Tävling: När-avgår-Håkan-Juholt-tråden

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Juholt var definitivt inte det bästa de hade, men den enda stollarna kunde enas om var en patologisk lögnare och pratkvarn. Lena Mellin har för en gångs skull rätt när hon lägger skulden på valberedningen snarare än på Ljugholt själv.

Även om Juholt inte hållit måttet, tror jag inte att han var det egentliga problemet. Partiet hade ingen politik, inte nu och inte på Sahlins tid som partiledare. Dessutom har de haft olyckliga företrädare i olika politiska frågor som skulle ge Bagdad Bob en match. Parodi på hög nivå. Socialdemokratiska partiets problem bottnar på ett djupare plan. En ny partiledare kan vara ett steg på vägen för att resa sig igen, men fortroendet är redan förbrukat för partiet ute bland väljarna. Det kommer att ta tid för dem att resa sig - om de någonsin kan komma tillbaka. Vi i Sverige är så vana vid partiet som styrt oss i ca 80 år att vi tagit dem för givet. Romerska imperiet hade sina glansdagar, men tillslut föll det samman. Samma sak kan mycket väl ha hänt i Socialdemokraterna. Det var ett stort parti, med många olika viljor inom sig. De täckte ett stort spektrum väljare. Inbördes maktstrider var nog det som tillslut fällde dem och de började långt innan Juholt och Sahlins tid. Det krävdes det en pamp som Göran Persson för att hålla ihop skutan. När han avgick återstod bara hönsen som slogs om spillrorna. Det fanns ingen som var beredd att ta upp stafettpinnen som hade riktig politisk pondus. Ingen sann ledaregestalt de olika falangerna kunde samlas runt.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Frågan då är.

Ska man focusera på invandrarfrågorna som Mona och förlora sin arbetarklass?
Eller ska man focusera på "arbetarna" som Håkan? Problemet att focusera på arbetarna tror jag är att arbetarna generellt är höger och vänster.

Jag tror man klart och tydligt måste tala om vem man är, vad man vill och för vem man vill det. En tydlig politik och inte nån lobbyism där man kritiserar alliansen för allt men vill nästan samma sak veckan efter.

Man kanske skulle gå ut och säga "vi är beredda att ge FP och C" rejält inflyttande om inte VP och MP låter oss driva vår politik". Att va låst med MP och V som sammarbetspartier kan inte vara bra.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Min flickvän tyckte att Juholt kunde vara med i Poolia reklamen. Ni vet en med Vasaskeppet, Judas, lutande tornet i Pisa.. :rofl

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Frågan då är.

Ska man focusera på invandrarfrågorna som Mona och förlora sin arbetarklass?
Eller ska man focusera på "arbetarna" som Håkan? Problemet att focusera på arbetarna tror jag är att arbetarna generellt är höger och vänster.

Det är inget problem eftersom de väljare som lägger stor vikt vid invandringspolitik och arbetarklassens rättigheter ingalunda är invandrare eller arbetare.
Socialfall och akademikerpack är socialdemokratins ryggrad.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är inget problem eftersom de väljare som lägger stor vikt vid invandringspolitik och arbetarklassens rättigheter ingalunda är invandrare eller arbetare.
Socialfall och akademikerpack är socialdemokratins ryggrad.

Knappast, hur många arbetarklassare har inte varit socialdemokrat genom tiderna? Det är ju där det börjar ändras och det är då de förlorar valen.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Knappast, hur många arbetarklassare har inte varit socialdemokrat genom tiderna? Det är ju där det börjar ändras och det är då de förlorar valen.

Det har aldrig hänt mig att jag varit på en arbetsplats som dominerats av socialdemokrater.
Det brukar vara något enstaka mobbingoffer och resten höger.
Och jag har jobbat inom ett flertal branscher på många platser.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det har aldrig hänt mig att jag varit på en arbetsplats som dominerats av socialdemokrater.

Då har du inte jobbat på Scana Björneborg AB ;-)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nä.
Inte på Volvo heller.
Känns som om det är sossefierat.

Jag har jobbat på Volvo, det var inte alls sossifierat, jag stod på samma station på bandet som Jonas Sjöstedt (V), vi brukade lyssna på Ebba Grön och INTE diskutera politik (även om han då var mest engagerad i föreningen "Nej till EU")

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Det du menar är nog "ut-med-packet-höger", det är samma sak som bittra sossar som är arga för att arbetsförmedlingens sökajobbkurs inte gav dom nåt chefsjobb. Dvs; sossar.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras