Tänker tjänstgöra i Försvaret. Söker tips och kunskap.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Livet ”på pansar”:
Besättningsarbete, oaktat var, är både givande och utvecklande (låter som floskler säkert, men ni som vet, ni vet.).
Det är inte den gästvänligaste av miljöer, det är varierande grader lera, damm, grus och lera (värt att nämna två gånger).
Oaktat var man befinner sig i gruppen är alla nån form av oljetroll. Om det sen är fett, motorolja, vapenolja eller hudraulolja..

Behöver man vara ett fys-fenomen? Nja.. men 10km på under timmen kommer krävas av dig från ganska tidigt i processen.

Har du funderat på underhåll? Mekaniker på pansar? Hålla maskinerna igång och när du blir trött på att tillhöra grabbarna i spenaten kliver du bak (uett frontperspektiv) till verkstäderna, om du planerar att göra mer än din grundutbildning.

Amatörer pratar taktik medan proffs pratar logistik, vilket skulle visas just i detta nu öster om Östersjön..

Tänkte inte heller göra mer än min plikt, men tydligen ändrade jag mig en bit på vägen ?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tack för all återkoppling från er allihop! Uppskattas enormt. Jag tar åt mig allt som skrivits. Första steget för mig nu är att kontakta Rekryteringsmyndigheten på måndag tänker jag. Får se vad de säger. Jag stänger inga dörrar. Kan mycket väl tänka mig logistik, HV eller andra frivilliga organisationer. Så länge jag har möjlighet att hjälpa till fysiskt med något så är jag nöjd.
Återkommer i tråden när jag vet mer.
Vh/ Daniel.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack för all återkoppling från er allihop! Uppskattas enormt. Jag tar åt mig allt som skrivits. Första steget för mig nu är att kontakta Rekryteringsmyndigheten på måndag tänker jag. Får se vad de säger. Jag stänger inga dörrar. Kan mycket väl tänka mig logistik, HV eller andra frivilliga organisationer. Så länge jag har möjlighet att hjälpa till fysiskt med något så är jag nöjd.
Återkommer i tråden när jag vet mer.
Vh/ Daniel.
Ser fram emot uppdateringar längs med din färd.

Tack för din vilja att göra en insats! ??

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hatten av, kör hårt, du har ju bra start med alla proffs här som ger dig bra råd, vilket med råge balanserar att jag och några andra gnälliga gubbar sitter och tjurar.

Kör hårt!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hatten av, kör hårt, du har ju bra start med alla proffs här som ger dig bra råd, vilket med råge balanserar att jag och några andra gnälliga gubbar sitter och tjurar.

Kör hårt!

Jag har gjort mitt, nu är jag för gammal, fet och trasig för att vara till någon nytta.

Jag har lämnat över till nästa generation.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har gjort mitt, nu är jag för gammal, fet och trasig för att vara till någon nytta.

Jag har lämnat över till nästa generation.
Så kände jag också men så kom jag på att det finns mycket kul att göra i civilförsvaret.
Vi får se vad det blir.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så kände jag också men så kom jag på att det finns mycket kul att göra i civilförsvaret.
Vi får se vad det blir.
Tja, jag är ju medlem i FRO (tror jag) så dom får väl höra av sig om fom hittar på nåt kul...

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har svårt att se att det är så svårt att döda i krig.

Jag tror inte man tänker så alls.

Försöker inte spela tuff eller arrogant, jag tror bara det kommer naturligt.

Är man väldigt religiös eller något kanske det är jobbigt men det brukar inte direkt vara en garant för att man är fredlig heller.
Erfarenheterna från andra världkriget säger emot dig. Minns inte siffrorna men att de hade skjutit på pricktavlor gjorde att det blev jobbigt när motståndarna inte var runda och hade cirklar på sig med sifffror.
Det blev "bättre" med människoliknande tavlor men det är fortfarande många som inte klarar första stridskontakten. Hade befäl som var nere på första Bosnieninsatsen som berättade hur det var där.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Uppdatering.

Har anmält mig till pliktverket, utfört rekryttest och samtalat med FM angående fotskadan, mina synfel samt tjänstledighet. Fick bra med tydliga svar men ett tråkigt resultat för mig.

Tyvärr tar min resa inom FM slut innan den börjat. Synfelen och fotskadan sållade ut mig redan i förtestet. Ingen mönstring för mig alltså. Tråkigt men kan inte överklaga något så kommer inte göra det heller. Jag får helt enkelt se mig om efter andra sätt jag kan hjälpa eller så lägger jag ner det helt. Inte bestämt mig riktigt. Ville gå hela vägen men är man inte fysiskt lämplig för GMU så är det inte lönt. Att bära tunga saker eller allmän styrka är inte tillräckligt om man inte kan springa långa sträckor mm. FM vill vara säkra på att man inte förvärrar något och jag köper det till fullo.

Lite småledsen är man trots allt just nu.. :cry: :(:huvet

Tack för ert intresse och hjälp i tråden.

Mvh.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
FMV, FRA med mera myndigheter inom totalförsvaret brukar ofta söka folk till väldigt varierande tjänster. Även FM har (såklart) en stor del civilanställda. Kanske det kan vara något för dig.
Bara att kolla respektive myndighets hemsida.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Uppdatering.

Har anmält mig till pliktverket, utfört rekryttest och samtalat med FM angående fotskadan, mina synfel samt tjänstledighet. Fick bra med tydliga svar men ett tråkigt resultat för mig.

Tyvärr tar min resa inom FM slut innan den börjat. Synfelen och fotskadan sållade ut mig redan i förtestet. Ingen mönstring för mig alltså. Tråkigt men kan inte överklaga något så kommer inte göra det heller. Jag får helt enkelt se mig om efter andra sätt jag kan hjälpa eller så lägger jag ner det helt. Inte bestämt mig riktigt. Ville gå hela vägen men är man inte fysiskt lämplig för GMU så är det inte lönt. Att bära tunga saker eller allmän styrka är inte tillräckligt om man inte kan springa långa sträckor mm. FM vill vara säkra på att man inte förvärrar något och jag köper det till fullo.

Mvh.
Du har ställt upp och erbjudit dig att hjälpa till och det borde du klappa dig på axeln för.

Jag är helt säker på att du kan hjälpa till i rikets tjänst på andra sätt.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Du har ställt upp och erbjudit dig att hjälpa till och det borde du klappa dig på axeln för.

Jag är helt säker på att du kan hjälpa till i rikets tjänst på andra sätt.
Tack & bock. Jag har spenderat tiden efter beslutet med att intala mig själv att läget är som det är. Kan inget göra mer än så här. Segt dock när man verkligen vill tjänstgöra men inte får. En konstig känsla jag faktiskt inte upplevt tidigare. Ett samband mellan svek och besvikelse. Man vill och tror man kan men får inte lov att tjäna sitt land. Äsch, skit samma.

Får se om Hemvärnet accepterar mig eller det blir samma svar där. Hoppas inte det. :(

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FMV, FRA med mera myndigheter inom totalförsvaret brukar ofta söka folk till väldigt varierande tjänster. Även FM har (såklart) en stor del civilanställda. Kanske det kan vara något för dig.
Bara att kolla respektive myndighets hemsida.
Tack. Mitt mål var att vara mitt i "skiten" så att säga. Dvs, Armén eller flottan. Jag mår inte bra av att sitta bakom en skärm en hel dag utan trivs riktigt bra med att slita fysiskt. Blir dum i huvudet om jag måste sitta i en stol 9h under en dag. Missförstå mig inte. Jag har ingen ADHD eller liknande men har ett konstant driv att göra något fysiskt. Knappra på tangentbord ger inte mig den utmaning mentalt och fysiskt som jag behöver tyvärr. Annars tack för tipset! ?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Uppdatering.

Mvh.
Ge fan aldrig upp.

Jag fick pacemaker och trodde att det var kört. Det fanns befattningar för mig i alla fall.

Som jag skrev tidigare i tråden, Hv är nog platsen för dig. Anslut via bilkåren, fmck eller annan frivilligorganisation som inte kräver värnplikt/gmu.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Grejen är att man är en kugge i ett kugghjul i ett stort maskineri, det är varken rätt mot dig eller dom du skulle tjänstgöra med att stoppa in dig på en tjänst som du klarar 99 gånger av 100.

Den 100 gången blir du en belastning för gruppen.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Jag har svårt att se att det är så svårt att döda i krig.

Jag tror inte man tänker så alls.

Försöker inte spela tuff eller arrogant, jag tror bara det kommer naturligt.

Är man väldigt religiös eller något kanske det är jobbigt men det brukar inte direkt vara en garant för att man är fredlig heller.
De flesta normala vanliga människor har djävulskt svårt för att verkligen aktivt försöka döda någon. Mycket svårare än vad man skulle kunna tro. Av 1000 personer som hamnar i direktkontakt och eldstrid med fienden så avfyrar rent statistiskt 50 % inte sitt vapen överhuvudtaget. Av resterande 500 så avfyrar 490 sitt vapen ungefär i rätt riktning typ sticka upp vapnet ovanför muren pekandes ungefär mot fienden och trycka av.
10 st skjuter aktivt för att döda någon. Av dessa 10 har statistiskt 5 en beteende störning som gör dem olämpliga rent allmänt. 5 st av 1000 skjuter för att döda för att de ser det som en del av den rationella problemlösningen som har både med direkt överlevnad men även då med uppgiften att göra, t.ex. ta den höjd man fått i uppdrag att besätta.

Det har skrivit kilometervis i ämnet och studerats väldigt mycket. Siffrorna varierar lite grann mellan studierna men de är alla överens om att hyfsat normala västerlänningar har väldigt svårt för att döda någon, överhuvudtaget även om det egna livet står på spel.
Det amerikanska försvaret, alla vapengrenar som håller på med markstrid, har lagt ner väldigt mycket både pengar och tid på att försöka få de 490 som skjuter men inte siktar ordentligt att också de sikta och även de skjuta för att döda. Förutom att fler fiender skulle dö så förenklas också logistiken då man inte skulle behöva transportera så mycket ammunition.
Och rent statistiskt iaf så skulle man inte behöva ha lika många fötter på marken.

Om du Markus skulle hittas bland de 10 promillena eller inte vet jag förstås inte men det krävs sannolikt att man är utrustad med vad som milt uttryckt skulle kallas för en viss moraliskt flexibilitet för att passa in bland de få.

En studie(On Killing) är en av en i ämnet mycket aktiv person Dave Grossman. Det finns som sagt många studier i ämnet, de spretar lite men de flesta är hyfsat överens om att de är inte riktigt så lätt att döda som man kanske skulle kunna tro. Den som har lätt för att döda är endera störd på något vis eller en kallt beräknande problemlösare. Och de allra flesta av oss är ingendera. Och att vara en av de senare är till vardags ingen direkt merit. Tilläggas kan även att PTSD bland de sista 10 är relativt ovanligt.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De flesta normala vanliga människor har djävulskt svårt för att verkligen aktivt försöka döda någon. Mycket svårare än vad man skulle kunna tro. Av 1000 personer som hamnar i direktkontakt och eldstrid med fienden så avfyrar rent statistiskt 50 % inte sitt vapen överhuvudtaget. Av resterande 500 så avfyrar 490 sitt vapen ungefär i rätt riktning typ sticka upp vapnet ovanför muren pekandes ungefär mot fienden och trycka av.
10 st skjuter aktivt för att döda någon. Av dessa 10 har statistiskt 5 en beteende störning som gör dem olämpliga rent allmänt. 5 st av 1000 skjuter för att döda för att de ser det som en del av den rationella problemlösningen som har både med direkt överlevnad men även då med problemlösningen att göra, t.ex. ta den höjd man fått i uppdrag att besätta.

Det har skrivit kilometervis i ämnet och studerats väldigt mycket. Siffrorna varierar lite grann mellan studierna men de är alla överens om att hyfsat normala västerlänningar har väldigt svårt att döda någon, överhuvudtaget även om det egna livet står på spel.
Det amerikanska försvaret, alla vapengrenar som håller på med markstrid, har lagt ner väldigt mycket både pengar och tid på att försöka få de 490 som skjuter men inte siktar ordentligt att också de sikta och även de skjuta för att döda. Förutom att fler fiender skulle dö så förenklas också logistiken då man inte skulle behöva transportera så mycket ammunition.
Och rent statistiskt iaf så skulle man inte behöva ha lika många fötter på marken.

Om du Markus skulle hittas bland de 10 promillena eller inte vet jag förstås inte men det krävs sannolikt att man är utrustad med vad som milt uttryckt skulle kallas för en viss moraliskt flexibilitet för att passa in bland de få.

En studie(On Killing) är en av en i ämnet mycket aktiv person Dave Grossman. Det finns som sagt många studier i ämnet, de spretar lite men de flesta är hyfsat överens om att de är inte riktigt så lätt att döda som man kanske skulle kunna tro. Den som har lätt för att döda är endera störd på något vis eller en kallt beräknande problemlösare. Och de allra flesta av oss är ingendera. Och att vara en av de senare är till vardags ingen direkt merit. Tilläggas kan även PTSD bland de sista 10 är relativt ovanligt.
Intressant, tack för svaret.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
10 st skjuter aktivt för att döda någon. Av dessa 10 har statistiskt 5 en beteende störning som gör dem olämpliga rent allmänt. 5 st av 1000 skjuter för att döda för att de ser det som en del av den rationella problemlösningen som har både med direkt överlevnad men även då med problemlösningen att göra, t.ex. ta den höjd man fått i uppdrag att besätta.

Det har skrivit kilometervis i ämnet och studerats väldigt mycket. Siffrorna varierar lite grann mellan studierna men de är alla överens om att hyfsat normala västerlänningar har väldigt svårt att döda någon, överhuvudtaget även om det egna livet står på spel.

En studie(On Killing) är en av en i ämnet mycket aktiv person Dave Grossman. Det finns som sagt många studier i ämnet, de spretar lite men de flesta är hyfsat överens om att de är inte riktigt så lätt att döda som man kanske skulle kunna tro. Den som har lätt för att döda är endera störd på något vis eller en kallt beräknande problemlösare. Och de allra flesta av oss är ingendera. Och att vara en av de senare är till vardags ingen direkt merit. Tilläggas kan även PTSD bland de sista 10 är relativt ovanligt.
I stället för att ändra mitt inlägg ovan så...

Man kan förstås på kemisk väg sänka trösklarna och trubba av människor så pass att de gör saker som de opåverkade aldrig skulle kunna göra. Även vanlig sponken kan genom patologiskt rus få fram beteenden som innan verkat helt osannolika. Men vanliga normala opåverkade människor har en anmärkningsvärt hög tröskel.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror och hoppas att jag åtminstonde tillhör dom 490 som kastar bly tillbaka i ren självbevarelsedrift.

Men uppföljande undersökningar borde göras andra, tredje och fjärde gången samma soldat hamnar i eldöverfall.

Jag tror att antalet stiger raskt, och även att elden blir mera målinriktad för varje gång, i synnerhet om dom egna har tagit förluster.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati