Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ok, då testar jag ett nytt ord. Funkar "respekt"?

Det finns en tumregel: Inte störa, inte förstöra. Klart att det funkar om man följer den.

Problem uppstår lätt när någon försöker slå en annan i huvudet med vad som tex står på en internetsida. Man får si. Man får inte så. Osv. Det man då inte förstår är att sedvanerätt inte låter sig så lätt definieras och att det är många lagstiftningar som kanske inverkar. Begrepp som samråd, vad innebär det. Osv.

För varje år utmanas systemet alltmer av sådana som tror att det är så enkelt att vem som helst får göra som de vill på andras mark när som helst. Så är det inte utan grunden är faktiskt så enkel som att sedvanerätten är en kvarleva av det jag nämnde tidigare och då är vi åtminstone i järnålder och det som kan spåras i de tidigaste landskapslagarna.

Frågan om skidspår handlar snarare om hederlig gammal ”hänsyn”, åt bägge håll. Man kunde tänka sig att spåret är draget på en gammal stig/körväg och därmed rimligt att även fotgängare rör sig. Kanske då rimligt att den som drar spåret även trampar åt fotgängare och informerar om detta?

Är skidspåret på en idrottsanläggning; kanske så icke och fotgängare hänvisas annorstädes.

Det finns (vill jag minnas) rättsfall där ryttare ridit i skidspåren och orsakat stora konflikter men det visade sig att de var i sin rätt (men agerade klumpigt). Lite kan man tänka eftersom det handlar om att samsas.

Så länge alla fokuserar enbart på rättigheterna och inte på motsvarande skyldigheter och/eller helheten så fortsätter konflikterna.

Lite som att många trafikanter tycks helt ha missat portalparagrafen i Trafikförordningen 2kap 1§:

”2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.”

Mvh

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Min slutsats blir hur som helst att allemansrätten är ungefär som med sunt förnuft. Det funkar utmärkt när människor respekterar den och använder den som det var tänkt, men när den missbrukas är det svårt att komma åt. Att den missbrukas är inget skäl att avskaffa den, men kanske behövs kompletterande lagjusteringar så att t ex markägare skall behöva tillfrågas när det sker kommersiell verksamhet som bärplockning osv.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag såg en bild på en Tesla med dekalen "Jag köpte den innan Musk kom ut som ett rövhål"
Det måste ju bli kortslutning hos Miljömuppar/vänster-veganer/Elbilsfolket
De borde väl kunna sälja dem till alla MAGA-fans som förut var emot elbilar, men nu plötsligt blivit för Tesla av ideologiska skäl.

Jag fick precis upp ett inlägg om just detta i mitt LinkedIn-flöde och det är ju onekligen en intressant utveckling...

Elon Musk har alltså på mindre än ett år gått från att vara en överintelligent, kunnig, trevlig och miljövänlig förebild som bygger en elbil för folket, till att vara en lite tveksam karaktär som motarbetar svenska fackföreningar, till att vara ett rent hatobjekt som måste dö eftersom han samarbetar med Donald Trump och har ett vänligt samtal med Die Neue Fuhrerin...

Man kan säga så här - det suddas och editeras ganska flitigt i gamla inlägg från de värsta PK-wokes'en...

Själv lutar jag mig tillbaka och inväntar den nya Model S med nyproducerad LS6'a...

Dom får gärna gå i skoterspåren men då får dom fan flytta på sig när vi/jag kommer och inte bli förbannade över att skotrar åker i skoterspåren. Jag fick en stav i ryggen när en kärr...dam blev arg just för att jag åkte skoter i skoterspåret.

Som mångårig skoteråkare har man sett det mesta på den fronten. Det fåtal ur lokalbefolkningen som inte själva kör skoter är normalt inget problem. De fattar liksom hur skoterspåren har kommit på plats. De använder dem gärna för både kortare och längre promenader, men de har också vanligt folkvett och vinkar glatt när en skoter passerar.

Hästtjejer och hästkärringar kan vara lite knepiga. Det finns de som på fullt allvar tycker att det är en bra ide att rida sin hypernervösa krake med hjärna modell ärta längs en vältrafikerad skoterled där det under högsäsong kan passera flera skotrar i minuten. De har ju minsann rätt att vistas på skoterleden och de förväntar sig därför att inga snöskotrar skall komma åkandes och skrämma deras söta lilla psykfall till hEsst...

Värst är inflyttade mellan- och sydeuropeer som verkar vara ute på något slags mission att omvända lokalbefolkningen till att vara samma miljötalibaner och idioter som dem själva. Det finns tydligen en schweizisk familj häromkring som envisas med att åka hundspann längs skoterlederna och sedan på fullt allvar skälla ut de snöskotrar de möter om lite allt möjligt...att de är i vägen, att de inte visar hänsyn, att de är miljösvin, att de stör tystnaden...Jag har inte träffat på dem än, men om ni råkar läsa en artikel om en schweizisk familj som hittats nedgrävd i en myr så kan ni lista ut vad som hänt...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Min slutsats blir hur som helst att allemansrätten är ungefär som med sunt förnuft. Det funkar utmärkt när människor respekterar den och använder den som det var tänkt, men när den missbrukas är det svårt att komma åt. Att den missbrukas är inget skäl att avskaffa den, men kanske behövs kompletterande lagjusteringar så att t ex markägare skall behöva tillfrågas när det sker kommersiell verksamhet som bärplockning osv.

Eller kanske införa lagar som gör det möjligt för en markägare att direkt bötfälla personer som gör vissa brott mot allemansrätten.

Fast just bärplockning kanske inte är det mest uppenbara där utan jag tänker mer på nedskräpning, såga ner ved, köra snöskoter på kalhyggen i fall där bevisningen är helt uppenbar.
Och andra sidan kommer det väl då skapas en gråzon där bevisningen inte är uppenbar. Tex kan ju nedskräpning ha gjorts av en tidigare besökare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag fick precis upp ett inlägg om just detta i mitt LinkedIn-flöde och det är ju onekligen en intressant utveckling...

Elon Musk har alltså på mindre än ett år gått från att vara en överintelligent, kunnig, trevlig och miljövänlig förebild som bygger en elbil för folket, till att vara en lite tveksam karaktär som motarbetar svenska fackföreningar, till att vara ett rent hatobjekt som måste dö eftersom han samarbetar med Donald Trump och har ett vänligt samtal med Die Neue Fuhrerin...

Man kan säga så här - det suddas och editeras ganska flitigt i gamla inlägg från de värsta PK-wokes'en...

Själv lutar jag mig tillbaka och inväntar den nya Model S med nyproducerad LS6'a...

Som mångårig skoteråkare har man sett det mesta på den fronten. Det fåtal ur lokalbefolkningen som inte själva kör skoter är normalt inget problem. De fattar liksom hur skoterspåren har kommit på plats. De använder dem gärna för både kortare och längre promenader, men de har också vanligt folkvett och vinkar glatt när en skoter passerar.

Hästtjejer och hästkärringar kan vara lite knepiga. Det finns de som på fullt allvar tycker att det är en bra ide att rida sin hypernervösa krake med hjärna modell ärta längs en vältrafikerad skoterled där det under högsäsong kan passera flera skotrar i minuten. De har ju minsann rätt att vistas på skoterleden och de förväntar sig därför att inga snöskotrar skall komma åkandes och skrämma deras söta lilla psykfall till hEsst...

Värst är inflyttade mellan- och sydeuropeer som verkar vara ute på något slags mission att omvända lokalbefolkningen till att vara samma miljötalibaner och idioter som dem själva. Det finns tydligen en schweizisk familj häromkring som envisas med att åka hundspann längs skoterlederna och sedan på fullt allvar skälla ut de snöskotrar de möter om lite allt möjligt...att de är i vägen, att de inte visar hänsyn, att de är miljösvin, att de stör tystnaden...Jag har inte träffat på dem än, men om ni råkar läsa en artikel om en schweizisk familj som hittats nedgrävd i en myr så kan ni lista ut vad som hänt...

Hästmänniskor är väl alltid problem? Precis som hund dito

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En tanke från HH-pöbeln (hund-häst, inte de andra HH), vänstern är ju emot indraget medborgarskap men samtidigt så utesluter de folk ifrån fackföreningsrörelsen pga politiska åsikter, är det egna konflikter i vänsterns hjärncell?

Hamnsjåarna tänker inte lossa/lasta militärmaterial till/från Israel för att de tycker att terrormördare ska få fortsätta att terrorisera.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Börjar vi ana ett nytt kulturkrig under uppsegling här?
Hest- och hundmänniskorna mot Markus... vad han nu representerar för slags djur 😅

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1737014654388.png
från DN idag
Redan när Göteborg byggde nya Operan nere vid Göta älv undrade jag över om dom inte hört talas om klimatpåverkan, men citat från DN
Staffan Moberg pekar på trenden att bygga havsnära. På flera håll byggs eller planeras hela stadsdelar vid strandkanten eller i gamla hamnar – samtidigt som havet stiger.
– Det är attraktivt med sjöutsikt och det finns välbeställda som köper de här dyra lägenheterna och skatteintäkterna till kommunen ökar. Men det är ganska kortsiktigt att bygga så.
Självklart följer Göteborg trenden
Det talas mycket om utländska klimatförnekare.
Men klimatförnekare finns i varenda svensk kommun ! :huvet

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
från DN idag
Redan när Göteborg byggde nya Operan nere vid Göta älv undrade jag över om dom inte hört talas om klimatpåverkan, men citat från DN
Staffan Moberg pekar på trenden att bygga havsnära. På flera håll byggs eller planeras hela stadsdelar vid strandkanten eller i gamla hamnar – samtidigt som havet stiger.
– Det är attraktivt med sjöutsikt och det finns välbeställda som köper de här dyra lägenheterna och skatteintäkterna till kommunen ökar. Men det är ganska kortsiktigt att bygga så.
I recommend to you: fakta 1000043350.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
View attachment 509211
från DN idag
Är inte detta något man redan märkt i Florida? 🤔
Tror det är extremt dyrt att försäkra hus där nu.
Är väl beroende på allt fler orkaner snarare än havsnivåhöjning men försäkringsbolagen hävdar väl klimatförändringar som orsak har jag för mig?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Är inte detta något man redan märkt i Florida? 🤔
Tror det är extremt dyrt att försäkra hus där nu.
Är väl beroende på allt fler orkaner snarare än havsnivåhöjning men försäkringsbolagen hävdar väl klimatförändringar som orsak har jag för mig?
Ja, det verkar vara en utveckling åt det hållet bland försäkringsbolag.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...