Fast domedagsprofetiorna aside, det är fortfarande Öresundståg AB som äger vagnarna och om DSB First skulle konka så är det bara att de hyr in personal och kör vidare; och det kan ske utan att passagerarna märker nåt.
Läste vi samma artikel? Från faktarutan i HD:
"Här är några möjliga scenarion om en konkurs i DSB First skulle bli verklighet med utgångspunkt från att en svensk aktör behöver tillstånd från Transportstyrelsen. Hur troliga de olika möjligheterna är är dock oklart.
DSB First Sverige går i konkurs och en svensk konkursförvaltare tar över.
I och med konkursen mister DBS First tillståndet att köra tåg i Sverige.
Konkursförvaltaren kan inte ta över tillståndet utan det följer den juridiska personen. Ett nytt tillstånd för konkursförvaltaren tar mellan några veckor och fyra månader att få av Transportstyrelsen.
Under tiden får inga tåg köra.
Ett helt nytt tågbolag tar över.
Har bolaget inga tillstånd för tågtrafik i Sverige tar det tre till fyra månader att få allt på plats. Under den tiden är det stopp i tågtrafiken.
Ett etablerat svenskt tågföretag tar över efter en konkurs.
En sådan aktör har redan tillstånd och därför går processen mycket snabbare. Men Öresundstågstrafiken är så omfattande att det ändå krävs en utökning av det befintliga tillståndet. Framför allt handlar det om att hela organisationen måste veta hur man agerar och vart man ska ringa om det sker en olycka eller en störning. Det måste också finnas en plan för hur exempelvis underhåll och service ska fungera. I bästa fall kan det klaras av på en till några få dagar. Under tiden står tågen still.
Danska DSB eller DSB First Danmark tar över den svenska trafiken.
Varken danska DSB eller DSB First Danmark kan köra någon trafik i Sverige – inget av de bolagen har idag tillstånd i Sverige. Att få de resterande kan ta från några dagar upp till några veckor."