Ta död på / spä på Husa-myten

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Hade en KTM 640, fungerade perfekt men var tråkig.

Nu står valet mellan en Husa 650 -06 eller en KTM 660 -06.

Kommer främst använda hojen för att åka på slangen o trixa samt ibland till o från jobbet, 1 mil enkel resa.

Som jag har förstått det hela så har 660 2 oljepumpar o Husa bara 1,
men Husan har iofs mkt mindre olja som den ska pumpa runt...

Är det bättre att skaffa en 660 och trimma, eller ska man köpa Husan och ha samma effekt från början? Vilken håller bäst?

Tacksam för svar från er som äger respektive hoj och kör som jag vill göra!
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Hur mkt vill du mecka? Det är ju skillnad på hojarna 15h mot 500 mil.
Viserligen är det ju bara 1l + oljefilter som skall bytas. Tänk själv hur ofta du vill skita ned händerna:D
Köper du en KTM så finns det ju en jävla massa tillbehör som man kan köpa till.

Annars är ju en 525:a ett alternativ:tummenupp



Ska själv sälja nu för en annan KTM:yoparty:tungan
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Ställ dig denna fråga o så har du säkert svaret sedan!

Kan du riva en motor o renovera med lager osv osv?

Älskar Husa men det är faktiskt så att du måste kunna detta eller ha pengar så att du kan lämna in den för dessa typer av jobb!. För eller senare så kommer du nämligen att få göra detta om du inte vill riskera ett kostsamt ras!!..

Är svaret ja på denna fråga så stick o köp en Husa, finns inget vassare för oss dödliga!

Man kan tyda på ditt inlägg att du inte har kört dessa hojar. När du väl kört en "raceMotard" så vill du inte ha ngt annat!
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ställ dig denna fråga o så har du säkert svaret sedan!

Kan du riva en motor o renovera med lager osv osv?

Älskar Husa men det är faktiskt så att du måste kunna detta eller ha pengar så att du kan lämna in den för dessa typer av jobb!. För eller senare så kommer du nämligen att få göra detta om du inte vill riskera ett kostsamt ras!!..

Är svaret ja på denna fråga så stick o köp en Husa, finns inget vassare för oss dödliga!

Man kan tyda på ditt inlägg att du inte har kört dessa hojar. När du väl kört en "raceMotard" så vill du inte ha ngt annat!

Har bara rivit en crossmotor och den fick jag inte ihop :tummenupp
Inte värre än att jag får lämna bort det jag inte klarar själv...

Helt rätt, har inte kört ngn av dessa hojar, därför är din/andras input så viktig för mig.

Frågan kvarstår dock, kan man slanga ordentligt med en Husa utan risk för ras, givet att jag servar den som man ska?
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Nja ingen Enduro/Motard gillar en massa slangning!. Men då kanske inte Husa är det bästa alternativet för dig!

Hmm visst kan du få input men har du sökt här på forumet?, du lär ju hitta en del gällande Husa/KTM. Dom frågor du ställer dyker upp titt som tätt nämligen!

Husaberg 650=Racehoj ( Hur rolig som helst att köra )

KTM 660=Vardagshoj ( Linjebuss )
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Nja ingen Enduro/Motard gillar en massa slangning!. Men då kanske inte Husa är det bästa alternativet för dig!

Hmm visst kan du få input men har du sökt här på forumet?, du lär ju hitta en del gällande Husa/KTM. Dom frågor du ställer dyker upp titt som tätt nämligen!

Husaberg 650=Racehoj ( Hur rolig som helst att köra )

KTM 660=Vardagshoj ( Linjebuss )


KTMs stora fördel är ju just att den har dubbla oljepumpar. Jag har aldrig hört att en modern KTM rasat pga långa bakhjulsåkningar.
Hade gärna köpt en Husa om jag kunnat lita på att den höll några km på slangen då och då, för det är sånt jag tycker är kul.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Hur mkt vill du mecka? Det är ju skillnad på hojarna 15h mot 500 mil.
Viserligen är det ju bara 1l + oljefilter som skall bytas. Tänk själv hur ofta du vill skita ned händerna:D
Köper du en KTM så finns det ju en jävla massa tillbehör som man kan köpa till.

Annars är ju en 525:a ett alternativ:tummenupp



Ska själv sälja nu för en annan KTM:yoparty:tungan

Vad blir det för nåt den här gången? Kollegan köper en 525'a han också idag :)
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tro mig jag har lusläst på detta forum. Många frågar dock om -00 eller -03 osv. Inte många som disskuterar -06, tänkte bara att det borde hänt en del dem senaste åren, eftersom Husaberg själva knappast kan ha undgått sitt rykte.

Vill ha den bästa hojen helt enkelt, skiter i komfort eller att det ska bytas olja. Vill bara veta vilken av KTM o Husa som håller bäst för det jag ska använda den till :tummenupp
 

BORG

B-BRAIN
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Newmill
Hoj
CRF450
Tro mig jag har lusläst på detta forum. Många frågar dock om -00 eller -03 osv. Inte många som disskuterar -06, tänkte bara att det borde hänt en del dem senaste åren, eftersom Husaberg själva knappast kan ha undgått sitt rykte.

Vill ha den bästa hojen helt enkelt, skiter i komfort eller att det ska bytas olja. Vill bara veta vilken av KTM o Husa som håller bäst för det jag ska använda den till :tummenupp

De jag fick höra när jag hade Husa var att man inte skulle köra längre än ca500m på slangen för att om man körde längre så blev smörjningen dålig.

Men min erfarenhet är att de räcker med 500meter för att brudarna ska bli våta :tuttar :kär :hej :pussa :slicka

(De räcker även för att polisen ska hinna haffa en :huvet )
 

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Mullsjö.
Hoj
HD Bobber -06
Jag ville med ha en 660 först, men det landade på en 640. Kännde att man då får det bästa av 2 världar. Lite bushoj, samt en helt ok pendlar hoj, då jag precis som du använder min på samma sätt. Pendlar, och "försöker" busa lite med den.

Husan e ju helgrym, men tycker det bli saftigt i längden med oljeintervallen om man ska pendla med hojjen. Hade jag vart rik, då hade jag haft en KTM 640 och pendla med, och en Husa 650 att busa med!
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Faan vad svårt!

Hjärnan säger 660 och hjärtat säger 650!!!! :huvet
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Vill bara veta vilken av KTM o Husa som håller bäst för det jag ska använda den till :tummenupp

Då är det väl KTM du ska köpa. Pendla till jobbet och lite busåka blir bra det, på en husa riskerar du nog att bli en till som spär på "myten" eller vad du kallar det för..
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Ledsen men inte 640, snark det är ett sömnpiller utan dess like! Sorry asså men så är det!..

Köp en 650 du!:tummenupp roligare än så blir det inte!!
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Hahaha, jag blir galen! :huvet

640 går bort eftersom jag har haft en sån...
Med den pendlade jag 9 mil per dag = :näsblod :arsele

Nu ska jag dock inte pendla så långt (1 mil enkel resa) och inte så ofta eftersom jag har tjänstebil.

Från det ena till det andra, hur ofta delar man på moroten på en Husa, när det låter illa eller vid ett visst antal timmar?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hahaha, jag blir galen! :huvet


Från det ena till det andra, hur ofta delar man på moroten på en Husa, när det låter illa eller vid ett visst antal timmar?

Antingen eller, instruktionsboken för -04 anger 45 eller 60h beroende på
körsätt.

Min erfarenhet är att det borde gå att åka 100h innan spräckning, om det inte kommer några missljud före. Man får hålla lite koll på magnetpluggen och hur oljan ser ut vid bytena, kanske byta med kortare intervall än 15h då det är bara en liter oljevolym. Naturligtvis gör man ju detta på egen risk...
 
Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00

Från det ena till det andra, hur ofta delar man på moroten på en Husa, när det låter illa eller vid ett visst antal timmar?

DET är den svaga länken.. motorn består av grönsaker!.....




Trött nu!:p

Säkrast e ju som sagt att följa manualen. Sen om det är överdrivet eller inte vet jag inte men de som förespråkar husa säger ju att det e anledningen till att de pajjar. att folk slarvar me service.
 

Hi-ho

Guest


Nu står valet mellan en Husa 650 -06 eller en KTM 660 -06.

Jag har "precis" bytt från 660, till just Ktm 525. och jag kan säga att det är som natt och dag, när det gäller det mesta, till fördel för 525:an

Men för dig, som vill ha en Husa 650, så om det "alla" säger att den är grmmare än 525:an, så köp den direkt..

Det man inte kan när det gäller meckandet, det lär man sig:tummenupp :D
Lycka till
//J
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Jag har "precis" bytt från 660, till just Ktm 525. och jag kan säga att det är som natt och dag, när det gäller det mesta, till fördel för 525:an

Men för dig, som vill ha en Husa 650, så om det "alla" säger att den är grmmare än 525:an, så köp den direkt..

Det man inte kan när det gäller meckandet, det lär man sig:tummenupp :D
Lycka till
//J

En 525 med Acra system moddad burk/nålar brukar ha ngnstans mellan 47-50HK på slangen så JAPP Husan är nog lite rappare:tummenupp
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Mmm är noga med mina prylar, men blir såklart lite osäker när det är så mkt att tänka på. Brukar ju inte sitta med örat mot M O R O T E N o köra :)

Men man lär sig väl vart efter som Hi-ho säger...

Självklart eftersom man har bestämt sig för att köpa en hoj så slår kung Bore till så det blir ju knivigt att provköra. Inte riktigt samma sak att stå o redline:a i ett garage och öva upp "ärdetknackimorot"-örat när man ska slå till.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top