Ta död på / spä på Husa-myten

ninja_power

motard=sporhojdödare
Gick med
7 Nov 2005
Ort
blentarp
Hoj
GIXER K1:A
köp en husa har haft 640 i en säsong o råka av misstag prova en husa 650 o det var inget att tveka på , jag skruvar gärna nätterna långa på husan , så mycket skiljer det i effekt o kilon

ps , e det många husor här nere i skåne runt malmö lund trakten , nu börjar jo säsongen hade vart roligt att köra en runda
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
MC semester på Husa!?

Ok nu snackar vi inte jättelång touring.Men en liten tripp i Danmark typ.
Nån som kört långt på sin Husaberg, å isåfall hur funkade det. Tänker inte så mkt på bekvämlighet utan på marschfart å service. Hur mår egentligen hojen av det?

Tacksam för svar
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Skulle inte kunna tänka mig att köra ngn form av semester på en Husa, eller rättare sagt mitt arsle skulle inte tillåta det. Sadeln är hård, riktigt hård OCH smal. Lämpar sig mkt bra för aktiv körning och uselt för transport.
Vidare gillar inte motorn höga jämna varv under lång tid.
Vet dock inte HUR illa det är att köra tex 110 i 10 mil.
Det kanske ngn annan kan svara på?

Ang ventiljustering, kolla manualen, finns på husaberg.se
 
Last edited:

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Ok nu snackar vi inte jättelång touring.Men en liten tripp i Danmark typ.
Nån som kört långt på sin Husaberg, å isåfall hur funkade det. Tänker inte så mkt på bekvämlighet utan på marschfart å service. Hur mår egentligen hojen av det?

Tacksam för svar

Körde förr rally med dessa. tex Rally Loos, ca 46mil per dag, 2dagars.
Fungerade bra, byta olja och kolla ventiler på kvällen efter målgång.
Aktiv körning, inget smågasande då det är roadbook race.
Drog ca 0.4lit olja per dag. samt 1lit bensin per mil.
Sitta ner o glida- glöm det- babian arsle på 2 tim. Stå upp o gasa för fullt.
drevn 16-42, ca 160 i toppfart.

Lycka till
Thomas
 

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
GG EC300
körde förra sommaren på min 04a, från 20h till 70h som den stod på när jag sålde. Utan nått som helst problem. Bytte olja och justerade ventilerna som man skulle!
 

olaisson

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Orust
Hoj
KTM640SM PRESTIGE -05
vettig motard

varför kan inte tillverkarna av motard göra en hoj som e lätt ser ut och känns racing men med en motor i klass med ktm 660 så man slipper pilla jämt
skulle sälja tokmycket det e vad jag e ute efter som inte meckat med hoj förut kunna köra men ha utseende och känsla av en racemotard,,.... VA E PROBLEMET LIKSOM

Körde förr rally med dessa. tex Rally Loos, ca 46mil per dag, 2dagars.
Fungerade bra, byta olja och kolla ventiler på kvällen efter målgång.
Aktiv körning, inget smågasande då det är roadbook race.
Drog ca 0.4lit olja per dag. samt 1lit bensin per mil.
Sitta ner o glida- glöm det- babian arsle på 2 tim. Stå upp o gasa för fullt.
drevn 16-42, ca 160 i toppfart.

Lycka till
Thomas
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
varför kan inte tillverkarna av motard göra en hoj som e lätt ser ut och känns racing men med en motor i klass med ktm 660 så man slipper pilla jämt
skulle sälja tokmycket det e vad jag e ute efter som inte meckat med hoj förut kunna köra men ha utseende och känsla av en racemotard,,.... VA E PROBLEMET LIKSOM
Jämför vikten mellan en 660-motor och en 525-motor så får du svaret på viktskillnaden mellan hojarna. :tummenupp
 

olaisson

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Orust
Hoj
KTM640SM PRESTIGE -05
Jämför vikten mellan en 660-motor och en 525-motor så får du svaret på viktskillnaden mellan hojarna. :tummenupp

så det e motorn som väger så massa mer?
bygg en hoj som ser ut som 525:an med en 660 motor dom kan säkert spara in lite kilon här och där....

det hade sålt i allafall..
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
varför kan inte tillverkarna av motard göra en hoj som e lätt ser ut och känns racing men med en motor i klass med ktm 660 så man slipper pilla jämt
skulle sälja tokmycket det e vad jag e ute efter som inte meckat med hoj förut kunna köra men ha utseende och känsla av en racemotard,,.... VA E PROBLEMET LIKSOM

Amen to that, brother!

Jag fattar inte heller varför ingen tillverkare kan skicka in en motsvarande 660-motor i ett motsvarande Husa 650-chassi, vilken dröm!

660-motorn kanske väger 5-10 kg mer än Husamotorn men en 660 väger väl kring 140kg mot en Husa på 115. Då skulle ju vikten hamna mellan dessa två, kring 120-125kg.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top