Sverige idag..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har Pippis mamma någonsin visat sig? Vad finns det för stöd för att Pippis pappa skulle ha träffat någon prinsessa i Afrika utöver att du gärna vill koppla ihop honom med Carl?

Pippis pappa kan väl vad jag vet lika gärna ha blivit negerkung genom helt enkelt ha övertagit nåt litet rike med våld.

Enligt boken så blev han negerkung i söderhavet och inte Afrika.

Vet du vad, det är som med religion, du får ha din åsikt om sagofarbrorn så har jag min.

Jag tänker inte kriga om saken, men vill du starta Jihad över hur Pippiböckerna ska tolkas ska jag inte hindra dig

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fint att de försöker, tack Tidö, men är inte det här lite löjligt? Om polisen måste öva på detta blir jag lite fundersam vad de är bra på istället.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt boken så blev han negerkung i söderhavet och inte Afrika.

Vet du vad, det är som med religion, du får ha din åsikt om sagofarbrorn så har jag min.

Jag tänker inte kriga om saken, men vill du starta Jihad över hur Pippiböckerna ska tolkas ska jag inte hindra dig

Fanns det negrer i Söderhavet? Mystiken tätnar...

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Fint att de försöker, tack Tidö, men är inte det här lite löjligt? Om polisen måste öva på detta blir jag lite fundersam vad de är bra på istället.

Med tanke på hur många domar om utvisning som verkställts är behovet av utbildning och övning tydligt.

OT:
Jävlar vad glad jag är att jag haft skyddsvaktsförordnande med tillhörande åratal av övning när det skorpade till sig med tjuvar på jobbet häromveckan. Utan att reagerat instinktivt och tagit kommandot utan utrymme för tolkning hade jag satt mig i en tråkig sits, alternativt fegat ur.

Min poäng är att för att skapa en säker arbetsmiljö för en själv när man ska handha bus i olika former krävs träning.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Med tanke på hur många domar om utvisning som verkställts är behovet av utbildning och övning tydligt.

OT:
Jävlar vad glad jag är att jag haft skyddsvaktsförordnande med tillhörande åratal av övning när det skorpade till sig med tjuvar på jobbet häromveckan. Utan att reagerat instinktivt och tagit kommandot utan utrymme för tolkning hade jag satt mig i en tråkig sits, alternativt fegat ur.

Min poäng är att för att skapa en säker arbetsmiljö för en själv när man ska handha bus i olika former krävs träning.

Man kanske skulle använda skyddsvakter lite oftare, med tanke på hur det civila rättsväsendet förlorat våldsmonopolet… klassificera utsatta områden, torg, tunnelbana, bussar, värdetransporter mm som skyddsobjekt och låt militären styra upp lite ordning och reda.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Man kanske skulle använda skyddsvakter lite oftare, med tanke på hur det civila rättsväsendet förlorat våldsmonopolet… klassificera utsatta områden, torg, tunnelbana, bussar, värdetransporter mm som skyddsobjekt och låt militären styra upp lite ordning och reda.
Civila skyddsvakter kan också vara (beväpnade med förstärkningsvapen) brukbara och verka vid skyddsobjekt.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Inte direkt typiskt utseende i Polynesien, var det den mörkaste du lyckades googla fram? Eller la du till "black" när du sökte?
Njet - sökte på polynesier, första som dök upp i bildflödet. Om Lucy var bland de första människorna så är det väl rimligt att tro att de som utvandrade från Afrika och spred sig längs ekvatorn - behöll (eller utvecklade) den mörkare hyn just som ett skydd mot solljuset. Iofs är teorin inte helt träffsäker eftersom Sydamerikanska urfolk är ljusare i hyn, kanske påverkades hudfärgen olika om man levde i täta skogar (Amazonas), f-n vet.
Men när Astrid Lindgren skrev Pippiböckerna så kanske alla mörkhyade uppfattades som "neger"?
Bara ett försök att besvara din första fråga om Söderhavet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

OT:

Ja, men att ta en "klient" i handbojor in i ett fordon och sedan ut ur ett fordon borde vara rätt basic. Men jättebra att de har fokus på målet, snacka om paradigmskifte.

Vad hände på ditt jobb?

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja, men att ta en "klient" i handbojor in i ett fordon och sedan ut ur ett fordon borde vara rätt basic. Men jättebra att de har fokus på målet, snacka om paradigmskifte.

Vad hände på ditt jobb?
Missbrukare/alkis som knallar in och försöker tillgripa sig kläder vi har till försäljning.

Dumfan lade ner saker i sin öppna ryggsäck när jag stod ett par meter därifrån. (Att initialt vara utom armlängds avstånd och därefter försöka vara det är klokt)

En myndig och redig stämma kommer man långt med. Att hålla sig till våldstrappan och låta buset lägga ribban kan man gå i mål med.

Kollegor som hörde mig trodde att jag skulle dräpa buset på plats. 🤪 Behövde inte ens ta i det.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Civila skyddsvakter kan också vara (beväpnade med förstärkningsvapen) brukbara och verka vid skyddsobjekt.

Killgissar att militära skyddsvakter har ett större legalt skydd och mindre oro för civilt blowback efter ett ingripande. Även ett starkare skydd mot påverkan och hot från andra kriminella element.

Eller så är det tidens gång som gjort att jag glömt rädslan för hämndaktioner, bristen på uppbackning, och vikten av jämlikhet…

Det är 20+ år sedan jag hamnade i en skarp situation som skyddsvakt, men minns tydligt hur det slutade. Det fanns noll utrymme eller behov för dialogpoliser.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Killgissar att militära skyddsvakter har ett större legalt skydd och mindre oro för civilt blowback efter ett ingripande. Även ett starkare skydd mot påverkan och hot från andra kriminella element.

Eller så är det tidens gång som gjort att jag glömt rädslan för hämndaktioner, bristen på uppbackning, och vikten av jämlikhet…

Det är 20+ år sedan jag hamnade i en skarp situation som skyddsvakt, men minns tydligt hur det slutade. Det fanns noll utrymme eller behov för dialogpoliser.
Med attityden, -Nu är det färdiglekt, och en bajonett kommer man långt.

20 år plus för mig med. Hade ingen bajonett men pistol 88. 🙂

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lilla Aktuellt står på här hemma, mordet på Gaboro och Magdeburg gås i detalj igenom.
Hans Brun menar dock att man behöver inte vara orolig och det är högre säkerhet i Sverige än i Tyskland så det är lugnt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Enda sätten jag vet funkar för att slippa galningar med bil mot folkmassa är att hålla sig till inomhusmiljö och/eller undvika folkmassor.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I valet idag mellan
Tråden för stötande ...
Idag är jag förbannad ...
Postnord ....
och
Sverige idag så tycker jag att Svanenmärkningen lägger det i Sverige idag, tyvärr:huvet
1735032983671.png

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...