Tågkaoset - vilken pinsam historia

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Bilen är köpt som statussymbol, inte som transportmedel, om jag har förstått rätt.

Som va?

Fungerar livet bättre med nåt litet oranget i garaget? :va

Kanske inte ens lönt att du ger dig på en förklaring, jag kommer nog aldrig att förstå ändå.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De hade bara råd med en TTS, så en familjemedlem får åka tåg och titta på film i ajfånen.

Det var ju tur att dom hade råd med en Ajjfåne, så att den personen kan titta till hemsidan med tåginfo när den personen står på perrongen och väntar...
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Förr var det SJ, sen bröt man ut spåren från själva tågtrafikerandet och man skapade då banverket för att jobba sig runt konkurrensverkets regelverk och sen har man bakat ihop det med vägverk och dylikt i Transportverket.... men det är fortfarande SJ som byggt det järnvägsnät vi har idag och samma chefer i stor utsträckning som bestämmer över det som förr.

Så visst, man kan tjöta om detaljerna hit och dit men det går inte att komma undan med att vi har ett rejält eftersatt tågnät.

Detaljer? Det är ju olika företag med olika chefer. Är det DETALJER???

FÖ gick det med driven först o tom den är tillknycklad, då krävs det nog lite kraft.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
För att undanröja alla svamliga "egna formuleringar" gällande X2000 i Malmö. Det är/var sjukdomsrelaterat. Växlaren har knappast gjort en tabbe med 30 års erfarenhet av just det tidigare nämnda jobb.

Det som media har skrivit är bara floskler och att ni som så många gånger spottat efter media - "tror" på skiten de skriver?

Det fanns/finns inte många rätt i tidningarnas alla skriverier.

Slutdiskuterat!
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
För att undanröja alla svamliga "egna formuleringar" gällande X2000 i Malmö. Det är/var sjukdomsrelaterat. Växlaren har knappast gjort en tabbe med 30 års erfarenhet av just det tidigare nämnda jobb.

Det som media har skrivit är bara floskler och att ni som så många gånger spottat efter media - "tror" på skiten de skriver?

Det fanns/finns inte många rätt i tidningarnas alla skriverier.

Slutdiskuterat!

Det var väl ganska troligt. Som vanligt fult i pressen alltså.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Det var väl ganska troligt. Som vanligt fult i pressen alltså.

Kan även meddela att nu inatt när de skulle dra ut de rostfria resterna ur hallen på Malmö övre, så lyckades vraket spåra ur också.
På så vis tar de inte bara upp det spåret de körde på utan även de övriga 4 spåren i hallen. Nu - totalt 5 spår avstängda på Malmö central.
Det är episkt och magiskt på samma gång.

Fler floskler om detta kommer troligen snart i en lokal blaskas nätupplaga.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Detaljer? Det är ju olika företag med olika chefer. Är det DETALJER???

Ja, detaljer.
Varför säger jag så då... jo, förr var det en avdelning på SJ och nu är det ett annat bolag men fortfarande besudlat av samma styrande folk (visst, många har nog pensionerats osv osv) men att det nu går under annat namn betyder inte att det är nytt folk som bestämmer.

Fakta:
1988 - Banverket bildades då SJ styckades då tågtrafiken delvis avreglerades.
2010 - Trafikverket bildades för att slå ihop vägverket, banverket och lite annat shit för att ha ett kontrollerande/bestämmande organ för infrastrukturen.

2009 - Infranord AB bildades då man knoppade av underhåll och nybygge av järnvägar på kommersiella villkor.

Men kolla gärna upp hur många på Trafikverket samt Infranords styrande positioner som _inte_ kommer från gamla SJ. :rolleyes:
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Ja, detaljer.
Varför säger jag så då... jo, förr var det en avdelning på SJ och nu är det ett annat bolag men fortfarande besudlat av samma styrande folk (visst, många har nog pensionerats osv osv) men att det nu går under annat namn betyder inte att det är nytt folk som bestämmer.

Fakta:
1988 - Banverket bildades då SJ styckades då tågtrafiken delvis avreglerades.
2010 - Trafikverket bildades för att slå ihop vägverket, banverket och lite annat shit för att ha ett kontrollerande/bestämmande organ för infrastrukturen.

2009 - Infranord AB bildades då man knoppade av underhåll och nybygge av järnvägar på kommersiella villkor.

Men kolla gärna upp hur många på Trafikverket samt Infranords styrande positioner som _inte_ kommer från gamla SJ. :rolleyes:

Så brukar det väl fungera när man splittar upp företag?

Det andra du nämnde var att SJ en gång lade spåren. När var det? Hur många aktörer fanns då jämfört med nu?

Det är en annan situation idag än då.

Kan även meddela att nu inatt när de skulle dra ut de rostfria resterna ur hallen på Malmö övre, så lyckades vraket spåra ur också.
På så vis tar de inte bara upp det spåret de körde på utan även de övriga 4 spåren i hallen. Nu - totalt 5 spår avstängda på Malmö central.
Det är episkt och magiskt på samma gång.

Fler floskler om detta kommer troligen snart i en lokal blaskas nätupplaga.

Ajdå! Men avgångarna från tunneln verkar ok?
(Ska åka ikväll.)
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Så brukar det väl fungera när man splittar upp företag?

Det andra du nämnde var att SJ en gång lade spåren. När var det? Hur många aktörer fanns då jämfört med nu?

Det är en annan situation idag än då.

Ja, så brukar det fungera och inget konstigt med det men också därför jag anser det vara detaljer angående om man skyller på SJ, Banverket eller Trafikverket.

SJ var ansvarig för spåren fram tills 1988 om jag förstår det jag hittat korrekt.

Det jag menar är att gamla takter fortfarande sitter i och att man fortsatt arbetar på samma sätt som när det var SJ och då också just för att det fortfarande är samma människor/mentalitet som styr vad som händer.

Men det som järnvägen lider absolut mest av är att trafiken ökat oerhört mer än kapaciteten.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Ja, så brukar det fungera och inget konstigt med det men också därför jag anser det vara detaljer angående om man skyller på SJ, Banverket eller Trafikverket.

SJ var ansvarig för spåren fram tills 1988 om jag förstår det jag hittat korrekt.

Det jag menar är att gamla takter fortfarande sitter i och att man fortsatt arbetar på samma sätt som när det var SJ och då också just för att det fortfarande är samma människor/mentalitet som styr vad som händer.

Men det som järnvägen lider absolut mest av är att trafiken ökat oerhört mer än kapaciteten.

OK! Då är vi nog nästan överens! :)

Slutklämmen om trafik vs kapacitet tror jag oxå är största problemet.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
SJ skulle gott kunna lära sig från Vägverket här i Uppsala.

Det är tamefan spår överallt, djupa som fan på grund av att de verkar glömma bort att ploga vägen när det kommer snö. Inte åka ut två dygn efter när de frusit...Men visst, det är väl lika illa med tvärkommunikationen här också som i Sthlm.

Här hoppar och studsar man fram när man ska korsa vägar som är mer trafikerade och därmed har spår i den riktningen. Så dåligt skött snöröjning var det länge sen man var med om...

Det är stora fina isblandade snöhögar mitt i körbanan så man måste köra slalom runt. Brunnslocken har en tendens att bilda kratrar när man är tänkt att köra.

I mitt fall har det hittills bara resulterat i att nått under bilen fått sig en smäll och klonkar lite då och då. Varför kolla nu, det är ju fortfarande vinter...

Känns rätt bra att betala vägskatt...och få laga bilen för redan surt skattade pengar
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
En stor konspiration är på gång, där man försöker övertyga människor om att tåg är ett vettigt, miljövänligt, trevligt, framtida sätt att resa men det är inte sant! Att åka med tåg till jobbet är fan värdelöst. Även när det går som den ska så går det för långsamt + att det iaf för mig är snudd på lika dyrt som att köra bil och jag har 8 mil om dagen att köra.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
OK! Då är vi nog nästan överens! :)

Slutklämmen om trafik vs kapacitet tror jag oxå är största problemet.

Och det är här som jag anser att det fortfarande ligger på gamla SJ´s axlar, utbyggnaden av kapaciteten borde ha jobbats hårdare på för 25år sedan och inte i panik som man gör nu.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Och det är här som jag anser att det fortfarande ligger på gamla SJ´s axlar, utbyggnaden av kapaciteten borde ha jobbats hårdare på för 25år sedan och inte i panik som man gör nu.

Yttersta ansvaret vilar nog på dåtidens politiker som inte var framsynta nog eller valde att prioritera mer kortsiktiga projekt för att bli omvald mandatperioden efter.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Yttersta ansvaret vilar nog på dåtidens politiker som inte var framsynta nog eller valde att prioritera mer kortsiktiga projekt för att bli omvald mandatperioden efter.

Absolut, men SJ kunde gott ha legat på mer för jag lovar att man visste att efterfrågan för spår skulle öka rejält vid avregleringen.

Sen hade ju vissa politiker insett detta och vågade sticka ut hakan... Dennispaketet
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top