Sverige idag..

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja men exakt, sheriffer.
Kolla hur amerikansk polis närmar sig kriminella och jämför med Sverige.
Polisen kunde i det här fallet köra in chockgranater in i lägenheten där de misstänkta finns, gripa dem, klä av dem nakna av säkerhetsskäl och lägga dem på trottoaren i avvaktan på beslut från åklagaren om det räcker för häktning. Åklagaren är säkert på Sandhamn så det kan dröja.
Det är den tonaliteten jag är ute efter.
Ja, är inte främmande för tanken om mer lokalt inflytande med kommunal polis osv. Sen tror jag iofs rätt mycket av det du beskriver är en kulturell fråga. Att införa sheriffer kommer kanske inte i sig förändra saker på ett avgörande sätt, men det kan iaf fungera som möjliggörare.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, är inte främmande för tanken om mer lokalt inflytande med kommunal polis osv. Sen tror jag iofs rätt mycket av det du beskriver är en kulturell fråga. Att införa sheriffer kommer kanske inte i sig förändra saker på ett avgörande sätt, men det kan iaf fungera som möjliggörare.
En grej med sheriffer, alltså att de direkt väljs av folket, är att de prioriterar det folket och väljarna vill att de prioriterar. Dvs motsatsen till svensk polis.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
En grej med sheriffer, alltså att de direkt väljs av folket, är att de prioriterar det folket och väljarna vill att de prioriterar. Dvs motsatsen till svensk polis.
Blir iaf en mer direkt koppling och ett tydligare ansvar gentemot medborgarna. Sen finns det kanske andra vägar att nå detta också, men man skulle kanske kunna testa idén i mindre skala först, parallellt med att man även testar alternativa metoder. Det som faller ut väl skalar man upp.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En grej med sheriffer, alltså att de direkt väljs av folket, är att de prioriterar det folket och väljarna vill att de prioriterar. Dvs motsatsen till svensk polis.
Det finns gott om exempel på ställen som har sheriffer där de istället lägger all sin tid på att skaffa sig så mycket pengar och makt som möjligt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Polisen behöver inga fler verktyg. De behöver göra sitt jobb. Beskydda fredliga medborgare och bura in buset.
Verkställ.

Nu håller ni med varandra lite för mycket. I denna fråga hade det varit intressant med en verklig debatt mellan era olika perspektiv, som vart och ett har viktiga poänger i denna fråga.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu håller ni med varandra lite för mycket. I denna fråga hade det varit intressant med en verklig debatt mellan era olika perspektiv, som vart och ett har viktiga poänger i denna fråga.
Ja okej, jag håller egentligen inte med zoda om att det är så lätt, polisen motarbetas av interna och externa aktivister så de kan inte alls göra sitt jobb. Om de gjorde "sitt jobb" som jag beskrev det skulle de få mycket problem.
Ett, men inte det enda, sättet runt detta vore en parallell poliskår, sheriffer. Då kan polisen pyssla med det de vill och sheriffen med de de vill.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Rättsväsendet efter polisen behöver också se till att buset hålls borta. Hela catch 'n' release måste upphöra, och brottsbonusen för lägre brott måste också bort, så att folk som ska in för väpnat rån inte kan glida runt och begå mer brott utan att få någon påföljd alls.
Potentiellt också någon sorts upptrappning för upprepad brottslighet, med slutförvar för de riktigt jävliga fallen.
Slutförvar är ju på gång nu, SD levererar så mycket värde till folket faktiskt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja okej, jag håller egentligen inte med zoda om att det är så lätt, polisen motarbetas av interna och externa aktivister så de kan inte alls göra sitt jobb. Om de gjorde "sitt jobb" som jag beskrev det skulle de få mycket problem.
Ett, men inte det enda, sättet runt detta vore en parallell poliskår, sheriffer. Då kan polisen pyssla med det de vill och sheriffen med de de vill.
Men varför skulle sherifferna gå göra jobbet? Då blir ju polisen överflödig dessutom...

