänker mej en obetydlig kulle nånstans i Norrlands inland. Någorlunda nära järnväg och knutpunkter, men inte så man kan springa dit i tofflor och kriminalvårdens mjukisbyxor när det är -20 C.
Höööga murar utan insyn eller utsyn. Sökarljus 24/7.

Bygg ett dussin minst.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tänker mej en obetydlig kulle nånstans i Norrlands inland. Någorlunda nära järnväg och knutpunkter, men inte så man kan springa dit i tofflor och kriminalvårdens mjukisbyxor när det är -20 C.
Höööga murar utan insyn eller utsyn. Sökarljus 24/7.

Bygg ett dussin minst.
Idag är det 26/7, inget sökarljus idag?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det bästa vore väl att förlägga det på en eller flera öar som ingen anvvänder långt ut i skärgården, och bygga skyddsvärn i vattnet mot potentiella in och utbrott. Alternativt nånstans långt bort från allt annat i norrland på en bit bergig och eländig mark som knappt duger för att odla mossa.
Onödigt att slösa värdefull central mark på ett sånt projekt.

Jag tänker mej en obetydlig kulle nånstans i Norrlands inland. Någorlunda nära järnväg och knutpunkter, men inte så man kan springa dit i tofflor och kriminalvårdens mjukisbyxor när det är -20 C.
Höööga murar utan insyn eller utsyn. Sökarljus 24/7.

Bygg ett dussin minst.

Alltså samma åsikt som med vindkraften…? Gärna - men inte hos mig…! Inte så det syns från mitt ränteboostade herresäte i Mälardalen. Men gärna på en eländig kulle i Norrland.

Sannerligen Sverige idag…
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mer Sverige idag:


Söka asyl i ett annat land där vi kan fortsätta krigföringen utan att riskera livet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Alltså samma åsikt som med vindkraften…? Gärna - men inte hos mig…! Inte så det syns från mitt ränteboostade herresäte i Mälardalen. Men gärna på en eländig kulle i Norrland.

Sannerligen Sverige idag…
Japp. Klassisk NIMBY.

 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Alltså samma åsikt som med vindkraften…? Gärna - men inte hos mig…! Inte så det syns från mitt ränteboostade herresäte i Mälardalen. Men gärna på en eländig kulle i Norrland.

Sannerligen Sverige idag…
Ähhh, ni fattar väl att det ska vara svårt att rymma! Dvs långt bort och därmed svårt att inte bara ta sig ut från fängelset, utan ÄVEN svårt att ta sig till civilisationen.
Hela poängen med fängelsestraff är att de ska hållas inlåsta.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och när någon väl rymmer så hamnar problemet hos lokalbefolkningen i Västra Krokträsk istället för Hufvudstaden, eftersom de människorna inte är värda lika mycket…? Nä - fängelser på Djurgården, Gärdet eller de stora ängarna mellan Upplands Väsby och Arlanda låter bra. Enkel och effektiv logistik och inget hot mot oskyldiga i glesbygd.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltså samma åsikt som med vindkraften…? Gärna - men inte hos mig…! Inte så det syns från mitt ränteboostade herresäte i Mälardalen. Men gärna på en eländig kulle i Norrland.

Sannerligen Sverige idag…
Nej, jag har inget problem med att bo bredvid fängelser, har gjort det förut. Det är, precis som jag sade, praktiska skäl snarare än NIMBY. Och jag ser att du fullkomligt ignorerade att jag primärt pratade om en ö ute i skärgården och istället svarade med din egen NIMBY.

Vad gäller vindkraften tycker jag det borde sluta byggas sån skit helt och istället byggas SMR med en bra spridning så att elnätet inte är lika känsligt för enstaka reaktorers avbrott. Och de får gärna bygga reaktorn bredvid byhålan där jag bor.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det svåra är väl att hitta verksamheter som inte konkurrerar med riktiga företag. För många år sen sålde jag en hel del elektronikkomponenter till Samhall i Finspång och Pajala. Tack vare att deras verksamhet hade stöd kunde de erbjuda låga priser på produktion vilket givetvis snedvrider konkurrensen.

