berggren_martin skrev:Åfan, fusk att du fick bli marinare i Göteborg. Jag kom inte in där för det var över 19 i intag det året![]()
Men trots att vattnet är näringsfattigt så skulle jag åtminstone gissa på att inflödena till revet är ganska stora med tanke på att det sker en översilning av vatten. I en vanlig å är produktionen 10-15 ggr högre än i sjön nedströms tack vare detta. Hur som helst så är inflödet av energi gigantiskt där nere med tanke på solinstrålningen (+ att det finns andra gynnsamma faktorer). Med en sådan resursbas hittar systemen rätt väg i evolutionen och spontanorganiseringen och löser problemen med salterna.
-94 till -00 varav större delen på Tjärnö marinbiologiska som projektslav och labtek.
Det hjälper int om du har hur mycket solinstrålning som hellst om du har brist i något annat led. Saknas det närsalter så går UV:t sas till spillo. Om det nu skulle vara så som du säger så undrar jag varför ekosystemet ser så diametralt annorlunda ut på västkusten på kontinenterna.
gladh