Vi är på samma sida, vi vill säkert ha samma system (och rimliga priser) när det gäller såväl el som potatis. Potatispriserna var bara ett exempel, men den största mängden produceras ganska långt söderut, med lokal stödproduktion. Precis som el, fast då är det tvärtom.Nja, hur räknade du fram 200kr kilot? En lastbil full med potatis kostar väl max 20000kr och om det är 40 ton så då blir transportkostnaden 50 öre per kilo.
Jag vet inte exakt vad jag betalar med jag tror det är närmare 30 än 20 kr/kg. Och det odlas ju dessutom potatis i Norrbotten också.
Outinens potatis producerar 15000 ton om året, det blir 600 kg per Norrbottning från en enda producent. Och det finns ytterligare några så vi klarar oss nog bra utan skånsk potatis.
Jag kan inte dra någon annan slutsats än att Norrbotten är nettoexportör av potatis.
Direkt hämtat från jordbruksverket från produktion "årets skörd 2022" som dök upp först i Google-listan:
Totala matpotatisskörden är 9 % större än 2021 års resultat
Totalskörden av matpotatis år 2022 var 500 000 ton för riket. Det är en ökning med 9 % jämfört med år 2021. Årets totalskörd är i nivå med femårsgenomsnittet.Fyra län dominerar odlingen av matpotatis: Skåne, Hallands, Östergötlands och Västra Götalands län. Tillsammans står de för 78 % av landets totala matpotatisskörd.
Men om tex potatispriserna är "ungefär samma" i hela landet, varför är inte elen det?