Tågkaoset - vilken pinsam historia

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Kan så här i efterhand summera att det blivit ersättningar från Västtrafik (som ersätter försenade tåg men även bussar, veolia har krånglat massor) som motsvarar 6 månadsbiljetter, det va inte bara snö o kyla som ställde till det men alla bolag (inte bara sj) har nog fått ett brutalt uppvaknande, en tredje sådan här vinter o dess problem vill nog ingen uppleva igen..personalen har verkligen slitit som djur.

Det blir bättre :) .

SJ kanske har för snälla kunder :näsblod

Argentinska pendlare som var rasande på grund av förseningar satte på måndagen eld på minst elva tågvagnar. Det hände på en linje mellan Buenos Aires och stadens västra förorter.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/arga-pendlare-stack-tag-i-brand_6133819.svd

Vi har ju inga vagnar att tända på :rolleyeas
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
en tredje sådan här vinter o dess problem vill nog ingen uppleva igen..personalen har verkligen slitit som djur.

Det blir bättre :) .

är det så...


Nyligen bröstade regeringen upp sig för en satsning på 800 miljoner kronor för att förbättra underhållet av järnvägsnätet. Men i själva verket minskar underhållet, skriver Dagens Industri som har granskat Trafikverkets siffror.

-Problemet är att eftersattheten har pågått så länge. Om vi tar växlarna som ett exempel så måste vi byta ut nästan 6.000 växlar. Tempot vi kan klara av är ungefär 200 per år och då tar det 30 år, säger Catharina Elmsäter-Svärd (M).

http://svt.se/2.22620/1.2413316/trots_lofte_-_mindre_tagunderhall
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Integrationen mellan Danmark och södra Sverige har fått ett rejält hack i kurvan kan man nog säga om man följt lite av debatten med DBS First som driver tågen i regionen:

http://hd.se/skane/2011/05/05/minst-en-dags-tagstopp-om-dsb-gar/

Vid en eventuell konkurs kommer nog folk att bli riktigt förbannade över hur de kunde låta dem få uppdraget. DBS First lovade mycket men höll tunt.

Jag är glad att jag inte nyttjar tågen särskilt ofta. På sin höjd när jag ska ut och resa och inte vill ställa ifrån mig bilen på flygplatsen en längre tid. Har dock fått nys på ett sätt att parkera bilen billigt i närheten av Kastrup och då kommer jag nog inte att nyttja tågen längre mer än i undantagsfall.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Integrationen mellan Danmark och södra Sverige har fått ett rejält hack i kurvan kan man nog säga om man följt lite av debatten med DBS First som driver tågen i regionen:

http://hd.se/skane/2011/05/05/minst-en-dags-tagstopp-om-dsb-gar/

Vid en eventuell konkurs kommer nog folk att bli riktigt förbannade över hur de kunde låta dem få uppdraget. DBS First lovade mycket men höll tunt.

Jag är glad att jag inte nyttjar tågen särskilt ofta. På sin höjd när jag ska ut och resa och inte vill ställa ifrån mig bilen på flygplatsen en längre tid. Har dock fått nys på ett sätt att parkera bilen billigt i närheten av Kastrup och då kommer jag nog inte att nyttja tågen längre mer än i undantagsfall.

Ja, det är verkligen skandal att tågtrafiken över bron öht ställs i den här situationen. Jäkligt märkligt att avtalet med Skånetrafiken inte ställer några krav på moderbolagen vid en ev. konkurs, som bara kan lägga ner dotterbolaget DSB First och sen går fria från allt ansvar för trafiksituationen som då kan uppstå. Trots allt tiotusentals personer som drabbas av detta, varje dag. Känns som regionfullmäktige i Skåne bara såg siffrorna längst ner i avtalet och glömde resten. Iofs är det väl inte ett ovanligt fenomen inom offentlig upphandling.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ja, det är verkligen skandal att tågtrafiken över bron öht ställs i den här situationen. Jäkligt märkligt att avtalet med Skånetrafiken inte ställer några krav på moderbolagen vid en ev. konkurs, som bara kan lägga ner dotterbolaget DSB First och sen går fria från allt ansvar för trafiksituationen som då kan uppstå. Trots allt tiotusentals personer som drabbas av detta, varje dag. Känns som regionfullmäktige i Skåne bara såg siffrorna längst ner i avtalet och glömde resten. Iofs är det väl inte ett ovanligt fenomen inom offentlig upphandling.

Fast domedagsprofetiorna aside, det är fortfarande Öresundståg AB som äger vagnarna och om DSB First skulle konka så är det bara att de hyr in personal och kör vidare; och det kan ske utan att passagerarna märker nåt. Så katastrof kommer det nog inte bli. Däremot kan man ju undra hur de tänkte när de skrev avtalen, som sagt...

Det är synd att det ska behöva bli så men jag hoppas att Arriva tar över, de sköter Pågatågen enormt bra och om SJ bara kunde skärpa sig, eller åtminstone ta bort förkörsrätten, så hade det varit extremt få tåg som var sena i min landsände... ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fast domedagsprofetiorna aside, det är fortfarande Öresundståg AB som äger vagnarna och om DSB First skulle konka så är det bara att de hyr in personal och kör vidare; och det kan ske utan att passagerarna märker nåt.

Läste vi samma artikel? Från faktarutan i HD:

"Här är några möjliga scenarion om en konkurs i DSB First skulle bli verklighet med utgångspunkt från att en svensk aktör behöver tillstånd från Transportstyrelsen. Hur troliga de olika möjligheterna är är dock oklart.

DSB First Sverige går i konkurs och en svensk konkursförvaltare tar över.

I och med konkursen mister DBS First tillståndet att köra tåg i Sverige. Konkursförvaltaren kan inte ta över tillståndet utan det följer den juridiska personen. Ett nytt tillstånd för konkursförvaltaren tar mellan några veckor och fyra månader att få av Transportstyrelsen. Under tiden får inga tåg köra.

Ett helt nytt tågbolag tar över.

Har bolaget inga tillstånd för tågtrafik i Sverige tar det tre till fyra månader att få allt på plats. Under den tiden är det stopp i tågtrafiken.

Ett etablerat svenskt tågföretag tar över efter en konkurs.

En sådan aktör har redan tillstånd och därför går processen mycket snabbare. Men Öresundstågstrafiken är så omfattande att det ändå krävs en utökning av det befintliga tillståndet. Framför allt handlar det om att hela organisationen måste veta hur man agerar och vart man ska ringa om det sker en olycka eller en störning. Det måste också finnas en plan för hur exempelvis underhåll och service ska fungera. I bästa fall kan det klaras av på en till några få dagar. Under tiden står tågen still.

Danska DSB eller DSB First Danmark tar över den svenska trafiken.
Varken danska DSB eller DSB First Danmark kan köra någon trafik i Sverige – inget av de bolagen har idag tillstånd i Sverige. Att få de resterande kan ta från några dagar upp till några veckor."
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Läste vi samma artikel? Från faktarutan i HD:

Sorry, jag läser inte HD... ;)

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1455052/Tagen-kan-stoppas-i-maj.html

"Om Transportstyrelsen stoppar Öresundstågen kommer moderbolaget DSB att upprätthålla trafiken på dansk sida. Region*rådet Mats Persson (FP) säger att Region Skåne då engagerar en ny tillfällig operatör innan en ny upphandling görs.
– Jag menar att pendlarna inte ska behöva byta tåg utan att personalen istället gör ett byte i Köpenhamn eller Malmö, säger han."

Han menar att man med tillfälligt tillstånd kan köra medan upphandlingarna görs och det låter mer troligt att Trafikverket faktiskt kan vara så flexibla när det drabbar så många personer. Men visst, domedagsscenariot som HD målar upp kan bli verklighet fast jag inte tror det.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Nu behövs det inte ens ett snökaos längre, det räcker tydligen med lite regn och en välriktad blixt... :huvet

Har nu suttit över 1h på ett strömlöst X2000 i fuckin Falköping i hopplös väntan på att komma vidare mot Sthlm. Skulle varit framme 20.50.

En gissning på ETA Sthlm någon? Efter midnatt?? :mad: :mad: :mad:
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
nu behövs det inte ens ett snökaos längre, det räcker tydligen med lite regn och en välriktad blixt... :huvet

har nu suttit över 1h på ett strömlöst x2000 i fuckin falköping i hopplös väntan på att komma vidare mot sthlm. Skulle varit framme 20.50.

En gissning på eta sthlm någon? Efter midnatt?? :mad: :mad: :mad:

22:46
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Häromveckan rapporterade dom på radion att detva för varmt, så tågen inte kunde köras...

Vad är tågväder? Mulet men uppehåll, vindstilla och +12 till 15 grader?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jobbar du på SJ?! :mad:

Har fått igång ett spår och tagit oss en halvmil söder om Skövde, där blev det stopp. Har nu stått 20min i tågkö. Faan, kan det inte komma en räv på den här åkern vi parkerat vid så man får lite wild life feeling..? :D

Söderut kan jag säga att vi stod i Skövde redan från början, tre tåg sammanlagt, 2 x2000 och ett mjölktåg. Alla stod still i 2 timmar (eller så).

Naturligtvis skickar det efterblivna jävla idioterna iväg mjölktåget först, som skall stanna på varande meningslös liten håla mellan urskogen och civilisationen. Tätt följt då av två fulla "direkttåg". Hur i hela helvete kan de här personerna överhuvudtaget få bedriva näringsverksamhet?!


Edit; Det bli bättre! Nu har vi just stannat (med vårt direkttåg) i Alingsås för att byta förare!


Herrejävlar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Åter igen, varför i helvete åker folk tåg?

Det fungerar ju ALDRIG!

Är folk förståndshandikappade, utan körkort eller vad fan är det för fel på folk?
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Jobbar du på SJ?! :mad:

Har fått igång ett spår och tagit oss en halvmil söder om Skövde, där blev det stopp. Har nu stått 20min i tågkö. Faan, kan det inte komma en räv på den här åkern vi parkerat vid så man får lite wild life feeling..? :D

Näe, men om ...
[YOUTUBE-ID]m-YXsjOk3gs[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]INeL8nzGcTw[/YOUTUBE-ID]


Visa trafikinformation för station eller tåg
ETA för närvarande 00:30 ... :rolleyes:

Tåg 444

Trafikverket skrev:
Felmeddelande
Det går tyvärr inte att se önskad sida. Det kan bero på tekniska fel eller att vi redigerar innehållet.
... :rolleyes:
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Blev fast i Falköping men kom hem tack vare bussersättning.
Ska ner i morgon bitti igen till jobbet men kommer ta ett senare tåg.
Nu drar jag täcket över hövet o säger gonatt. (trodde det skulle vara slut på att skriva resegarantier men nu blir det till att skriva nga till)

Jobbar du på SJ?! :mad:

Har fått igång ett spår och tagit oss en halvmil söder om Skövde, där blev det stopp. Har nu stått 20min i tågkö. Faan, kan det inte komma en räv på den här åkern vi parkerat vid så man får lite wild life feeling..? :D

Missa du bisonoxarna! (finns på en gård vid Falköping)
Rävar, tranor (har ett par som är stannar året om), rovfåglar, älg, rådjur...ja det e bara en liten del av allt intressant man ofta ser när man åker tåget vid Falköping me omnejd...
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Åter igen, varför i helvete åker folk tåg?

Det fungerar ju ALDRIG!

Är folk förståndshandikappade, utan körkort eller vad fan är det för fel på folk?
För att det är SKÖNT att åka tåg!
När det funkar såklart.

Gott om utrymme.
Man slipper köra.
Säkert.
Miljövänligt.

Jag åker tåg varenda dag (tunnelbana) och det är sällan det strular, speciellt de nya vagnarna. När det väl strular är det oftast p.g.a. att nån livstrött stackare hoppat och det kan knappast tunnelbaneoperatören rå för.
Inte heller när jag åker pendeltåg eller vanligt tåg så brukar det strula. Men det kanske är undantagen. Gud älskar mej eller nåt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För att det är SKÖNT att åka tåg!
När det funkar såklart.

Gott om utrymme.
Man slipper köra.
Säkert.
Miljövänligt.

Jag åker tåg varenda dag (tunnelbana) och det är sällan det strular, speciellt de nya vagnarna. När det väl strular är det oftast p.g.a. att nån livstrött stackare hoppat och det kan knappast tunnelbaneoperatören rå för.
Inte heller när jag åker pendeltåg eller vanligt tåg så brukar det strula. Men det kanske är undantagen. Gud älskar mej eller nåt...

Det finns inga trådar om "Lokalbusskaoset" eller "Bilpendlingskaoset", men den häär trådjäveln försvinner aldrig från förstasidan, sommar som vinter..

Dessutom är det samma människor som drabbas gång efter gång, på samma sträckor, skulle jag få punktering tre gånger i veckan på väg till/ från jobbet skulle jag börja köra en annan väg, eller välja ett annat färdsätt, för så jävla roligt är det ju inte att komma försent till jobbet eller komma hem en timme sent.

Men tågpendlare är fan dummare än fjällämmlar....
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top