Sverige idag..

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
I praktiken fungerar det som så där jag jagar att kringboende går rakt in i marken fast de vet eller borde veta att det är sannolikt att det pågår jakt. Ställer man ut för många skyltar drar det åt sig marodörer så man måste ligga steget före och ha koll på när kärring1 kommer med sina labradorer samt vid vilken tid svampplockare hunnit vakna, läsa tidningen och pallra sig ut.

Det rimliga är väl egentligen om man hade vitt papper att staten håller med stora nationalparker alternativt att markägaren kan välja att ha sin mark öppen för allmänheten mot viss ersättning från tex kommunen.

Inget annat ägande skulle väl vara tänkbart att man måste dela med sig av?
Jag vet inte... Du tar upp rimliga argument. Det finns motargument. Det viktiga tänker jag är att bibehålla dels förmågan att kunna fortsätta diskutera denna typ av konflikter med bibehållen respekt, dels att bibehålla fokus på målen om att i största möjliga mån bibehålla såväl äganderätt som allemansrätt (vilket då förstås kan innebära målkonflikter som behöver lösas ut).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vet inte... Du tar upp rimliga argument. Det finns motargument. Det viktiga tänker jag är att bibehålla dels förmågan att kunna fortsätta diskutera denna typ av konflikter med bibehållen respekt, dels att bibehålla fokus på målen om att i största möjliga mån bibehålla såväl äganderätt som allemansrätt (vilket då förstås kan innebära målkonflikter som behöver lösas ut).
På sjön är det ännu värre.

POV du köper ett hus vid stranden och vill ha lugn och ro. 😐

Obs att ingen regel är precis heller så det är som upplagt för konflikter. 🥹

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bara för det kom denna relaterade artikel.

Konfliktladdade frågan: Får man gå i skidspåren?

Allemansrätten gäller antagligen men det är ju respektlöst att förstöra spåren som det läggs tid och pengar på att preparera.
Promenera kan man göra var f-n som helst, förslagsvis tar man skoterspåren ifall man vill promenera i skogen.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Allemansrätten gäller antagligen men det är ju respektlöst att förstöra spåren som det läggs tid och pengar på att preparera.
Promenera kan man göra var f-n som helst, förslagsvis tar man skoterspåren ifall man vill promenera i skogen.
Ja, och det är därför också frågan om vad som bygger ömsesidig respekt i ett samhälle är så viktig.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Allemansrätten är sedvanerätt som tillförsäkrar resande till fots att röra sig genom landet även på annans mark och där under färden plocka vad naturen ger till färdkost samt död ved för att värma sig. Avsåg tex pilgrimsvandringar.

Har egentligen ingenting med ”vistelse” att göra (riktning/befintlighet) därav talar man om max en natt på samma ställe. Rekreation är ett modernt påfund.

Och allemansrätten har ingenting med ”turism” att göra, dvs organiserade aktiviteter på annans marker.

Mvh

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Allemansrätten är sedvanerätt som tillförsäkrar resande till fots att röra sig genom landet även på annans mark och där under färden plocka vad naturen ger till färdkost samt död ved för att värma sig. Avsåg tex pilgrimsvandringar.

Har egentligen ingenting med ”vistelse” att göra (riktning/befintlighet) därav talar man om max en natt på samma ställe. Rekreation är ett modernt påfund.

Och allemansrätten har ingenting med ”turism” att göra, dvs organiserade aktiviteter på annans marker.

Mvh
Vet inte om jag tolkar dig rätt, men jag tror vi menar precis samma sak. Ett ord för att uttrycka det hela: rimlighet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror att det har hänt något i samhället (och nej, inte det markus, dom åker varken skidor eller rastar hundar)

När jag var barn, ungdom och ung vuxen hade man inte problemet med att folk gick i skidspåren.

Sedan på 80 talet kom skejt-stilen och skejt åkarna åkte sönder spåret för dom som åkte klassiskt, och strax efter det börjades det dras upp skejt-yta paralellt med spåren och sättas upp skyltar om skejting förbjudet där det inte fanns plats för det, då kom även hundrastarma och började gå på skejtytorna, skejtåkare sket i skyltarna och klassiskt åkande gubbdjävlar låg i enkom ute på skejtytan och hindrade skejtare från att åka fort...

Folks hänsyn ersattes med "Jag har lika stor rätt som...."

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Allemansrätten har absolut med kommersiell verksamhet att göra, varning för nya fantasier och fake news i tråden.

Frågan har till och med avgjorts i HD nyligen så det blir så otroligt löjligt med de här mytomanliknande påståendena från ingenstans.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Fan, kan vi inte bara samlas i en stor gruppkram nu, allihop. Det skulle åtminstone kännas bättre när vi ändå verkar hålla med varandra! 😅

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vet inte om jag tolkar dig rätt, men jag tror vi menar precis samma sak. Ett ord för att uttrycka det hela: rimlighet.

Tja, vi tycker nog att det är rimligt eftersom vi är vana vid det. Vissa markägare tycker tex inte att det är rimligt när företag utnyttjar deras mark för sin inkomst och ropar på inskränkning av allemansrätten. Andra tror att de med hänvisning till allemansrätten får köra MC på stigar i skogen. Någon tredje tror att allemansrätten gör att de ”minsann” får störa pågående jakt eller överpröva markägarens möjlighet att avverka sin skog.

Osv osv.

Själv tror jag på att söka ”sanningen” i ursprunget…

Mvh

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Tja, vi tycker nog att det är rimligt eftersom vi är vana vid det. Vissa markägare tycker tex inte att det är rimligt när företag utnyttjar deras mark för sin inkomst och ropar på inskränkning av allemansrätten. Andra tror att de med hänvisning till allemansrätten får köra MC på stigar i skogen. Någon tredje tror att allemansrätten gör att de ”minsann” får störa pågående jakt eller överpröva markägarens möjlighet att avverka sin skog.

Osv osv.

Själv tror jag på att söka ”sanningen” i ursprunget…

Mvh
Ok, då testar jag ett nytt ord. Funkar "respekt"?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dom får gärna gå i skoterspåren men då får dom fan flytta på sig när vi/jag kommer och inte bli förbannade över att skotrar åker i skoterspåren.
Jag fick en stav i ryggen när en kärr...dam blev arg just för att jag åkte skoter i skoterspåret.
Jag åkte tillbaka och, ska vi säga, pratade kärr...damen till rätta rörande sådant beteende. 😡
Det var alltså en markerad skoterled.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dom får gärna gå i skoterspåren men då får dom fan flytta på sig när vi/jag kommer och inte bli förbannade över att skotrar åker i skoterspåren.
Jag fick en stav i ryggen när en kärr...dam blev arg just för att jag åkte skoter i skoterspåret.
Jag åkte tillbaka och, ska vi säga, pratade kärr...damen till rätta rörande sådant beteende. 😡
Det var alltså en markerad skoterled.

Ja, det där är ju lite galet även om det inte hade varit markerad led. Var skulle hon gå ifall skotrarna inte körde där? Hon borde bara vara jävligt tacksam.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, det där är ju lite galet även om det inte hade varit markerad led. Var skulle hon gå ifall skotrarna inte körde där? Hon borde bara vara jävligt tacksam.

Dom menar på att dom skulle ha gått exakt där då också, i djupsnö. precis där leden är dragen, inte en meter på sidan om.

Jag går med hund, i skoterspår (dock inte där leden är dragen utan ett "stickspår") och träffade på några skoteråkare, dom visste att dom körde utanför leden så dom körde åt sidan och stannade så jag skulle få gå förbi, eftrsom dom hade stängt av skotrarna så bytte vi några ord och dom bad lite om ursäkt för att dom var utanför leden, jag Å min sida tackade dom för att dom körde upp ett bra spår att gå med hund i.

Det är respekt.

Hade dom ÅAS försökt köra över mig och skrikit flytta dig ur spåret gubbdjävel hade jag nog påtalat att dom inte fick köra där....

It goes both ways

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S