Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du får väl kolla hur det ser ut…
Precis. Och det är inte många möllor i Göteborg. Det står en på en bergknalle nära Gårdsten och några (om dom är kvar ?) på skären mellan hamnen och ut mot Vinga.
Problemet för vindkraften är att vindkraften är en så miljöovänlig verksamhet att få vill ha Vindkraft i egna kommunen. Och absolut inte över den egna tomten.
Utan den ska vara någon annanstans.
Datacenter och batterifabriker är populärt som gärna få vara i den egna kommunen.
Så då återstår att minska elbehovet. Dvs minska befolkningen. Och vilket politiskt parti vill ha färre väljare ? Här kommer demokratins dilemma in.
Ett styrelse sätt som lever på att lova guld och gröna skogar i en ändlig värld.
Nåja inte mitt bekymmer. Jag pratade med en vän nu ikväll. Vi önskade varandra gott nytt år 2025 och hon påpekade att i vår ålder kan det vara slut i år.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ebba Busch har gjort ett misstag, ett fel i ett inlägg i social media sysselsätter nu Sveriges hela förljugna presskår.

Vad händer samtidigt i Sverige och i världen? Orka bry, Ebba hade fel.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har en kompis som är på nya KS och skall föda barn.
Det är kö till rummen så de väntar i korridoren. Sedan 50 timmar.
Vad kostade sjukhuset sade någon? 😅
Antingen inte tillräckligt eller också har pengarna använts på fel sätt.
...

Ebba hade fel i ett väldigt viktigt ärende där vi har frångått rättsstatens principer och med hennes utsvävning hade varit ännu längre in i mörkret.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Hälvten så många sängplatser som gamla karolinska samtidigt med stigande befolkning.
Allt går att sälja till de icke populistiska partierna. :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Antingen inte tillräckligt eller också har pengarna använts på fel sätt.
...

Ebba hade fel i ett väldigt viktigt ärende där vi har frångått rättsstatens principer och med hennes utsvävning hade varit ännu längre in i mörkret.
De köpte mycket konst i alla fall, de följer nämligen demokratiska principer!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De köpte mycket konst i alla fall, de följer nämligen demokratiska principer!

Jo, ju mera bygget fördyras, desto mera konst måste dom ju köpa för att nå upp till det procentuella målet.

Alternativt kan man betala skitmycket för den konst man köper.

Jag kände en konstnär som mer eller mindre specialicerade sig på "konst för offentliga rum" efter att ha sålt sitt första verk till sjukhuset, för ett hiskeligt överpris som dom gladeligen accepterade för att komma upp i rätt summa.

"Vi har 67000 kronor att köpa konst för, har du något som passar men inte tar upp för mycket plats?"

"Visst, här är en snedvuxen björkklabb ur mitt vedförråd, den kostat ungefär det, den symboliserar det naturliga, miljövänliga ur ett HBTQ++ perspektiv"

"Ja, visst, men hur får du in HBTQ++ i det?"

"Den är snedvuxen,, alltså inte straight"

"Perfekt"

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo, ju mera bygget fördyras, desto mera konst måste dom ju köpa för att nå upp till det procentuella målet.

Alternativt kan man betala skitmycket för den konst man köper.

Jag kände en konstnär som mer eller mindre specialicerade sig på "konst för offentliga rum" efter att ha sålt sitt första verk till sjukhuset, för ett hiskeligt överpris som dom gladeligen accepterade för att komma upp i rätt summa.

"Vi har 67000 kronor att köpa konst för, har du något som passar men inte tar upp för mycket plats?"

"Visst, här är en snedvuxen björkklabb ur mitt vedförråd, den kostat ungefär det, den symboliserar det naturliga, miljövänliga ur ett HBTQ++ perspektiv"

"Ja, visst, men hur får du in HBTQ++ i det?"

"Den är snedvuxen,, alltså inte straight"

"Perfekt"
Det var en helt hemsk debatt om detta på Ekot nyligen.
Är rätt säker på att jag lade ut den här.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Detta är ju Multikulti, allt annat vore Racism ! :) från gp.se
1735830168459.png
Inget konstigt.
Från några dagar i Karachi 1978 minns jag två Rubriker i den engelskspråkiga Lokalpressen:
1: Striderna om kontrollen av Betygscentralen vid Karachi Universitet har nu krävt 47 döda.
2: Arkitekten som föräldrarna gifte bort sin universitetsutbildade dotter med har nog bara byggt i sandlådan.

Inom samma ämne, skolan I Göteborg

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Detta är ju Multikulti, allt annat vore Racism ! :) från gp.se
View attachment 508658
Inget konstigt.
Från några dagar i Karachi 1978 minns jag två Rubriker i den engelskspråkiga Lokalpressen:
1: Striderna om kontrollen av Betygscentralen vid Karachi Universitet har nu krävt 47 döda.
2: Arkitekten som föräldrarna gifte bort sin universitetsutbildade dotter med har nog bara byggt i sandlådan.
Känns som väldigt innerstad Östermalm vi har sommarställe på Sandhamn och i Båstad och ska fan inte låta någon jävla halv miljon inkomst kärring förstöra Carl Hugos framtid.

Å andra sidan har de inte problem på Manilla med den typen av lärare gissar jag.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Man behöver inte besöka ett nytt sjukhus för att se det fenomenet.

Min hemkommun har ett sjukhus som nog har haft exakt samma storlek sedan sent sjuttiotal eller möjligtvis tidigt åttiotal. Ingenting har byggts till men inte heller rivits bort sedan dess. Lokalernas yttermått är oförändrade, så att säga.

Däremot har ett antal vårdavdelningar lagts ned och en initierad källa påstår att antalet vårdlokaler - alltså antalet rum där läkare eller sköterskor tar emot patienter eller där patienter ligger inlagda - har minskat till hälften. Samtidigt har antalet administrativa lokaler mångdubblats…

Summa summarum - storleken på sjukhuset är densamma, men man sysslar nuförtiden med väldigt mycket mer administration och väldigt mycket mindre vård…

Nuförtiden kan man tydligen utbilda sig till något som kallas ”vårdadministratör”. En kort högskoleutbildning som utmynnar i denna något märkliga titel. Sedan hamnar man i en position där man bestämmer över överläkare med betydligt fler högskolepoäng och mångårig erfarenhet…

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Min hemkommun har ett sjukhus som nog har haft exakt samma storlek sedan sent sjuttiotal eller möjligtvis tidigt åttiotal. Ingenting har byggts till men inte heller rivits bort sedan dess. Lokalernas yttermått är oförändrade, så att säga.

Däremot har ett antal vårdavdelningar lagts ned och en initierad källa påstår att antalet vårdlokaler - alltså antalet rum där läkare eller sköterskor tar emot patienter eller där patienter ligger inlagda - har minskat till hälften. Samtidigt har antalet administrativa lokaler mångdubblats…

Summa summarum - storleken på sjukhuset är densamma, men man sysslar nuförtiden med väldigt mycket mer administration och väldigt mycket mindre vård…

Nuförtiden kan man tydligen utbilda sig till något som kallas ”vårdadministratör”. En kort högskoleutbildning som utmynnar i denna något märkliga titel. Sedan hamnar man i en position där man bestämmer över överläkare med betydligt fler högskolepoäng och mångårig erfarenhet…

Titta på kommunhuset då. Befolkningen har minskat med en fjärdedel men dom har väl idag dubbelt så stora lokaler och antagligen dubbelt så mycket personal.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Helt enig i spaningen, men är också fundersam om inte motsatsen - att läkarna själva, likt lärarna tex, skulle göra all administration själva.

Förmodligen behövs helt enkelt inte administrationen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Titta på kommunhuset då. Befolkningen har minskat med en fjärdedel men dom har väl idag dubbelt så stora lokaler och antagligen dubbelt så mycket personal.

Jag säger som min morfar sade när någon frågade honom hur många som jobbar i kommunhuset: - Hälften…

Eller som grannens unge som påstår att hans kommunanställde pappa är världens snabbaste man: - Han slutar fyra men hinner hem till tio i fyra, varje dag…

Eller som Sören Israelsson, mångårig depåchef i Storumans skotercrossdepå, då han höll i förarmötet: - I den här depån råder gångfart. Min gångfart. Och jag jobbar på Storumans kommun. Då förstår ni vad som gäller…

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår