Sverige idag..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag bor inte väldigt långt ifrån den kaj där femtusen bandvagnar lastades på båt och skickades till någon sydeurope. En minst sagt mäktig och märklig syn, någon gång runt millennieskiftet.

Femtusen stycken, i exemplariskt skick, hämtade direkt ur mob-förråd över hela norra Norrland. Sålda i ett parti för några enstaka kronor per styck…för de här kommer vi ju aldrig att behöva igen…

Tack och lov har vårt östra grannland fortfarande livs levande människor som har varit med om krig. Och inte heller lika många hbtq-certifierade nyliberala progressiva storstadsmänniskor som politiker…

Miljöpartiet krävde ju att militärfordonen skulle skrotas, vi skulle inte få sälja eller ge bort dom, för dom hade ju inte avgasrening.....

Vet du vad, jag tycker inte det ser ut som att det är största problemet med krig....

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Man blir vansinnig.

Kortfattat kan man ju säga att grafen är en pungspark på alla som kritiserar systemet med elområden. Grafen visar ju klart och tydligt att det knappt var några prisskillnader alls mellan olika elområden under nästan tio år. Så länge Sverige och omvärlden hade stabil elproduktion…

Men när först Sverige lägger ner två reaktorer och sedan Tyskland lägger ner sex reaktorer till, då händer det minsann grejer. Då blir alla elområden dyrare och ju längre söderut desto dyrare och ju mer Tyskland lägger ner desto ÄNNU dyrare blir det…

Så vad är problemet…? Att vi har elområden…? Eller att vi inte har elproduktion…? Eller att vi numera är så sjukt jävla uppkopplade mot Europa att minskad elproduktion i Tyskland har mycket större effekt på svenska priser än att vi minskar elproduktionen själva…?

Det uppenbara svaret är naturligtvis att Sverige måste bygga kärnkraft OCH omedelbart avsluta exporten söderut i Europa.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kortfattat kan man ju säga att grafen är en pungspark på alla som kritiserar systemet med elområden. Grafen visar ju klart och tydligt att det knappt var några prisskillnader alls mellan olika elområden under nästan tio år. Så länge Sverige och omvärlden hade stabil elproduktion…

Men när först Sverige lägger ner två reaktorer och sedan Tyskland lägger ner sex reaktorer till, då händer det minsann grejer. Då blir alla elområden dyrare och ju längre söderut desto dyrare och ju mer Tyskland lägger ner desto ÄNNU dyrare blir det…

Så vad är problemet…? Att vi har elområden…? Eller att vi inte har elproduktion…? Eller att vi numera är så sjukt jävla uppkopplade mot Europa att minskad elproduktion i Tyskland har mycket större effekt på svenska priser än att vi minskar elproduktionen själva…?

Det uppenbara svaret är naturligtvis att Sverige måste bygga kärnkraft OCH omedelbart avsluta exporten söderut i Europa.
Ellerrr, bygga tillräckligt med kärnkraft för att driva hela Tyskland, och pungslå dem nå så in i helvete för nöjet.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Sverige behöver också importera ibland och import/export av el kan vara bra men det är orimligt att bla. Tyskland kan påverka vårt elpris så mycket. Tyskland och övriga Europa måste bygga kärnkraftverk, det är dem som ska återstarta (vilket de kan) eller investera och bygga fortast möjligt alternativt att vi bygger men har olika priser i Sverige och för exporterad el. Varför ska vi betala för deras kris och dåliga beslut?
Nu har vi också Rysslands krig i Ukraina som påverkar, USA sprängde troligtvis Nordstream (se Bidens hot och varning).
Nedläggningen av kärnkraftverk i Sverige är problematiskt men gör också så att vi inte kan exportera tillräckligt med el från norr till söder eftersom de (stora turbiner) behövs för att stabilisera elnätet om jag förstått det rätt. Elnätet kollapsar med för mycket vindkraft. Det är alltså begränsat för hur mycket vindkraft man kan ha i förhållande till planerbarenergi som kärnkraft och vattenkraft.
Forsmark 3 är också tillfälligt avställd för revision.

Har redan gnällt i en annan tråd om detta men det ökar. Nu är det 5 grannar som yttrat sig och hatar Ebba Busch för vad "hon" ställt till med 🤡

Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Även om elområden inte var den direkt utlösande orsaken så utesluter det inte att det har förvärrat konsekvensen av situationen, iaf för alla som inte bor i Norrland.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Även om elområden inte var den direkt utlösande orsaken så utesluter det inte att det har förvärrat konsekvensen av situationen, iaf för alla som inte bor i Norrland.

Titta på grafen igen. Elpriset är lågt och dessutom snudd på detsamma i alla elområden från 2011 till 2020. Sedan kommer effekten av stängda reaktorer, lägligt placerade i elområde 4 eller strax söder om elområde 4…

Någon sa att Maud Olofsson är Sveriges dyraste kvinna tack vara Nuon- och Postnordaffärerna. Hon är dessutom Centerpartist så pedofili eller annan sexuell avvikelse kan inte uteslutas…Men just angående tileln Sveriges dyraste kvinna så tror jag att hon har god konkurrens av Maggan, Märta, Nooshi och Anni. Nedläggning av stabil elproduktion är inte det bästa beslut de fattat…

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Titta på grafen igen. Elpriset är lågt och dessutom snudd på detsamma i alla elområden från 2011 till 2020. Sedan kommer effekten av stängda reaktorer, lägligt placerade i elområde 4 eller strax söder om elområde 4…

Någon sa att Maud Olofsson är Sveriges dyraste kvinna tack vara Nuon- och Postnordaffärerna. Hon är dessutom Centerpartist så pedofili eller annan sexuell avvikelse kan inte uteslutas…Men just angående tileln Sveriges dyraste kvinna så tror jag att hon har god konkurrens av Maggan, Märta, Nooshi och Anni. Nedläggning av stabil elproduktion är inte det bästa beslut de fattat…
Och hur hade kurvorna sett ut utan elområden, allt annat lika?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Och hur hade kurvorna sett ut utan elområden, allt annat lika?

Din slutsats är alltså att det viktigaste är att riva upp områdesindelningen, så att skåningen får någon enstaka procent billigare el medans hela Norrland får några hundra procent dyrare el…?

Alla ska ha det lika dåligt - kommunistens sanna mantra…

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Din slutsats är alltså att det viktigaste är att riva upp områdesindelningen, så att skåningen får någon enstaka procent billigare el medans hela Norrland får några hundra procent dyrare el…?

Alla ska ha det lika dåligt - kommunistens sanna mantra…
Vi lever i samma land, i samma elsystem och har röstat fram samma politiker. Vad är rimligheten i att det skall skilja flera tusen procent beroende på var man bor bara för att någon byråkrat hittat på några artificiella områden och när man själv inte på något sätt kan påverka detta annat än genom att flytta till annat elområde? Men jag förstår att man är tillfreds med nuvarande ordning om man råkar bo i övre Norrland.

Naturligtvis måste rotorsaken med baskraft lösas, men det tar mer än 10 år (gissningsvis 15-20) innan ny kärnkraft är på plats och innan dess så är elområdena något som går att åtgärda direkt.

Jag ser följande alternativ:
  • Återgå till ett gemensamt elområde och starta därmed krig med Norrland och Danmark.
  • Skapa ett nytt litet elområde 5 längst i söder där exportkablarna till Tyskland går och gå i krig med en liten enklav skåningar och Tyskland.
  • Skilj på priserna för export och inhemskt bruk och gå därmed i krig med enbart Tyskland.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Den energimängd vi exporterar årligen motsvarar det som produceras av de senaste årens tillkomna vindflöjlar och solpaneler. Känns som ganska dåliga investeringar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vi lever i samma land

Det argumentet brukar sydligt belägna kommuner antingen skratta åt eller skickligt ducka när nordligt belägna kommuner beklagar sig över otillräcklig skatteutjämning, dålig infrastruktur, kallt väder eller "avståndet till marknaden". Så ja - jag tror inte väldigt många som bor i elområde 1 känner någon större sympati med de som får betala för strömmen i elområde 4.

Men återigen - detta är inte problemet. Problemet är avsaknaden av elproduktion i landets södra delar i kombination med en intensiv export till Europa. Vill du göra skillnad på riktigt så får du gå ut och dämma upp en bäck, klyva en kärna eller kapa kablarna till Tyskland.

Men det kanske känns bättre att propagera för ett system där man själv får 1-2 % billigare el samtidigt som alla invånare och alla industrier norr om Dalälven får 200 % dyrare el...? Då är det ju i alla fall "rättvist" i sann Nooshi-anda.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det argumentet brukar sydligt belägna kommuner antingen skratta åt eller skickligt ducka när nordligt belägna kommuner beklagar sig över otillräcklig skatteutjämning, dålig infrastruktur, kallt väder eller "avståndet till marknaden". Så ja - jag tror inte väldigt många som bor i elområde 1 känner någon större sympati med de som får betala för strömmen i elområde 4.

Men återigen - detta är inte problemet. Problemet är avsaknaden av elproduktion i landets södra delar i kombination med en intensiv export till Europa. Vill du göra skillnad på riktigt så får du gå ut och dämma upp en bäck, klyva en kärna eller kapa kablarna till Tyskland.

Men det kanske känns bättre att propagera för ett system där man själv får 1-2 % billigare el samtidigt som alla invånare och alla industrier norr om Dalälven får 200 % dyrare el...? Då är det ju i alla fall "rättvist" i sann Nooshi-anda.
Vad är ditt förslag på lösning som går att genomföra nu och inte om 15 år?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vad är ditt förslag på lösning som går att genomföra nu och inte om 15 år?

Jag behöver inte kläcka ur mig några hemgjorda förslag. Jag stöttar de lobbyister som redan har levererat det rätta svaret - behåll elområdesindelningen och håll högsta amerikanska hastighet med upp- och återbyggnad av planerbar, stabil elproduktion. Detta tar liksom inte femton år annat än i Miljöpartiets propaganda...

Att rucka på elområdesindelningen må vara bättre för privatekonomin i landets södra delar, men får förödande konsekvenser för Sveriges basindustri och detta kommer att få minst lika förödande konsekvenser för de som gapar mest, även om de inte verkar förstå det själva.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vi lever i samma land, i samma elsystem och har röstat fram samma politiker. Vad är rimligheten i att det skall skilja flera tusen procent beroende på var man bor bara för att någon byråkrat hittat på några artificiella områden och när man själv inte på något sätt kan påverka detta annat än genom att flytta till annat elområde? Men jag förstår att man är tillfreds med nuvarande ordning om man råkar bo i övre Norrland.

Naturligtvis måste rotorsaken med baskraft lösas, men det tar mer än 10 år (gissningsvis 15-20) innan ny kärnkraft är på plats och innan dess så är elområdena något som går att åtgärda direkt.

Jag ser följande alternativ:
  • Återgå till ett gemensamt elområde och starta därmed krig med Norrland och Danmark.
  • Skapa ett nytt litet elområde 5 längst i söder där exportkablarna till Tyskland går och gå i krig med en liten enklav skåningar och Tyskland.
  • Skilj på priserna för export och inhemskt bruk och gå därmed i krig med enbart Tyskland.

Elområden är en rimlig och bra anpassning för det faktum att det är begränsade möjligheter att överföra energi och det kostar dessutom energi desto längre sträckor som energin ska överföras.

Du har blivit lurad av politikerpacket som försöker skylla ifrån sig istället för att stå upp och erkänna att det var ett skituselt beslut att lägga ner kärnkraften och ge bidrag till intermittent elproduktion.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jag behöver inte kläcka ur mig några hemgjorda förslag. Jag stöttar de lobbyister som redan har levererat det rätta svaret - behåll elområdesindelningen och håll högsta amerikanska hastighet med upp- och återbyggnad av planerbar, stabil elproduktion. Detta tar liksom inte femton år annat än i Miljöpartiets propaganda...

Att rucka på elområdesindelningen må vara bättre för privatekonomin i landets södra delar, men får förödande konsekvenser för Sveriges basindustri och detta kommer att få minst lika förödande konsekvenser för de som gapar mest, även om de inte verkar förstå det själva.
Jag fattar, du bor i Norrland och vill inte betala mer för elen än idag. Det räcker egentligen som argument.

Jag vill också ha kärnkraft så snart som möjligt, men det hjälper inte att fortsätta älta om hur dumt det var att lägga ner kärnkraften (vilket det var) och att tro att det skulle kunna gå väsentligt snabbare än andra kärnkraftsprojekt i världen eller för all del andra större samhällsbyggnadsprojekt i Sverige senaste åren är rent önsketänkande.

Skall vi få bättre balans i elsystemet innan dess är det väl en kombination av nedanstående som står till buds och det kommer även norrlänningar behöva vara med och betala för:
  • Olika lösningar för energilagring och andra stödtjänster
  • Gasturbiner (primärt för biobränslen, men i nödfall naturgas och då behövs även LNG-hamnar, vilket ändå behövs ur ett beredskapsperspektiv med tanke på viktig industri som är beroende av vår enda gasledning från Danmark).
  • Lösningar som automatiskt drar ner på förbrukning hos enskilda och företag vid effekttoppar, elbilar som kan funka som energilager osv.

Vi har för övrigt rätt mycket ekonomiskt viktig verksamhet även söder om Dalälven som är beroende av stabil och billig el.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Elområden är en rimlig och bra anpassning för det faktum att det är begränsade möjligheter att överföra energi och det kostar dessutom energi desto längre sträckor som energin ska överföras.

Du har blivit lurad av politikerpacket som försöker skylla ifrån sig istället för att stå upp och erkänna att det var ett skituselt beslut att lägga ner kärnkraften och ge bidrag till intermittent elproduktion.
Jag (och de flesta med något förstånd) håller med, det var förbenat korkat att lägga ner fungerande kärnkraft där den behövs som bäst! Det bästa för Sverige vore om MP hade försvunnit för gott, det enda som är miljövänligt är namnet. Och loggan möjligen.

Men en annan fråga, vad betalar ni för potatisen i de norra delarna av landet? Vi här nere (där i princip all potatis i landet odlas) betalar omkring 20kr/kg eller så. Med samma princip som för elen borde det kosta 200kr/kg i de norra delarna, eller hur? Frakten blir ju dyrare ju längre den transporteras?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag (och de flesta med något förstånd) håller med, det var förbenat korkat att lägga ner fungerande kärnkraft där den behövs som bäst! Det bästa för Sverige vore om MP hade försvunnit för gott, det enda som är miljövänligt är namnet. Och loggan möjligen.

Men en annan fråga, vad betalar ni för potatisen i de norra delarna av landet? Vi här nere (där i princip all potatis i landet odlas) betalar omkring 20kr/kg eller så. Med samma princip som för elen borde det kosta 200kr/kg i de norra delarna, eller hur? Frakten blir ju dyrare ju längre den transporteras?

Nja, hur räknade du fram 200kr kilot? En lastbil full med potatis kostar väl max 20000kr och om det är 40 ton så då blir transportkostnaden 50 öre per kilo.

Jag vet inte exakt vad jag betalar med jag tror det är närmare 30 än 20 kr/kg. Och det odlas ju dessutom potatis i Norrbotten också.

Outinens potatis producerar 15000 ton om året, det blir 600 kg per Norrbottning från en enda producent. Och det finns ytterligare några så vi klarar oss nog bra utan skånsk potatis.
Jag kan inte dra någon annan slutsats än att Norrbotten är nettoexportör av potatis.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Norrland gav upp sina älvar och sitt landskap för att bygga vattenkraften, senare skulle södra landsänden hjälpa till genom att ge upp lite industritomtmark för att bygga kärnkraft, när dom hade gjort det och defacto bidrog så hade vi ganska lika elpriser.

Nu har södra landsändans bidrag till stabil elproduktion lagts ner.

Om vi ska ta potatisliknelsen, nu måste potatisen fraktas ner till dom som bara odlar lite i kruka på balkongen, och bara när det är bra väder

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag fattar, du bor i Norrland och vill inte betala mer för elen än idag. Det räcker egentligen som argument.

Nej, du verkar inte alls fatta. Inte ens de grundläggande orsakerna till att Sverige är indelat i områden. Läs inlägg #18.375.

Samtidigt, all cred till Ebba som faktiskt försöker:

Elektricitet och potatis är knappast jämförbart då norra Sverige har produktion av båda medans södra Sverige bara verkar ha produktion av den ena...Åtminstone där jag bor så har varje mataffär uteslutande potatis från Lindqvists, ett lokalt företag som själv odlar och köper upp potatis odlad längs samtliga älvdalar i länet. "Importerad" potatis förekommer möjligtvis inför midsommar eftersom vårt klimat inte producerar färskpotatis förrän i slutet av juli / början av augusti. Då i svindyra små förpackningar som sannolikt producerats och fraktats i hast.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC