Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag såg en dokumentär häromdagen där dödsstraff hade använts. Tyvärr visade det sig att det var fel kille som dömdes.
Det är väl det som är nackdelen med att ha ihjäl brottslingar.
Men så farligt är det väl inte ?
Sett att efter en ungdom som inte skulle vaccinerats (för ung) avlidet efter COVID-19 vaccinering blev ersättningen 30000 kr till anhöriga.
Det är alltså mycket billigare :) för samhället med en död av misstag än en som suttit i fängelse av misstag. Och i nedan ingår inte fängelsekostnaden.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag såg en dokumentär häromdagen där dödsstraff hade använts. Tyvärr visade det sig att det var fel kille som dömdes.
Det är väl det som är nackdelen med att ha ihjäl brottslingar.
Värre att sitta inlåst på typ livstid och vara oskyldigt dömd.
Är man död så slipper man iaf uppleva skiten.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Får väl ändra namnet på straffet till nåt mer positivt "Kortare livstidsstraff"!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men så farligt är det väl inte ?
Sett att efter en ungdom som inte skulle vaccinerats (för ung) avlidet efter COVID-19 vaccinering blev ersättningen 30000 kr till anhöriga.
Det är alltså mycket billigare :) för samhället med en död av misstag än en som suttit i fängelse av misstag. Och nedan ingår inte fängelsekostnaden.

Ja, det är väl bara att betala ut 30kkr till familjen ifall det visar sig att någon dömts till döden oskyldigt. :rofl
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej, i fängelset är man åtminstone fortfarande vid liv så jag väljer fängelset före döden.
Jag slipper nog hellre det tror jag ärligt.

Föreställer mig en sån enorm ångest, nedstämdhet och depression. Det är bara att kapitulera och ge upp fysiskt och psykiskt. Hade jag suttir på livstid som oskyldigt dömd så hade varje sekund gått så lånsamt så jag hade som sagt helle varit död. Att slippa den upplevelsen är sas ett lättare straff att ta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag slipper nog hellre det tror jag ärligt.

Föreställer mig en sån enorm ångest, nedstämdhet och depression. Det är bara att kapitulera och ge upp fysiskt och psykiskt. Hade jag suttir på livstid som oskyldigt dömd så hade varje sekund gått så lånsamt så jag hade som sagt helle varit död. Att slippa den upplevelsen är sas ett lättare straff att ta.

Läsa böcker och träna hela dagarna ser jag som ett acceptabelt liv framför döden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dessutom med människan som den största miljöbelastningen så är dödsstraff miljömässigt bäst kom jag på när jag läste
Aktivisterna från klimatrörelsen "Last Generation" ska ha tagit sig in på flygplatsen genom att klippa upp ett säkerhetsstängsel och har sedan limmat fast sig på startbanan.
Man behöver inte krångla, bara limma fast och lämna ifred så sköter naturen resten.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja för
Läsa böcker och träna hela dagarna ser jag som ett acceptabelt liv framför döden.
Ja i ett svenskt fängelse ja där vi gullar med dom. Får kanonmat och fina rum...
Att tro att det ska innebära "snabbare rehabilitering" om man gullar med dom, är det som förstört vårt samhälle.
Litet brott = stäm i bäcken med hårdhanskarna. Ska inte löna sig att begå brott.
Nolltollerans!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja för

Ja i ett svenskt fängelse ja där vi gullar med dom. Får kanonmat och fina rum...
Att tro att det ska innebära "snabbare rehabilitering" om man gullar med dom, är det som förstört vårt samhälle.
Litet brott = stäm i bäcken med hårdhanskarna. Ska inte löna sig att begå brott.
Nolltollerans!
Jag personligen har funderat lite på det där, vill man rehabilitera dem borde man väl egentligen upprätta fängelser som fungerar som ett mikrokosm av ett samhälle där man måste arbeta för sitt mat och husrum. Fast då såklart med kringskuren frihet och uppstyrda dagar.
Särskilt för de som är livstidsdömda. Varför ska de kosta samhället pengar istället för att bidra med pengar/resurser?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag personligen har funderat lite på det där, vill man rehabilitera dem borde man väl egentligen upprätta fängelser som fungerar som ett mikrokosm av ett samhälle där man måste arbeta för sitt mat och husrum. Fast då såklart med kringskuren frihet och uppstyrda dagar.
Särskilt för de som är livstidsdömda. Varför ska de kosta samhället pengar istället för att bidra med pengar/resurser?
Det svåra är väl att hitta verksamheter som inte konkurrerar med riktiga företag. För många år sen sålde jag en hel del elektronikkomponenter till Samhall i Finspång och Pajala. Tack vare att deras verksamhet hade stöd kunde de erbjuda låga priser på produktion vilket givetvis snedvrider konkurrensen.

Jag tror inte heller att man blir en bättre människa av att behandlas som skit, men jag tror att markeringar måste komma tidigt. Får man en klapp på axeln och en uppmaning att kila hem till mamma när man har rånat Pressbyrån kommer man antagligen inte begripa att det var dumt gjort. Blir resultatet detsamma nästa gång är man fortfarande ostraffad och kan fortsätta som om man hade rent samvete.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det svåra är väl att hitta verksamheter som inte konkurrerar med riktiga företag. För många år sen sålde jag en hel del elektronikkomponenter till Samhall i Finspång och Pajala. Tack vare att deras verksamhet hade stöd kunde de erbjuda låga priser på produktion vilket givetvis snedvrider konkurrensen.

Jag tror inte heller att man blir en bättre människa av att behandlas som skit, men jag tror att markeringar måste komma tidigt. Får man en klapp på axeln och en uppmaning att kila hem till mamma när man har rånat Pressbyrån kommer man antagligen inte begripa att det var dumt gjort. Blir resultatet detsamma nästa gång är man fortfarande ostraffad och kan fortsätta som om man hade rent samvete.
Det bästa vore väl att de hanterar sånt som staten har i sitt ansvar redan, eller stödjande basproduktion till försvaret.
Eller helt enkelt bara produktion för eget uppehälle, det i sig är svårt nog att hålla hela fängeslepopulationen med mat, el, kläder och annat.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Rättsväsendet efter polisen behöver också se till att buset hålls borta. Hela catch 'n' release måste upphöra, och brottsbonusen för lägre brott måste också bort, så att folk som ska in för väpnat rån inte kan glida runt och begå mer brott utan att få någon påföljd alls.
Potentiellt också någon sorts upptrappning för upprepad brottslighet, med slutförvar för de riktigt jävliga fallen.
... Och vi måste bort från det nuvarande synsättet att en brottsling "har betalat sin skuld till samhället" när hen blir frisläppt efter 2/3 av straffet.
Frisläppt ska man bli när man anses rehabiliterad och inte längre sannolikt kommer begå nya brott.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
... Och vi måste bort från det nuvarande synsättet att en brottsling "har betalat sin skuld till samhället" när hen blir frisläppt efter 2/3 av straffet.
Frisläppt ska man bli när man anses rehabiliterad och inte längre sannolikt kommer begå nya brott.
Då är vi inne på bristen på förvaringsplats och att ingen vill ha fängelse intill sitt eget hem.
Om dörrarna verkligen hålls låsta borde det inte vara en nackdel att ha några hundra gubbar inmurade en bit hemifrån.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då är vi inne på bristen på förvaringsplats och att ingen vill ha fängelse intill sitt eget hem.
Om dörrarna verkligen hålls låsta borde det inte vara en nackdel att ha några hundra gubbar inmurade en bit hemifrån.
Det bästa vore väl att förlägga det på en eller flera öar som ingen anvvänder långt ut i skärgården, och bygga skyddsvärn i vattnet mot potentiella in och utbrott. Alternativt nånstans långt bort från allt annat i norrland på en bit bergig och eländig mark som knappt duger för att odla mossa.
Onödigt att slösa värdefull central mark på ett sånt projekt.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Då är vi inne på bristen på förvaringsplats och att ingen vill ha fängelse intill sitt eget hem.
Om dörrarna verkligen hålls låsta borde det inte vara en nackdel att ha några hundra gubbar inmurade en bit hemifrån.
Har bott några år bredvid ett fängelse, där är skitlugnt. Välbevakat passar bra om sköter sig.
Några kvarter ifrån
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top