Sverige idag..

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Nja, hur räknade du fram 200kr kilot? En lastbil full med potatis kostar väl max 20000kr och om det är 40 ton så då blir transportkostnaden 50 öre per kilo.

Jag vet inte exakt vad jag betalar med jag tror det är närmare 30 än 20 kr/kg. Och det odlas ju dessutom potatis i Norrbotten också.

Outinens potatis producerar 15000 ton om året, det blir 600 kg per Norrbottning från en enda producent. Och det finns ytterligare några så vi klarar oss nog bra utan skånsk potatis.
Jag kan inte dra någon annan slutsats än att Norrbotten är nettoexportör av potatis.
Vi är på samma sida, vi vill säkert ha samma system (och rimliga priser) när det gäller såväl el som potatis. Potatispriserna var bara ett exempel, men den största mängden produceras ganska långt söderut, med lokal stödproduktion. Precis som el, fast då är det tvärtom.

Direkt hämtat från jordbruksverket från produktion "årets skörd 2022" som dök upp först i Google-listan:

Totala matpotatisskörden är 9 % större än 2021 års resultat​

Totalskörden av matpotatis år 2022 var 500 000 ton för riket. Det är en ökning med 9 % jämfört med år 2021. Årets totalskörd är i nivå med femårsgenomsnittet.

Fyra län dominerar odlingen av matpotatis: Skåne, Hallands, Östergötlands och Västra Götalands län. Tillsammans står de för 78 % av landets totala matpotatisskörd.

Men om tex potatispriserna är "ungefär samma" i hela landet, varför är inte elen det?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Outinens potatis producerar 15000 ton om året, det blir 600 kg per Norrbottning från en enda producent. Och det finns ytterligare några så vi klarar oss nog bra utan skånsk potatis.
Jag kan inte dra någon annan slutsats än att Norrbotten är nettoexportör av potatis.

Jag tror faktiskt att det mesta av deras produktion förädlas och skickas vidare. Deras potatis finns ju bl.a. i en potatisgratäng som frekvent dyker upp i TV-reklamen...och som går att hitta på ICA i Upplands Väsby...

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nej, du verkar inte alls fatta. Inte ens de grundläggande orsakerna till att Sverige är indelat i områden. Läs inlägg #18.375.
Bortsett från förolämpningen, vilken jag lämnar därhän, finns det en viktig aspekt med elområden som du verkar missa och det är att Sveriges elsystem inte är en riktig marknad, snarare en artificiellt skapad pseudomarknad. Få områden är så extremt reglerade som just detta och vilka priser vi fått har snarare än konsumentbeteende styrts av de beslut som tagits av byråkrater och klåfingriga politiker. Som konsument kan jag inte på riktigt byta till en bättre leverantör och det är i princip omöjligt för någon att starta upp bättre alternativ, annat än om politiker vill det, om ens då. Det enda som i praktiken är konkurrensutsatt är några futtiga ören för elförsäljarnas administrationskostnader och det enda jag kan göra som konsument för att påverka elräkningen är att sänka värmen inomhus eller duscha mindre.

Sveriges elnät är uppbyggt och finansierat genom statliga skattemedel som vi alla har bidragit till och det är uppbyggt som ett system där de olika delarna bidrar till en helhet.

Att uppdelningen i elområden skulle stimulera investeringar där de gör mest nytta låter ju bra i teorin, men har det skett i praktiken? Man kan ju tycka att vi i såna fall borde sett tydliga resultat av det efter alla år som elområdena funnits. Det som i själva verket skett är att förutsättningarna helt styrts av klåfingriga politiker och enda påtagliga effekten som elområdena gett är att de som bor i södra halvan av landet har fått ta hela smällen av de idiotiska beslut som tagits, utan att de kunnat påverka detta på något sätt.

EDIT: Du missar också att hela bakgrunden till att elområden infördes handlade om att Danmark protesterade mot att Sverige ibland behövde begränsa exporten till dem och därför anmälde Sverige till EU-kommissionen som då krävde att vi skulle hantera begränsningarna på ett annat sätt.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
View attachment 507943
Enl Livsmedelsverket så är jag väl redan död, min 750g rött kött och lika mycket vitt sen dricks det något mer än rekomenderat alkoholintag och jag ligger över hastighetsbegränsningen.
Är jag död då?
Med Spare Ribs, kassler, bacon, julskinka (utegris från Guda Gott vid Mariaplan) och leverpastej i Kylskåpet, enligt mig: Nej
Enl Livsmedelsverket: Snart !

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror faktiskt att det mesta av deras produktion förädlas och skickas vidare. Deras potatis finns ju bl.a. i en potatisgratäng som frekvent dyker upp i TV-reklamen...och som går att hitta på ICA i Upplands Väsby...

Netto gör det ju ingen skillnad, vi måste vara nettoexportörer av potatis för jag tror inte att vi äter 10kg/vecka och person. Åtminstone så gör inte jag det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fyra län dominerar odlingen av matpotatis: Skåne, Hallands, Östergötlands och Västra Götalands län. Tillsammans står de för 78 % av landets totala matpotatisskörd.

Trots att Norrland utgör så stor del av Sveriges yta så uppgick förra året befolkningen endast till 1 185 781 invånare vilket är drygt 11% av landets totala befolkning.

Och många har eget potatisland bakom huset...
Jag betvivlar att dom potatisarna är med i statistiken.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, du verkar inte alls fatta. Inte ens de grundläggande orsakerna till att Sverige är indelat i områden. Läs inlägg #18.375.

Samtidigt, all cred till Ebba som faktiskt försöker:

Elektricitet och potatis är knappast jämförbart då norra Sverige har produktion av båda medans södra Sverige bara verkar ha produktion av den ena...Åtminstone där jag bor så har varje mataffär uteslutande potatis från Lindqvists, ett lokalt företag som själv odlar och köper upp potatis odlad längs samtliga älvdalar i länet. "Importerad" potatis förekommer möjligtvis inför midsommar eftersom vårt klimat inte producerar färskpotatis förrän i slutet av juli / början av augusti. Då i svindyra små förpackningar som sannolikt producerats och fraktats i hast.
Södra Sverige har ju energiproduktion med, OKG är ju inte stängd än iaf. Men det borde ju byggts nya reaktorer för senast 15 år sen, gärna lite tidigare.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Södra Sverige har ju energiproduktion med, OKG är ju inte stängd än iaf. Men det borde ju byggts nya reaktorer för senast 15 år sen, gärna lite tidigare.
Även Ringhals har ju två reaktorer igång. Och Forsmark får man väl också räkna till södra Sverige i den här diskussionen 😅

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag behöver inte kläcka ur mig några hemgjorda förslag. Jag stöttar de lobbyister som redan har levererat det rätta svaret - behåll elområdesindelningen och håll högsta amerikanska hastighet med upp- och återbyggnad av planerbar, stabil elproduktion. Detta tar liksom inte femton år annat än i Miljöpartiets propaganda...

Att rucka på elområdesindelningen må vara bättre för privatekonomin i landets södra delar, men får förödande konsekvenser för Sveriges basindustri och detta kommer att få minst lika förödande konsekvenser för de som gapar mest, även om de inte verkar förstå det själva.
Det snabbaste sättet för stabil baskraft måste väl vara nya kolkraftverk i sydsverige ?
För att ersätta de nedlagda kärnkraftverken i Ringhals ?
När Barsebäck lades ner ersatte Danmark kärnkraften från Barsebäck med ett nytt kolkraftverk på Amager strax söder om Köpenhamn.
Och kol är INNE.
2023 startades ~70 GW kol kraftverk ~21 GW lades ner för en ökning med ~48 GW ! :)

Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
När Barsebäck lades ner ersatte Danmark kärnkraften från Barsebäck med ett nytt kolkraftverk på Amager strax söder om Köpenhamn.
Amagerverket startades redan 1971, så jag antar det var en utbyggnad i såna fall. För övrigt eldar de helt med biobränsle numera. Kuriosa i sammanhanget är att det tidigare ägdes av Vattenfall.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Amagerverket startades redan 1971, så jag antar det var en utbyggnad i såna fall. För övrigt eldar de helt med biobränsle numera. Kuriosa i sammanhanget är att det tidigare ägdes av Vattenfall.
Jag började jobba på Electrolux 1994 och vi inom kommerciell kyla hade en samarbetspartner i Köpenhamn på Amager så det var på så sätt jag vid resorna såg byggandet av det nya kraftverket. Det var mina danska kolleger som pekade ut bygget. Det byggdes av EU-arbetskraft, dvs polacker som fick tyska pass för de kunde bott i tyska delar av Polen enligt 1930-tals karta. Vilket sågs av mina danska kolleger som att Tyskland kringgick reglerna om EU arbetskraft för ta hem ordern.
1734699273928.png

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Ännu mer kuriosa. Transportbandet som lastade in kol i Amagerverket har vi numera på mitt jobb! Transporterar salt, sand, soda, kalk, dolomit, och fältspat nuförtiden.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Ännu mer kuriosa. Transportbandet som lastade in kol i Amagerverket har vi numera på mitt jobb! Transporterar salt, sand, soda, kalk, dolomit, och fältspat nuförtiden.
Du som väl bor i Halland har ju nära till Ringhals. Ni borde åka dit och kolla om de har nåt överblivet från de nedstängda reaktorerna som ni kan ta över. Då snackar vi kuriosa! 😅

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Du som väl bor i Halland har ju nära till Ringhals. Ni borde åka dit och kolla om de har nåt överblivet från de nedstängda reaktorerna som ni kan ta över. Då snackar vi kuriosa! 😅
Ja, en gammal reaktortank kanske man kan bygga om till en silo:)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Gissar det var det här stället jag på avstånd såg bygget / utbyggnaden av av,
1734705396231.png
Inte på Amager, bredvid. ber om ursäkt.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Gissar det var det här stället jag på avstånd såg bygget / utbyggnaden av av,
View attachment 507998
Inte på Amager, bredvid. ber om ursäkt.
Aha, ja det låter rimligt. Amager, Avedoere... På danska hör man ändå bara vokalerna och då låter det likadant. Går till och med att se den gigantiska kolhögen från rymden på Google Maps.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC