Ok, då testar jag ett nytt ord. Funkar "respekt"?
Det finns en tumregel: Inte störa, inte förstöra. Klart att det funkar om man följer den.
Problem uppstår lätt när någon försöker slå en annan i huvudet med vad som tex står på en internetsida. Man får si. Man får inte så. Osv. Det man då inte förstår är att sedvanerätt inte låter sig så lätt definieras och att det är många lagstiftningar som kanske inverkar. Begrepp som samråd, vad innebär det. Osv.
För varje år utmanas systemet alltmer av sådana som tror att det är så enkelt att vem som helst får göra som de vill på andras mark när som helst. Så är det inte utan grunden är faktiskt så enkel som att sedvanerätten är en kvarleva av det jag nämnde tidigare och då är vi åtminstone i järnålder och det som kan spåras i de tidigaste landskapslagarna.
Frågan om skidspår handlar snarare om hederlig gammal ”hänsyn”, åt bägge håll. Man kunde tänka sig att spåret är draget på en gammal stig/körväg och därmed rimligt att även fotgängare rör sig. Kanske då rimligt att den som drar spåret även trampar åt fotgängare och informerar om detta?
Är skidspåret på en idrottsanläggning; kanske så icke och fotgängare hänvisas annorstädes.
Det finns (vill jag minnas) rättsfall där ryttare ridit i skidspåren och orsakat stora konflikter men det visade sig att de var i sin rätt (men agerade klumpigt). Lite kan man tänka eftersom det handlar om att samsas.
Så länge alla fokuserar enbart på rättigheterna och inte på motsvarande skyldigheter och/eller helheten så fortsätter konflikterna.
Lite som att många trafikanter tycks helt ha missat portalparagrafen i Trafikförordningen 2kap 1§:
”2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.”
Mvh