Några synpunkter:
Mina erfarenheter av lödning av aluminium är att det endast duger så länge bitarna inte är av bärande natur.
Till svartplåt passar MIG bäst, hade själv en enklare från Järnia i ca 15(!) år, den gick sisådär 60(!) kg tråd (med diverse reparationer) innan jag sålde den. Riktigt bra maskin för att vara billig dynga, tror dom fortfarande säljer nån liknande för 2-3000:-. Har idag "en sån där orange" (Kemppi), underbar maskin, är helt förälskad i den!
Erfarenheter av TIG-svetsning:
Har en Luna 200A TIG, den klarar uppåt 5-8 mm gods beroende på förvärmning och hur mycket värme godset leder bort. Mer ström än så så lär man nog ha en med vattenkylt handtag, det blir rätt varmt med tiden.
Bra till alu och rostfritt (som dock kräver rotskydd (dvs skyddgas även på "baksidan" av svetsten) om resultatet ska bli tipp-topp)
Men det finns en nackdel som inte tagits upp här ännu:
Avsäkringen. Mitt garage är avsäkrat 16A (20A i servisen). Då min TIG går järnet så tar den 42A! I mitt garage kan jag därför bara vrida på bortåt 100A.
Jag lånade tidigare en liten ESAB 180A TIG av en polare. Underbar sak med otroligt höga prestanda trots format som en resväska och skulle endast kopplas in på vanligt 16A enfasuttag! Prislapp därefter!
Summan av detta är att de rejäla, gammaldags TIG-svetsarna tar mer ström än de flesta har avsäkrat.
Fler erfarenheter:
Har en urgammal ASEA omformare (elmotor som driver svetsgenerator) för svetsning med pinne. Omformare är ej att jämföra med svetstransformator. En trafo har visserligen högre verkningsgrad och oftast också högre intermittens men en omformare är så "behaglig" att svetsa med. Pinnsvetsning är inte så enkelt (dock enklare än TIG) men möjliggör svetsning i de flesta metaller, ex vis aluminium. Denna maskin går utmärkt till minst 300A (klarar 400A) på min avsäkring och går utmärkt att svetsa aluminium med, men det är svårt att göra estetiskt vackra svetsar i alu med pinne. Dessutom brukar flusset (skalet på elektroden) orsaka ärg om det får ligga kvar på fogen, blästra alltså gärna efteråt.
Apropå fluss:
Vissa elektroder för stål är fuktkänsliga (de basiska??) och ska förvaras absolut torrt. Kan det vara samma problem med flussfylld tråd för MIG? Jaja, jag har ingen erfarenhet av sådan tråd och tänker inte skaffa det heller.
Ang gassvets:
Kanon att värma loss, forma kraftiga bitar, skära och hårdlöda. Kapa ner avgassystem, värma loss luftnipplar på bromsok etc. Och svetsa men som sagt, MIG är att föredra till svartplåt/enklare stål och TIG alternativt pinne är definitivt att föredra till alu.
Ang gasflaskor:
AGA och ALFAX tar alltså hyra för flaskor större än 5 liter. Svetsa mycket = hyr flaska, man kan hyra löpande eller förbetala (givetvis billigare) för perioder upp till 5 år. Svetsa lite = köp 5 l flaska.
Nån skrev att kolsyra (nu pratar vi MIG (möjligen TIG??), ej gassvets) kan ägas fastän de är större. Har ingen egen erfarenhet men det kanske är så. Dock kan man lägga på minnet att man brukar köra blandgas till TIG (AGA:s heter Mison) och oftast ren Argon (fungerar bra till alu och rostfritt, antagligen också till svartplåt) till TIG. Jag tror det finns diverse "specialsydda" gaser men då pratar vi nog ren anpassning till vissa legeringar, antagligen bara aktuellt i produktionsanläggningar. Själv har jag klarat mig på Mison och Argon i alla år.
Min rekommendation:
1. MIG, mest användbart och kortast "inskolning". Högst "produktionshastighet", dvs du lägger mindre tid vid svetsen med MIG än med de andra alternativen.
2. Gas. Går att använda till lite av varje men är oftast inte förstavalet, bland annat därför att gas är rätt meningslöst till bilplåt, det blir _mycket_ att rikta.
3. Pinne. Tar ett tag att lära sig och är inte lika universiellt användbart som 1 o 2. Kan endast svårligen användas till tunt gods.
4. TIG. Köp endast om du _verkligen_ har användning för en sån. Dyr, lång inskolning, dyr i drift (förbrukar mer gas än MIG + högre kostnader för delarna i handtaget (TIG-elektroden relateterat trådmunstycken till MIG)) etc.
Oj vad mycket det här blev.