Jag tror inte heller att man blir en bättre människa av att behandlas som skit, men jag tror att markeringar måste komma tidigt. Får man en klapp på axeln och en uppmaning att kila hem till mamma när man har rånat Pressbyrån kommer man antagligen inte begripa att det var dumt gjort. Blir resultatet detsamma nästa gång är man fortfarande ostraffad och kan fortsätta som om man hade rent samvete.
Precis !
Läste i Sydsvenskan när jag bodde i Malmö (dvs 1980-1994) om en 14-åring som polisen tagit i 40 (fyrtio) gånger för rån och helt enligt reglerna lämnat över till sociala som helt enligt reglerna släppt ut honom på stan igen.
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag bor i det vindkrafttätaste länet i Sverige. Vi har 4 åar/älvar med vattenkraft och ett kärnkraftverk. Någon som kan förklara för mig varför jag bor i elområde 4?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag bor i det vindkrafttätaste länet i Sverige. Vi har 4 åar/älvar med vattenkraft och ett kärnkraftverk. Någon som kan förklara för mig varför jag bor i elområde 4?
Det behövs väl några reaktorer till för att täcka behoven där.
---
För många år sen körde jag en kompis för att köpa en bil precis utanför Hall (S-tälje). Vi hann knappt komma dit innan det kom personal från fängelset och studerade bilen vi kom i. De var petiga med okänd trafik.
Knappast en nackdel för de som var i området.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ja för

Ja i ett svenskt fängelse ja där vi gullar med dom. Får kanonmat och fina rum...
Att tro att det ska innebära "snabbare rehabilitering" om man gullar med dom, är det som förstört vårt samhälle.
Litet brott = stäm i bäcken med hårdhanskarna. Ska inte löna sig att begå brott.
Nolltollerans!
Rehabilitering är något som flumvänstern hittat på. Ingen rehabiliteras av fängelse, såvida de inte blir religiösa eller nåt.

Fängelse har ett syfte och det är att hålla kriminella borta från samhället för att skapa en tryggare tillvaro för oss som lever här.

Tyvärr kostar det och det vore bättre att kunna leasa ut tjänsten till tex baltstater eller andra som erbjuder enklare och billigare förvaring. Kombinerat med snabbexport av folk som inte är infödda. Enkel biljett ut och aldrig få komma tillbaka.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Rehabilitering är något som flumvänstern hittat på. Ingen rehabiliteras av fängelse, såvida de inte blir religiösa eller nåt.

Fängelse har ett syfte och det är att hålla kriminella borta från samhället för att skapa en tryggare tillvaro för oss som lever här.

Tyvärr kostar det och det vore bättre att kunna leasa ut tjänsten till tex baltstater eller andra som erbjuder enklare och billigare förvaring. Kombinerat med snabbexport av folk som inte är infödda. Enkel biljett ut och aldrig få komma tillbaka.
Exakt så!
Nolltollerans.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag bor i det vindkrafttätaste länet i Sverige. Vi har 4 åar/älvar med vattenkraft och ett kärnkraftverk. Någon som kan förklara för mig varför jag bor i elområde 4?
För den strömmen ska delas med ca 400k andra Hallänningar ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När vi är inne på el ! Eller är jag Puck-tvåa ?
1722069586273.png
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rehabilitering är något som flumvänstern hittat på. Ingen rehabiliteras av fängelse, såvida de inte blir religiösa eller nåt.

Fängelse har ett syfte och det är att hålla kriminella borta från samhället för att skapa en tryggare tillvaro för oss som lever här.

Tyvärr kostar det och det vore bättre att kunna leasa ut tjänsten till tex baltstater eller andra som erbjuder enklare och billigare förvaring. Kombinerat med snabbexport av folk som inte är infödda. Enkel biljett ut och aldrig få komma tillbaka.
Beror ju på fängelset. I Bolivia släpps du inte innan du sköter ett jobb utanför fängelset. Dvs fängelsevistelsen avslutas med jobba på dagarna, fängelse på nätterna. Läsvärd bok.
Klarar fången inte att sköta detta så blir fången tills döden inträtt kvar i fängelset.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
När vi är inne på el ! Eller är jag Puck-tvåa ?
View attachment 501617
Någon som är förvånad?
Utan tjänstemannaansvar är detta en negativ konsekvens.
Ingen är ju ansvarig...att misslyckas ger ingen negativ konsekvens.

Lägg till att myndigheterna är genomlusade av miljötalibaner som är besatta av "den gröna omställningen" som drivs av att "rädda världen" - men som saknar koll, vräker ut pengar för att det känns bra i magen då.
Kan bara gå åt skogen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Någon som är förvånad?
Utan tjänstemannaansvar är detta en negativ konsekvens.
Ingen är ju ansvarig...att misslyckas ger ingen negativ konsekvens.

Lägg till att myndigheterna är genomlusade av miljötalibaner som är besatta av "den gröna omställningen" som drivs av att "rädda världen" - men som saknar koll, vräker ut pengar för att det känns bra i magen då.
Kan bara gå åt skogen.
Och veckan innan så var det detta.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top