Sviestad imorgon, 27/6

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Gustav O skrev:
2267346 Det är ju en standardklass så modifieringar är inte tillåtna. Att vissa äldre årsmodeller av Aprilian fått uppgradera dämparen bak är väl dels för att det är bvara varit Aprilia som gällt och då har de äldre modelelrna fått uppgradea till de nyare modellernas standard. Det är ju inte säkert att du behöver uppgradera utan bara renovera bromsarna för attd e ska funka ok.
Fotpinnar ska vara orginal de med och jag tror inte de får kapas men kolal reglementet.
Alltså, jag motsätter mig en hel del av det där endast just för att det är säkerhetssaker. Har ingenting egentligen med att försöka få hojen att bli bättre än någon annans utan mer som sagt ha samma utgångsläge som resten.

Visserligen, man skulle ju kunna köpa en 2-takt 250sp. Men nu är fallet så att vi har en ZXR 400 att arbeta med. Får se om man ringer Lodnert och frågar om dispans i ärendet. Det är som sagt inget egentligt "trim", utan mer ett sätt att få grejerna att funka som det ska.

Men först, ska jag ge det ett försök med att renovera upp det. Funkar inte det... ja då frågar jag om dispans.... OM tävling är på tavlan. Men det lär det ju inte bli på ett tag framöver.
 

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Sthlm eller i en stuga nära vattnet.
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Min hoj lever! Det är helt otroligt.
Det blev två långsamma pass i regnet med en läskig sladd i esset. I slutet av pass två började plötsligt min oljelampa att blinka vid gaspådrag vilket visade sig vara för att oljepumpen hade beslutat sig för att hoppa i gång bara sådär.
När pass tre startade och det var torrt på banan så kom jag ett varv innan motorcykeln segnade ihop av den 4%-oljeblandningen i bensinen samt en fungerande oljepump.
I vilket fall så ser det ljusare ut nu än det var innan med två trasiga cylindrar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Swedie skrev:
2267354 Alltså, jag motsätter mig en hel del av det där endast just för att det är säkerhetssaker. Har ingenting egentligen med att försöka få hojen att bli bättre än någon annans utan mer som sagt ha samma utgångsläge som resten.

Visserligen, man skulle ju kunna köpa en 2-takt 250sp. Men nu är fallet så att vi har en ZXR 400 att arbeta med. Får se om man ringer Lodnert och frågar om dispans i ärendet. Det är som sagt inget egentligt "trim", utan mer ett sätt att få grejerna att funka som det ska.

Men först, ska jag ge det ett försök med att renovera upp det. Funkar inte det... ja då frågar jag om dispans.... OM tävling är på tavlan. Men det lär det ju inte bli på ett tag framöver.
Problemet med dispens i en standardklass är ju att då ska fler ha det för olika saker och då är det inte så standard längre. Jag tror att bromsarna komemr funka dugligt om de får sig en omgång.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Swedie skrev:
2267337 Varför denna särbehandlning?

För att du kommer in och kör på tider som kommer att vara topp 10 och därmed slåss om poäng som folk i serien tävlar om. Det kommer troligtvis inte Alicia göra, självklart blir det olika behandling.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sege skrev:
2267419 För att du kommer in och kör på tider som kommer att vara topp 10 och därmed slåss om poäng som folk i serien tävlar om. Det kommer troligtvis inte Alicia göra, självklart blir det olika behandling.
Det är ju egentligen ingen särbehandling utan så lika som möjligt för alla. Standard är det som gäller. Med B-licens kan man dock köra i den friare 125-400cc klassen med en modifierad hoj.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
sege skrev:
2267419 För att du kommer in och kör på tider som kommer att vara topp 10 och därmed slåss om poäng som folk i serien tävlar om. Det kommer troligtvis inte Alicia göra, självklart blir det olika behandling.
Räknas alltså B-tävling till något nationellt? Borde väl vara utan för "SM"...

Gustav O skrev:
2267409 Problemet med dispens i en standardklass är ju att då ska fler ha det för olika saker och då är det inte så standard längre. Jag tror att bromsarna komemr funka dugligt om de får sig en omgång.
Jepp, tänkte om reglementet kunde vara som så att endast vissa punkter får uppgraderas på ÄLDRE hojar, 10 år eller äldre till exempel. Att då hålla sig till bromspump och bromsledningar, det är väl ändå inte sååå farligt :)

Att flytta på fotpinnarna förstår jag inte är ok, men att vi nöter ner dom på asfalten så dom blir iaf 3cm kortare borde ingen kunna säga något emot. :hihi
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Swedie skrev:
2267435 Räknas alltså B-tävling till något nationellt? Borde väl vara utan för "SM"...
Deltävlingen i 260SP är öppen för A och B-förare och de poäng som tas räknas i deras toala tabell. Är ingen SM-klass men de har en tabell för uppklassning etc.
Klassen 125-400cc är endast öppen för B-förare och poängen som tas där, halva poängen eftersom det är få startande, kan användas för uppklassning om man nu önskar det.
Klasserna kommer tävla ihop på banan men med olika resultatlistor.



Swedie skrev:
2267435Jepp, tänkte om reglementet kunde vara som så att endast vissa punkter får uppgraderas på ÄLDRE hojar, 10 år eller äldre till exempel. Att då hålla sig till bromspump och bromsledningar, det är väl ändå inte sååå farligt :)
Att flytta på fotpinnarna förstår jag inte är ok, men att vi nöter ner dom på asfalten så dom blir iaf 3cm kortare borde ingen kunna säga något emot. :hihi
Förutom att fotpinnarna kommer att bli spetsiga vilket de inte får vara enligt reglementet. :7peta
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Teddy skrev:
2267347 Kvalar Biltemas Bromscylinderfett som "specialfett"?

Ja det är det specialfett som jag menade, det är inte petroleumbasserat utan siliconbaserat, detta behövs då oringarna är gjorde för att stå emot alkoholen i bromsvätskan men de dukar under direkt av alla petroleumprodukter. Avfettning skall man också vara försiktig med, rengör med t-röd eller dylig alkohol.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
herrejäklar, 125-400 cc, blandad kompott? Där vill inte jag köra. Blir o fokusera på nästa år för tjejens del.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Swedie skrev:
2267445 herrejäklar, 125-400 cc, blandad kompott? Där vill inte jag köra. Blir o fokusera på nästa år för tjejens del.
Det får du inte för du har A-licens. SP250 får du köra dock. :)
Fegis.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Gustav O skrev:
2267434 Det är ju egentligen ingen särbehandling utan så lika som möjligt för alla. Standard är det som gäller. Med B-licens kan man dock köra i den friare 125-400cc klassen med en modifierad hoj.

Alltså, det jag menade är att det är olika om Alicia framför cykeln lite icke-orginal i 250SP än om Swedie gör det.

Vad som sker i 125-400cc skiter jag i, det drabbar inte mig. :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Gustav O skrev:
2267449 Det får du inte för du har A-licens. SP250 får du köra dock. :)
Fegis.
Har slicks på hojen just nu... så det går inte på grund av den anledningen heller.

Jag är faktiskt riktigt sugen ska jag säga, men jag vill inte riskera hojens välbefinnande genom att jag våldar den i ett race.

trots allt inte min juh! Jag får skaffa en egen isåfall. hehe
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sege skrev:
2267453 Alltså, det jag menade är att det är olika om Alicia framför cykeln lite icke-orginal i 250SP än om Swedie gör det.

Vad som sker i 125-400cc skiter jag i, det drabbar inte mig. :)
Det kan ju drabba dig om du kraschar och får en dålig träningstid och så har Alicia, somiofs inte ska köra, kvalat ut dig med en ZXR400. :)

Swedie skrev:
2267456 Har slicks på hojen just nu... så det går inte på grund av den anledningen heller.

Jag är faktiskt riktigt sugen ska jag säga, men jag vill inte riskera hojens välbefinnande genom att jag våldar den i ett race.

trots allt inte min juh! Jag får skaffa en egen isåfall. hehe
Du verkar gilla små motorer så snart sitter du på en 250. :hihi
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Gustav O skrev:
2267458
Du verkar gilla små motorer så snart sitter du på en 250. :hihi

Måste tyvärr erkänna att det var fantastiskt kul på ett helt annorlunda sätt. Jag är säker på att när jag väl sätter mig på r1an igen så kommer den vara det roligaste som finns att köra.

Men jag fick en mersmak att köra 400an... det var så mycket mer tid på att öka farten in och ut ur kurvorna. Man satt ju på rakan och typ pilla sig i naveln, rakade sig, kamma sig, och sen bestämma sig hur man ska ta kommande kurva.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Swedie skrev:
2267485 Måste tyvärr erkänna att det var fantastiskt kul på ett helt annorlunda sätt. Jag är säker på att när jag väl sätter mig på r1an igen så kommer den vara det roligaste som finns att köra.

Men jag fick en mersmak att köra 400an... det var så mycket mer tid på att öka farten in och ut ur kurvorna. Man satt ju på rakan och typ pilla sig i naveln, rakade sig, kamma sig, och sen bestämma sig hur man ska ta kommande kurva.
Jag lovar att du skulle älska en 250R, kanske inte mer än SBK men på ett annat sätt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Gustav O skrev:
2267486 Jag lovar att du skulle älska en 250R, kanske inte mer än SBK men på ett annat sätt.
Ketchupeffekt är inte min grej. Och definitivt inte allt mekande. Krävs ju typ en extra mekaniker för att man ska känna sig konkurrenskraftig. Om det någonsin blir att byta klass helt och hållet, så blir det iaf till en lägre kubik, typ 400cc.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Gustav O skrev:
2267458 Det kan ju drabba dig om du kraschar och får en dålig träningstid och så har Alicia, somiofs inte ska köra, kvalat ut dig med en ZXR400. :)

Det har du ju ruskigt rätt i. Skit. :)
 

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Sthlm eller i en stuga nära vattnet.
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Swedie skrev:
2267491 Ketchupeffekt är inte min grej. Och definitivt inte allt mekande. Krävs ju typ en extra mekaniker för att man ska känna sig konkurrenskraftig. Om det någonsin blir att byta klass helt och hållet, så blir det iaf till en lägre kubik, typ 400cc.

Varför inte en 250? Här har du världens tillfälle :http://www.sporthoj.com/annonser/?id=36525.
Om du är snäll så kanske han kan ordna en Swediedekal på köpet. :)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top