"Tävla bana 2007" - steg för steg?

IronMike

Guest
Peccus skrev:
2382014 Glädjande att du väljer att köra bana IronMike! Hoppas det går bra.
Stämmer för övrigt in i kören: Köp en färdig hoj.

www.roadracing.se har ett annonsplank vet jag.
Det finns ingen möjlighet att köpa en komplett banhoj för tillfället. Det jag har nu, räcker till att åka ner till tyskland å köpa en nyare 1000c utan papper, å ta hem som "skrot"...sen får jag ta och sprida ut byggkostnaden över hela vintern. Visst skulle jag väl kunna spara ihop pengar under vintern, och köpa ngt till våren, men jag vill ha nåt hemma i garaget å pyssla med i vinter :)

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
IronMike skrev:
2382072 Det finns ingen möjlighet att köpa en komplett banhoj för tillfället. Det jag har nu, räcker till att åka ner till tyskland å köpa en nyare 1000c utan papper, å ta hem som "skrot"...sen får jag ta och sprida ut byggkostnaden över hela vintern. Visst skulle jag väl kunna spara ihop pengar under vintern, och köpa ngt till våren, men jag vill ha nåt hemma i garaget å pyssla med i vinter :)

Spara pengar istället under vintern och köp när du har råd, det blir garanterat billigast! Tiden du slipper spendara i garaget kan du istället lägga i löpspåret och på gym. Det skulle ge dig en enorm fördel sen när säsongen drar igång!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
SletEmil skrev:
2382008 ...funkar den som grund eller är den precis värdelöst gammal och ska jag satsa på classic racing med den istället:tummenupp .
Angående Classic Racing så är de nyaste hojarna i år från -87 så du får vänta 10 år innan din får vara med. En norrman körde en CBR600 från -87 på 56-tider på Sviestad förra helgen på 41-årsracet. Det är inte många i Rookie 600 som hänger med på det. :yoparty

IronMike

Guest
oscar skrev:
2382096 Spara pengar istället under vintern och köp när du har råd, det blir garanterat billigast! Tiden du slipper spendara i garaget kan du istället lägga i löpspåret och på gym. Det skulle ge dig en enorm fördel sen när säsongen drar igång!
"Samtidigt i R1000 så kommer en Superbiketrimmad 750 från -93 jaga Papunens standardoptimerade R1'a från Superstock-EM 2002."

om man läser lite info om rookie1000,. man måste väl inte bygga en hoj för 200,000 för att få ställa upp? måste ju ändå träna, samt lära mig köra. sen under vintern får jag ta en sak i taget, kåpor, dämpare, däckvärmare, fälgar, etc vad vet jag allt som behövs. Eller det viktigaste...

Kommer ju inte överleva vintern utan en hoj i garaget :huvet

sandstream

Guest
IronMike skrev:
2381533 jag är som sagt väldigt ironisk i de flesta fall, få tycks förstå att kör lite självironi...
Aha, det är Ironi Mike du borde ha valt som nick ;)

De flesta på SH är trevliga när man väl träffar dem :)

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
IronMike skrev:
2382118 "Samtidigt i R1000 så kommer en Superbiketrimmad 750 från -93 jaga Papunens standardoptimerade R1'a från Superstock-EM 2002."

om man läser lite info om rookie1000,. man måste väl inte bygga en hoj för 200,000 för att få ställa upp? måste ju ändå träna, samt lära mig köra. sen under vintern får jag ta en sak i taget, kåpor, dämpare, däckvärmare, fälgar, etc vad vet jag allt som behövs. Eller det viktigaste...

Kommer ju inte överleva vintern utan en hoj i garaget :huvet

Nej den behöver inte kosta 200 lök, men på dig låter det som att du ska slänga på öhlinare och sånt och då blir det billigare att köpa färdigt. Du "måste" dessutom skaffa extrafälgar att lägga regnsulorna på, annars kommer du att hata dig själv för att du inte har det då det regnar/blir torrs/regnar/blir torrs osv. Gör dig själv en tjänst och lyd råden! :)

IronMike

Guest
oscar skrev:
2382130 Gör dig själv en tjänst och lyd råden! :)
Önskar jag hade 50 lax eller så att lägga på en färdig hoj...men jag måste ta lite mindre utgifter i taget :gråta

Finns det någe film på nätet från till exempel rookie1000? Och hur funkar det till våren sen, när man har en hoj. Man anmäler sig till att ta licens? Och sen anmäler man sig till rookie1000? ...om man ska tisdagsträna på sviestad, är det bara åka dit å pröjsa, eller ska man vara medlem i någon klubb?

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Trode inte du gillade bana....

Men alla kan ju ändra sig :confused:

Btw kul att du gillar åka ban nu :)

Bifogat

• ironmike.JPG
    ironmike.JPG
    97.3 KB · Visningar: 375

SletEmil

#71 Rookie 600
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Kwackasaki ZX6RR -05
Neutral skrev:
2382115 Angående Classic Racing så är de nyaste hojarna i år från -87 så du får vänta 10 år innan din får vara med. En norrman körde en CBR600 från -87 på 56-tider på Sviestad förra helgen på 41-årsracet. Det är inte många i Rookie 600 som hänger med på det. :yoparty
Ja det känns stabilt. Då funkar den ju än då:tummenupp

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
IronMike skrev:
2382150 Önskar jag hade 50 lax eller så att lägga på en färdig hoj...men jag måste ta lite mindre utgifter i taget :gråta

Finns det någe film på nätet från till exempel rookie1000? Och hur funkar det till våren sen, när man har en hoj. Man anmäler sig till att ta licens? Och sen anmäler man sig till rookie1000? ...om man ska tisdagsträna på sviestad, är det bara åka dit å pröjsa, eller ska man vara medlem i någon klubb?

Jag menar ju att du ska ta de mindre utgifterna och lägga dem på hög tills du har tillräckligt för en hoj!

Därefter
1. Ta licens och blir medlem i någon klubb
2. Träna
3. Tävla

IronMike

Guest
nilzz skrev:
2382178 Men alla kan ju ändra sig :confused:

Jag tror fortfarande bestämt på att det finns många gatåkare som är grymma på gatan, spöar bankillar på gata.. Och sen givetvis banåkare som sopar mattan med gatkillar på bana.

Men men....

Vart ska man vända sig för att ta licens? Och hur blir man medlem i en klubb?

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
IronMike skrev:
2382279 Jag tror fortfarande bestämt på att det finns många gatåkare som är grymma på gatan, spöar bankillar på gata.. Och sen givetvis banåkare som sopar mattan med gatkillar på bana.

Men men....

Vart ska man vända sig för att ta licens? Och hur blir man medlem i en klubb?

Att banåkare sopar mattan med gatåkare har jag full förståelse för.
Men att en gataåkare ska komma ut som nybörjare på en bana för att sopa gatan med banåkare... nja det vill jag nog se först...
Iof så var det ju inte riktig det du skrev, men det ska bli kul att se hur en som tycker han är snabb på gatan. Hävdar sig på bana.

Själv så går jag i lite samma tankar som dig, har prövat lite bana i sommar och vad jag tycker så är det helt plötsligt inte lika kul att köra på gatan längre.

Lycka till:tummenupp

Du kan ta licens på gotland ring, det är nog närmaste banan från stockholm.

IronMike

Guest
nilzz skrev:
2382298 Iof så var det ju inte riktig det du skrev, men det ska bli kul att se hur en som tycker han är snabb på gatan. Hävdar sig på bana.
Haha men varför skriver du det då ;) ...jag ska iaf inte försöka hävda mig någonstans, jag kommer hålla en jävligt låg profil, träna så mkt jag kan, och ställa ut på lite race helt utan förhoppningar. Jag vill känna på hur det är att tävla på bana, något jag alltid velat göra..men inte orkat satsa på tidigare.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
nilzz skrev:
2382178 Men alla kan ju ändra sig :confused:

Var snäll på honom nu, detta är den bästa idé han har haft sedan han startade "Anal-flik"-tråden. :)

IronMike

Guest
Peccus skrev:
2382327 Var snäll på honom nu, detta är den bästa idé han har haft sedan han startade "Anal-flik"-tråden. :)
Va alla kommer ihåg saker :confused: ...

jag ska byta mitt nick till ödmjuka killen å va snäll mot allt å alla i fortsättningen :rolleyes: å inte skriva så mkt ploj som jag får äta upp nästa sommar på banor runt om i landet. får börja spara skägg å hår så ingen känner igen mig också..

--
kan man fortfarande ta licens btw ? när är säsongen slut med sånt?

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
nilzz skrev:
2382298
Du kan ta licens på gotland ring, det är nog närmaste banan från stockholm.
Lär vara betydligt billigare/enklare o ta sig till Linköping eller Karskoga...

IronMike skrev:
2382279 Vart ska man vända sig för att ta licens? Och hur blir man medlem i en klubb?
http://www.svemo.se/view.php?sp=141&p=262 Gå in där så ser du alla SVEMO anslutna klubbar. Ta kontakt med någon av dom, som passar, och be dom skicka ett inbetalningskort. Alla har inte licenskurser men dom största klubbarna har licenskurs någon gång på våren. Det talar dom säkert om för dig när du frågar :tummenupp

Last edited:

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
SletEmil skrev:
2382008 Lånar tråden en liten snabbis bara. Hade tänkt ta licens nästa år och använda min hoj att rejsa med. Tror ni det funkar med min hoj till att börja med. Jag fattar att jag inte kommer vara med i toppen. Det har jag inte räknat med men tänkte bara fråga er rejsrävar:D . Jag har inte köpt nått speciellt till den utan kör med den original förutom slip-on och andra bromsskivor för mina slog sig på bikeweek:mad:. Men den kommer vara original, funkar den som grund eller är den precis värdelöst gammal och ska jag satsa på classic racing med den istället:tummenupp .

Det borde ingå i körkortet en dag på bana så folk får uppleva vad det är. På gatan så är det ju ofta den som vågar pressa mest som vinner. Jag är fan inte feg på bana men man blir ju ändå frånåkt:huvet

Värst är det när man körde snabbt i den snabbaste allmännåkningen - trodde man var bra...:D Sedan tog licens och körde med eliten på Karlskoga - frånåkt så det hette duga i början - då blev man ödmjuk igen.:pannkyss

SletEmil:

Om jag skulle göra något på hojen så skulle det vara:
Budgetvarianten
1) Kraschkåpor (måste enl. regelmente för oljeuppsamling mm)
2) Stålomspunnet
3) Bra däck

Ska du börja köpa trim till hojen - köp en färdig racer i stället. Rekommenderar 1000cc inte en gammal SS 600 känsligare pga. trim
Det går ju att hitta en oregbar 1000cc för 35-40'

IronMike

Guest
RRbjorn skrev:
2382394
Det går ju att hitta en oregbar 1000cc för 35-40'
Just det där "oregbar" - jag tänkte ju som sagt åka ner till Tyskland å köpa en nyare 1000, utan papper, å ta hem som "skrot". Måste man ha id-kort på hojjen för att få köra bana?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln