Balkongståarn är en berömd (i vår generation) umarell.Vad i h-vete är ”umarell”…? En forell fångad i Storuman…? En formell umebo…?
Godhetsknarkare deluxe det där.En intressant krönika och en debattartikel som belyser några av Sveriges och EU’s stora problem:
DEBATT: Våra kapitalister kan inte också vara woke
I dag ser vi en våg av vad som bäst kan beskrivas som ”woke capitalism”. Det är företagande som inte bygger på genuina affärsmodeller utan på godhetssignalering och ideologiska övertygelser, skriver Daniel Sonesson från Medborgerlig Samling.www.expressen.se
Don’t let Ursula get you…
Fler godhetsknarkare som bränner andras pengar.
Elbussarna i Luleå hamnade i garaget – kostade 57 miljoner
Från första dagen har Luleås elbussar haft problem. Drygt sex år efter premiärturen är de tagna ur trafik och står parkerade i Luleå lokaltrafiks depå,...www.nsd.se
Problemet var att bolaget bakom slog igen och man sitter fast i ett dåligt avtal.
Men det du nämner är precis det vanliga jag nämnde om när politiker leker företag med andras pengar.
Istället för att köpa en buss på prov för utvärdering drar man på sig ett avtal som landar på 57 miljoner.
Balkongståarn är en berömd (i vår generation) umarell.
Joakim Lindengrens figur.
Så jag är alltså en Umarell nu… eller en variant av ”Jag älskar arbete, kan sitta i timmar och titta på när andra arbetar”Balkongståarn - Seriewikin
seriewikin.serieframjandet.seJasså det finns sådana också.Umarell – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Inte för att det hjälper nu- men sedan kanske.Jag struntade faktiskt i att läsa den ovan länkade artikeln då den ligger bakom betalvägg. Den artikeln fanns istället med i den tryckta tidningen som avhandlades till morgonkaffet...
Det man får läsa gör ju att man baxnar och nästan blir förbannad på riktigt. Hur i glödheta h-vete kan ett antal så dåligt pålästa människor tillåtas att nysta in sig i sådana avtal och sedan gå - vad det verkar - helt ansvarsbefriade ur det hela...??? Helt otroligt...! Helt sinnessjukt...!
Man har hittills kostat kommunens skattebetalare 57 miljoner kronor och har fortfarande - sju år senare - en kostnad på 50.000 kronor per månad som bara tickar och går, för ett antal elektriska bussar som aldrig fungerat som tänkt och som därför har parkerats för gott sedan länge...
Detta har inget att göra med att säljaren av bussarna har kursat. Det verkliga problemet är att man har nystat in sig i ett urbota dumt avtal som kostar Luleå kommun helt sinnessjuka pengar. Alla normalt fungerande privata företag hade gjort noggranna genomlysningar och riskanalyser innan man skriver på sådana avtal. Genomlysningar och riskanalyser som med allra största sannolikhet larmat om en kommande ekonomisk katastrof ifall säljaren kursar. Men något sådant görs minsann inte hos Luleå kommun...där kör man istället klackarna i taket, mingel, champagne och tårta när avtalet skrivs på. Trots att det redan finns misstankar om att allt inte står rätt till hos säljaren...
Utifrån artikeln är det tyvärr inte helt klarlagt om detta bara handlar om politiker som kör över tjänstemän eller om även tjänstemännen är så katastrofalt dåligt pålästa. Men man undrar ju lite stilla varför man aldrig någonsin blir imponerad av vare sig politiker eller tjänstemän inom kommunal verksamhet...? Varför är det aldrig a-laget eller ens b-laget man skickar fram...? Varför är det alltid korplaget som tillåts leka med skattebetalarnas pengar...?
Och sedan ansvarsfrågan...De flesta involverade förutom den dåvarande chefspolitruken jobbar väl fortfarande kvar på snudd på exakt samma positioner...? Hur är detta ens möjligt...? Hur kan det INTE bli räfs och rättarting där folk i ledande ställning på bussbolaget, på tjänstemannasidan och inom politiken ombeds att omedelbart städa sina skrivbord...???
Och sedan framtiden...Man har redan kastat bort 57 mille och man bränner ytterligare några hundringar per år på att ha bussar parkerade...och man meddelar glatt att man ska inleda ytterligare ett projekt med elbussar...
Dom flesta människor som gör faceplant full fart in i en bergvägg brukar lära sig något av det och åtminstone försöka att inte göra det igen. Detta gäller uppenbarligen inte Luleå kommun.
