Du har bil - men väljer tåget?????????????????
Bilen är köpt som statussymbol, inte som transportmedel, om jag har förstått rätt.
Du har bil - men väljer tåget?????????????????
Bilen är köpt som statussymbol, inte som transportmedel, om jag har förstått rätt.
De hade bara råd med en TTS, så en familjemedlem får åka tåg och titta på film i ajfånen.Du har bil - men väljer tåget?????????????????
De hade bara råd med en TTS, så en familjemedlem får åka tåg och titta på film i ajfånen.
Förr var det SJ, sen bröt man ut spåren från själva tågtrafikerandet och man skapade då banverket för att jobba sig runt konkurrensverkets regelverk och sen har man bakat ihop det med vägverk och dylikt i Transportverket.... men det är fortfarande SJ som byggt det järnvägsnät vi har idag och samma chefer i stor utsträckning som bestämmer över det som förr.
Så visst, man kan tjöta om detaljerna hit och dit men det går inte att komma undan med att vi har ett rejält eftersatt tågnät.
För att undanröja alla svamliga "egna formuleringar" gällande X2000 i Malmö. Det är/var sjukdomsrelaterat. Växlaren har knappast gjort en tabbe med 30 års erfarenhet av just det tidigare nämnda jobb.
Det som media har skrivit är bara floskler och att ni som så många gånger spottat efter media - "tror" på skiten de skriver?
Det fanns/finns inte många rätt i tidningarnas alla skriverier.
Slutdiskuterat!
Det var väl ganska troligt. Som vanligt fult i pressen alltså.
Detaljer? Det är ju olika företag med olika chefer. Är det DETALJER???
Ja, detaljer.
Varför säger jag så då... jo, förr var det en avdelning på SJ och nu är det ett annat bolag men fortfarande besudlat av samma styrande folk (visst, många har nog pensionerats osv osv) men att det nu går under annat namn betyder inte att det är nytt folk som bestämmer.
Fakta:
1988 - Banverket bildades då SJ styckades då tågtrafiken delvis avreglerades.
2010 - Trafikverket bildades för att slå ihop vägverket, banverket och lite annat shit för att ha ett kontrollerande/bestämmande organ för infrastrukturen.
2009 - Infranord AB bildades då man knoppade av underhåll och nybygge av järnvägar på kommersiella villkor.
Men kolla gärna upp hur många på Trafikverket samt Infranords styrande positioner som _inte_ kommer från gamla SJ.
Kan även meddela att nu inatt när de skulle dra ut de rostfria resterna ur hallen på Malmö övre, så lyckades vraket spåra ur också.
På så vis tar de inte bara upp det spåret de körde på utan även de övriga 4 spåren i hallen. Nu - totalt 5 spår avstängda på Malmö central.
Det är episkt och magiskt på samma gång.
Fler floskler om detta kommer troligen snart i en lokal blaskas nätupplaga.
Så brukar det väl fungera när man splittar upp företag?
Det andra du nämnde var att SJ en gång lade spåren. När var det? Hur många aktörer fanns då jämfört med nu?
Det är en annan situation idag än då.
Ja, så brukar det fungera och inget konstigt med det men också därför jag anser det vara detaljer angående om man skyller på SJ, Banverket eller Trafikverket.
SJ var ansvarig för spåren fram tills 1988 om jag förstår det jag hittat korrekt.
Det jag menar är att gamla takter fortfarande sitter i och att man fortsatt arbetar på samma sätt som när det var SJ och då också just för att det fortfarande är samma människor/mentalitet som styr vad som händer.
Men det som järnvägen lider absolut mest av är att trafiken ökat oerhört mer än kapaciteten.
OK! Då är vi nog nästan överens!
Slutklämmen om trafik vs kapacitet tror jag oxå är största problemet.
Och det är här som jag anser att det fortfarande ligger på gamla SJ´s axlar, utbyggnaden av kapaciteten borde ha jobbats hårdare på för 25år sedan och inte i panik som man gör nu.
Yttersta ansvaret vilar nog på dåtidens politiker som inte var framsynta nog eller valde att prioritera mer kortsiktiga projekt för att bli omvald mandatperioden efter.
Jädrar vilket reportage det var i dagens GP. Hade du tipsat själv?Den ersätter en tidigare bil så nej, används precis lika mycket/lite som den andra.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari