Sverige idag..

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-
Nja, det tror jag inte det behöver vara.
Men oavsett om det är definitionen, har det skrivits ner av SD att vissa etniciteter är så och andra är si? Kan du länka?

Gamla partiprogram och valmanifest är svåra att hitta, det tycks gälla alla Svenska riksdags partier. Kan vara så enkelt att det inte är intressant att visa vilka dåliga ideér man har gått till val på? Vem vet... Dock nämner SD i nu gällande principprogrammet fortfarande "nerärvd essens" och hänvisar till tidigare program.

Jag lägger det här på min att göra lista, leta lite i internets bortglömda gömmor.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gamla partiprogram och valmanifest är svåra att hitta, det tycks gälla alla Svenska riksdags partier. Kan vara så enkelt att det inte är intressant att visa vilka dåliga ideér man har gått till val på? Vem vet... Dock nämner SD i nu gällande principprogrammet fortfarande "nerärvd essens" och hänvisar till tidigare program.

Jag lägger det här på min att göra lista, leta lite i internets bortglömda gömmor.

Jag tror du är lite väl ivrig att dra en massa slutsatser. Inte verkar du ha argumentationen klar för dig heller.

Kanske bättre att avvakta lite nästa gång.

De kanske är essensister bara?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vår strävan är att utforma politiken efter hur vi tror att människan är och inte hur vi önskar att hon vore. Vi tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst.
Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling, men samspelar med det biologiska arvet (i tidigare versioner av detta program beskrivet med termen nedärvd essens) och den fria viljan.
Jag får inte detta till något konstigt alls, och definitivt inte till något rasistiskt. De menar att biologiskt arv existerar.
Vi formas inte enkom av miljö och vi formas inte enkom av arv, är det kontroversiellt att påstå det?

Edit. Och inte skriver de väl att de anser att människor med ett specifikt biologiskt arv är mindre värda än människor med ett annat biologiskt arv? De gör ingen rangordning av det hela.

Last edited:

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-
Jaha, när du skriver "vi" så trodde jag att du ingick i den gruppen.
Men du ingår alltså inte i gruppen som inte ville diskutera jobbiga frågor?
Fann du någon politiker som ville? Vem då och från vilket parti?

När jag skriver "vi" menar jag den svenska valkåren. Det finns, för mig, ingen anledning att distansera mig från den, även om jag inte håller med. Trots att jag är fullständigt ointresserad av frågor som får stort utrymme i valdebatterna. Jag har ingen förhoppning att de frågor jag sätter överst på agendan, för säkerhet, trygghet och tillväxt i Sverige kommer få genomslag bara för att jag tycker det!

Jag har tyckt, sen 90-talet, att migration, integration och utanförskap är viktiga frågor. Bland dem allra viktigaste kanske. Det finns så många saker som knyter an till dessa, samhällskontrakt, arbetsvillkor och säkerhetspolitik etc. Det finns många problem att vi inte har kunnat diskutera dessa, borgerligheten har propagerat för en stor invandring. Vilket man fortfarande gör när det kommer till arbetskraftsinvandring, nu när flyktingmottagande har blivit impopulärt. Sen tror jag att ett stort problem har varit SD faktiskt, man driver sina frågor så klumpigt så att alla potentiella samarbetspartners flyr för livet, dvs sin egna politiska överlevnad...

Jag saknar politisk hemvist, och jag kommer troligen göra det under en mycket lång tid framöver. Det är ingen idag som vill diskutera realpolitik, det handlar bara om mandat i riksdagen aldrig om ideologi, hur vi ser utvecklingen i landet och vart vi vill komma.

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-
Jag tror du är lite väl ivrig att dra en massa slutsatser. Inte verkar du ha argumentationen klar för dig heller.

Kanske bättre att avvakta lite nästa gång.

De kanske är essensister bara?

Jag är inte ett dugg ivrig att dra slutsatser, bara sätt bevisen staplas på hög. Som du säkerligen kommer ihåg diskuterades den här frågan stort i media 2018 efter Björn Söder uttalade sig att judar och samer inte var Svenskar. Man uteslöt inte Björn Söder, istället ändrade man sitt partiprogram så att "nedärvd essens" blev mindre framträdande. Dock hänvisar man fortfarande till begreppet i det nu gällande principprogrammet, från 2019.

Se länk för SDs partiprogram från 2011

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-

Jag får inte detta till något konstigt alls, och definitivt inte till något rasistiskt. De menar att biologiskt arv existerar.
Vi formas inte enkom av miljö och vi formas inte enkom av arv, är det kontroversiellt att påstå det?

Edit. Och inte skriver de väl att de anser att människor med ett specifikt biologiskt arv är mindre värda än människor med ett annat biologiskt arv? De gör ingen rangordning av det hela.

Ok, du hänvisar till principprogrammet från 2019, det städade. Men problemet med den hållningen; "vi människor är olika". Det gör att vi aldrig kommer kunna leva i tillsammans. Men det är tämligen uppenbart att så inte är fallet, skulle "nedärvd essens" på riktigt finnas skulle marknaden för DNA-test för att se ditt ursprung vara fullständigt onödig. Det hade märkts på personligheten!

Vet du vad rasism är? Det här är tämligen nära definitionen av rasism.

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-
1. https://www.svensktnaringsliv.se/utanforskap/ 40% av befolkningen är självförsörjande. 60% inte, varav 2/3 av dessa 60% är i ej arbetsför ålder. Det blir 20% där invandrarbakgrund är kraftigt överrepresenterad. Beräkningen jag länkar till är kraftigt förenklad och allt tyder på att det är mer än så.
2. Det har inte glömts bort. De debatterade de frågorna flitigt men det var inget magiskt som skedde när de kom in i riksdagen. Förändring tar tid och nu har nästan samtliga partier insett att invandring leder till importerad arbetslöshet och kriminalitet.
3. Jag har inget mot den formuleringen. Jag har inget mot att du kallar den formuleringen, SD eller mig för rasist. Jag förstår inte riktigt varför du ens tar upp den punkten. Har du hört någon säga mot? Vissa ser SD som rasister, andra inte. Vissa ser V som kommunister, andra inte. Det ska också tilläggas att vi importerar rasism och antisemitism i hög grad. Vilka tror är mest rasistiska; gemene svensk eller gemene arab?

Vad är det du vill få fram? Att SD är dåliga och att massinvandring är bra? Ta gärna ställning för en egen åsikt så blir det enklare att diskutera. Om du har alternativa lösningar i dessa frågor tycker jag du ska presentera dessa.

1. För det första, Svenskt Näringsliv är ingen opartisk källa, det är motparten till LO. Har du läst hela sidan du länkar till? Enligt den är långtidsarbetslösheten 2,9%. Det här är den intressanta siffran, 2,9%. Ja, det är 2,9% för mycket. Men långt ifrån de 20-30% du hävdar.

2. Det jag menar är att SD hade en stor plattform under flyktingkrisen, 29 mandat av riksdagens 349, tredje största parti. Men man mäktade inte med att göra sig förstådd i debatten om man frågar SDs anhängare. Det är så konstigt att höra!

3. Jag lyfter det för att det är minst sagt intressant när vi diskuterar SD. Deras hållning är att människor är i grunden olika och kommer förbli olika pga människans "nedärvda essens". Lägg sedan till att SD saknar integrationspolitik. Vilket samhälle vill SD bygga tror du?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är inte ett dugg ivrig att dra slutsatser, bara sätt bevisen staplas på hög. Som du säkerligen kommer ihåg diskuterades den här frågan stort i media 2018 efter Björn Söder uttalade sig att judar och samer inte var Svenskar. Man uteslöt inte Björn Söder, istället ändrade man sitt partiprogram så att "nedärvd essens" blev mindre framträdande. Dock hänvisar man fortfarande till begreppet i det nu gällande principprogrammet, från 2019.

Se länk för SDs partiprogram från 2011

Var det verkligen så Björn Söder sa? Eller har du möjligen förvrängt citatet lite så det ska passa din agenda?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
.......

3. Jag lyfter det för att det är minst sagt intressant när vi diskuterar SD. Deras hållning är att människor är i grunden olika och kommer förbli olika pga människans "nedärvda essens". Lägg sedan till att SD saknar integrationspolitik. Vilket samhälle vill SD bygga tror du?
Vilka invandrare vill integreras ? Läs tex Vilhelm Mobergs romaner Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och kolla hur väl de Svenska Invandrarna anpassade sig till befolkningen (indianerna) i Minnesota. ?
Eller om de föredrog att leva med sina normer och seder från Europa. ?
Som jag ser det Noll integration med befolkningen.
Jag var i Iran 1977 och kom i kontakt med "Svenskklubben" i Tabris. Var med på en söndagsutflykt. Ingen som helst anpassning sv svenskarna till Iranska seder, kläder osv. Man var kort och gott svenskar som jobbade för SKF eller Swedish Match på de lokala fabrikerna.
Och på fritiden var man som i Sverige.

