I Uppsala på den tiden jag började i ettan där, hösten 1952, hade vi två busfrön i klassen. Börje och Staffan som hade svårt sitta still trots att vi stod upp och svarade på den tiden i skolan.
Dom flyttades från Bergaskolan till Nannaskolan för 2:an. Alla busfröna gick tydligen i Nannaskolan i centrala Uppsala. (Samma resväg för alla busfröna runt omkring Uppsala)
Detta finns faktiskt kvar i fångvården idag.
Man har olika fängelser beroende på typ av brottslighet.
Så jag tror på det här systemet i skolor också. Dvs särskilda skolor.
I Lund hamnade min kusin C. i den här skolan som låg på den tiden i Värpinge utanför Lund stad med några 100 meter lantbruk / åker på den tiden in till bebyggelsen i staden.
Han berättar att dom var 12 elever i klassen som omfattade flera klasser och elever som inte var på plats när dagen började hämtade läraren med egen bil. Han lyckades ta sig till tekniska gymnasiet från "busklassen" utbildade sig till svetsare, lade beslag på klassens enda flicka, (eller var det hon som såg potentialen, de är fortfarande gifta) började svetsa på en verkstad i Lund men blev sedan säljare för Castolin av svetstillbehör pinnar , lod och vad det nu heter. Sedan säljledare osv.
Så det här med särskilda skolor för fröna fungerade bra.