Sviestad imorgon, 27/6

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Mest spännande var ändå när Swedie skulle få in fem uppsättningar däck i min mors bil + släp som f ö var lastat med två hojar, tre uppsättningar hojkläder, tre förare + en arbetskamrat.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Apan har skurit

Regn när vi åkte hemifrån men se på fan, uppehåll när vi kom fram. Ganska torr bana, perfekt. Några skurar kom det när vi skulle ut och köra men det fick funka. Riktigt skönt att ha en orange väst på sig, alla tog hänsyn vid omkörningarna!

Tycker att hojen går lite knaggligt, den vill inte riktigt svara på gasen. Går knackigt när jag kommer ut på start o mål rakan och efter några sekunder skjuter den iväg och får fart. In i depån för paus, pratar med sambon om vad det kan vara. Han menar på att jag får varva mer ut ur kurvorna, okej, hoppas problemet är så lätt. Nästa pass, samma skit igen om inte ännu värre.

Gasar för glatta livet på rakan när det plötsligt känns som att hojen ryckte bakåt, att den stannar till för nån millisekund. Humdidum, gasar vidare.
Kommer varvet därpå, samma skit igen. Inte växellådan igen bara som strejkar.
Frågar Mattias om han kan provköra hojen eftersom han är tvåtakts guru.
Han är så snäll, så givetvis drar han ut några varv. Tills vi ser han komma rullandes med hojen vid rondellsystemet.
- Den är trasig, säger Mattias och rullar vidare till depån.

Det som hände när den ryckte bakåt var att kolven nöp till. Sen nöp den ännu mera. Mattias hörde att det var på gång och drog in kopplingen.
Jag är glad att Mattias vet hur man bemästrar en motorpsykel. Hade jag varit ute när det nöp hade jag legat ner på backen. Så tack Mattias, himla snällt att ta ut den o köra. Skönt att du inte vurpade utan visste hur du skulle göra.

Det är nästan alltid härligt med racing. Ska försöka plocka ner hojen under veckan och se hur mycket pengar det kommer att kosta.

Tack för idag! Är jävligt stolt över sambon som förutom hans "lukta på blommorna" tur ute vid Torparn sänkte tiderna duktigt!

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
Ni får väl ta hans grevsläp nästa gång..Kanske blir lite väl dyrt att sitta o åka med bara=)

anja skrev:
2266609 Mest spännande var ändå när Swedie skulle få in fem uppsättningar däck i min mors bil + släp som f ö var lastat med två hojar, tre uppsättningar hojkläder, tre förare + en arbetskamrat.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Bikerbitch skrev:
Frågar Mattias om han kan provköra hojen eftersom han är tvåtakts guru.
Han är så snäll, så givetvis drar han ut några varv. Tills vi ser han komma rullandes med hojen vid rondellsystemet.
- Den är trasig, säger Mattias och rullar vidare till depån.

Det som hände när den ryckte bakåt var att kolven nöp till. Sen nöp den ännu mera. Mattias hörde att det var på gång och drog in kopplingen.
Jag är glad att Mattias vet hur man bemästrar en motorpsykel. Hade jag varit ute när det nöp hade jag legat ner på backen. Så tack Mattias, himla snällt att ta ut den o köra. Skönt att du inte vurpade utan visste hur du skulle göra.

Bist du ironisch, oder?

Nä, men det känns lite konstigt att bli tackad för att man kör sönder andras grejor. Hoppas det är lindrigt iaf, behöver ni saltsyra för att beta ur cylindrar så har jag. Fazer gav mig den. Den kan gå laget runt.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
anja skrev:
2266609 Mest spännande var ändå när Swedie skulle få in fem uppsättningar däck i min mors bil + släp som f ö var lastat med två hojar, tre uppsättningar hojkläder, tre förare + en arbetskamrat.
Varför backade du inte ut själv? :)

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Igår var det roligaste jag har haft på en roadracingbana i år. Överlägset. Nu känns det nästan värt all jävla tid, alla pengar och allt crap. För 15 minuter och några skoj varv. Vansinne!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Gustav O skrev:
2266323 Säger bara en sak: Aprilia RSW250 :Bugar :banana

Upprepa följande fras minst 100 gånger: Jag har inte råd, jag har inte råd.

Innan du ringer finax och ber om ett litet snabbt lån
:tomten

Swedie skrev:
2266443 tydligen ska man inte ha papperstussar i förgasarna...

Tipsa Mumlan om den ursäkten det kan bli ett tillägg till andra utgåvan av hans memoarer "1001 sätt att montera en termostat felaktigt"

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Teddy skrev:
2267177 Jo, ni såg ut att trivas tillsammans. Blir det regn på söndag vet jag vem jag ska sätta mina pengar på.
Vilken fantastisk motorcykel. Första gången jag körde den kändes som ett hån, både mot mig och mot motorcykeln men det kändes bättre i blötan. Upp på bakhjulet ut ur torparn i regn var annorlunda men roligt.. :tomten
Helt underbar hoj så det ska bli kul på söndag men sätter någon pengar på mig är den dum med tanke på motståndet, fast snabbast på rakan lär jag nog vara. :D

sege skrev:
2267192 Igår var det roligaste jag har haft på en roadracingbana i år. Överlägset. Nu känns det nästan värt all jävla tid, alla pengar och allt crap. För 15 minuter och några skoj varv. Vansinne!
Vansinningt, roligt.
By the way glömde jag min billaddare i din bil.

Boris JR skrev:
2267200 Upprepa följande fras minst 100 gånger: Jag har inte råd, jag har inte råd.

Innan du ringer finax och ber om ett litet snabbt lån
:tomten
OK att jag är kass med pengar men inte riktigt så kass. Jag skulle hemskt gärna ha en men det finns inte utrymme för det och snart blir det ännnu mindre utrymme. Jag nöjer mig med TZ:an men vet nu vad jag ska försöka fixa till på den, motorn går ju inte att jämföra med Aprilian men chassie och bromsar ska justeras till det bättre. MIn TZ:a kändes trög och segstyrd i jä'mförelse.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Någon som vet om det finns verticalmonterade bromspumpar för montering på standardstyre. Pumpen får inte vara högre / längre ut från styret än ca 6-7 cm. Originalpumpen på ZXR400 är inte att lita på. Behöver distinktare bromsverken. Mer svampig broms har jag nog inte varit med om. Den har redan stålomspunnet. Antar att bromsoket i sig inte är det värsta i serien, men tänkte att en lite större bromspump kan hjälpa att få lite mer tryck på bromssystemet. Någon med tips? Rätt säker på att jag kan gå under minuten utan allt för stora problem med bättre bromspump, samt måste göra något åt fotpinnarna som skrapar i genom hela utgången av s-et och i större delen av torparn.

MC Doktorn

Guest
Tänkte jag skulle spräcka den magiska minuten idag men
sista passet symboliserade denna träning med torrspår från esset till högfartshögern sedan öppnade himlen sig.

Saknade någon 200m skylten inför bergskurvan och det lilla huset på hö sida lr hallucinerar jag ??

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Swedie skrev:
2267230 Någon som vet om det finns verticalmonterade bromspumpar för montering på standardstyre. Pumpen får inte vara högre / längre ut från styret än ca 6-7 cm. Originalpumpen på ZXR400 är inte att lita på. Behöver distinktare bromsverken. Mer svampig broms har jag nog inte varit med om. Den har redan stålomspunnet. Antar att bromsoket i sig inte är det värsta i serien, men tänkte att en lite större bromspump kan hjälpa att få lite mer tryck på bromssystemet. Någon med tips? Rätt säker på att jag kan gå under minuten utan allt för stora problem med bättre bromspump, samt måste göra något åt fotpinnarna som skrapar i genom hela utgången av s-et och i större delen av torparn.

Är rätt övertygad om att problemet snarare ligger i oket än i bromspumpen då där väl är flytande tvåkolvare? Gamla sådana som börjat glappa lite ger ungefär samma känsla som att krama en död sill.

Har du bild eller spec på oken?
Visst finns där utbytesbromspumpar från de stora tillverkarna i rätt storlek men annars är det nog lite tunnsått då tvåkolvsokens mindre kolvarea jämfört med sportcyklars fyr/sex kolvare gör att dessa bromspumpar inte passar.

Som sista utväg innan du börjar byta delar:
Plocka ner hela bromsystemet byt bromsvätska och plocka ut kolvarna ur oket och smörj dem med specialfett (OBS mycket viktigt använd inte vanligt fett), köp en renoveringsats till bromspumpen och byt packningarna. Lufta väldigt nogrant och häll i högkvalitativ bromsvätska.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Mattias skrev:
2266667 Bist du ironisch, oder?

Nä, men det känns lite konstigt att bli tackad för att man kör sönder andras grejor. Hoppas det är lindrigt iaf, behöver ni saltsyra för att beta ur cylindrar så har jag. Fazer gav mig den. Den kan gå laget runt.

Är absolut inte ironisk. Du visste vad som höll på att hända. Jag hade fattat noll och sen hade jag vurpat.
Du körde inte sönder min hoj, det har jag gjort.
Hoppas du inte är syr på mig för att du fick köra den när den väl gick sönder bara. Ska riva lite på torsdag tror jag.
Funderar på att beställa kolvar redan idag :)

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
MC Doktorn skrev:
2267250
Saknade någon 200m skylten inför bergskurvan och det lilla huset på hö sida lr hallucinerar jag ??

Tror den enda skylt som satt i bergskurvan var en 50m skylt. Det var det enda jag såg iaf.

Själv hade jag sist jag tränade en jättefin snöhög att sikta på i torparn.
Den fans ju av naturliga själ inte kvar igår men det vet i fan om den inte va den jag siktade på när jag tog en tur rakt fram i torparn igår..... :näsblod

Måste nog träna lite oftare. Hade ju hur kul som helst igår ända tills regnet kom. :banana

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jo, känner till faktorn med att det inte alltid bara är att byta bromspump, bromsoket måste oxå kunna leverera. Ska ta och se över bromssystemet ikväll. Väntar på en leverans från DHL jag inte får missa.

Angående smörjfett för kolvarna i oket, jag har fett som är till för högvärme och det är nyligen köpt. Borde väl funka?

Jag har faktiskt inte monterat isär bromsok tidigare där jag tagit ur kolvarna. Är det stor chans att oringarna går sönder på en så pass gammal hoj?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Swedie skrev:
2267298 Jo, känner till faktorn med att det inte alltid bara är att byta bromspump, bromsoket måste oxå kunna leverera. Ska ta och se över bromssystemet ikväll. Väntar på en leverans från DHL jag inte får missa.

Angående smörjfett för kolvarna i oket, jag har fett som är till för högvärme och det är nyligen köpt. Borde väl funka?

Jag har faktiskt inte monterat isär bromsok tidigare där jag tagit ur kolvarna. Är det stor chans att oringarna går sönder på en så pass gammal hoj?
Fettet ska inte va petroliumbaserat iaf, för då dödar du packningen...

Ser oket fräscht ut i övrigt så håller dom... nog...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Swedie skrev:
2267298 Jo, känner till faktorn med att det inte alltid bara är att byta bromspump, bromsoket måste oxå kunna leverera. Ska ta och se över bromssystemet ikväll. Väntar på en leverans från DHL jag inte får missa.

Fettet ska vara för bromsok för annars kan du förstöra O-ringarna. Med tanek på okets ålder är risken stor att O-ringarna är muggiga så var försiktig.
Tänk också på att om hojen ska tävlas med i 250SP så måste den vara original så inga bytta bromspumpar eller ok etc, Alicia får dock ställa upp med den i 125-400cc med trimdelar på, men inte du eftersom du är A-förare. :)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Swedie skrev:
2267230 Någon som vet om det finns verticalmonterade bromspumpar för montering på standardstyre. Pumpen får inte vara högre / längre ut från styret än ca 6-7 cm. Originalpumpen på ZXR400 är inte att lita på. Behöver distinktare bromsverken. Mer svampig broms har jag nog inte varit med om. Den har redan stålomspunnet. Antar att bromsoket i sig inte är det värsta i serien, men tänkte att en lite större bromspump kan hjälpa att få lite mer tryck på bromssystemet. Någon med tips? Rätt säker på att jag kan gå under minuten utan allt för stora problem med bättre bromspump, samt måste göra något åt fotpinnarna som skrapar i genom hela utgången av s-et och i större delen av torparn.
Men om ni någon gång ska tävla med den i 250SP får man väl inte uppgradera bromsarna? Eller..? :va

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Gustav O skrev:
2267320
Tänk också på att om hojen ska tävlas med i 250SP så måste den vara original så inga bytta bromspumpar eller ok etc, Alicia får dock ställa upp med den i 125-400cc med trimdelar på, men inte du eftersom du är A-förare. :)

Varför denna särbehandlning? Har ju hört lite om dispans på äldre hojar där man får byta ut fjädringen. Varför man inte får byta ut bromspump av säkerhetsskäl är ju aningen konstigt, på en 15 år gammal hoj! Man kommer ju helt enkelt bara upp till par med de nyare 250sp hojarnas bromsar.

Samma sak då med fotpinnarna, går dessa att kapa av lite? för vadå, jag kan ju säga att jag skrapat ner dom 3-4 cm genom körning....
Eller får man flytta upp dem med en vinklingsplatta?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Swedie skrev:
2267337 Varför denna särbehandlning? Har ju hört lite om dispans på äldre hojar där man får byta ut fjädringen. Varför man inte får byta ut bromspump av säkerhetsskäl är ju aningen konstigt, på en 15 år gammal hoj! Man kommer ju helt enkelt bara upp till par med de nyare 250sp hojarnas bromsar.

Samma sak då med fotpinnarna, går dessa att kapa av lite? för vadå, jag kan ju säga att jag skrapat ner dom 3-4 cm genom körning....
Eller får man flytta upp dem med en vinklingsplatta?
Det är ju en standardklass så modifieringar är inte tillåtna. Att vissa äldre årsmodeller av Aprilian fått uppgradera dämparen bak är väl dels för att det är bvara varit Aprilia som gällt och då har de äldre modelelrna fått uppgradea till de nyare modellernas standard. Det är ju inte säkert att du behöver uppgradera utan bara renovera bromsarna för attd e ska funka ok.
Fotpinnar ska vara orginal de med och jag tror inte de får kapas men kolal reglementet.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...