Vilka invandrare vill integreras ? Läs tex Vilhelm Mobergs romaner Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och kolla hur väl de Svenska Invandrarna anpassade sig till befolkningen (indianerna) i Minnesota. ?
Eller om de föredrog att leva med sina normer och seder från Europa. ?
Som jag ser det Noll integration med befolkningen.
Jag var i Iran 1977 och kom i kontakt med "Svenskklubben" i Tabris. Var med på en söndagsutflykt. Ingen som helst anpassning sv svenskarna till Iranska seder, kläder osv. Man var kort och gott svenskar som jobbade för SKF eller Swedish Match på de lokala fabrikerna.
Och på fritiden var man som i Sverige.
Självklart är integration möjlig.
Men hur många invandrarbarn kan det vara i en skola för det ska bli integration ? Ett ?
Eller är det max ett barn/ klass ?
Känner två finska familjer (föräldrar invandrade till Sverige). Båda barnen mobbades så av barn från MENA i stadsdelen Angered så de valde lösa skolgången på annan plats.
Sonen till en finska som jobbade i ett städbolag sattes i en "privatskola" i Göteborg centrum.
Sonen till en finska som jobbade som Tågbefälhavare (Konduktör), hela familjen flyttade till en annan stadsdel av Göteborg.
När sonen blev vuxen lämnade han Sverige och flyttade till jobb i Spanien.
Men visst finns det invandrare från MENA som vill nå något i Sverige, tex få en utbildning:
På mornarna låste elvaåriga Malak Abbas in sig på toaletten i Angered för att slippa den stökiga skolan. Mamman Heba Razi såg hennes kunskapsresultat falla och flyttade dottern till en friskola på andra sidan stan – som lockar mängder av elever från Angered, Bergsjön och Hjällbo.<br/>– Nu...
www.gp.se
Så de sedan kanske kan lämna Sverige för ett bra jobb utomlands.
Som ett av mina grannars barn, jämnårig med min son, efter privatskola i Göteborg, civilingenjör i Luleå och direkt efter examen, till arbete, också i Spanien(!).