Jag struntade faktiskt i att läsa den ovan länkade artikeln då den ligger bakom betalvägg. Den artikeln fanns istället med i den tryckta tidningen som avhandlades till morgonkaffet...
Det man får läsa gör ju att man baxnar och nästan blir förbannad på riktigt. Hur i glödheta h-vete kan ett antal så dåligt pålästa människor tillåtas att nysta in sig i sådana avtal och sedan gå - vad det verkar - helt ansvarsbefriade ur det hela...??? Helt otroligt...! Helt sinnessjukt...!
Nu har man väl ändå inte ”kastat bort” 57 miljoner utan det har varit totalkostnaden för dessa bussar över 7 år. Det är ungefär 8 miljoner per år; sett i ljuset av att bla de höjda bränslepriserna 2023 innebar ökade kostnader på nästan 16 miljoner - bara det året. En månatlig kostnad på 50.000 pga dåligt utformat avtal är förstås illa, motsvarar ungefär en vakant tjänst och eftersom det är ett bolag så lär de väl hantera avtalskostnaden inom budget tänker jag. Man kan ju kanske tänka sig att dessa bussar ändå ersatte ett antal vanliga diesel- eller gasbussar som man då slapp köpa och tanka, även om det inte kanske blev fullt så många som tänkt pga lägre nyttjandegrad.Jag struntade faktiskt i att läsa den ovan länkade artikeln då den ligger bakom betalvägg. Den artikeln fanns istället med i den tryckta tidningen som avhandlades till morgonkaffet...
Det man får läsa gör ju att man baxnar och nästan blir förbannad på riktigt. Hur i glödheta h-vete kan ett antal så dåligt pålästa människor tillåtas att nysta in sig i sådana avtal och sedan gå - vad det verkar - helt ansvarsbefriade ur det hela...??? Helt otroligt...! Helt sinnessjukt...!
Man har hittills kostat kommunens skattebetalare 57 miljoner kronor och har fortfarande - sju år senare - en kostnad på 50.000 kronor per månad som bara tickar och går, för ett antal elektriska bussar som aldrig fungerat som tänkt och som därför har parkerats för gott sedan länge...
Detta har inget att göra med att säljaren av bussarna har kursat. Det verkliga problemet är att man har nystat in sig i ett urbota dumt avtal som kostar Luleå kommun helt sinnessjuka pengar. Alla normalt fungerande privata företag hade gjort noggranna genomlysningar och riskanalyser innan man skriver på sådana avtal. Genomlysningar och riskanalyser som med allra största sannolikhet larmat om en kommande ekonomisk katastrof ifall säljaren kursar. Men något sådant görs minsann inte hos Luleå kommun...där kör man istället klackarna i taket, mingel, champagne och tårta när avtalet skrivs på. Trots att det redan finns misstankar om att allt inte står rätt till hos säljaren...
Utifrån artikeln är det tyvärr inte helt klarlagt om detta bara handlar om politiker som kör över tjänstemän eller om även tjänstemännen är så katastrofalt dåligt pålästa. Men man undrar ju lite stilla varför man aldrig någonsin blir imponerad av vare sig politiker eller tjänstemän inom kommunal verksamhet...? Varför är det aldrig a-laget eller ens b-laget man skickar fram...? Varför är det alltid korplaget som tillåts leka med skattebetalarnas pengar...?
Och sedan ansvarsfrågan...De flesta involverade förutom den dåvarande chefspolitruken jobbar väl fortfarande kvar på snudd på exakt samma positioner...? Hur är detta ens möjligt...? Hur kan det INTE bli räfs och rättarting där folk i ledande ställning på bussbolaget, på tjänstemannasidan och inom politiken ombeds att omedelbart städa sina skrivbord...???
Och sedan framtiden...Man har redan kastat bort 57 mille och man bränner ytterligare några hundringar per år på att ha bussar parkerade...och man meddelar glatt att man ska inleda ytterligare ett projekt med elbussar...
Dom flesta människor som gör faceplant full fart in i en bergvägg brukar lära sig något av det och åtminstone försöka att inte göra det igen. Detta gäller uppenbarligen inte Luleå kommun.
Eller varför inte VGR-s nya journalsystem, Stockholm stads pedagogiska IT-plattform och nya Karolinska?Jag tycker ni norrlänningar skall vara tacksamma över att era politiker har det goda omdömet att experimentera i mycket blygsam skala med era skattepengar. Fråga en Göteborgare om Västlänken eller en Stockholmare om Slussen för att få lite perspektiv.
