På sätt och viss kan man säga så, men svetsaren kunde ha anpassat sig efter verkligheten 2015. Men dom vägrade för dom var rädda att bli lynchade av kultureliten.
Dom kunde ha satt upp gränsvakter på Öresundsbron. Det är faktiskt krav på att flyktingar ska söka asyl i första säkra landet. Inte resa igenom hela europa för att komma till landet med de högsta bidragen.
Sen kunde EU ha styrt upp det gemensamt där alla länder hade fått bidra proportionerligt.
Fast nu hänger jag inte med alls, det var väl just det sossarna gjorde 2015? De satte in gränspolis på Öresundsbron och under en kort period stannade flödet av.
Åsa Romson grät, alla andra undrade varför det inte hade gjorts tidigare, men det gjordes åtminstone bildligt.
Sedan skulle jag vilja återkomma till det här om 20,000 flyktingar per år, var kommer den uppgiften från? Invandringen till Sverige består av bland annat asylsökande, kvotflyktingar, anhöriginvandring och arbetskraftsinvandring. Samtliga dessa, notera, kan vara och är ofta människor:
Från Mellanöstern och Nordafrika som saknar utbildning
Har tagit sig illegalt in i Europa
Bär med sig medeltida värderingar
Är mycket svårintegrerade
Det har även gått att röra sig mellan dessa grupper, dvs om du är asylsökande och får avslag kan du byta spår till arbetskraft etc. Man kan alltså inte säga att den är det och den är det. Några 20,000 har det nog nästan inte varit under min livstid, 45 år, och under de senaste 25 åren har det så vitt jag vet sällan eller aldrig rört sig om under 100' per år.