Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå Netflix serien om helikopterrånet så tittar jag lite på den gamla dokumentären om rånet, mycket bra, finns på SVT play.
Men, hur kan man bo i ett land där polisen stillasittande ser på ett 31 minuter långt rån, försvaret vägrar hjälpa till, åklagaren viftar bort frågan att man kunde skjutit på helikoptern.
Vi är så efter i Sverige, rädda oss.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bra med lagstiftning - då slipper man tänka själv......
Problemet ligger i antagandet att röpplet som skrivit skiten har gjort det.
Eller de fan som röstat på förslaget....

.... De sistnämnda behöver ju iofs inte göra det, för de har ju inte läst skiten....

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Så länge det finns krafter som kultiverar våra traditioner och håller liv i den underbara kultur vilken i alla fall jag vuxit upp i, typ 70-90 talen, så kommer den inte att försvinna! Kultur hålls levande genom att upprätthålla traditionerna, genom att leva enligt dom vanor och normer man blivit fostrad med. Detta ansvar ligger ytterst på föräldrarna, lärarna, cheferna, styrelser i föreningar och företag, och faktiskt hos oss alla.

Kristet eller okristet; att vända andra kinden till verkar inte fungera, därför skaver det ofta mellan olika folk, periodvis också våldsamt. Som Ceasar en gång uttryckte sitt missnöje med kelterna i nordvästra europa; "långa ljusa och jävligt envisa", så är jag ganska säker på att svenskar, och det svenska sättet, kommer att leva vidare. Genom svält och storm, om ni så själva behöver utvandra! Ni har ju för fasen överlevt hittills.

Och om jag tillåter mig vara aningens romantisk så vore det väldigt synd om dom ljusblåa ögonen och det blonda, på senare år aningens råttgråa håret som aldrig slutat inspirera mig och ofta får mig att skratta högt, skulle försvinna från jordens genpool.

.. får nog lägga till att jag inte för denna del anser att blåa ögon och blont hår är typiskt svenskt, jag förstår att sveriges olika landskap omfattar en varierad pallett av ögon/hårfärg. Mina minnen har främst påverkats av min tidiga uppväxt nere i Helsingborg och mina klasskamrater där. Samt mitt sociala experiment och eviga kärlek Camilla som 100% nordisk har just blåa ögon och mörkblont hår. Så jag kan vara aningens partisk ;)

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Är det ett rent sammanträffande att högre siffra verkar betyda en allmänt bättre levnadsstandard...?

Visst, jag skulle gärna nöja mig med att bara betala 10% skatt. Men jag vet inte om jag vill ha den levnadsstandard, den infrastruktur, den skola, den sjukvård eller den statsapparat som erbjuds i Rumänien eller Bulgarien...

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Är det ett rent sammanträffande att högre siffra verkar betyda en allmänt bättre levnadsstandard...?

Visst, jag skulle gärna nöja mig med att bara betala 10% skatt. Men jag vet inte om jag vill ha den levnadsstandard, den infrastruktur, den skola, den sjukvård eller den statsapparat som erbjuds i Rumänien eller Bulgarien...
Lägre skatter = större skillnad i levnadsstandard inom befolkningen????

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Både och, titta på Estland.
Vad saknar du där, woke?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi kanske inte kan är bäst på att ge råd i statens pamflett, men det var i alla fall jämställt.

1000038818.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Spännande kart! 👍
Alltid svårt att jämföra med olka länders olika förutsättningar.
Gissningsvis om man kollar på kartan, tillsammans med Alatalos spaning, så borde vi kunna komma ner mot 40-45% och ändå behålla nuvarande levnadsstandard.
Typ Schweiz, Lux, Irland, Frankrike, Italien, Tyskland.
Lite förvånad att vi inte ligger högst faktiskt... :va

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Spännande kart! 👍
Alltid svårt att jämföra med olka länders olika förutsättningar.
Gissningsvis om man kollar på kartan, tillsammans med Alatalos spaning, så borde vi kunna komma ner mot 40-45% och ändå behålla nuvarande levnadsstandard.
Typ Schweiz, Lux, Irland, Frankrike, Italien, Tyskland.
Lite förvånad att vi inte ligger högst faktiskt... :va
Man kan undra hur alla påhittiga "avgifter" vi har här i landet skulle förändra skattetrycket om de räknades in - vi vet ju inte om ex. finnarna är lika påhittiga
Energibesiktning, startbesked, miljöinspektioner, trängselskatt, brotullar - listan är oändlig

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Estland har ett helt annat pensionssystem men det borde inte synas här.

I Norden borde det vara jämförbart i princip rakt av.

Frågan är väl också, mest av allt, "vad fan får jag för pengarna?"

Finland har hög arbetslöshet, men de har också bra skola, sjukvård, försvar och trygghet, allt sådant som vi bytt bort mot woke och vinster som kommer längre fram.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Både och, titta på Estland.
Vad saknar du där, woke?

Ja, vi kan ju börja med att jämföra grannarna Estland och Finland. En viss skillnad i händelse av krig och kris. Under förutsättning att NATO inte rycker in omedelbart (= högst oklart) så blir den ena uppkäkad innan morgonkaffet medans den andra nog kan motstå ett ryskt angrepp minst lika länge som Ukraina. Förmodligen längre, då man är en av få i hela världen som fortfarande satsar skattepengar på något så uråldrigt som beredskapslager.

Sedan finns det nog några andra saker i Estland och Baltikum rent generellt som gör att de knappast kvalar in som lågskatteparadis. Jag har aldrig varit där, men vad jag hört så är deras infrastruktur några divisioner sämre än den vi hela tiden klagar på i Sverige. Sedan vet jag - av egen erfarenhet - att de har ett ytterst tveksamt högre utbildningsväsende. Ingen hoppar jämfota av glädje om de tvingas anställa en ingenjör därifrån. Samtidigt är stora delar av deras låginkomsttagare spridda på olika låginkomstjobb över hela Europa. Varför, om nu deras låga skattesats är så himla attraktiv...? Varför väljer en bartender i Upplands Väsby att betala 52% skatt istället för 20% skatt...?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, vi kan ju börja med att jämföra grannarna Estland och Finland. En viss skillnad i händelse av krig och kris. Under förutsättning att NATO inte rycker in omedelbart (= högst oklart) så blir den ena uppkäkad innan morgonkaffet medans den andra nog kan motstå ett ryskt angrepp minst lika länge som Ukraina. Förmodligen längre, då man är en av få i hela världen som fortfarande satsar skattepengar på något så uråldrigt som beredskapslager.

Sedan finns det nog några andra saker i Estland och Baltikum rent generellt som gör att de knappast kvalar in som lågskatteparadis. Jag har aldrig varit där, men vad jag hört så är deras infrastruktur några divisioner sämre än den vi hela tiden klagar på i Sverige. Sedan vet jag - av egen erfarenhet - att de har ett ytterst tveksamt högre utbildningsväsende. Ingen hoppar jämfota av glädje om de tvingas anställa en ingenjör därifrån. Samtidigt är stora delar av deras låginkomsttagare spridda på olika låginkomstjobb över hela Europa. Varför, om nu deras låga skattesats är så himla attraktiv...? Varför väljer en bartender i Upplands Väsby att betala 52% skatt istället för 20% skatt...?
Ja det finns inget solklar slutsats att dra av ovan karta men att vi i Sverige både betalar hög skatt och har en undermålig offentlig verksamhet borde mana till eftertanke.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ja det finns inget solklar slutsats att dra av ovan karta men att vi i Sverige både betalar hög skatt och har en undermålig offentlig verksamhet borde mana till eftertanke.

Det håller jag med om och även Sverige skulle nog sedan länge och i bästa Donald-stil behövt inrätta en liten men effektiv avdelning som granskar användandet av skattepengar. Oavsett vilken politisk läggning man har och vilka satsningar man anser behövs så finns det ju massor med uppenbara hål att täta och massor med stats-, region- och kommunanställda som tycker att en dag full med fikaraster och möten är hårt arbete.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det håller jag med om och även Sverige skulle nog sedan länge och i bästa Donald-stil behövt inrätta en liten men effektiv avdelning som granskar användandet av skattepengar. Oavsett vilken politisk läggning man har och vilka satsningar man anser behövs så finns det ju massor med uppenbara hål att täta och massor med stats-, region- och kommunanställda som tycker att en dag full med fikaraster och möten är hårt arbete.
Borde väl falla under Riksrevisionen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är en konstig grej med vänstern, att de inte är noggrannare med hur de spenderar, tänk vad mycket trovärdighet de har att vinna i det.
Om man ens andas att granska utgifter så blir Magdalena arg och pratar 30-tal.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457