Ta död på / spä på Husa-myten

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Spidermoto skrev:
Spelar ingenroll enligt han vad du har för typ av hojj. Ligger du längre sträckor på bakhjulet så får du repor i cylindern


Om man lägger till detta så stämmer det; ....längre sträckor på bakhjulet Och smörjningen upphör så får du repor i cylindern.

Så länge smörjning finns så spelar det ingen som helst roll i vilken ledd motorn befinner sig. Inte med avseende på repor i cylindern iallafall.
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Om man lägger till detta så stämmer det; ....längre sträckor på bakhjulet Och smörjningen upphör så får du repor i cylindern.

Så länge smörjning finns så spelar det ingen som helst roll i vilken ledd motorn befinner sig. Inte med avseende på repor i cylindern iallafall.

Om man tar bort detta så stämmer det; ...längre sträckor på bakhjulet

Upphör smörjningen så får du nog repor i cylindern oavsett vilken ledd motorn befinner sig i. :tummenupp
 

Regalis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Husa Fs 650 e -04 Yamaha MT09 14
Angående tidigare inlägg om dålig smörjning på cylindern-kolv så kan det inte vara något problem på nyare husor 04 fram. För om ni se nr6 på smörjschemat som är upplagt tidigare så är det till för kolvkylning, riktat upp mot kolven och cylindern alltså. trycksatt via pumpen. Så inte är det där det brakar på nyare husor heller:tungan
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Angående tidigare inlägg om dålig smörjning på cylindern-kolv så kan det inte vara något problem på nyare husor 04 fram. För om ni se nr6 på smörjschemat som är upplagt tidigare så är det till för kolvkylning, riktat upp mot kolven och cylindern alltså. trycksatt via pumpen. Så inte är det där det brakar på nyare husor heller:tungan


Om pumpen suger luft så slutar det komma olja där också.
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Om pumpen suger luft så slutar det komma olja där också.

Jo det är väll det som e problemet att husan suger upp oljan lite för långt fram i motorn men det hur är det då med det här me att man får olja i luft burken via vevhus vent när man slangar? borde inte det betyda att den får smörj? för vethus smörningengår väll via kam kedjan som sitter i balans axeln och den sitter väll ännu längre fram än "Grov filtret" där pumpen sörplar i sig?

(nu kör jag iofs med ngn dl xtra olja)
//Jocke
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det är inga stora mängder som behövs för att dränka förgasaren i motorolja. Under drift finns inga överdrivna mängder nere i "sumpen" utan är påväg runt i smörjsystemet. Det som inträffar vid hög bakhjulsåkning är att oljan som finns i toppen stänker över och in i luftburken, ivrigt påhejad av vevhuspulserna och draget av insugsluften.

Samma fenomen kan inträffa om du ligger och toppfartar för länge.

Prova att starta utan oljepåfyllningsplugg så märker du på en gång att det är allt annat än stillsamt i motorn(m.a.p. vehuspulser). Eller skit i det förresten, du blir blöt, förbannad och halva hojen är kladdig:näsblod
 
Last edited:

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Det är inga stora mängder som behövs för att dränka förgasaren i motorolja. Under drift finns inga överdrivna mängder nere i "sumpen" utan är påväg runt i smörjsystemet. Det som inträffar vid hög bakhjulsåkning är att oljan som finns i toppen stänker över och in i luftburken, ivrigt påhejad av vevhuspulserna och draget av insugsluften.

Samma fenomen kan inträffa om du ligger och toppfartar för länge.

Prova att starta utan oljepåfyllningsplugg så märker du på en gång att det är allt annat än stillsamt i motorn(m.a.p. vehuspulser). Eller skit i det förresten, du blir blöt, förbannad och halva hojen är kladdig:näsblod

hehe oki ville bara veta om jag va helt ute o cykla i mina tanke gångar =P
har mekat om VH-ventilationen så nu slipper jag oljan i förgasaren iallafall :tummenupp .

//Jocke
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
jag kör oxo med 2tolja i benzen., jag har inte byggt om vevhusventen än och jävvlar vad en husa kan ryka vitt ibland. polarn bakom såg mig knappt. hehe
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
jag kör oxo med 2tolja i benzen., jag har inte byggt om vevhusventen än och jävvlar vad en husa kan ryka vitt ibland. polarn bakom såg mig knappt. hehe

Trots 2t olja i bensinen och att hojen slukat en massa olja via vevhusventen så har den då aldrig rykt märkvärdigt mycket. Du kör väl inte biltemas 2t olja hoppas jag? :näsblod
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Sådär köpt en husa 650 04a me akra hel.
Ska ta Död på myten med den äre tänk :)

Kommer blir rätt Mkt busande/slangning, 1% extra olja åker nog i tanken lite då o då.

Får se hur den mår efter sommarns bravader, blir en isärskruvning till hösten.
Då får jag själv se svart på vitt om kolv etc blir repigt.

Fan va sur ja kmr va dom den rasar :D
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Sådär köpt en husa 650 04a me akra hel.
Ska ta Död på myten med den äre tänk :)

Kommer blir rätt Mkt busande/slangning, 1% extra olja åker nog i tanken lite då o då.

Får se hur den mår efter sommarns bravader, blir en isärskruvning till hösten.
Då får jag själv se svart på vitt om kolv etc blir repigt.

Fan va sur ja kmr va dom den rasar :D

Hehe har du kikat hur den ser ut nu då? lr är det nytt foder o kolv i?
O ngn myt kommer då aldrig få mig o ändra mig angående min älskling =P
är extremt nöjd me min husa så grattis på dig!
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Hehe har du kikat hur den ser ut nu då? lr är det nytt foder o kolv i?
O ngn myt kommer då aldrig få mig o ändra mig angående min älskling =P
är extremt nöjd me min husa så grattis på dig!

Nej det har jag faktiskt, borde nog igentligen göra det fast den har gått rätt lite o jag tror den är fin i motorn.
Men vi får se vad som händer, hur som helst kommer jag ha en trevlig sommar :)
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Sådär köpt en husa 650 04a me akra hel.
Ska ta Död på myten med den äre tänk :)

Kommer blir rätt Mkt busande/slangning, 1% extra olja åker nog i tanken lite då o då.

Får se hur den mår efter sommarns bravader, blir en isärskruvning till hösten.
Då får jag själv se svart på vitt om kolv etc blir repigt.

Fan va sur ja kmr va dom den rasar :D


Vad ligger dom där i pris nu(läs: vad gav du för din)?
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Och jag gav 45 för min 04:a. Helt original. 45h gångtid. Mkt fint skick.

Utan extra lull-lull alltså
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top