När det gäller det naturvetenskapliga är jag inte tillräckligt insatt för att kunna bedöma olika teoriers sannolikhetsvärde. Själv lever jag efter världsbilden att jag är en samling molekyler som samlats på grunda av att olika naturkrafter reagerat samman. Mina känslor och tankar styrs av kroppsliga funktioner och vissa impulser/instinkter som följer med mitt biologiska arv.
MEN, vi är av naturen givna en förmåga att analysera våra handlingar och kunna se konsekvenser av vårt handlande. Alltså, kan/bör vi bortse från våra impulser/instinkter för att istället välja ett handlande som gynnar...? Ja, här kommer filosofin in i bilden? Mesta möjliga antal människor? Mig själv? Mig själv och mina närmaste?
Mitt (Obs! Det jag själv lever efter, inte vad jag vill tvinga någon annan till.) svar på den frågan förklaras i följande resonemang, som på många punkter liknar buddhistisk filosofi:
Meningen med livet är lycka. Det är det tillstånd som alla människor eftersträvar och tydligt kan känna. Maximal lycka är dock inte det tillfälligt övergående tillstånd som infinner sig då man köpt något man vill ha, fått en dejt, eller när man lyckats vinna över någon annan på 402 meter. Maximal lycka får man av att se de positiva delarna i ens liv: att vara i huvudsak frisk, att ha mat och tak över huvudet och framförallt genom att få andra människor att må bra. Ju mer man ger av sig själv till andra, desto mer får man tillbaka (och nej, jag pratar inte om pengar här heller, utan om andra förutsättningar till lycka).
I min världsbild, som jag delvis förklarat tidigare, ingår synen på mig själv som en tillfällig ansamling av just nu fungerande molekyler och substanser. En naturlig följd av detta är alltså att jag tror att döden är ett slutgiltigt tillstånd. När jag är död har jag inte längre något medvetande. Fram tills dess strävar mitt medvetande efter lycka, som jag ibland köper billigt genom att uppleva naturkrafterna på hoj...
Förresten, så leder min syn på mig själv som några få molekyler i det oändliga universum till att jag känner mig ganska liten inför den stora världen och därför lätt hamnar, som en del andra här, i storslagna betraktelser av naturen. T.o.m. mänskligheten är liten i ett större sammanhang. Vi, eller andra varelser, är som raser ganska oviktiga. Trots det tycker jag att vi inte i onödan ska förstöra vår natur eller orsaka andra varelser lidande, eftersom vi som tänkande varelser kan analysera konsekvenserna av vårt handlande.
Vilken tur att jag fick syn på den här tråden! Nu förvillade jag mig i livsfrågor i stället för att rätta nationella prov. Man tackar, Kay!