Sviestad 2007?!?

Status
Ej öppen för fler svar.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Inte fan växlar du 2ggr efter knicken?

Ingen segar, bara sunt förnuft och det finns det ganska gott om i h-styrelsen... hmm..

Last edited:

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
HW skrev:
2667756 Inte fan växlar du 2ggr efter knicken?

Nä... men eftersom böjen flyttas upp nästan ända upp till knicken så blir ju rakan lite kortare....du kommer ju inte upp i samma hastighet nu så riktigt lika lång bromssträcka kommer inte behövas men du kommer garanterat behöva något snartlikt... eller börjar du bromsa innan knicken?

tidigare har jag lagt i 6:an strax innan knicken...

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Tråkigt att det inte blir fler håriga inbromsningar inför bergskurvan, det var ju höjdpunkten med Sviestadbanan...men men hoppas banan blir rolig med nya kurvkombinationen.

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Nej och inte elskåpet vid entrén till speedwaybanan heller för där har ingen någonsin kört av! I alla fall inte från rr-banan.

/HW

sandstream

Guest
Har bara kört banan vid två tillfällen och rankar den inte som en av de bättre jag provat. Därför ser jag bara positivt på ombyggnaden och tror att det kommer att bli bättre :)

En stor eloge till Hannes, Björn mfl som jobbar med utvecklingen av banan :tummenupp

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Hoj
-
HW skrev:
2667738 Banan var bra men avåkningszonen var det inte. Nu råkade det gå åt helvete 2 ggr på kort tid och det blev ett djävla ståhej från media och anhöriga så detta är vad som måste ske.
Om vi inte skulle bygga om om det skulle hända något mer skulle förmodligen även "ni" kritiker stämma in i kören och sjunga "vad var det vi sa?" och "varför har inget gjorts trots det som hänt".

Tack och lov finns det dom som inser att förändringar hör till utvecklingen och säkerheten måste utvecklas i takt med att materialet förändras. När banan byggdes på 60-talet gick hojarna i max 200km/h nedför rakan, då räckte avåkningszonen. Idag gör hojarna närmare 300 och då fungerar det inte längre.

Raksträckan blir en halv till en växel kortare. På dom största hojarna blir det stor skillnad men på övriga kommer det snarare vara gynnsamt. Dessutom blir det ett par kurvor och lite nivåskillnad på en annars ganska "platt" bana.

/HW
Håller helt med HW om att banan måste utvecklas i takt md hojjarna som läget nu har varit.
Helt klart :pannkyss till er som har har lyckats att övertala huvudstyrelsen till ett bra förslag.:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
LOTTAK skrev:
2667808 Håller helt med HW om att banan måste utvecklas i takt md hojjarna som läget nu har varit.

Det är ju precis det som INTE händer... banan utvecklas ju till en gocartbana...

Skulle man göra något så är det ju avåkningszonerna om man skulle följa utvecklingen av cyklarna... nu hämmar man ju bara utvecklingen!

sandstream

Guest
gixxermf skrev:
2667839 Det är ju precis det som INTE händer... banan utvecklas ju till en gocartbana... Skulle man göra något så är det ju avåkningszonerna om man skulle följa utvecklingen av cyklarna... nu hämmar man ju bara utvecklingen!
Tror inte det är helt enkelt för dem som driver banorna i Sverige att få tillgång till mera mark, det är ju vad som krävs för att få till bättre avåkningszoner. Då är det betydligt enklare och billigare att modifiera den befintliga bansträckningen.

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
sandstream skrev:
2667845 Tror inte det är helt enkelt för dem som driver banorna i Sverige att få tillgång till mera mark, det är ju vad som krävs för att få till bättre avåkningszoner. Då är det betydligt enklare och billigare att modifiera den befintliga bansträckningen.

Jag vet... men det gör inte banan bättre för dagens hojar.

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Det var skönt att höra igår att styrelsen valde det bästa av de två förslagen, nu finns det ju chans till en säkrare bana och kanske även en roligare med fler svängar och lite höjdskillnad.

Det bästa är väl ändå att dom har börjat bygga om direkt så att dom kanske hinner klart med underarbetet innan det blir vinter på riktigt, om det nu blir någon vinter i år? Rätt skönt att slippa vinter annars!

Men kom nu ihåg, Björns-böj och Kobbes-kurva! :D

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
HW skrev:
2667738 Banan var bra men avåkningszonen var det inte. Nu råkade det gå åt helvete 2 ggr på kort tid och det blev ett djävla ståhej från media och anhöriga så detta är vad som måste ske.
Om vi inte skulle bygga om om det skulle hända något mer skulle förmodligen även "ni" kritiker stämma in i kören och sjunga "vad var det vi sa?" och "varför har inget gjorts trots det som hänt".

Tack och lov finns det dom som inser att förändringar hör till utvecklingen och säkerheten måste utvecklas i takt med att materialet förändras. När banan byggdes på 60-talet gick hojarna i max 200km/h nedför rakan, då räckte avåkningszonen. Idag gör hojarna närmare 300 och då fungerar det inte längre.

Raksträckan blir en halv till en växel kortare. På dom största hojarna blir det stor skillnad men på övriga kommer det snarare vara gynnsamt. Dessutom blir det ett par kurvor och lite nivåskillnad på en annars ganska "platt" bana.

/HW

:klappar :klappar :klappar

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
gixxermf skrev:
2667854 Jag vet... men det gör inte banan bättre för dagens hojar.
Köp en 125:a från 2007 så kommer du ha svinkul. :tummenupp

HW skrev:

/HW
Bra jobbat!
:tummenupp

Last edited:

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
gixxermf skrev:
2667839 Det är ju precis det som INTE händer... banan utvecklas ju till en gocartbana...

Skulle man göra något så är det ju avåkningszonerna om man skulle följa utvecklingen av cyklarna... nu hämmar man ju bara utvecklingen!

Vilken jädra otur! Jag tycker verkligen så himla synd om dig som tvunget skulle födas i fel jädra ände av den här världsdelen. Tänk ändå om dina föräldrar varit spanjorer eller itailenare och du snackat ett språk vi inte förstår... då hade du ju kanske även haft en RIKTIG BANA i närheten, där man kan köra ROADRACING på RIKTIGT!!! WHOOHAAA!!!!

Se dig omkring lite, det är faktiskt såhär sporten ser ut i Sverige. Ett par hundra i publik, obefintligt intresse från företagen och straffskatter på allt som är kul. Det ger ingen möjlighet att bygga banor i motogp-klass.

Gillar du det inte så byt sport. Sluta i alla fall klaga för det är djävligt tröttsamt med folk som har den attityden till allt.
Visst jag förstår att du inte har något bättre för dig hemma eller på jobbet eller vart du nu befinner dig men försök att vara lite konstruktiv istället. Börja med att komma på något månadsmöte eller någon städdag eller aktivitetsdag i din hemmaklubb. :smasha

Jag talar inte bara för egen sak utan för alla i sektionen som lägger ner en djävla massa jobb varje säsong. Vi har inget emot kritik men när det övergår till tjatigt gnäll börjar det bli ansträngt!

/HW

sandstream

Guest
gixxermf skrev:
2667854 Jag vet... men det gör inte banan bättre för dagens hojar.
Det har du helt rätt i men som Hannes skriver ovan är det den verklighet vi lever i så det är bara att gilla läget.

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RMZ450
HW skrev:
2667738 Banan var bra men avåkningszonen var det inte.
Instämmer!

HW skrev:
2667738Dessutom blir det ett par kurvor och lite nivåskillnad på en annars ganska "platt" bana.
/HW
Tror banan har mycket att vinna på några fler kurvor! Tycker att en lång raksträcka med en hård imbromsning är ganska trist ärligt talat. Om säkerheten dessutom förbättras är ju detta suveränt.Hoppas det blir lika bra i praktiken som det låter. :tummenupp

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
JAAAAAA! :tummenupp
Förstår att ni som kör stora litermaskiner kommer att sakna knicken men för oss som ligger knappt hundra km/h lägre i toppfart så var den tidigare rakan rent ut sagt skittrist. Nu blir banan enligt mig kanon, det enda tråkiga på banan (rakan) försvinner och bergskurvan/sviestadböjen kombinationen finns kvar (vilket de inte hade gjort i sin vanliga form med det gamla förslaget)!

Sen ursäkta men det här snacket om Björns kurva och Kobbes böj? Var det inte Per Träff som kom med förslaget till att börja med? "Pelles kombination" eller nå't tycker jag gott den kan få heta!

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Torkel skrev:
2668157 JAAAAAA! :tummenupp
Förstår att ni som kör stora litermaskiner kommer att sakna knicken men för oss som ligger knappt hundra km/h lägre i toppfart så var den tidigare rakan rent ut sagt skittrist. Nu blir banan enligt mig kanon, det enda tråkiga på banan (rakan) försvinner och bergskurvan/sviestadböjen kombinationen finns kvar (vilket de inte hade gjort i sin vanliga form med det gamla förslaget)!

Sen ursäkta men det här snacket om Björns kurva och Kobbes böj? Var det inte Per Träff som kom med förslaget till att börja med? "Pelles kombination" eller nå't tycker jag gott den kan få heta!

Sektion 17 kan den väl heta? Som samlingsnamn liksom. Och sen Björns-böj och Kobbes-kurva. Jag vill med va med på ett hörn, fast jag får väl se till att lägga mig där först så kommer ni nog ihåg mig! ;)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...