Ninja-Lisa
Sporthojsnörd
Mest spännande var ändå när Swedie skulle få in fem uppsättningar däck i min mors bil + släp som f ö var lastat med två hojar, tre uppsättningar hojkläder, tre förare + en arbetskamrat.
anja skrev:2266609Mest spännande var ändå när Swedie skulle få in fem uppsättningar däck i min mors bil + släp som f ö var lastat med två hojar, tre uppsättningar hojkläder, tre förare + en arbetskamrat.
Bikerbitch skrev:Frågar Mattias om han kan provköra hojen eftersom han är tvåtakts guru.
Han är så snäll, så givetvis drar han ut några varv. Tills vi ser han komma rullandes med hojen vid rondellsystemet.
- Den är trasig, säger Mattias och rullar vidare till depån.
Det som hände när den ryckte bakåt var att kolven nöp till. Sen nöp den ännu mera. Mattias hörde att det var på gång och drog in kopplingen.
Jag är glad att Mattias vet hur man bemästrar en motorpsykel. Hade jag varit ute när det nöp hade jag legat ner på backen. Så tack Mattias, himla snällt att ta ut den o köra. Skönt att du inte vurpade utan visste hur du skulle göra.
Varför backade du inte ut själv?anja skrev:2266609Mest spännande var ändå när Swedie skulle få in fem uppsättningar däck i min mors bil + släp som f ö var lastat med två hojar, tre uppsättningar hojkläder, tre förare + en arbetskamrat.
Swedie skrev:2266443tydligen ska man inte ha papperstussar i förgasarna...
Jo, ni såg ut att trivas tillsammans. Blir det regn på söndag vet jag vem jag ska sätta mina pengar på.Gustav O skrev:2266323Säger bara en sak: Aprilia RSW250![]()
![]()
Gustav O skrev:2266323Säger bara en sak: Aprilia RSW250![]()
![]()
Swedie skrev:2266443tydligen ska man inte ha papperstussar i förgasarna...
Vilken fantastisk motorcykel. Första gången jag körde den kändes som ett hån, både mot mig och mot motorcykeln men det kändes bättre i blötan. Upp på bakhjulet ut ur torparn i regn var annorlunda men roligt..Teddy skrev:2267177Jo, ni såg ut att trivas tillsammans. Blir det regn på söndag vet jag vem jag ska sätta mina pengar på.
Vansinningt, roligt.sege skrev:2267192Igår var det roligaste jag har haft på en roadracingbana i år. Överlägset. Nu känns det nästan värt all jävla tid, alla pengar och allt crap. För 15 minuter och några skoj varv. Vansinne!
OK att jag är kass med pengar men inte riktigt så kass. Jag skulle hemskt gärna ha en men det finns inte utrymme för det och snart blir det ännnu mindre utrymme. Jag nöjer mig med TZ:an men vet nu vad jag ska försöka fixa till på den, motorn går ju inte att jämföra med Aprilian men chassie och bromsar ska justeras till det bättre. MIn TZ:a kändes trög och segstyrd i jä'mförelse.Boris JR skrev:2267200Upprepa följande fras minst 100 gånger: Jag har inte råd, jag har inte råd.
Innan du ringer finax och ber om ett litet snabbt lån
![]()
Swedie skrev:2267230Någon som vet om det finns verticalmonterade bromspumpar för montering på standardstyre. Pumpen får inte vara högre / längre ut från styret än ca 6-7 cm. Originalpumpen på ZXR400 är inte att lita på. Behöver distinktare bromsverken. Mer svampig broms har jag nog inte varit med om. Den har redan stålomspunnet. Antar att bromsoket i sig inte är det värsta i serien, men tänkte att en lite större bromspump kan hjälpa att få lite mer tryck på bromssystemet. Någon med tips? Rätt säker på att jag kan gå under minuten utan allt för stora problem med bättre bromspump, samt måste göra något åt fotpinnarna som skrapar i genom hela utgången av s-et och i större delen av torparn.
Mattias skrev:2266667Bist du ironisch, oder?
Nä, men det känns lite konstigt att bli tackad för att man kör sönder andras grejor. Hoppas det är lindrigt iaf, behöver ni saltsyra för att beta ur cylindrar så har jag. Fazer gav mig den. Den kan gå laget runt.
MC Doktorn skrev:2267250
Saknade någon 200m skylten inför bergskurvan och det lilla huset på hö sida lr hallucinerar jag ??
Fettet ska inte va petroliumbaserat iaf, för då dödar du packningen...Swedie skrev:2267298Jo, känner till faktorn med att det inte alltid bara är att byta bromspump, bromsoket måste oxå kunna leverera. Ska ta och se över bromssystemet ikväll. Väntar på en leverans från DHL jag inte får missa.
Angående smörjfett för kolvarna i oket, jag har fett som är till för högvärme och det är nyligen köpt. Borde väl funka?
Jag har faktiskt inte monterat isär bromsok tidigare där jag tagit ur kolvarna. Är det stor chans att oringarna går sönder på en så pass gammal hoj?
Fettet ska vara för bromsok för annars kan du förstöra O-ringarna. Med tanek på okets ålder är risken stor att O-ringarna är muggiga så var försiktig.Swedie skrev:2267298Jo, känner till faktorn med att det inte alltid bara är att byta bromspump, bromsoket måste oxå kunna leverera. Ska ta och se över bromssystemet ikväll. Väntar på en leverans från DHL jag inte får missa.
Angående smörjfett för kolvarna i oket, jag har fett som är till för högvärme och det är nyligen köpt. Borde väl funka?
Jag har faktiskt inte monterat isär bromsok tidigare där jag tagit ur kolvarna. Är det stor chans att oringarna går sönder på en så pass gammal hoj?
Men om ni någon gång ska tävla med den i 250SP får man väl inte uppgradera bromsarna? Eller..?Swedie skrev:2267230Någon som vet om det finns verticalmonterade bromspumpar för montering på standardstyre. Pumpen får inte vara högre / längre ut från styret än ca 6-7 cm. Originalpumpen på ZXR400 är inte att lita på. Behöver distinktare bromsverken. Mer svampig broms har jag nog inte varit med om. Den har redan stålomspunnet. Antar att bromsoket i sig inte är det värsta i serien, men tänkte att en lite större bromspump kan hjälpa att få lite mer tryck på bromssystemet. Någon med tips? Rätt säker på att jag kan gå under minuten utan allt för stora problem med bättre bromspump, samt måste göra något åt fotpinnarna som skrapar i genom hela utgången av s-et och i större delen av torparn.
Gustav O skrev:2267320
Tänk också på att om hojen ska tävlas med i 250SP så måste den vara original så inga bytta bromspumpar eller ok etc, Alicia får dock ställa upp med den i 125-400cc med trimdelar på, men inte du eftersom du är A-förare.![]()
Det är ju en standardklass så modifieringar är inte tillåtna. Att vissa äldre årsmodeller av Aprilian fått uppgradera dämparen bak är väl dels för att det är bvara varit Aprilia som gällt och då har de äldre modelelrna fått uppgradea till de nyare modellernas standard. Det är ju inte säkert att du behöver uppgradera utan bara renovera bromsarna för attd e ska funka ok.Swedie skrev:2267337Varför denna särbehandlning? Har ju hört lite om dispans på äldre hojar där man får byta ut fjädringen. Varför man inte får byta ut bromspump av säkerhetsskäl är ju aningen konstigt, på en 15 år gammal hoj! Man kommer ju helt enkelt bara upp till par med de nyare 250sp hojarnas bromsar.
Samma sak då med fotpinnarna, går dessa att kapa av lite? för vadå, jag kan ju säga att jag skrapat ner dom 3-4 cm genom körning....
Eller får man flytta upp dem med en vinklingsplatta?
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |