Det har varit några omtumlande veckor för Ebba Olsson, 25, i Trelleborg.
Allting började i mitten av oktober då hon fick ett samtal från en kompis som hade stannats i en poliskontroll.
Personal från Kronofogden som var på platsen upptäckte då att mannen hade obetalda skulder. De beslutade därför om att beslagta och utmäta den Hyundai I30 som han körde. Något som
Aftonbladet var först med att rapportera.
Det enda problemet? Att bilen faktiskt inte tillhörde honom. Några dagar tidigare hade han nämligen lånat den av Ebba.
Tillsammans med sin sambo körde hon direkt till poliskontrollen och fick då prata med en kvinna från Kronofogden.
– Jag stod med henne ganska länge. Jag grät och var jättefrustrerad och upprörd. Det är inte bilen i sig jag är ledsen över, det är orättvisan. Varför ska jag straffas för att jag försöker vara en snäll vän?
Hon säger att den anställde på Kronofogden svarade att man inte ska låna ut saker till någon som har skulder.
– Men jag visste ju inte om att han hade skulder. Och jag går inte och frågar mina vänner om deras privata ekonomi. Man vill ju inte gå runt och misstro sina medmänniskor, säger hon.
Planerade att sälja bilen
Ebba Olsson berättar att hon köpte bilen av sin pappa för ett år sedan. På grund av reparationsbehov har den dock stått avställd nästan hela tiden.
– Efter sommaren fixade jag och min sambo till den lite, sen besiktigade vi den och ställde på den igen. Innan vi skulle göra en kontrollbesiktning behövde vår vän låna en bil eftersom han skulle flytta. Då sa vi att han kunde låna min – sen var tanken att vi skulle sälja den.
När kompisen ringde och sa att bilen blivit beslagtagen förstod Ebba först ingenting. ”Jag tänkte direkt om jag hade missat att betala skatt då bilen varit avställd så länge. Så jag kollade upp alla papper, men allting stämde”, säger hon.
Kompisen är en barndomsvän till hennes sambo, som de båda känner väldigt väl.
– Han är en jättehärlig och fin kille på alla sätt. Man kan väl tänka att jag är naiv, men jag känner verkligen att jag litar på mina vänner. Han skulle aldrig göra någonting sådant här medvetet, säger hon och berättar att ingen av dem kände till Kronofogdens regler om utmätning.
Kronofogdens bästa råd
Jakob Nyberg, sektionschef på Kronofogden, förklarar att man i svensk rätt har en stark tradition kring det som kallas ”besittning”.
– Det innebär att man förutsätter att den som har en sak – det kan vara en bil, smycken eller en klocka – också är ägare till det. Då kan vi också utmäta det för den personens skulder.
Han vill inte uttala sig om det specifika ärendet, men säger likt den kvinna från Kronofogden som Ebba Olsson pratade med, att man tar en risk om man lånar ut något till någon med skulder.
Går det att kolla upp om ens kompis har skulder?
– Det lättaste sättet är naturligtvis att ha en bra dialog med din kompis. Men annars kan man alltid ringa till vår kundservice och uppge personnummer, då får du svar direkt. Det är offentliga uppgifter.
Annars säger han att man kan skriva ett tydligt nyttjandeavtal om vilken period man får hyra en bil.
– Men det bästa rådet jag har att ge är att inte låna ut dyra kapitalvaror till någon med skulder.
"Väldigt absurt”
Ebba Olsson påpekar flera gånger att det inte är synd om henne och att hon klarar sig utan bilen, även om det är tråkigt att gå miste om pengarna från den planerade försäljningen.
– Det jag vill framföra är att det är så här det funkar. Och det tycker jag är väldigt absurt. Det är inte rätt att min bil ska användas för att betala av någon annans skulder. Det skulle aldrig falla mig in att tänka att en bil som är köpt av mig och registrerad på mig skulle kunna bli utmätt. Jag tror inte att gemene man vet om att lagen är skriven på det här sättet.
Nu vill hon berätta om hur Kronofogden arbetar för att inte andra, mer utsatta, ska drabbas.
– Nästa gång kan det faktiskt vara så att de kommer och tar en bil som någon lagt hela sina besparingar på att köpa eller att det innebär att någon inte kan ta sig till jobbet.
Överklagat utan resultat
Sedan bilen beslagtogs har hon försökt bestrida Kronofogdens beslut. Hon har skickat in ägarbevis, besiktningsprotokoll, parkeringskvitton och inbetalningar av fordonsskatt – men myndigheten har avslagit hennes krav.
Nu ligger ärendet hos tingsrätten. Men innan de rättsliga kvarnarna hunnit mala kommer bilen ha hunnit säljas. Sista dag för allmänheten att lägga ett bud är den 11 december. Startpriset är satt till 20 000 kronor.
Ebbas bil ligger nu ute på Kronofogdens auktionssajt. Startpriset är satt till 20 000 kronor. Bild: Kronofogden
Ebba Olsson är frustrerad över att behöva ta strid.
– Jag jobbar och har eget företag. Jag kämpar verkligen för mina pengar och skattar till staten. Sen kommer Kronofogden, en statlig myndighet, och tar min skattade bil. Har jag betalat till dem för att de ska ta min bil ifrån mig? Är det så här vårt system fungerar?
Går att begära inhibition
Jakob Nyberg från Kronofogden säger att det finns vissa saker att åberopa för att bevisa att en bil tillhör en själv och inte den skuldsatte.
– Registreringsbeviset har visst värde. Sen kan du visa att det är du som betalar all bensin, all service, parkeringsavgifter, boendeparkering och så vidare. Om du skickar in det till oss så tittar vi på det och ser om något är uppenbart. Annars kan du alltid överklaga till tingsrätten.
Han berättar också att det går att begära inhibition hos tingsrätten – då kan de fatta beslut om att skjuta upp försäljningen tills tvisten är löst.
Men det är sällan det bedöms vara aktuellt att inte gå vidare med auktionen.
– Man kanske tycker att det borde vara rimligt att vänta. Men det finns ganska många saker som inte vinner på lagring. Om det blir en rättstvist som sedan överklagas så står bilen och samlar damm i ett garage och då förlorar den väldigt snabbt i värde. Därför har lagstiftaren bestämt att man går vidare med försäljningsprocessen i alla fall. Sen är det ofta så att man inte betalar ut medlen innan allting är klart.
Hur vanligt är det att man får rätt mot Kronofogden i liknande fall?
– Jag har ingen statistik, men självklart så kan man få rätt. I de allra flesta fall så står dock våra utmätningar fast.
Kompisen ska betala
Ebba Olsson berättar att hon har pratat med sin vän och att de är lika bra kompisar i dag.
– Han kände ju en enorm skam där och då. Sen har vi bestämt att han får betala mig det som Kronofogden säljer bilen för. Men eftersom han har skulder så har han ju inte den bästa ekonomiska sitsen, så det får ta den tid det tar.
Även med facit i hand tror hon dock inte att hon skulle göra så mycket annorlunda om en liknande situation dök upp i framtiden.
– Nu har jag ju ingen bil. Men om jag hade det skulle jag fortfarande låna ut den om jag inte behövde den, särskilt om det är till någon som har behov av den. Men jag hade varit uppmärksam på allt det här om någon har skulder.