Svetsköp

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lite här o lite där
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
Lokke skrev:
Då e ju bara frågan att hur ofta svetsar man tjockare material än 8mm som vanlig hemma pulare? Det man vanligtvis svetsar ligger är väl mellan 0,7 och 3-4 mm skulle jag gissa. 150-180 amp svets av bra kvalité skulle jag nog tro blev mitt val om jag köpte en.

Ska du inte köra tjockare så borde du klara dig med en 180 amp svets.

Vet inte om någon noterade mitt förra inlägg om intermittensfaktorn, det är den viktigaste parametern. En alu-tig-svets ska klara av minst 80 ampere vid kontinuerligt drift. Det spelar ingen roll om strömmen är 400 amp om den bara kan användas 2% av tiden innan den stänger av sig själv - då hinner ju alu't svalna mellan "stötarna".

helt rätt där Brink eftersom jag jobbar med alu/rf varje dag så tänker jag inte på sånt, ska finnas en lapp/bricka nånstans på svetsen har jag för mig där sånt ska stå.

Alu svets är inte värt pengarna för en vanlig svennson.

Skulle inte heller tro det, då får man jobba mycke svart för att det ska gå ihop sig :D

Varför inte hellre lägga pengarna på en pinnsvets, typ en Esab Caddy 150 amp som du både kan svetsa pinne o tig, den går nog inte svetsa alu med, under 7000 ny.
 

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kramforce
Hoj
Kreidler
ESAB Smashweld 180 är en supersvets gammal som gatan men funkar som en dröm, min polare har en och sen vi köpte nytt slangpaket (6m 1500 spänn) så funkar den mums. Plåt & svetsfirmor kör mycket med dessa då de är "ofelbara". Enda som slits är slangpaketet då mest om det ligger på golvet och man trampar det.

Att ha dragande trågmatning är lika stor källa till fel som skjutande på esaben ovan är det tryckande och den fungerar ypperligt om man sköter grejjorna till 10%

Kan säga att en beg esab kan du få för ett par tusenlappar och sen en tub på det är slangpaketet nytt får du ett nytt för 2 lappar och då har du en supersvets som går i alla väder. Jag har svetsat oerhört mycket med denna och andra svetsar (dyrare och billigare) och denna är absolut det bästa man kan få för pengar.

Esaben går att justera så man kan svetsa i lövtunn & upp till säg 5mm utan problem.

Och glöm direkt bort mig UTAN gas för det är HELT värdelöst spottar frser och bränner oftast inte bra vid ett enda tillfälle.

Alu är som tidigare skrivits INGET att försöka sig på hemma om du inte har en hel hög med pengar att slösa och en massa tid att lära dig. BÄttre att snacka in sig hos lokale svetsaren det lilla man behöver ha gjort i alu.
 

Perrrr

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Umeå
Hoj
bara mopeder
Jag har funderat på en sån där liten esab caddy eller kemppi 140 amp pinnsvets som går att skaffa tig tillsats till, men är det nån som vet om dom är något att ha och vad som går att svetsa med den?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
en 5L tub behöver man inte betala hyra på, det enda som kostar efter man köpt tuben är att fylla på, själv har jag en koppling så att jag fyller på 5an från en 40liters.

Svetsa alu med trådsvets är billigt, byta rulle och gas är det som behövs (ev trådledare och munstycke) ett rejälare slangpaket som är kort är att föredra själv kör jag faktiskt med hela 5m och det fungerar bra om paketet ligger någolunda rakt.
Ska du svetsa längre sträckor alu behöver du vattenkylt paket för det blir gött varmt.
Sedan är det busenkelt att svetsa med tråd med tig lite svårare om man inte är van.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Jag fyller på med trådens värsta fråga.

TiG/alusvetsning verkar svårt enl tråden. Jag har kört en del gas/stål med god framgång i min ungdom. Jag vill kunna svetsa aluminium och stål. Främst MC ramdetaljer, fästen upp till motorfästegrovlek. Kan man göra det med gassvets? Eller är jag helt ute och...

Tack
/h
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
håkanolsson skrev:
Jag vill kunna svetsa aluminium och stål. Främst MC ramdetaljer, fästen upp till motorfästegrovlek. Kan man göra det med gassvets?
Problemet är oxiden som bildas när luftens syre reagerar med smältan. Det finns en anledning till att TIG/MIG använder skyddsgas och pinnsvetselektroder flussmedel.

Det kommer att se ut som en råttlort om du försöker gassvetsa alu utan flussmedel. Det närmaste du kan komma en svets i alu är med zinkbaserat lod, fast även då måste du köra med lätt kolande låga så att det inte oxiderar allt för mycket. Gasol funkar bäst för lödning med zink.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
andersbrink skrev:
Problemet är oxiden som bildas när luftens syre reagerar med smältan. Det finns en anledning till att TIG/MIG använder skyddsgas och pinnsvetselektroder flussmedel.

Det kommer att se ut som en råttlort om du försöker gassvetsa alu utan flussmedel. Det närmaste du kan komma en svets i alu är med zinkbaserat lod, fast även då måste du köra med lätt kolande låga så att det inte oxiderar allt för mycket. Gasol funkar bäst för lödning med zink.

OK. Tack för svaret. Med rätt grejer TIG/MIG, är det fortfarande mycket svårare att svetsa aluminium jämfört med stål? Och lödning av aluminium, hur blir hållfastheten? Jag gissar att det inte blir som en svetsfog. Är det en jätteskilnad eller marginellt eller vad?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
håkanolsson skrev:
OK. Tack för svaret. Med rätt grejer TIG/MIG, är det fortfarande mycket svårare att svetsa aluminium jämfört med stål? Och lödning av aluminium, hur blir hållfastheten? Jag gissar att det inte blir som en svetsfog. Är det en jätteskilnad eller marginellt eller vad?

Skillnaden mellan stål och aluminium är att aluminium har en tvär övergång från fast till flytande tillstånd. Stål är mycket mer förlåtande. Med stål säger man "oops, där var det nära att det gick snett" medans med aluminium säger man "Fan åxå, helvetes skit, jag borde ha insett att...". Dvs gör man misstag med att svetsa alu går det så fort att man inte har tid att korrigera det innan det skiter sig.
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Jag har en sådan här till salu inkl. 5l flaska till bra pris,använd ett par gånger.
25% under nypris.
Pm:a mig om ni är intressarade.
micke


Esab Caddy Tig 150 DC
Bärbar lättviktare 13-150 A, 1-fas 230 V, tomgångsspänning 50-60 V,
för likströmssvetsning av rostfria och olegerade stål, manuell pulsning för tunnplåtssvetsning, svetsning med belagda elektroder upptill 3,25 mm, vikt 6,5 kg
 

Bifogat

  • caddy150dc.gif
    caddy150dc.gif
    4.3 KB · Visningar: 5,989
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Några synpunkter:
Mina erfarenheter av lödning av aluminium är att det endast duger så länge bitarna inte är av bärande natur.

Till svartplåt passar MIG bäst, hade själv en enklare från Järnia i ca 15(!) år, den gick sisådär 60(!) kg tråd (med diverse reparationer) innan jag sålde den. Riktigt bra maskin för att vara billig dynga, tror dom fortfarande säljer nån liknande för 2-3000:-. Har idag "en sån där orange" (Kemppi), underbar maskin, är helt förälskad i den! :tummenupp

Erfarenheter av TIG-svetsning:
Har en Luna 200A TIG, den klarar uppåt 5-8 mm gods beroende på förvärmning och hur mycket värme godset leder bort. Mer ström än så så lär man nog ha en med vattenkylt handtag, det blir rätt varmt med tiden.
Bra till alu och rostfritt (som dock kräver rotskydd (dvs skyddgas även på "baksidan" av svetsten) om resultatet ska bli tipp-topp)
Men det finns en nackdel som inte tagits upp här ännu:
Avsäkringen. Mitt garage är avsäkrat 16A (20A i servisen). Då min TIG går järnet så tar den 42A! I mitt garage kan jag därför bara vrida på bortåt 100A.
Jag lånade tidigare en liten ESAB 180A TIG av en polare. Underbar sak med otroligt höga prestanda trots format som en resväska och skulle endast kopplas in på vanligt 16A enfasuttag! Prislapp därefter!
Summan av detta är att de rejäla, gammaldags TIG-svetsarna tar mer ström än de flesta har avsäkrat.

Fler erfarenheter:
Har en urgammal ASEA omformare (elmotor som driver svetsgenerator) för svetsning med pinne. Omformare är ej att jämföra med svetstransformator. En trafo har visserligen högre verkningsgrad och oftast också högre intermittens men en omformare är så "behaglig" att svetsa med. Pinnsvetsning är inte så enkelt (dock enklare än TIG) men möjliggör svetsning i de flesta metaller, ex vis aluminium. Denna maskin går utmärkt till minst 300A (klarar 400A) på min avsäkring och går utmärkt att svetsa aluminium med, men det är svårt att göra estetiskt vackra svetsar i alu med pinne. Dessutom brukar flusset (skalet på elektroden) orsaka ärg om det får ligga kvar på fogen, blästra alltså gärna efteråt.

Apropå fluss:
Vissa elektroder för stål är fuktkänsliga (de basiska??) och ska förvaras absolut torrt. Kan det vara samma problem med flussfylld tråd för MIG? Jaja, jag har ingen erfarenhet av sådan tråd och tänker inte skaffa det heller.

Ang gassvets:
Kanon att värma loss, forma kraftiga bitar, skära och hårdlöda. Kapa ner avgassystem, värma loss luftnipplar på bromsok etc. Och svetsa men som sagt, MIG är att föredra till svartplåt/enklare stål och TIG alternativt pinne är definitivt att föredra till alu.

Ang gasflaskor:
AGA och ALFAX tar alltså hyra för flaskor större än 5 liter. Svetsa mycket = hyr flaska, man kan hyra löpande eller förbetala (givetvis billigare) för perioder upp till 5 år. Svetsa lite = köp 5 l flaska.
Nån skrev att kolsyra (nu pratar vi MIG (möjligen TIG??), ej gassvets) kan ägas fastän de är större. Har ingen egen erfarenhet men det kanske är så. Dock kan man lägga på minnet att man brukar köra blandgas till TIG (AGA:s heter Mison) och oftast ren Argon (fungerar bra till alu och rostfritt, antagligen också till svartplåt) till TIG. Jag tror det finns diverse "specialsydda" gaser men då pratar vi nog ren anpassning till vissa legeringar, antagligen bara aktuellt i produktionsanläggningar. Själv har jag klarat mig på Mison och Argon i alla år.

Min rekommendation:
1. MIG, mest användbart och kortast "inskolning". Högst "produktionshastighet", dvs du lägger mindre tid vid svetsen med MIG än med de andra alternativen.
2. Gas. Går att använda till lite av varje men är oftast inte förstavalet, bland annat därför att gas är rätt meningslöst till bilplåt, det blir _mycket_ att rikta.
3. Pinne. Tar ett tag att lära sig och är inte lika universiellt användbart som 1 o 2. Kan endast svårligen användas till tunt gods.
4. TIG. Köp endast om du _verkligen_ har användning för en sån. Dyr, lång inskolning, dyr i drift (förbrukar mer gas än MIG + högre kostnader för delarna i handtaget (TIG-elektroden relateterat trådmunstycken till MIG)) etc.

Oj vad mycket det här blev.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
andersbrink skrev:
Skillnaden mellan stål och aluminium är att aluminium har en tvär övergång från fast till flytande tillstånd. Stål är mycket mer förlåtande. Med stål säger man "oops, där var det nära att det gick snett" medans med aluminium säger man "Fan åxå, helvetes skit, jag borde ha insett att...". Dvs gör man misstag med att svetsa alu går det så fort att man inte har tid att korrigera det innan det skiter sig.


Tack för bra svar. Jag överväger lämna bort hellre än förstöra mina ägodelar :D
 

Freddde

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Spånga -Sthlm
Hoj
hojjlös..
Har också tänkt köpa svets, MIG. Har funderat en del på vad som menas när det står som i info om svets, tex från Biltema:
"MIG/MAG-svets 180E
1-fas gasbågsvets för svetsning med skyddsgas och vanlig tråd eller utan gas med flussfylld tråd. Tillverkad av stabilt stålplåt. För svetsning i stålplåt, aluminium och rostfritt stål".
Man kör väl med annan tråd då men av vad jag kan läsa mig till här verkar det vara ett h-vete att svetsa alu med bra resultat och speciellt inte med billiga prylar. Vad menar dom då med att en svets är till för bl.a aluminium (det går men blir crappy :confused: )
 

Perrrr

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Umeå
Hoj
bara mopeder
svetsning

Är det någon som kan förklara vad som är skillnaden mellan t.ex. rutil elektroder, basisk/sur elektrod (Pinnsvetsning)? Som jag har förstått det så kan man endast svetsa stål och inte aluminium med TIG metoden med t.ex. en liten esab caddy eller kemppi likriktare?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Perrrr skrev:
Är det någon som kan förklara vad som är skillnaden mellan t.ex. rutil elektroder, basisk/sur elektrod (Pinnsvetsning)? Som jag har förstått det så kan man endast svetsa stål och inte aluminium med TIG metoden med t.ex. en liten esab caddy eller kemppi likriktare?
Aluminiumsvetsning kräver växelström. Om svetsen bara ger likström är den inte lämpad för aluminium. Växelströmmen "slår hål på" oxidskiktet som alltid ligger på aluminium. Ok, det går att svesta alu med likström men det är knöligt och blir inget vidare, jag lappade lite på en stunt-Yamma i höstas och glömde ställa om svetsen till växelström (Alzheimer Light). Inga snygga fogar där inte! Vilket kan intygas av en av våra hojåkande vänner här på SH! :)

Fredde:
Antagligen "crappy" men jag har ingen erfarenhet av alu med MIG. Men generellt så tror jag alu + MIG är svårt, bland annat därför att man inte får samma separata kontroll av smälta och tillsatsmaterial som man får med TIG. Med TIG kan man "dirigera" hur fogen ska se ut väsentligt bättre eftersom man kan smälta utan att tillföra tillsatsmaterial.
Alltså: Köp MIG för att kunna svetsa plåt men glöm aluminium om du inte köper en mycket avancerad MIG.
 

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Ekeby/Kågeröd
Hoj
- SÅLD -
Jag har(eller pappa rättare sagt) en 500 amp esab bågsvets köpte den när öresundsbron var färdig. Enda felet på den är att man måste ha 63 amps mattning in i huset annars smäller man propparna i ett! Har även ett par andra ESAB och Kempi mycket bra svetsar!
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jag har 3 st 5 liters tuber till salu om det e någon som e intresserad,

1 oxigen
1 acetylen
1 atal (mig/mag)
 

Freddde

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Spånga -Sthlm
Hoj
hojjlös..
Ok jag glömmer det där med alu, mest ett önsketänkande :) .
Har kört en hel del MIG genom åren på 2 olika Kemppi, kanonbra maskiner, men inte mina. När jag nu ska köpa en till mig själv inser jag att med funktion kommer ett pris. Vill helst ha en Kemppi(ja jag ä nog märkesfixerad :tungan ) men jag tycker det är svårt att hitta nån "billig" Kempii. Har inge 3fas i garaget heller så det måste vara nån som går på gamla goa två hål i väggen.. Tips på var de går att få tag i till rimliga priser i Stockholm med omnejd?
Eller tycker ni att billigare modeller från typ Mekonomen eller Biltema funkar så bra att det bara är onödiga pengar?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top