Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Verkar som rätten till abort skall skrivas in i grundlagen nu när KD bytt åsikt.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Varför är det en grundlagsfråga? Aldrig förstått vad den har där att göra.
Kanske för att man anser det vara en fråga som evolverat till att bli en stabilt grundad princip och därför förtjänar att skyddas mot snabbt skiftande riksdagsmajoriteter?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Man kunde ju också grundlagsskydda rätten att sola på en strand i juli.
Det skyddas väl idag av allemansrätten, som mig veterligen inte är grundlagsskyddad. Kanske vore det en poäng att grundlagsskydda den?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Man kunde ju också grundlagsskydda rätten att sola på en strand i juli.
Med tanke på hur frågan sköts av olika intressegrupper i andra länder så förstår jag att man vill grundlagsskydda aborträtten i Sverige. Kolla upp hur religiösa och andra åsiktsgrupper förstörde aborträtten i US (å andra sidan så har du nog fullständig koll på det).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Med tanke på hur frågan sköts av olika intressegrupper i andra länder så förstår jag att man vill grundlagsskydda aborträtten i Sverige. Kolla upp hur religiösa och andra åsiktsgrupper förstörde aborträtten i US (å andra sidan så har du nog fullständig koll på det).
Det var väl mer att de flyttade beslutet till delstatsnivå, vilket kan få olika konsekvenser i olika stater, vilket i sin tur ju är en garant för att ingen kan förbjuda abort på federal nivå. Tycker inte jämförelsen med Sveriges grundlag är klockren.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det skyddas väl idag av allemansrätten, som mig veterligen inte är grundlagsskyddad. Kanske vore det en poäng att grundlagsskydda den?
Skulle snarare säga att det vore svårt då allemansrätten faktiskt står i bjärt kontrast till den redan grundlagsskyddade äganderätten.

I 2 kap. 18 § regeringsformen (RF) stadgas att varje medborgares egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon annan genom expropriation eller annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen.

Ytterst tveksamt om åtminstone vissa tillämpningar av allemansrätten är förenligt med denna skrivelse.

Nåväl, åter till ämnet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kanske för att man anser det vara en fråga som evolverat till att bli en stabilt grundad princip och därför förtjänar att skyddas mot snabbt skiftande riksdagsmajoriteter?
Verkar svårt att formulera en lagstiftning som stödjer det medicinska läget om tex 50 år skulle jag säga.

Är det inte bättre om man i demokratisk anda kan låta folket rösta på de politiker som vill driva frågan i endera riktning?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det var väl mer att de flyttade beslutet till delstatsnivå, vilket kan få olika konsekvenser i olika stater, vilket i sin tur ju är en garant för att ingen kan förbjuda abort på federal nivå. Tycker inte jämförelsen med Sveriges grundlag är klockren.
Förvisso nej, men det visar hur osvårt (lätt) det kan vara att förstöra vedertagna saker, se hur minoritetspartierna kunde mörda kärnkraften för att sossarna var maktkåta och inte tänkte på sina gamla kärnväljare. Wokismen kan tyvärr inte underskattas.

I Sigtuna (förmodligen i andra kommuner också) så mutade religiösa grupper sossarna med styrda väljare för att få bygga ett religiöst tempel.

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Nej det går inte att jämföra såklart. Man kan också ha åsikter om lämpligheten att flytta lagar till grundlagen för att skydda dem. Krasst är det saker som skyddar statsskick och grundläggande rättigheter som hör hemma där eftersom de behöver det extra skyddet av tid och val innan ändring.

Kanske hör abort dit?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Tycker ändå den är jämförbar när det gäller att skapa en större tröghet. I USA är ju begreppet "checks and balances" centralt och det är i många avseenden mer välutvecklat än i Sverige där vi inte har så mycket annat än vår grundlag att tillgå för att skapa en tröghet för förändring (ja. det finns några andra saker, men min uppfattning är att det inte är som USA, till vår nackdel). Sveriges system bygger mycket mer på att det finns en oskriven lag, förutsatt genom kultur, och i det läge vi är i nu visar detta system sina uppenbara begränsningar.

Vet inte om det finns något motsvarande konstitution på delstatsnivå. Om inte är väl federala lagar nästa nivå. Ytterligare en nivå upp är USA:s konstitution. I såna fall tre nivåer jämfört med Sveriges två och det som diskuteras i USA är då mellannivån.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Verkar svårt att formulera en lagstiftning som stödjer det medicinska läget om tex 50 år skulle jag säga.

Är det inte bättre om man i demokratisk anda kan låta folket rösta på de politiker som vill driva frågan i endera riktning?
Poängen med tröghet kan ibland vara att skydda mot populism som i vissa fall kan ge långsiktiga skador pga. kortsiktig opportunism.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Skulle snarare säga att det vore svårt då allemansrätten faktiskt står i bjärt kontrast till den redan grundlagsskyddade äganderätten.

I 2 kap. 18 § regeringsformen (RF) stadgas att varje medborgares egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon annan genom expropriation eller annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen.

Ytterst tveksamt om åtminstone vissa tillämpningar av allemansrätten är förenligt med denna skrivelse.

Nåväl, åter till ämnet.
Det är nog inte utanför ämnet för tråden ändå.

Frågan om allemansrätten har länge varit en kulturell norm i Sverige, med visst skydd i lagstiftning.

Den har på senare år börjat missbrukas allt mer. Det finns också vissa debattörer, som Aron Flam, som börjat ifrågasätta den. Syftet med allemansrätten är ju trots allt att möjliggöra för allmänheten att få tillträde till Sveriges natur, givet att man respekterar äganderätten.

Jag kan tycka att allemansrätten är något helt fantastiskt. Jämför exempelvis när man kör hoj i andra länder. Går knappt att stanna nånstans i någon naturskön omgivning utan att det finns stora staket och skyltar om att hålla sig borta, såvida det inte är naturreservat.

Jag tycker den stora frågan att fundera på är hur man kan bibehålla en öppenhet med ömsesidig respekt istället. Dumheter som går emot detta måste naturligtvis kunna förhindras, utan att avskaffa den frihet som är själva syftet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är nog inte utanför ämnet för tråden ändå.

Frågan om allemansrätten har länge varit en kulturell norm i Sverige, med visst skydd i lagstiftning.

Den har på senare år börjat missbrukas allt mer. Det finns också vissa debattörer, som Aron Flam, som börjat ifrågasätta den. Syftet med allemansrätten är ju trots allt att möjliggöra för allmänheten att få tillträde till Sveriges natur, givet att man respekterar äganderätten.

Jag kan tycka att allemansrätten är något helt fantastiskt. Jämför exempelvis när man kör hoj i andra länder. Går knappt att stanna nånstans i någon naturskön omgivning utan att det finns stora staket och skyltar om att hålla sig borta, såvida det inte är naturreservat.

Jag tycker den stora frågan att fundera på är hur man kan bibehålla en öppenhet med ömsesidig respekt istället. Dumheter som går emot detta måste naturligtvis kunna förhindras, utan att avskaffa den frihet som är själva syftet.
I grund och botten är allemansrätten acceptabel om staten inte har råd att tillhandahålla möjligheten att vistas i skog och mark, men som du skriver har fler avarter börjat dyka upp och det är hårt tryck på skog och mark utanför landsbygden, tex i Stockholm där jag jagar och det lätt uppstår friktion mellan jägare, ryttare, hundpromenerande individer, svampplockare mfl. Märkligast av allt är att man kan bedriva kommersiell verksamhet inom allemansrätten utan att betala arvode till markägare. Men ja, visst är den fantastisk när den fungerar som tänkt.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
I grund och botten är allemansrätten acceptabel om staten inte har råd att tillhandahålla möjligheten att vistas i skog och mark, men som du skriver har fler avarter börjat dyka upp och det är hårt tryck på skog och mark utanför landsbygden, tex i Stockholm där jag jagar och det lätt uppstår friktion mellan jägare, ryttare, hundpromenerande individer, svampplockare mfl. Märkligast av allt är att man kan bedriva kommersiell verksamhet inom allemansrätten utan att betala arvode till markägare. Men ja, visst är den fantastisk när den fungerar som tänkt.
Ja, ju fler människor som rör sig inom ett område, desto fler konfliktytor uppstår naturligtvis. Jag kan tycka att det borde vara en självklarhet att när det handlar om kommersiell verksamhet måste man avtala med markägaren, t ex för bärplockning och organiserad turism. Medan det normala för enskilda medborgare borde vara att man har tillgång till naturen, så länge som man varken stör, förstör eller inkräktar på tomtmark osv. Har dålig koll på just jaktfrågor, men spontant borde rimligen markägare kunna avtala med jaktlag under begränsade perioder så att det går att bedriva nödvändig jakt där, vilket då begränsar allmänhetens tillträde i vissa avseenden. Jag tror att det flesta skulle förstå och acceptera sådana inskränkningar, om de är adekvata och inte mer omfattande än nödvändigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, ju fler människor som rör sig inom ett område, desto fler konfliktytor uppstår naturligtvis. Jag kan tycka att det borde vara en självklarhet att när det handlar om kommersiell verksamhet måste man avtala med markägaren, t ex för bärplockning och organiserad turism. Medan det normala för enskilda medborgare borde vara att man har tillgång till naturen, så länge som man varken stör, förstör eller inkräktar på tomtmark osv. Har dålig koll på just jaktfrågor, men spontant borde rimligen markägare kunna avtala med jaktlag under begränsade perioder så att det går att bedriva nödvändig jakt där, vilket då begränsar allmänhetens tillträde i vissa avseenden. Jag tror att det flesta skulle förstå och acceptera sådana inskränkningar, om de är adekvata och inte mer omfattande än nödvändigt.
I praktiken fungerar det som så där jag jagar att kringboende går rakt in i marken fast de vet eller borde veta att det är sannolikt att det pågår jakt. Ställer man ut för många skyltar drar det åt sig marodörer så man måste ligga steget före och ha koll på när kärring1 kommer med sina labradorer samt vid vilken tid svampplockare hunnit vakna, läsa tidningen och pallra sig ut.

Det rimliga är väl egentligen om man hade vitt papper att staten håller med stora nationalparker alternativt att markägaren kan välja att ha sin mark öppen för allmänheten mot viss ersättning från tex kommunen.

Inget annat ägande skulle väl vara tänkbart att man måste dela med sig av?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bara för det kom denna relaterade artikel.

Konfliktladdade frågan: Får man gå i skidspåren?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!