Självklart är integration möjlig.
Men hur många invandrarbarn kan det vara i en skola för det ska bli integration ? Ett ?
Eller är det max ett barn/ klass ?
Känner två finska familjer (föräldrar invandrade till Sverige). Båda barnen mobbades så av barn från MENA i stadsdelen Angered så de valde lösa skolgången på annan plats.

Sonen till en finska som jobbade i ett städbolag sattes i en "privatskola" i Göteborg centrum.
Sonen till en finska som jobbade som Tågbefälhavare (Konduktör), hela familjen flyttade till en annan stadsdel av Göteborg.
När sonen blev vuxen lämnade han Sverige och flyttade till jobb i Spanien.

Men visst finns det invandrare från MENA som vill nå något i Sverige, tex få en utbildning:
Så de sedan kanske kan lämna Sverige för ett bra jobb utomlands.
Som ett av mina grannars barn, jämnårig med min son, efter privatskola i Göteborg, civilingenjör i Luleå och direkt efter examen, till arbete, också i Spanien(!).

Last edited:

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-
Vilka invandrare vill integreras ? Läs tex Vilhelm Mobergs romaner Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och kolla hur väl de Svenska Invandrarna anpassade sig till befolkningen (indianerna) i Minnesota. ?
Jag var i Iran 1977 och kom i kontakt med "Svenskklubben" i Tabris. Var med på en söndagsutflykt. Ingen som helst anpassning sv svenskarna till Iranska seder, kläder osv. Man var kort och gott svenskar som jobbade för SKF eller Swedish Match på de lokala fabrikerna.

Men hur många invandrarbarn kan det vara i en skola för det ska bli integration ? Ett ?
Känner två finska familjer (föräldrar invandrade till Sverige). Båda barnen mobbades så av barn från MENA i Angered så de valde lösa skolgången på annan plats.

Sonen till en finska som jobbade i ett städbolag sattes i en "privatskola" i Göteborg centrum.

Sonen till en finska som jobbade som Tågbefälhavare (Konduktör), hela familjen flyttade till en annan stadsdel av Göteborg.

Förlåt, men jag förstår inte ditt argument här. Invandrare vill inte integreras, men integration är möjlig... Du blandar sedan in personliga erfarenheter. Jag förstår inte, kan du förtydliga din/dina teser?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Samerna höll ju med som jag minns det. De vill inte vara svenskar, de vill vara samer.
– Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte.

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-
Det brukar normalt vara tvärt om, iaf här på sporthoj, att ens påståenden kan valideras med en referens. PRS, Peoples Republic of Sweden?

Den som påstår något som avviker från konsensus är den som skall belägga påståendet, det är vad som gäller. Att sitta och skrika "källa" så fort nån säger något man inte håller med om är oacceptabelt i en debatt. Jag har inte påstått något som inte är allmänt känt i Sverige.

Det räcker att googla "björn söder judar" så dyker massor av artiklar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Just nu är jag mest intresserad varför det dyker upp en ny medlem som med emfas vill smutskasta Sveriges tredje största parti strax efter att de svängt i NATO-frågan.

SD är inte rasistiskt, det är bara sovjet-anstrukna partier (exkl MP) som påstår det, samt terrorister, extremister och islamister.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Samerna höll ju med som jag minns det. De vill inte vara svenskar, de vill vara samer.
Ja, det där var (ännu en) medveten feltolkning, precis som vi såg rörande Ukraina nyligen.

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-

Ok, du har hittat en same som håller med, resterande samer som inte får vara Svenskar för Björn Söder då?

Sen får du leta efter judarnas syn på saken också.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och på fritiden var man som i Sverige.

Känner två finska familjer (föräldrar invandrade till Sverige). Båda barnen mobbades så av barn från MENA i stadsdelen Angered så de valde lösa skolgången på annan plats.

Men visst finns det invandrare från MENA som vill nå något i Sverige, tex få en utbildning:
Så de sedan kanske kan lämna Sverige för ett bra jobb utomlands.
Som ett av mina grannars barn, jämnårig med min son, efter privatskola i Göteborg, civilingenjör i Luleå och direkt efter examen, till arbete, också i Spanien(!).
Ordet du söker på vägrätt 10 är Assimilering.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024