Även om jag inte skulle använda ordet idioter skulle jag med bestämdhet hävda att åtminstone de nämnda IT-haverierna är en följd av bristande kompetens - inte att någon skulle kunna förväntas definiera eller bygga sådana system på ett bättre sätt med samma förutsättningar, utan bristande kompetens i hur man skapar förutsättningar för hur man utvecklar sådana system, dvs en lednings- och styrningsfråga. Sen påverkar offentliga upphandlingsregler en hel del, men även inom de ramarna är det fullt möjligt att skapa oändligt mycket bättre förutsättningar som undviker sådana haverier.Eller varför inte VGR-s nya journalsystem, Stockholm stads pedagogiska IT-plattform och nya Karolinska?
Det beror inte alltid på att det är idioter överallt, ofta nog handlar det om att det är i det närmaste omöjligt att göra rätt… och gör man rätt är det ändå någon jävel som överklagar och allt får göras om från början.
Eller varför inte VGR-s nya journalsystem, Stockholm stads pedagogiska IT-plattform och nya Karolinska?
Sedan kan det ju vara så att man egentligen ville ha andra bussar, men denna firma vann upphandlingen och då är det bara att följa LOU. Ungefär som när SJ köper italienska tåg som inte klarar vinter. Det är inte så jäkla lätt som folk tror att bedriva offentlig verksamhet och man skall inte heller tro att media alltid redovisar hela sanningen eller ens har brytt sig om att undersöka bakgrunden.
Nå, elbussar funkar alldeles utmärkt på andra håll, det är bara synd att alla skall köra sina egna race.
Vad tusan, kan du styra upp detta så enkelt kommer du att skära guld med täljkniv de närmaste 30 åren…Även om jag inte skulle använda ordet idioter skulle jag med bestämdhet hävda att åtminstone de nämnda IT-haverierna är en följd av bristande kompetens - inte att någon skulle kunna förväntas definiera eller bygga sådana system på ett bättre sätt med samma förutsättningar, utan bristande kompetens i hur man skapar förutsättningar för hur man utvecklar sådana system, dvs en lednings- och styrningsfråga. Sen påverkar offentliga upphandlingsregler en hel del, men även inom de ramarna är det fullt möjligt att skapa oändligt mycket bättre förutsättningar som undviker sådana haverier.
I fallen med de stora infrastrukturprojekten har vi därutöver politiska faktorer som gjort möjligheterna att lyckas ännu mer mikroskopiska.
Vad tusan, kan du styra upp detta så enkelt kommer du att skära guld med täljkniv de närmaste 30 åren…
Det är inte så enkelt att runda LOU som många verkar tro, vissa krav får man helt enkelt inte ställa och det är inte alls alltid som det ”godkänns” som krav att exempelvis ”vidimerat uppnå nyttjandegrad på minst 90% under temperaturer under -20 grader minst tre veckor i sträck.”
Ofta kan ju nästan vem som helst se vilken lösning som fungerar bäst men se den fick man inte köpa… titta bara på hur lång tid det tar att reparera kontaktledningarna vid järnvägshaverier, det visar sig att det FINNS ett repfordon i Sverige som fixar det på tiondelen så lång tid, men det företaget vann inte upphandlingen… och ”tid” var uppenbarligen inte godkänt krav.
Att upphandla, utveckla och införa ett IT-system i en stor verksamhet har lite att göra med att köpa in bussar och annat som kan ses som "hyllvaror". Väldigt lite.Vad tusan, kan du styra upp detta så enkelt kommer du att skära guld med täljkniv de närmaste 30 åren…
Det är inte så enkelt att runda LOU som många verkar tro, vissa krav får man helt enkelt inte ställa och det är inte alls alltid som det ”godkänns” som krav att exempelvis ”vidimerat uppnå nyttjandegrad på minst 90% under temperaturer under -20 grader minst tre veckor i sträck.”
Ofta kan ju nästan vem som helst se vilken lösning som fungerar bäst men se den fick man inte köpa… titta bara på hur lång tid det tar att reparera kontaktledningarna vid järnvägshaverier, det visar sig att det FINNS ett repfordon i Sverige som fixar det på tiondelen så lång tid, men det företaget vann inte upphandlingen… och ”tid” var uppenbarligen inte godkänt krav.
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |