Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fler godhetsknarkare som bränner andras pengar.

Det bjöds på gröna tårtor med bussmotiv och högtidliga tal på engelska högst upp i stadshuset, när avtalet skrevs på för Luleå kommuns elbussprojekt i slutet av juni 2017.
Kommunen var snudd på pionjärer. Avtalet var politiskt drivet och sågs som ett viktigt steg mot Luleås dåvarande mål att år 2020 ha en bussflotta som till 75 procent skulle drivas av förnyelsebara drivmedel.

– Vi är väldigt glada över avtalet med elbussarna. Det är ett viktigt steg mot Luleås hållbara utveckling, sade Lenita Ericson (S), dåvarande ordförande i stadsbyggnadsnämnden.
En beräkning visar att elbussarna utgjorde sju procent av bussparken, rullade fem procent av den totala sträckan men stod för drygt 50 procent av alla bussbyten.

Det där med att först prova ny teknik i liten skala är sällan aktuellt när politiker leker företag med andras pengar och särskilt inte när det ger godhetspoäng.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Menar du att vi ska tacka våra politiker för det där?
Läste du sista stycket?
Nej, vi skall inte tacka någon, vilket jag antydde i mitt första stycke.

Min poäng var att det ofta låter i debatten som att vi plötsligt har fått väldigt mycket dyrare el. Vilket då inte stämmer med verkligheten. Att vi enstaka dygn kan ha höga priser pga elbörsen är en annan sak.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fler godhetsknarkare som bränner andras pengar.

Det där med att först prova ny teknik i liten skala är sällan aktuellt när politiker leker företag med andras pengar och särskilt inte när det ger godhetspoäng.
Läste du artikeln?

Problemet var att bolaget bakom slog igen och man sitter fast i ett dåligt avtal. Handlar inte ett dugg om godhet utan om att hitta lösningar som fungerar och då måste man ju prova ut dem. Sedan kan man önska sig större beställarkompetens hos bolagen, det gäller förstås även SJ osv.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Läste du artikeln?

Problemet var att bolaget bakom slog igen och man sitter fast i ett dåligt avtal. Handlar inte ett dugg om godhet utan om att hitta lösningar som fungerar och då måste man ju prova ut dem. Sedan kan man önska sig större beställarkompetens hos bolagen, det gäller förstås även SJ osv.

Så det är därför 7 % av fordonsflottan stått för 50% av alla fordonsbyten?

Men det du nämner är precis det vanliga jag nämnde om när politiker leker företag med andras pengar.

Istället för att köpa en buss på prov för utvärdering drar man på sig ett avtal som landar på 57 miljoner.

Jo, det handlar om godhetsknarkare som antingen tror sig kunna rädda världen eller möjligen den sorten som eg vet bättre men det viktiga är att ge sken av att man gör så mycket för att rädda världen. Alltså en annan sorts godhetsknarkare av mer narcisistisk karaktär.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, vi skall inte tacka någon, vilket jag antydde i mitt första stycke.

Min poäng var att det ofta låter i debatten som att vi plötsligt har fått väldigt mycket dyrare el. Vilket då inte stämmer med verkligheten. Att vi enstaka dygn kan ha höga priser pga elbörsen är en annan sak.

Så vad är snittpriset på elen idag respektive vad var priset 1998 innan nedläggningen av kärnkraft började?
Jag kan inflationsjustera själv bara jag får priserna.

Alternativt kan jag tänka mig priser från före 2015.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hur stor effekt dödades iom att reaktorerna i Ringhals mördades?
Har det byggts vindkraft med motsvarande effekt i elområde 4?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det går ju inte ersätta baskraft med en så variabel källa som vindkraft. Vilket tyskarna upptäckte när det var stiltje i hela landet i en vecka.
Frågan är mera "hade MP en effektplan som ersatte effektförlusten med hjälp av vindkraft", att vind/solkraft är opålitligt vet ju varenda människa förutom miljöfundamentalister.

Jag anser att det totala effektbehovet en kall mörk vinterdag måste vara uppfyllt med stabil baskraft och då behövs ju inte temporärtillskottet.
Sol/vind är ju mer en offgrid lösning för ensligt belägen sommarstuga.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så vad är snittpriset på elen idag respektive vad var priset 1998 innan nedläggningen av kärnkraft började?
Jag kan inflationsjustera själv bara jag får priserna.

Alternativt kan jag tänka mig priser från före 2015.
Hur många skatter och avgifter har tillkommit? Det skall så klart med i kalkylen, pöjkar är som bekant inte så bra på att räkna så ta det långsamt så "alla" hänger med.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det går ju inte ersätta baskraft med en så variabel källa som vindkraft. Vilket tyskarna upptäckte när det var stiltje i hela landet i en vecka.
Ändå komiskt att det land som i modern tid haft de finaste ingenjörerna inte kunde listat ut det själva. 😆

Måste ha varit någon folkpartist på besök och visat hur ett jämställt kärnkraftverk bedrivs var på de tappade livslusten.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur stor effekt dödades iom att reaktorerna i Ringhals mördades?
Har det byggts vindkraft med motsvarande effekt i elområde 4?
På grund av tillgängligheten (noga räknat den låga tillgängligheten av effketen) för Vindkraft fodra ungefär dubbla Vindkrafteffekten för det ska bli lika mycket energi under ett år som mer "Gammeldagsw pålitliga" kol, olja, gas och kärnkraftverk,
Så för att under ett år leverera lika mycket el som Ringhals behövs minst dubbla effekten av Vindkraft.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På grund av tillgängligheten (noga räknat den låga tillgängligheten av effketen) för Vindkraft fodra ungefär dubbla Vindkrafteffekten för det ska bli lika mycket energi under ett år som mer "Gammeldagsw pålitliga" kol, olja, gas och kärnkraftverk,
Så för att under ett år leverera lika mycket el som Ringhals behövs minst dubbla effekten av Vindkraft.

Jag tror man räknar med en tillgänglighet på runt 25% på (landbaseras)vindkraft, och över 95 på kärnkraft

Men alla redovisar ju tillgänglighets-siffrorna för havsbaserad vind (som är bättre) trots att det aldrig går att få lönsamhet i anslutningarna till havs

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA