Svullen muskel/ fastnat?

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Ja eftersom det finns så många duktiga kvinnor å män här:tummenupp

Vill inte springa iväg till sjukan å gnälla (hatar sånt)
Men då värken m,m är så jävligt att jag nästan svimmar:mad:

I våras så bröt jag nyckelbenet(en lördag eftermiddag) fick hjälp att linda/ tejpa axeln, så jag kunde åka till jobbet som vanligt på måndagen (bilmekaniker)

Körde hoj nästan som vanligt/ bakhjul m,m efter 4 dar (smärta fanns)

Efter detta så har det gått hyffsat ok.
Men nu på senare tid så har det värkt till (nästan låst sig) i vissa lägen, båda armar nära varandra/ axlar högt. Smärtan som kommer då är nästan så att man vrålar:näsblod

Nu cyklade jag hem från jobbet, sätter mig vid datorn. Pang kan inte röra höger sida. Försöker tänja, massera men smärtan är grymm.

Känner att muskeln är svullen precis vid/ efter brottet. smärta är i nacke, bröst. armhåla ut mot skulderblad.

Har försökt att på nått sätt få över muskel? slappna av. då jag tror att muskel eller sena har fastnat:va

Är det nån som har idé? (Förutom sjukan, tar tid/ kostar pengar å ingen hjälp)
 

Bifogat

  • DSC00857.,.,.JPG
    DSC00857.,.,.JPG
    29.4 KB · Visningar: 670

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Spontant:
Sök hjälp, det kan vara allvarligare än du tror...
 

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Ricken skrev:
2665890 Spontant:
Sök hjälp, det kan vara allvarligare än du tror...
Hehe jo men nån kanske har koll på kroppen:tummenupp så jag slipper till sjukan.

Kanske skall tilllägga att jag tränat/ rört mig mer på sista tiden. Kanske så att sena/ muskel nöter, inflamation?:va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ser ut som du har ett brott som läkt ihop med felställning, väldigt vanligt ven om man söker vård för det och resultatet kan bli att senor, muskler och nerver kan bli för korta eller ligga fel.
Om man gör något åt det eller ej är individuellt och beror också på läkarens vilja.

Klagar man tillräckligt högt och anför att man är elitidrottare så brukar det korrigeras men inte annars.
Gubben min och jag bröt nyckelbenet samma helg och mit bröt de upp och riktade då det läkte omlott men gubbens vägrade de göra det på vilket resulterade i en fin bula och karpaltunnelsyndrom vilket de senare fick korrigera....
 

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Boris JR skrev:
2665959

Klagar man tillräckligt högt och anför att man är elitidrottare så brukar det korrigeras men inte annars.
gubbens vägrade de göra det på vilket resulterade i en fin bula och karpaltunnelsyndrom vilket de senare fick korrigera....

Det funkar inte att man har varit idrottare:va
Vad är karpaltunnelsyndrom??
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
En tunnel formad av ligament, där nerver osv ligger.

Ibland kan vävnaden i tunneln bli irriterade svälla på grund av t.ex. en inflammation. Detta gör att blodet får svårare att passera och att nerven kommer i kläm, vilket leder till domningar och andra besvär.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Willmar skrev:
2665970 Det funkar inte att man har varit idrottare:va
Vad är karpaltunnelsyndrom??

Skyll på att de arbetar med axlarna över huvudet och klaga lite extra så brukar de bli medgivliga. Själv känner jag numera halva personalstyrkan på ortopeden så de har blvit väldigt frikostiga med att karva i mig när jag kraschat...
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Boris JR skrev:
2666053 Skyll på att de arbetar med axlarna över huvudet och klaga lite extra så brukar de bli medgivliga. Själv känner jag numera halva personalstyrkan på ortopeden så de har blvit väldigt frikostiga med att karva i mig när jag kraschat...

Har man axlarna över huvudet så har man andra problem att ta i tu med tror ja fan :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
AndreasNo skrev:
2666056 Har man axlarna över huvudet så har man andra problem att ta i tu med tror ja fan :va

:skjuta mig själv i huvudet

Armarna över huvudet skall det givetvis vara
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Hej

Se till att få din axel röntgad och undersökt av någon som kan, dvs en ortoped. Har du en oläkt nycklelbensfraktur efter ett halvår så behöver kroppen hjälp att läka den. I så fall får man operera, rensa ur i benbrottet, ev lägga in ben i brottet ( som man tar ex vis från ditt höftben ) och sen låsa benbrottet med en platta som låses med 3-4 skruvar på vardera sidan om benbrottet.Denna platta tar man sen oftast bort efter något år när det läkt ordentligt.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Lord Melchet skrev:
2666088...ev lägga in ben i brottet ( som man tar ex vis från ditt höftben )...

Fattaru hur ont det gör då? Att plocka ben ur höften brukar göra mer ont än den ursprungliga skadan. :näsblod

Näe, jag skulle nog nästan vägra.

Boris JR skrev:
2665959 Ser ut som du har ett brott som läkt ihop med felställning, väldigt vanligt ven om man söker vård för det och resultatet kan bli att senor, muskler och nerver kan bli för korta eller ligga fel.
Om man gör något åt det eller ej är individuellt och beror också på läkarens vilja.

Klagar man tillräckligt högt och anför att man är elitidrottare så brukar det korrigeras men inte annars.
Gubben min och jag bröt nyckelbenet samma helg och mit bröt de upp och riktade då det läkte omlott men gubbens vägrade de göra det på vilket resulterade i en fin bula och karpaltunnelsyndrom vilket de senare fick korrigera....

Hur får man karpaltunnelsyndrom efter trasigt nyckelben? Nu vill jag lära mig mer.


Mitt nyckelben är också skevt, och jag trivs ganska bra med det. Har bara fått det diagnostiserat långt i efterhand av en läkarstudent. Är dethär en hårdhetsindikator? :näsblod
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
anja skrev:
2666223
Hur får man karpaltunnelsyndrom efter trasigt nyckelben? Nu vill jag lära mig mer.

Mitt nyckelben är också skevt, och jag trivs ganska bra med det. Har bara fått det diagnostiserat långt i efterhand av en läkarstudent. Är det här en hårdhetsindikator? :näsblod

Jag vill också vara läkarstudent som får tafsa på ditt nyckelben....

Du drabbas symptommässigt av karpaltunnelsydromet men orsaken ligger inte i karpaltunneln utan snarare där N Medialis lämnar axeln. Så det var mest slarvig terminologi från min sida:näsblod, men folk ser så oförstående ut när man säger neurologiska problem i fingrarna orsakade av tryck på N Medialis, och av någon anledning så känner alla någon tant agda som haft karpaltunnelsyndrom....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top