Ta död på / spä på Husa-myten

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Mycket bra info!

Inte hjärta, låter som en utmaning :tummenupp

Klart jag VILL ha en 650, som sagt man kan ju alltid köpa o byta om det blev heltokigt... klura klura klura :va
 

Regalis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Husa Fs 650 e -04 Yamaha MT09 14
Låter som du skall ha en 660 med acra-helsystem + drevning så har du en grym bakhjulshoj som du kan pendla med kicken får du leva med. som håller bra om du inte vill serva för mycket.

Så slipper du köpa Husa och spä på div internet-myter att den rasar och strular (och dra ner andrahandsvärdet för oss nöjda ägare) för att ägaren inte kan-orkar ta hand om den.

Den här tråden har ju varit uppe etthundragånger (e ju bara att söka)

Supernöjd Husaägare:yoparty
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Mycket bra info!

Inte hjärta, låter som en utmaning :tummenupp

Klart jag VILL ha en 650, som sagt man kan ju alltid köpa o byta om det blev heltokigt... klura klura klura :va

Som jag sa innan!, sluta Pipa här på SH nu o stick o köp istället!!. :tummenupp
 

lazar

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
sthlm
Hoj
husa fs650 -04
Husa är enligt mig inget för gata, när man har varit med om ett kraftigt ras så ångrar man sig kraftigt att man inte lyssnade på alla som rekomenderade nått annat, rasa gör den förr eller senare.Kvaliten är väll lite sisådär(milt sagt).Har haft ett kraftigt ras:näsblod + att vissa svetsningar i ramen har släppt.Nu med facit i hand så skulle jag hellre välja 660 av dom två.Tar hellre nått lite effektsvagare som håller.Men visst om du är duktig på att meka ,har ett fett bankkonto och skiter i vad det kostar att reparera så välj husa:crash .
 

Bula Motard

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha XT 550-83:a *SÅLD* Yamaha XT 600-91:a*SÅLD* Husaberg 650fe/sm-02:a*SÅLD* Husaberg fs 650-05 *SÅLD* Husaberg fs650 2008
Köpte min första Husa 650-02 sommaren 2002, servade den med olja filter/vipparmslager/kamkedja när det skulle göras enligt boken. körde den ca 1000 mil!! innan jag lät göra en helrenovering, och renoveringen gjorde jag inte p.g.a nåt lagerras utan för att en shiftgaffel i växellådan kroknat, tänkte att när den endå skulle isär så lika bra att ta hela paketet när den endå ska itu.. lämnade bort motorn til Keva motor dom bytte alla lager/packningar/boxar/kamkedja/kolvring m.m. Inget av det dom bytte var slut eller riktigt dåligt, fanns inte en repa i fodret, och inget lager som var dåligt. Visst hade jag lite småstrul med min gamla 02a, men inget allvarligt som innebar motor renovering innan shiftgafflen gav upp.
Nu har jag en 650 årsmodell -05.. Har inte gjort nånting med den mer än att bytt kamkedja, vipparmslager olja/filter vid rekomenderade timmar i boken.
Och den har nu gått 100h. Går som en klocka ! :tummenupp
Har använt båda hojarna till lek o bus med mycke bakhjulsåkning. Så enligt mig så är det iaf inga problem med o åka på slangen med en Husa ! :)

Köp en Husa!! :yoparty
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Köp en husa så du får ha lite kul :yoparty

Det skall jag göra till sommarn iaf.
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Hade en 660 som jag trivdes bra med. Tyckte den var lite tung och klumpig + att den vibrerade alldeles för mycket, vilket Husan tydligen inte ska göra. Jag bytte olja + filter var 200:e mil vilket var en evighet för folk som kan mecka. Har inga problem att byta den 3ggr så ofta, det tar ju bara 20 min. Ventilerna tar väl inte så lång tid att kontrollera heller för den delen .

Nästa motard jag köper blir garanterat en Husa 650 (om nu inte Aprilia skärper till sig med reservdelshållningen) men isåfall en 07, då de tydligen har anpassat motorn mer för gatkörning till 07:ans modell.

Köp en Husa och om du inte är nöjd så är det väl bara att byta till en 660.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ska se vad man kan få för deal på en Husa 650 -07 :yoparty
Den e ju ubernajs och då kan man inte skylla på ngn annan om den rasar, hehe!
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Finns det fler av er som äger en 650 som håller med Robertzon?

Om man kollar på spec:en för 660 o 650 så verkar ju smörjningen fungera likadant på bägge, skillnaden är att 660 har 2 pumpar. Frågan är ju var pumpskrället och kedjan sitter i Husan, får den med sig tillräckligt av det svarta guldet till toppen när man kör monowheel? :)

Det var ett tag sen jag kollade upp allt det här, men jag är ganska säker att lc4 har en oljeledning som går upp till toppen = trycksmörjning. Orkar inte leta upp fakta igen eftersom en lc4 aldrig i helvete skulle vara aktuellt för mig.

Huruvida husaberg tidigare har haft trycksmörjning vet jag inte, men förra sommaren kollade jag igenom cirkulationsschemat i manualen.. borde då ha varit för 05 eller 06 årsmodell och där ser man tydligt att enda smörjningen till toppen är via kedjan och den sitter längst fram i motorn. Och var ligger oljan när man slangar? inte där iaf.. Att titta på "specen" till en hoj räcker inte, den talar ju inte om hur grejerna funkar, men tittar man på smörjschemat som finns till alla hojar ser man alla oljekanaler osv..
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450

Huruvida husaberg tidigare har haft trycksmörjning vet jag inte, men förra sommaren kollade jag igenom cirkulationsschemat i manualen.. borde då ha varit för 05 eller 06 årsmodell och där ser man tydligt att enda smörjningen till toppen är via kedjan och den sitter längst fram i motorn. Och var ligger oljan när man slangar? inte där iaf.. Att titta på "specen" till en hoj räcker inte, den talar ju inte om hur grejerna funkar, men tittar man på smörjschemat som finns till alla hojar ser man alla oljekanaler osv..
Husaberg hade oljeledning upp till toppen 01-03 och det verkar då inte vara någon sämre livslängd på nyare cyklar heller.Är problem orsakade av brist på smörjning vanliga på Husabergtoppar menar du?
 

Paul.E

Paul.E
Gick med
9 Jan 2007
Ort
vinslöv
Hoj
xt600 gsxr750 husqvarna610 vtr1000 xr650 cr250 ktm640 husa650 r6 z750 zx6r zx6rr banhoj
Hade en 640 med trim kam och förgasare och effekt dämpare.
Råka av en händelse prova en husa 650 som gått på bana köpte den.
Idag har jag hur roligt som helst när man åker ner till race house och kör eller när man är ute och kör på vägen.
Bakhjuls åkning ja min har inte gått i sönder brukar bli en bra bit.
Nu under vintern när man kör inomhus i malmö byter jag olja efter varje gång filter varannan pga värmen i motorn det blir intensivt där.
Visst det är en tävlingsmaskin men jag trivs väldigt bra på den när jag är ute och kör små vägar ingen maskin jag tycker om att köra 110 väg med men vilken sm är det.
Innan jag köpte husan provade jag en 660 men det går inte att jämnföra dessa två hojar.
Jag tycker du ska ha en husa och om du vill så kör du en eller flera rookie tävling i sm i år då har du rätt material iallafall.
Lycka till med din nya hoj vilken det nu blir
 

Regalis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Husa Fs 650 e -04 Yamaha MT09 14
Husaberg hade oljeledning upp till toppen 01-03 och det verkar då inte vara någon sämre livslängd på nyare cyklar heller.Är problem orsakade av brist på smörjning vanliga på Husabergtoppar menar du?

Husqvarna har haft stänksmörjning av toppen sedan tidigt 80tal (luftkylda motorn senare vattenkyld) (The mother off all forestroke race engine )det är väl ett bevis på att det funkar? med tanke att grund konceptet fortfarande är konkurentskraftigt. blev ny konstruktion av 510 bara för något år sedan. Kan man ju säga att man visste vad man gjorde, med tanke på att den var konkurens-kraftig till sin nedläggning ca 20-25 år! Vilken annan motorcykelmotor har varit det?

Tror ktm knappt kunde stava till 4takt då. i allafall inte racemotorer:va Nä just det dom fick ju köpa upp Husaberg så dom kunde få lite kompetens vad det gäller race motorer! Tänk på att ktm 520 motorn är rätt så mycket husa (toppen är en ren kopia) men dom la till trycksmörjning av topp. Dom har ju alltid tidigare kört med både livrem och hängslen på sina 4stroke Lc4. och dom har heller aldrig varit konkurenskraftiga i race tog typ 15 år innan dom fick effekt i dom och då var dom fortfarande blyklumpar! Med tanke på att Husa startade med folk och ideer från HVA. Tror jag dom vet hur man bygger racemotorer och att många andra tillverkare sneglat åt Husa i mitten av 90talet = Vor,Verim,praga för att nämna några. bevisar det ytterligare.
Husa rocks :yoparty
Är man inte man nog för husa kan man köpa en buss istället:D

Detta är ingen pik till Busaberg bara en fortsättning på hans inlägg.
 
Last edited:

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM EXC 500 -12
Hade en 660 -04 fram till i höstas då jag köpte en ny Husa 650 -06.
Är mer än nöjd med båda! :tummenupp
...

Samma här har haft båte 640, 660 och 650. 660 håller långt, skön hoj på gatan
650n -04 som ja har nu går bara bana så de e mer service.
660 bytte ja bara ojla på å justerade ventilerna, 650 har jag fått meka lite mer med. Annars helnöjd men nu vill ha en lättare 450-560, ännu mer racing :yoparty
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Frågan var ju inte om husaberg gör konkurranskraftiga racemotorer eller inte utan om det är ett smart drag att köpa en husaberg om man ska "slanga och åka till å från jobbet". Om jag skulle köpa en hoj att slanga järnet med skulle jag då inte köpa en husaberg, men om det är att lägga snabba tider med på bana är det en helt annan sak.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tack för alla tips, kul att höra att så många e nöjda med båda hojarna!

Dirtbike är den enda ÅF som jag känner till för Husa i 08-området.
Finns det andra ni rekommenderar?
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
2731832 Tack för alla tips, kul att höra att så många e nöjda med båda hojarna!

Dirtbike är den enda ÅF som jag känner till för Husa i 08-området.
Finns det andra ni rekommenderar?
Det du skrivigt om din erfarenhet och användningsområde bara skriker KTM 660..

Husan är utan tvekan en grym maskin men den hör inte riktigt hemma på gatan..
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Kör själv en husa -05,a leker o skojar på gatan, fast jag tycker det e kul o skruva o bara man sköter servicen så håller dom ju alldeles utmärkt.
e extremt nöjd me min.
Skall bara meka om vevhusventen lite då jag får olja i luftburk/förgasare så hon e lite tjurig ibland =P


//Jocke
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Skulle nog rekomendera MC Sport, Arlanda. 08-59430770, prata med Olle eller Pale så hjälper de er, har mycket på lager och snabb service.

Hlsn
Thomas

Verkar vettigt, ringde dit, men Olle var inte där, det var han man skulle deal:a med enligt killen som svarade i telefon.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top