Låt polisen få göra sitt jävla förbannade jobb. Det är nog med armbandstrams. De kan börja imorgon redan om politruckerna skulle vilja det. Finns inga fysiska hinder men väl värdegrundshinder. Fånga brottslingar nu tack. Men vi har svaga ledare i landet som just bryr sig om att det blir "problem" om polisen de faccto gör vad de är till för att göra. Uffe skulle peka med hela handen och bara köra.

Och sen sån här trams. Feghet. Men det är väl skönt att slipps ta ansvar själv och ist lämna över jobbet på nån annan som man sen kan peka på och kritisera.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Men varför skulle sherifferna gå göra jobbet? Då blir ju polisen överflödig dessutom...

Låt polisen få göra sitt jävla förbannade jobb. Det är nog med armbandstrams. De kan börja imorgon redan om politruckerna skulle vilja det. Finns inga fysiska hinder men väl värdegrundshinder. Fånga brottslingar nu tack. Men vi har svaga ledare i landet som just bryr sig om att det blir "problem" om polisen de faccto gör vad de är till för att göra. Uffe skulle peka med hela handen och bara köra.

Och sen sån här trams. Feghet. Men det är väl skönt att slipps ta ansvar själv och ist lämna över jobbet på nån annan som man sen kan peka på och kritisera.
I ditt tidigare inlägg anade jag också en underton av att det kan finnas en problematik med att ge en polismakt utökade befogenheter.

Lust att utveckla den aspekten i såna fall?

Eller var jag bara biaserad av min förväntan om att du brukar ha ett betydligt mer frihetligt perspektiv än de flesta?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

SVT maskerar dömda förövare, varför?

Vi behöver ett nytt SVT.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

SVT maskerar dömda förövare, varför?

Vi behöver ett nytt SVT.
För att media behandlat dömda förövare så i årtionden i Sverige?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad

SVT maskerar dömda förövare, varför?

Vi behöver ett nytt SVT.
Ja, det är skumt. Inte bara SVT utan alla medier som säger sig vara seriösa följer ju de pressetiska reglerna och då brukar man normalt inte gå ut med namn och bild innan någon är dömd, vilket förstås är en rimlig princip. Men när någon faktiskt är dömd?

Expressen gör iaf en annan bedömning.

IMG_2142.jpeg
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, det är skumt. Inte bara SVT utan alla medier som säger sig vara seriösa följer ju de pressetiska reglerna och då brukar man normalt inte gå ut med namn och bild innan någon är dömd, vilket förstås är en rimlig princip. Men när någon faktiskt är dömd?

Expressen gör iaf en annan bedömning.

View attachment 501421
Ja det är ju en Hansson med så då är det väl riskfritt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sådant här skit hade gått att komma tillrätta med, och ja jag fattar hur töntigt det låter men politiskt valda "sheriffer" som punktmarkerar och trakasserar slöddret och deras familjer hade löst det.

Jag tror mer på att avskaffa de kriminellas våldsmonopol.
Så länge Sverige inte svarar med samma våld som de kriminella så kommer det fortsätta.
Tror ni folk skulle hota med döden om dödshot ledde till hängning till hotaren var död ?
Eller 100 piskrapp om dagen till 1000 piskrapp var avklarat ?
När jag var i Kenya 1977 var rån ett "hanging offence". Rädd för bli rånad i Nairobi ? Icke, allmänheten ingrep vid rån med myndigheternas fulla stöd. När polisen kom till platsen för ett rån var en av rånarna redan död. Den andre rånaren dog i polisbilen på väg till polisstationen.
Enligt den lokala blaskan.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag såg en dokumentär häromdagen där dödsstraff hade använts. Tyvärr visade det sig att det var fel kille som dömdes.
Det är väl det som är nackdelen med att ha ihjäl brottslingar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag såg en dokumentär häromdagen där dödsstraff hade använts. Tyvärr visade det sig att det var fel kille som dömdes.
Det är väl det som är nackdelen med att ha ihjäl brottslingar.
Ja men det är också nackdelen med alla straff inklusive livstid, går inte heller att backa.
Man kan höja beviskraven utöver det normala för dödsstraff. No problem, just do it.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top