Sviestad trafikövningar 2010

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Hrm... det är ljudutsläpp som mäts, inte buller, vi håller väl inte på med buller heller?

Buller är ju nåt oönskat (tolkas det som av de flesta tror jag), ljudutsläpp är nåt annat.

Jag försökte mäta ljudutsläppet från mantorp park hemma, det gick liksom inte, E4:an lät mera MEN det hördes att det var nåt på gång på Mantorp Park men VOLYMEN av ljudet kunde inte uppmätas.

Ajja... ljudustläppsmätare håller på att fixas, den 28:e ska det fixas lite ljudkartor osv, efter det bör man kunna lite enklare få veta om ljudutsläppet överstiger det tillåtna.

EDIT: Hemma är 1500m fågelvägen från strippen, på andra sidan E4:an från Mantorp Park:banana

Du ska få en ordmärkarbok i julklapp! :krama :tummenupp

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Du ska få en ordmärkarbok i julklapp! :krama :tummenupp

Jag vet att det kan va ganska skoj, MEN, när man pratar med allmänheten så är det bättre att säga ljudutsläpp än buller
precis som luftföroreningar och avgaser.. eller nåt sånt

ordet ljudutsläpp uppfattas inte negativt som buller gör

visst, det låter töntigt men det funkar :) folk som klagar på oljud (oönskat ljud, tex motorljud från motoranläggningar) säger buller, "vi" som vill ha ljud bör använda nåt annat...

för "oss" är det inte bulller(=oljud) utan VÄLLJUD och kan väl i det närmaste kallas för ljudutsläpp för att kollra bort fiende lite :D

KjellBrell

Mr Ödmjuk!!??
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yzf-R1-07 gata/bana
Du förstod inte mycket av min poäng va? Eller gör du dig bara lite lustig?

Hojåkat handlar för mig lika mycket om känsla, som att köra hojen, och en stor del av känslan är ljudet...annars kunde jag åka radfyra. ;)

Det är inga problem med termignonisystemet på resten av bansveriges banor, men istället för att mäta det faktiska bullret så kör man alltså huvudet i sanden och är lite rolig istället.

Fin attityd, kör du sammalika om någon gör fel därute med?

Jag försökte inte vara rolig, blir bara Orolig när det gäller dba debatten.

Jag älskar ljudet från en tvin men jag älskar bankörningen mer och det är ljudutsläppet som avgör om jag/vi kan åka i år och nästa år osv.

När det gällde mätningen var jag allvarlig och nyfiken, det snackas så mycket hur mycket en dba-killer gör. Om vi mäter din hoj så kan man hjälpa kunder med den problematiken.

Fakta från Yoshi: System TRC 3/4 Hoj R1 07-08 varvtal 6150rpm
Orginal: 92,7 dba med insats: 95,6 dba utan: 100,6 dba
Källa: www.yoshimura-rd.com

Enligt dom så är min hoj tystare orginal än med slip-on med killers.

Det som är bra med mätanläggningen är det blir mer fakta och mindre tro samt tycka.

Ha en underbar vår och sommar, passerar du jobbet fråga efter Kjell.

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
säg inte så, snart kommer det finnas möjlighet för de som kör med eftermarknadssystem att köra trots allt.
Med lite tur kommer det bedömmas på vad man faktiskt låter och inte vilken stämpel det är på avgassystemet :rolleyes:

Bästa nyheten på länge, äntligen :tummenupp
Har f.o.m förra säsongen räknat bort min närmsta bana, det kanske man inte behöver framöver då, bra jobbat :bow

-Salomonsson-

Lycklig Fireblade ägare
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
Fireblade 954-03 Katana-82 CRF450 mm
Nej nej nej. Det var inte bra, har ju laddat som bara den.
Hur ska jag överleva nu.
Det får bli Anderstorp på Tisdag istället :tummenupp

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det var nog en vanlig dubbelbokning bara. Bara att gilla läget :)

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Haha! Skönt att det tar typ två sekunder innan folk börjar spekulera om vad som hänt istället för att ringa kanlit och fråga vad den riktiga anledningen är. :)

finns det nån motivaring på varför det blev så här. och blir det nån kompensations kväll???

När bilarna ska köras måste banan byggas om, vårt skyddsräcke i nya sektionen måste ner bl.a. det tar tid, tyvärr er tid denna gång.

Räkna inte med nån ny tid tyvärr, banan är fullbokad som vanligt. Alla sektioner vill ha så mycket tid på banan som möjligt.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Haha! Skönt att det tar typ två sekunder innan folk börjar spekulera om vad som hänt istället för att ringa kanlit och fråga vad den riktiga anledningen är. :)

När bilarna ska köras måste banan byggas om, vårt skyddsräcke i nya sektionen måste ner bl.a. det tar tid, tyvärr er tid denna gång.

Räkna inte med nån ny tid tyvärr, banan är fullbokad som vanligt. Alla sektioner vill ha så mycket tid på banan som möjligt.

:va

Vadå?? Så när zatzy-mupparna ska köra kan de själva bestämma att det ska byggas räcken på VÅR tid? Skruva kan man väl göra när som helst, körningarna styrs av arga miljöaktivister på kommunen.

Pragmatikens lågvattenmärke för i år :huvet

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Misstolka mig inte nu. Självklart tycker jag att det är tråkigt att tiden försvann, med det hjälper inte att hetsa upp sig.

Det jag reagerar på är väl att LMS-hemsida inte gjorde en uppdatering som syns under Roadracing-sektionen istället för att bara plocka bort tiden från listan. Det är inte lätt att upptäcka något som plötsligt är borta. Men plockar man istället in stora svarta bokstäver någonstans långt upp så är det större risk att folk inte åker i onödan.
Att det blir dubbelbokningar är mänskligt, kanske inte bra, men shit happends.
Men att inte informera om det KLART OCH TYDLIGT är väldigt dåligt!

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
...Det jag reagerar på är väl att LMS-hemsida inte gjorde en uppdatering som syns under Roadracing-sektionen istället för att bara plocka bort tiden...
Hemsideansvarig har gjorts uppmärksam på detta.
Ingen är perfekt och ideell verksamhet är inget undantag, vi tar till oss av kritiken och hoppas ingen fick vända i grinden...

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hur är det nu ...Blir det Ljudutsläppsmätning och i så fall när ? Faan på tiden i så fall :)

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Ljudanläggningen har gjort framsteg tackvare Håkan bl.a. denna vecka. Snart har vi mätning som vi kan se hela tiden! :)

Tycker också att det är märkligt att rally behöver två dagar att förbereda en dags körning på. Jag passade på att skälla ut dom idag när jag var vid banan, hoppas det känns bättre för er som inte fick köra nu. ;)

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
vi tackar ödmjukast.. svider lite fortfarande dock.. Göra om tjejkvällen till vanlig kväll???

KjellBrell

Mr Ödmjuk!!??
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yzf-R1-07 gata/bana
vi tackar ödmjukast.. svider lite fortfarande dock.. Göra om tjejkvällen till vanlig kväll???

Tjejerna ska få åka i lugn och ro, utan en massa "Rossi-replikor" runt omkring sig.
Vill du åka mycket, gå in på lms.se anmäl dig till nästa licenskurs. Ställ upp och hjälp till på några kvällar eller en tävlingshelg, åk för 50 bananer ca. 20 tisdagar varje sommar.
Harebra mvh. Kjell Bornemo

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...