Sverige ut ur EU? ( Telekompaketet )

Borde Sverige trockla sig ur EU?

• Antal röstningar
    0

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
EU är en märklig plats/företeelse.
Ena dagen vill inför begränsningar i vårt fina Internet. Men redan nästa dag så tycker samma gubbar ( och kärringar ) att Sveriges sk IP-filter mot utländska spelsajter är fel :va

"Frågan om IP-blockering är central. Syftet med den är att stänga ute utländska spelbolag som inte ges licens i Sverige men många instanser menar att IP-blockering inte är acceptabelt eftersom den innebär stora inskränkningar i medborgarnas yttrande- och informationsfrihet vilket gör att frågan är politiskt känslig även i ett vidare perspektiv."

Undrar hur(om) dom tänker .
Ena dagen skall det blockeras på alla nivåer och nästa dagär det fel.

Dom har läst för mycket på dubbelmoralens näste, Sporthoj.com. :hihi

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Ja, det vore verkligen hemskt om nätpedofiler stängdes av från Internet, barnporr filtrerades och nätbedrägerier försvann.

Hemsk förlust för samhället och den personliga friheten! :rofl

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Slog ihop de båda telekompakets trådarna till en

Hoppas det inte blir för rörigt, men tyckte det va bättre än att ta bort stänga en. // Putte

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Inte direkt, men nu är det väl inte det nöjesindustrin siktar på.
Det jag tror att man måste förstå, är att fildelning är brottsligt. Precis som bedrägeri. Det är många som skriver att gubbajävlarna i EU inte hänger med utvecklingen, när det de facto är ungajävlarna som inte hänger med lagstiftningen.

Jag tyckte också att det var trevligt att kunna tanka hem de senaste filmerna, nu är förutsättningarna annorlunda. Det är faktiskt intressant att så många tycker att fildelningen, som den har sett ut, är okej. Det är den inte och nu har lagstiftningen kommit ikapp.

Samma princip finns i alla delar av samhället där nya brott inte täcks av nuvarande lagstiftning. Det är fritt fram under en tid, men när lagboken uppdateras är det slutlekt.

Givetvis är det en generationsfråga, men inte till ungdomens fördel. För en tioåring som började fildela 2001 och har gjort det fram tills idag, har det präglat hans levnastid och uppfattning om vad som är rätt. Fildelning har följt med honom under halva hans uppväxt. "Det har ju alltid varit så".

För en femtioåring är dessa åtta år en piss i havet. Han köpte skivor för tiotusentals kronor om året innan vår 18-åring ens var född. För honom är det bara ett passerande skeende, som nu har rättats till.

Hoppas det inte blir för rörigt, men tyckte det va bättre än att ta bort stänga en. // Putte
Bra :tummenupp

Last edited:

SpeedKing!

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
70-tals suzuki
Det jag tror att man måste förstå, är att fildelning är brottsligt. Precis som bedrägeri.

Fast nu är ju inte fildelning per definition olaglig... Däremot fildelning av upphovsrättsskyddat material.... Om man inte har tillstånd då förstås.
Hotet som finns med dessa nya lagar om inskränkning och blockering är ju att internet faktiskt slutar att vara en öppen källa för information. :huvet
Det borde faktiskt inte vara en generationsfråga att informationen är tillgänglig för alla? Eller hur?

Sen att inte allt ska vara gratis är en annan sak.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Fast nu är ju inte fildelning per definition olaglig... Däremot fildelning av upphovsrättsskyddat material.... Om man inte har tillstånd då förstås.
Hotet som finns med dessa nya lagar om inskränkning och blockering är ju att internet faktiskt slutar att vara en öppen källa för olaglig information. :huvet
Det borde faktiskt inte vara en generationsfråga att olaglig information är tillgänglig för alla? Eller hur?

Sen att inte allt ska vara gratis är en annan sak.
Jag rättade till din text. Och jo, med korrektionen är det en generationsfråga.

Jag menade givetvis fildelning av upphovsrättsskyddat material, om det nu var några oklarheter. Med information menas givetvis material, om någon tänkte bemöda sig med att vara jobbig.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Sveriges delegat i rådsarbetsgruppen för telekommunikationer, Jörgen Samuelsson:

"- Är telekommunikation en mänsklig rättighet? Vad tror du en liten fattig pojke i Afrika tycker är mänskliga rättigheter?"

"- Frihet är viktigt, men det handlar om en kommersiell tjänst. Jag kan inte se likheten mellan åtkomst till nätet och rätten till tak över huvudet."

Är det såna vi skickar ner till bryssel? Tar på mig foliehatten så länge.
Men ett afrikanskt barn som svälter har väl inget med internets rättighet att vara fritt att göra?

Att hålla på att dra så skeva liknelser kan ju göra allting olagligt en vacker dag.

Foliehatt på för alla förbjudhot...

m4ng4n

Retar alltid någon!
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
XT 660 X Adventure edition

Helt ok för min del, viktigast är att budskapet ligger kvar.

Om jag får fortsätta att hålla mig till ämnet så är jag en av de personer som tycker att fildelning och fritt informationsflöde hänger ihop på en idag fundamental nivå.

Information i alla dess former ska vara fri och vad gäller upphovsrättsskyddat material så vill jag påstå att internets uppkomst lade krokben för mediaindustrin, redan för 20 år sedan när vi körde på egna BBB servrar fanns det möjlighet att fildela till en viss gräns så det är inget nytt fenomen.

Problemet är att det är generationsskiften och folk glömmer lätt att det går att följa en röd tråd i de flesta generationer. på 1920 talet gnällde Danskarna över skåningarnas fylleri i Helsingör, på 50 talet förekom det streetracing i varje by och för att inte missa denna parallellen:
[YOUTUBE-ID]PdjcSGo1hJg[/YOUTUBE-ID]

Vad jag vill komma till är att jag tror att det blir svårt att stoppa den process som nu dragit igång då folk alltid hittar nya vägar för att kringgå de lagar som stiftas, det är ett gammalt tänk som helt enkelt står i vägen för det nya och det ska nog som någon sa till mycket radikala åtgärder för att stoppa utvecklingen som t ex en 5-10 årig straffskala för fildelningsbrott.

Och skulle man slagit till mot de 800 000 svenskar som just nu seedar konstant så förstår ni ju själva att det inte är praktiskt genomförbart.
Därför försöker man statuera exempel nu med TPB eller som med uploadern till Hipp hipp hora för något år sedan.

Jag tror åxå att internet 2 är ett led i att försöka stoppa utvecklingen, mediabolagen och de styrande har för länge sedan insett vilken genomslagskraft internet har men eftersom de inte kan stoppa utvecklingen i det gamla systemet så uppfinner de ett nytt som indoktrineras som ett bättre system.

Först styrde man folk med kyrkans makt, sedan med TV men utvecklingen på internet har löpt fullständig amok och nu försöker man stoppa den till varje pris.

Därför är det åxa väldigt lätt att säga att internet inte är en mänsklig rättighet om man följer en given agenda satt av toppstyrda politiker som enbart intresserar sig för sin egen politiska överlevnad.
Förmodligen kapar de sig själva vid fotknölarna utan att fatta vad deras beslut ger världen i slutändan.
Var det en modern Pinochio som gjorde det uttalandet?

Ta zeitgeistmovement som ett exempel, en idé som gav över 500 000 nya anhängare över 48 timmar ( www.thezeitgeistmovement.com ) och med venusprojektet som följde som innebär i stora drag att man vill lämna det samhället som excisterar idag under bankernas styrning. I nuläget har de miljontals anhängare världen över och det är en utveckling som baseras på fritt tänk.

Jag köper inte resonemanget att internet ska begränsas pga upphovsrätt etc då det ligger så mycket mer bakom.
Politiker på alla nivåer har helt enkelt tappat kontrollen över situationen och försöker rädda vad som räddas kan.
Man tjänar inget på det i längden då alla i slutändan görs till förlorare.:(

Tittar du på vad folket vill så är läget ett annat:
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/special/storfragan/visa/0,1937,39428,00.html

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Men att rösta snart hjälper väl inte om man vill ut ur EU?? det var la bara att rösta fram en hög lirare som ska sitta o tala för sverige i lekstugan?? (dåligt påläst så rätta mig om ja har fel)

Går det rösta blankt?

Det är skillnad på att rösta blankt och inte rösta.
Röstar man blankt visar man att man bryr sig om frågan men är missnöjd med alternativen.
Röstar man inte alls visar man att man inte bryr sig, och har således ingen rätt att klaga.

m4ng4n

Retar alltid någon!
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Går det rösta blankt?

Röstar man blankt visar man att man bryr sig om frågan men är missnöjd med alternativen.
Röstar man inte alls visar man att man inte bryr sig, och har således ingen rätt att klaga.

Piratpartiet.se är nu näst största parti räknat i antal medlemmar, en utveckling som skenat sedan domen mot TPB...

Nu vill jag inte prata politik men när det kommer till grundläggande rättigheter så finns det bara ett parti som talar i min sak och där hamnar min röst!

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Går det rösta blankt?

Varför vill du rösta blankt? Det finns tillräckligt med partier för att "alla" åsiktsgrupperingar skall vara nöjda.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Vissas arrogans överträffas endast av deras okunnighet.

Lagarna skrivs av skivbolagen, de köper domstolarna och tom. regeringar.

Problemet är att skivbolagen säljer en produkt ingen vill ha. De vägrar anpassa sig till det NYA lagringsformatet SSD (solid state drive) och fortsätter sälja sina CDskivor som ingen längre använder..

Tänk efter själv, vem skulle ut och jogga med en cd spelare och c:a 5000 skivor...?? Tror hellre jag tar min ipod.

Eftersom de säljer en produkt som ingen vill ha så tvingas vi själva konvertera filmer och musik till VÅRAT format som ANVÄNDS. Det resulterar i att människor tycker det är lättare att gå ut på nätet och ladda ner musik istället för att springa ner till affären, betala 150 spänn för 1 ny låt som ligger inbäddad bland en massa andra gamla uttjatade låtar.

Skivbolagen får anpassa sig eller gå under.
- 1 låt = 1 krona
- 1 Artist (alla låtar han/hon någonsin skrivit) = 100kr
- 1 album = 10kr

Skulle de köra på det här sättet skulle de tjäna enorma summor pengar, alla skulle ha råd med musik och kultur skulle spridas osv osv.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Vissas arrogans överträffas endast av deras okunnighet.

Lagarna skrivs av skivbolagen, de köper domstolarna och tom. regeringar.

Problemet är att skivbolagen säljer en produkt ingen vill ha. De vägrar anpassa sig till det NYA lagringsformatet SSD (solid state drive) och fortsätter sälja sina CDskivor som ingen längre använder..

Tänk efter själv, vem skulle ut och jogga med en cd spelare och c:a 5000 skivor...?? Tror hellre jag tar min ipod.

Eftersom de säljer en produkt som ingen vill ha så tvingas vi själva konvertera filmer och musik till VÅRAT format som ANVÄNDS. Det resulterar i att människor tycker det är lättare att gå ut på nätet och ladda ner musik istället för att springa ner till affären, betala 150 spänn för 1 ny låt som ligger inbäddad bland en massa andra gamla uttjatade låtar.

Skivbolagen får anpassa sig eller gå under.
- 1 låt = 1 krona
- 1 Artist (alla låtar han/hon någonsin skrivit) = 100kr
- 1 album = 10kr

Skulle de köra på det här sättet skulle de tjäna enorma summor pengar, alla skulle ha råd med musik och kultur skulle spridas osv osv.
:foliehatt

Men, men. Skulle du, i egenskap av skivbolagsdirektör, genomföra en sådan teknologisk reformering? Om du samtidigt visste att det fortfarande var lagligt att sprida din musik? Det känns väldigt korkat.

Det blir lite som kakburken på jobbet. Alla tar av den och hänvisar till att det är osolidariskt att inte dela med sig. Men dina kollegor förklarar, i solidaritetens namn, att de kan tänka sig att betala 1kr/kaka. Trots att priset för dig är 2kr/kaka. Sätter du då a) lås på burken och öppnar den under lunchen för att ta (för lite) betalt eller b) köper fler kakor och hoppas på att ingen fortsätter att stjäla?

Edit: Eller ja, c) låser burken och ber dina kollegor ge fan i dina kakor om de inte pröjsar 2kr/kaka. Annars blir det takkEtTinG och tutlurningar. Men jag tyckte att det var uppenbart.

Fri tillgång till andras musik är lika lite en mänsklig frihet som fri tillgång till andras kakor. Det spelar ingen roll vad skiten kostar. Musik och kakor är lyxkonsumtion. Kan du inte betala? FACK OFF! :)

Och du, uppenbarligen vill du ha produkten de säljer, kruxet är att du inte är beredd att betala priset.

Last edited:

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år

Men, men. Skulle du, i egenskap av skivbolagsdirektör, genomföra en sådan teknologisk reformering? Om du samtidigt visste att det fortfarande var lagligt att sprida din musik? Det känns väldigt korkat.

Det blir lite som kakburken på jobbet. Alla tar av den och hänvisar till att det är osolidariskt att inte dela med sig. Men dina kollegor förklarar, i solidaritetens namn, att de kan tänka sig att betala 1kr/kaka. Trots att priset för dig är 2kr/kaka. Sätter du då a) lås på burken och öppnar den under lunchen för att ta (för lite) betalt eller b) köper fler kakor och hoppas på att ingen fortsätter att stjäla?

Edit: Eller ja, c) låser burken och ber dina kollegor ge fan i dina kakor om de inte pröjsar 2kr/kaka. Annars blir det takkEtTinG och tutlurningar. Men jag tyckte att det var uppenbart.

Fri tillgång till andras musik är lika lite en mänsklig frihet som fri tillgång till andras kakor. Det spelar ingen roll vad skiten kostar. Musik och kakor är lyxkonsumtion. Kan du inte betala? FACK OFF! :)

Och du, uppenbarligen vill du ha produkten de säljer, kruxet är att du inte är beredd att betala priset.

Min spontana uppfattning är att det inte handlar om att man vill få allting gratis. Givetvis regnar inte saker o ting ned från himlen.

Det handlar snarare om att man faktiskt vill att artisten ska tjäna pengar och inte några mellanhänder (Warner Bros. tex.), som tar 80-95% av vinsten vid en såld skiva bara för att de kan och mer eller mindre är en del av ett monopol.

Vi kan lagra mer och mer information på mindre och mindre yta.
När man snart kan/kan ha alla ljudfiler som går att ladda ner och all musik som någonsin utgivits på sin mobiltelefon, så behöver distributionen av media uppdateras.

En annan mindre viktig och väldigt ogrundad tanke jag har, är att det inte introduceras några nya bra artister som är likvärdiga med; Celine Dion, Michael Jackson, Iron Maiden, Metallica, Kiss, Prince, Britney Spears, Black Sabbath, AC/DC, Tina Turner, Bryan Adams, Eric Clapton, the Beatles, Elton John osv.
Alla nämnda artister har nått sin peak, och inga nya gigantiska stjärnor ersätter deras plats och inkomsterna sviktar.

De enda nya artister man får se är antingen mediokra skitförsök från skivbranschen eller människor från idol som glöms bort veckan efter programmet är slut.

Jag tror inte heller det vimlar av folk som går runt med bärbara cd-spelare på stan. Givetivs använder man en Ipod eller en Walk man-telefon istället, men det vägrar lobbyisterna inse.

Kombinationerna av smidigheten med att kunna ladda ner och vägran att försöka konkurrera med den samt vägran att förnya distributionssätten, att skivbolagen är en överflödig mellanhand och ger väldigt lite pengar till artisten (som egentligen förtjänar dem), att "inga nya megaartister som säljer 100milj album+ skapas", att folk under 35 faktiskt inte går runt med stora omoderna cd-spelare.
Skivbolagen ger sig själva genom lobbyverksamhet, åtal, hastiga införanden av nya lagar och en VÄGRAN att lyssna på vad majoriteten vill ha,
ett fanatiskt dåligt rykte. Ja, kombinationerna av allt detta gör att folk helt enkelt inte köper skivor eller behöver dem. Personligen tror jag och hoppas på att skivbolagen, likt andra branscher som inte leverarar det kunderna vill ha, dör ut.

Skulle skivbolagen upphöra att existera så skulle inte kultur upphöra att existera. Dock så skulle distributionssätten förändras, samt sätten kultur skapas på och i vilka syften de skapas på, med all säkerhet förändras.

Människan har skapat musik och konst sedan tidernas begynnelse, media skapades före lobbyisterna.
De största verken mänskligheten känner till (tänk själv vilka kända klassiska verk du kommer på), de skapandes inte pga. lusten att tjäna pengar och de blev heller inte kända pga. att folk gärna ville betala fantasisummor för att ta del av dem =).

Last edited:

m4ng4n

Retar alltid någon!
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Jag tror att det är väldigt få människor som just nu förstår vad det är som håller på att hända.

Diskussionen handlar inte enbart om fildelning utan om tillgången till fria åsikter och möjligheten att sammankoppla på nätet med människor över hela världen.

Man håller på att begränsa utbudet på internet och du kommer att ha en begränsad tillgång till de sidor du surfar på idag, det kommer alltså bli paket likt de som Tv operatörerna erbjuder idag så vill du ha tillgång till allt så kan du räkna med en avgift som vida överstiger vad du betalar idag.

Det kanske är dags för envar att sätta sig in i situationen och sluta med tänket att "det händer aldrig mig..."

Kanske dags att vakna upp ur dvalan? Det händer just nu! Det är ingen konspiration eller annat tjafs det som gick igenom i Sverige med IPRED ska nu fortsätta sitt segertåg genom Europa så allt som du ser som självklart idag kommer inte att vara det imorgon...

Svart på vitt http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4955380.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4954648.ab

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

Dålig liknelse, som det ofta är i de här sammanhangen.

Enligt den liknelse du gjort så spelar en artist in 1000 skivor. Dessa säljs med ett pris så att artistens nedlagda tid och andra ekonomiska utgifter täcks. När de sålts slut så går artisten än en gång in i inspelningsstudion för att spela in 1000 nya skivor, med samma låtar som de 1000 föregående skivorna innehöll och så vidare.

En kaka är en kaka och äter du upp den är den försvunnen. En låt i digitalt format kan reproduceras oändligt antal gånger.

Om en burk kakor kostar 10 kr att framställa måste burken säljas för åtminstone 10 kr så inte företaget går med förlust.

Om en skiva kostar 1.000.000 kr att producera, så blir priset per skiva 10.000 kr om hundra skivor säljs digitalt. Säljer du 1 miljon skivor blir det 1 kr per skiva. Om du säljer 50 miljoner skivor, då blir det 2 öre skivan för att täcka alla utgifter.

Varför kostar då inte en skiva som säljs i en miljon exemplar 1 kr?

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
EU verkar mest vara ett sätt för politiker som inte skulle kunna få ett riktigt jobb att tjäna stålar ändå.

Sköna skandaler finns det dock gott om...EU pensionsfond där parlamentariker stoppar in 1 euro och får direkt 2 av oss skattebetalare kan dega sin del med kontorsmaterialbidragen. Fonden har dock backat rejält efter satsningar i Bernard Madoffs toppfond som var en stor bluff. Nu försöker dock EU få oss skattebetalare att ta den smällen...
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2782668
http://henrikalexandersson.blogspot.com/2009/04/annu-en-eu-skandal-som-svenska-media.html

Här är en länk till en skön pdf-fil med 18 sidor av olika bidragsbluffar som fått pengar från EU. http://www.openeurope.org.uk/research/top100waste.pdf
Bland sköningarna hittar vi bidrag till skidbackar på Bornholm eller bidrag till en ridskola som slutade som bordell. Detta lär bara vara toppen på ett isberg. Sverige finns med på detta dokument på vissa ställen men står oftast på förlorarsidan iallfall. I övriga europa mjölkar man stålar till alla möjliga projekt för eu-bidrag för att till exempel bygga fina motorvägar, men i Sverige säger man nej til sådant och fortsätter på med våra vajerräcken i nån sorts budgetvariant att utveckala vägnätet.

m4ng4n

Retar alltid någon!
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Maktens storfräsare "over there" J.D Rockefeller har tydligen också kommit på att internet är ett ont som måste bort för "den nationella säkerhetens skull!"

J.D Rockefeller är ett namn att kolla upp...
Var fan är vi på väg?
[YOUTUBE-ID]i8PCmLPPVnA&feature[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj