Ta död på / spä på Husa-myten

lazar

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
sthlm
Hoj
husa fs650 -04
svar migael

Men migael killen vill ha en hoj som håller för att köra till jobbet med (jag antar att han åker dit ganska ofta:rolleyes: ) + weelies, ska jag då rekommendera husan som jag utav egna erfarenheter inte tycker håller för det.

Angående svetsningarna i ramen så har jag aldrig sagt att det är "kraftiga grundsvetsningar" som släppt, men där det släppt ser man att det är dåligt svetsat.

Du frågar hur jag kan köra KTM om jag inte vill köra Husa.Läs om mitt svar för jag skriver att jag skulle välja 660 av dom två ,för att jag tror att det skulle passa bättre till det han ska ha den till.

Som tidigare sagt så är det en racehoj som funkar bra på bana,men jag står fast vid att den inte håller för bus/vheelieeeee och längre rödljus:D .

På dig låter det som om fabrikationsfel inte finns att allt ligger i förarens händer med serv osv,du tar för givet att hojen inte är rätt servad,vilket är fel.Självklart gör dom fel ibland , vissa märken mer än andra.

Jag tycker att dina exempel med ferrari osv är lite väl extrema nästan löjliga:confused: .

Det kommer eventuellt bilder på raset framöver.
Ja Migael även på svetsen:yoparty .
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Förstår inte riktigt. Har sett så många filmer med wheelisar på Husor. Å då är det inga 500m eller så utan km vi pratar om. Ska alltså alla dom som gjort det fått renovera motorn på en gång. Låter mysko. Men jag tror på det där med smörjningen. Men blir lite fundersam över allt. Eftersom man inte hört många fått riva isär den efter wheelisar. Aja
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Förstår inte riktigt. Har sett så många filmer med wheelisar på Husor. Å då är det inga 500m eller så utan km vi pratar om. Ska alltså alla dom som gjort det fått renovera motorn på en gång. Låter mysko. Men jag tror på det där med smörjningen. Men blir lite fundersam över allt. Eftersom man inte hört många fått riva isär den efter wheelisar. Aja

Modern högprestandaolja har hög filmstyrka, och du måste åka rätt högt innan det börjar suga luft.

Förresten, var hamnar oljan vid en ordentlig fullgasacceleration? Borde den inte åka rätt långt bak i motorn/lådan? Bara en tanke....
 

lazar

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
sthlm
Hoj
husa fs650 -04
Förstår inte riktigt. Har sett så många filmer med wheelisar på Husor. Å då är det inga 500m eller så utan km vi pratar om. Ska alltså alla dom som gjort det fått renovera motorn på en gång. Låter mysko. Men jag tror på det där med smörjningen. Men blir lite fundersam över allt. Eftersom man inte hört många fått riva isär den efter wheelisar. Aja

Jag har frågat återförsäljare som jag vet är insatt när det gäller husa, enligt honom så håller dom inte för weeliesar pga dålig smörjning till toppen.Har man otur så går ventilen-er av och glider ner i foder,kolv=mos.Jag tror inte att man måste renovera motorn på en gång men slitaget lär påskyndas drastiskt.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Jag har frågat återförsäljare som jag vet är insatt när det gäller husa, enligt honom så håller dom inte för weeliesar pga dålig smörjning till toppen.Har man otur så går ventilen-er av och glider ner i foder,kolv=mos.Jag tror inte att man måste renovera motorn på en gång men slitaget lär påskyndas drastiskt.

Ventilerna är nog det som sist påverkas av dålig smörjning, en ventil går inte av, av dålig smörjning. Däremot gillar dom inte att övervarvas. Men det kan man ju göra lika bra med två hjul i marken.

Fråga flera återförsäljare.
 

lazar

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
sthlm
Hoj
husa fs650 -04
Ventilerna är nog det som sist påverkas av dålig smörjning, en ventil går inte av, av dålig smörjning. Däremot gillar dom inte att övervarvas. Men det kan man ju göra lika bra med två hjul i marken.

Fråga flera återförsäljare.

Men nånting verkar påverkas eftersom det är en hel del snack om att husa inte håller för bakhjulsåka.När tom återförsäljare säger att dom inte håller för weelies så måste det väl ändå ligga nått i det:confused:,jag menar att en åf ser endel garantijobb, ras, osv. Det är en väldigt insatt å-f jag pratat med.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Men nånting verkar påverkas eftersom det är en hel del snack om att husa inte håller för bakhjulsåka.När tom återförsäljare säger att dom inte håller för weelies så måste det väl ändå ligga nått i det:confused:,jag menar att en åf ser endel garantijobb, ras, osv. Det är en väldigt insatt å-f jag pratat med.

Ja för sjutton, nånting ligger säkert i resonemanget, tycker bara att det verkar som säljarsnack. Inte riktigt koll på vad delar heter och vart dom sitter.

Jag vet inget om huruvida det håller bättre eller sämre beroende på om det är husa eller annat fabrikat. Min gamla reggade 02a gick mycket på bakhjulet, och den var fin i motorn. Numera kör man inte så mycket på bakhjulet. Och jag byter hoj varje år, så det kan ju vara så att det tar stryk vid bakhjulsåka. Men det är nog så tror jag, att det är drifttimmar som sliter ut motorn.

Att ingen har ställt upp sin husa på bakhjulet i den vinkel man har när man slangar. Ha kvar hojjen där och skruvat ur pluggen där silen sitter. Om det kommer olja då så borde det ju vara lugnt. För det är ju genom silen som pumpen suger olja. Annars kan man kanske fylla på lite olja tills man kommer upp i den nivån. Plus lite till, för viss mängd befinner sig ju ute i motorn på väg tillbaka.
 

lazar

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
sthlm
Hoj
husa fs650 -04
Ja för sjutton, nånting ligger säkert i resonemanget, tycker bara att det verkar som säljarsnack. Inte riktigt koll på vad delar heter och vart dom sitter.

Jag vet inget om huruvida det håller bättre eller sämre beroende på om det är husa eller annat fabrikat. Min gamla reggade 02a gick mycket på bakhjulet, och den var fin i motorn. Numera kör man inte så mycket på bakhjulet. Och jag byter hoj varje år, så det kan ju vara så att det tar stryk vid bakhjulsåka. Men det är nog så tror jag, att det är drifttimmar som sliter ut motorn.

Att ingen har ställt upp sin husa på bakhjulet i den vinkel man har när man slangar. Ha kvar hojjen där och skruvat ur pluggen där silen sitter. Om det kommer olja då så borde det ju vara lugnt. För det är ju genom silen som pumpen suger olja. Annars kan man kanske fylla på lite olja tills man kommer upp i den nivån. Plus lite till, för viss mängd befinner sig ju ute i motorn på väg tillbaka.


Då måste det vara historiens sämsta säljarsnack eftersom han säljer HUSA.

Låter som ett kul experiment o ställa upp hojen på bakan,men jag står nog över:näsblod :)

Är inte så insatt men är det inte stänksmörjning som nån sa tidigare i tråden, då har väl smörjningen till toppen inte mycket med pumpen att göra:confused: .
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Då måste det vara historiens sämsta säljarsnack eftersom han säljer HUSA.

Låter som ett kul experiment o ställa upp hojen på bakan,men jag står nog över:näsblod :)

Är inte så insatt men är det inte stänksmörjning som nån sa tidigare i tråden, då har väl smörjningen till toppen inte mycket med pumpen att göra:confused: .


Det är inte rätt det "någon" sa förut. Det är oljetryck upp till vipparmarna. Så pumpen levererar i allra högsta grad olja till toppen. Via kanaler som syns om man kikar lite. Kedjan drar väl med lite olja oxå kanske. Men kedjan går aldrig ner i oljan på en husaberg, den drivs av balansaxeln. Som sitter ovanför vevaxeln. Äldre motorer 00 och tidigare är dock konstruerade lite annorlunda.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är inte rätt det "någon" sa förut. Det är oljetryck upp till vipparmarna. Så pumpen levererar i allra högsta grad olja till toppen. Via kanaler som syns om man kikar lite. Kedjan drar väl med lite olja oxå kanske. Men kedjan går aldrig ner i oljan på en husaberg, den drivs av balansaxeln. Som sitter ovanför vevaxeln. Äldre motorer 00 och tidigare är dock konstruerade lite annorlunda.
Helt säker? På min finns ingen oljekanal borrad bredvid där kamkedjan går(som på 01-03)och inget i ventilkåpan heller vad jag har sett.Men jag blir gärna överbevisad.:)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Helt säker? På min finns ingen oljekanal borrad bredvid där kamkedjan går(som på 01-03)och inget i ventilkåpan heller vad jag har sett.Men jag blir gärna överbevisad.:)

Jag ställer mig bakom här och kikar lite över axeln. Om man kollar i manualerna för nyare så är det en schematisk bild på smörjningen och då finns det inget tryck till toppen. Men manualer har ju inte alltid varit 100%iga tidigare.
 

lazar

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
sthlm
Hoj
husa fs650 -04
Jag kan kika lite senare idag, eftersom min är i nerplockad i molekyler och det är en -04:a.
 

lazar

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
sthlm
Hoj
husa fs650 -04
Helt säker? På min finns ingen oljekanal borrad bredvid där kamkedjan går(som på 01-03)och inget i ventilkåpan heller vad jag har sett.Men jag blir gärna överbevisad.:)

Nu har jag kollat:jisses l. Det finns en kanal som går upp till cylinderhuvet bredvid kamkedjan, men i cylinderhuvudet finns det inte nått hål så det kan gå vidare. Det verkar inte finnas nått i ventilkåpan heller så jag tippar på att det är stänksmörjning i alla fall på min(-04).Är det inte konstigt om så e fallet, att lita på att tillräckligt med olja ska stänka upp:confused:
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nu har jag kollat:jisses l. Det finns en kanal som går upp till cylinderhuvet bredvid kamkedjan, men i cylinderhuvudet finns det inte nått hål så det kan gå vidare. Det verkar inte finnas nått i ventilkåpan heller så jag tippar på att det är stänksmörjning i alla fall på min(-04).Är det inte konstigt om så e fallet, att lita på att tillräckligt med olja ska stänka upp:confused:

Njae, om man först testar med pump och sen återgår till stänk så känns det ju som att det är ett genomtänkt beslut. Du hör väl inte om rasade toppar på löpande band!?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nu har jag kollat:jisses l. Det finns en kanal som går upp till cylinderhuvet bredvid kamkedjan, men i cylinderhuvudet finns det inte nått hål så det kan gå vidare.
Då är det nog lika på min också,bara att minnet sviktar lite.Antagligen prioriterar Husaberg oljeflödet till vevlagret istället.Min topp har funkat utan problem i 145timmar nu så smörjningen räcker nog till;)
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Njae, om man först testar med pump och sen återgår till stänk så känns det ju som att det är ett genomtänkt beslut. Du hör väl inte om rasade toppar på löpande band!?

Ni har rätt. Från 04a så är trycksmörjn av vipparmar inte kvar. Ber om ursäkt om jag inte tydliggjorde det.

Var på Husaberg idag. Pratade med Chrille om just detta. Han sa att Husa slutade med trycksmörjning pga att toppen på en 04a och frammåt bygger på ktms topp. Och KTM har inte trycksmörjning på samma sätt som husaberg hade. Håller ändå enligt honom. Men man måste varva en husa, för att få upp oljan. Det är snarare avsaknaden av högt varvtal som dödar toppen än att man kör långa sträckor på bakhjulet. Det kanske kan stämma, dom som slangar kör ju inte direkt mot varvstoppet och dom som tävlar har aldrig vad jag vet haft problem med toppen. Så myten huruvida en Husa håller att slanga med kommer att finnas kvar ett tag till verkar det som.
 

lazar

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
sthlm
Hoj
husa fs650 -04
Njae, om man först testar med pump och sen återgår till stänk så känns det ju som att det är ett genomtänkt beslut. Du hör väl inte om rasade toppar på löpande band!?

Vet inte om det är speciellt genomtänkt att gå från pump till stänk, verkar vara mer ett ekonomiskt beslut nu när topp bygger på ktm:s topp. Att ha en husa till gata, köra till och från jobbet,stå vid rödljus med dagligen kan inte vara bra med denna lösning.

Inte på löpande band men en 3-4 st vet jag om,och det är endast folk som kör gata.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vet inte om det är speciellt genomtänkt att gå från pump till stänk, verkar vara mer ett ekonomiskt beslut nu när topp bygger på ktm:s topp. Att ha en husa till gata, köra till och från jobbet,stå vid rödljus med dagligen kan inte vara bra med denna lösning.

Inte på löpande band men en 3-4 st vet jag om,och det är endast folk som kör gata.
Vad har problemet varit då?Att toppen gått torr på olja eller att man kört alldeles för länge på samma vipparmslagringar så att rullarna och därefter kamaxeln gått ner sig?Sen om hojjen inte trivs med att stå still vid rödljus skiter nog Husaberg i.Dom brukar inte marknadsföra sig som det optimala pendlarfordonet...
 

lazar

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
sthlm
Hoj
husa fs650 -04
Vad har problemet varit då?Att toppen gått torr på olja eller att man kört alldeles för länge på samma vipparmslagringar så att rullarna och därefter kamaxeln gått ner sig?Sen om hojjen inte trivs med att stå still vid rödljus skiter nog Husaberg i.Dom brukar inte marknadsföra sig som det optimala pendlarfordonet...

Hur vet man om toppen gått torr på olja:confused:. Trådskaparen ville veta vad vi tyckte han skulle köpa. "Kommer främst använda hojen för att åka på slangen o trixa samt ibland till o från jobbet, 1 mil enkel resa". Det är nästan taskigt att rekommendera husan till det han ska ha den till.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top