Tänker tjänstgöra i Försvaret. Söker tips och kunskap.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det där är rätt spännande. Jag har varit något steg högre upp i stegen ett par gånger och man inser vad det där onödiga väntan beror på. Det är inte alltid skitenkelt att få alla klossar på rätt ställe på rätt tid alla gånger :)

Om det ändå vore så väl, men det jag blir förbannad över är när alla stegen sitter på sina händer istället för att se till att det händer, enkelt uttryckt.

Uppdragstaktik har inte landat in hos alla tyvärr… :)

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Vill bara tipsa om man nu vill göra en insats (kanske lite off för TS). På försvarsmaktens hemsida under lediga jobb, filter ingen militärerfarenhet så finns 182 jobb. Allt ifrån musikdirektör, fysioterapeut, läkare, administratörer, itjobb, projektledare, mekaniker till pilottest och flygstridsledartester. Fördelat över hela landet.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Har för mig även hemvärnet har nån så tjänst som motorcyklist, köra ut information o viktiga gubbar eller material. Men man behövde kunna manövrera tung off road mycket packning och passagerare samt vara sin egna mekaniker. Och så ska man snabbt kunna rycka ut.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag som går i pension om två månader, kan man jobba vidare där som flygspanare? :unsure:
Det vet jag ju inte men musikdirektör kanske passar herrn ? i min värld är iaf äldre många ggr knökfulla med både kompetens och erfarenhet så man kan säkert göra någonting i försvaret ändå. Plikten är ju 16-70 år vill jag minnas.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det vet jag ju inte men musikdirektör kanske passar herrn ? i min värld är iaf äldre många ggr knökfulla med både kompetens och erfarenhet så man kan säkert göra någonting i försvaret ändå. Plikten är ju 16-70 år vill jag minnas.
Plikten i grönt är till 47 och civilt till 67.

Det finns nu mer en civil variant av FMCK, men där som i FMCK krävs hyfsad fysik och allmänt frisk.
Grundtanken i all tjänst är att man inte ska riskera att få bekymmer som begränsar ens förmåga. Och inte heller riskera att skada sig eller förvärra tidigare skada.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Plikten i grönt är till 47 och civilt till 67.

Det finns nu mer en civil variant av FMCK, men där som i FMCK krävs hyfsad fysik och allmänt frisk.
Grundtanken i all tjänst är att man inte ska riskera att få bekymmer som begränsar ens förmåga. Och inte heller riskera att skada sig eller förvärra tidigare skada.
Jo, jag tänkte på totalplikten, som är 16-70. Källa: pliktverket.se

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...