Ta död på / spä på Husa-myten

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Gillar du att slanga mycket ska du nog inte ha en husa... den har nämligen ingen trycksmörjning till toppen utan "stänksmörjning" från kamkedjan (vadå bonnmeck?), dvs att den olja som kamkedjan släpar med upp av bara farten smörjer grejerna i toppen.. ligger du på bakhjulet ligger kamkedjan och vispar luft = ingen smörjning alls.

525, 660 och de flesta andra hojarna har trycksmörjning ifrån oljepump.
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Ja det kostar att lära sig!

Men 650 o 660 är helt olika hojar, period!.

Så sluta lipa nu o köp dig en Husa istället!. Du kan lipa mera sedan när vevstakslagret gått åt ?)(/¤?)(/#¤?)("/#%?)"(#/% :tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Gillar du att slanga mycket ska du nog inte ha en husa... den har nämligen ingen trycksmörjning till toppen utan "stänksmörjning" från kamkedjan (vadå bonnmeck?), dvs att den olja som kamkedjan släpar med upp av bara farten smörjer grejerna i toppen.. ligger du på bakhjulet ligger kamkedjan och vispar luft = ingen smörjning alls.

525, 660 och de flesta andra hojarna har trycksmörjning ifrån oljepump.

Gör en faktakoll är du snäll :rolleyes: :)

Så kan man inte säga utan att samtidigt tala om vilken årsmodell man talar om... Det är som att säga "en 525 har delad bakskärm" vilket DIN 04a såklart inte har medans de tidigare 525orna har det.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Betyder det är det att 650 -06 INTE vispar luft???
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Betyder det är det att 650 -06 INTE vispar luft???

saxat från deras hemsida om 07 motorn...

"Lubrication system with a trochoid oil pump - A three-stage filter system (magnet, screen an oil filter) without any exterior lines eliminates the possibility of damage. The oil reservoir can be checked through a window - Easy access to the clutch bla bla"

trochoid... va betyder de?:va
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Så här e spec:en på -07 FS650E från husaberg.se, ang smörjningen:

pressure circulation, trochoit oil pump

Som betyder?

WHEEEEEEEEEEEELA!!!!! .....eller?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag var visst lite snabb... de nyare har stänksmörjning precis som MonoBike säger men det jag vände mig emot var sättet att dra alla över en kam. Något som ofta görs alldeles för lättvindigt.
Om mitt minne talar sanning återgick man till stänksmörjning 2004 vilket ju bara är ett tecken på att det fungerar bra - man återgår ju inte till en lösning som är sämre än den man nyss använde. Eller hur?!
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Blev lite ivrig så jag tänkte reda ut det här med Husaberg direkt, tror du inte att hela kontoret e stängt pga mässan!!!! Skandal, här sitter man med viktiga frågor :mad: :huvet
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Välj med hjärtat säger jag, alltså Husan :tummenupp Sist jag valde med ähmm hjärnan så blev den hojen inte så långvarig. Nu har ju jag en 660 men den passar mig perfekt för mina ändamål.
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
Blev lite ivrig så jag tänkte reda ut det här med Husaberg direkt, tror du inte att hela kontoret e stängt pga mässan!!!! Skandal, här sitter man med viktiga frågor :mad: :huvet

jag körde 110 timmar med min sen var det dags för motorrenovering= lagerbyte (blev tvungen att byta lite mera delar då en kompis lyckdes med att få den att värme nypa 2 ggr precis innnan jag skulle lämna in den)

i seviceboken till 05an står det att lager byte bör ske vid 100 timmar vid GAT BRUK

hade nog kunnat köra ett antal timmar till. kan ju tilllägga att jag har kört MKT på bakhjulet under dessa timmar = Den håller

helt klart bästa valet med husan känns mera motard över den än 660(bussen).
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Gillar du att slanga mycket ska du nog inte ha en husa... den har nämligen ingen trycksmörjning till toppen utan "stänksmörjning" från kamkedjan (vadå bonnmeck?), dvs att den olja som kamkedjan släpar med upp av bara farten smörjer grejerna i toppen.. ligger du på bakhjulet ligger kamkedjan och vispar luft = ingen smörjning alls.

525, 660 och de flesta andra hojarna har trycksmörjning ifrån oljepump.
Och hur är toppsmörjningen på LC4 konstruerad då tror du?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Myter och myter.. ska du sitta och åka till jobbet på slangen så är en 660 ett betydligt bättre val! :fakta
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
kan ju tilllägga att jag har kört MKT på bakhjulet under dessa timmar = Den håller

Finns det fler av er som äger en 650 som håller med Robertzon?

Om man kollar på spec:en för 660 o 650 så verkar ju smörjningen fungera likadant på bägge, skillnaden är att 660 har 2 pumpar. Frågan är ju var pumpskrället och kedjan sitter i Husan, får den med sig tillräckligt av det svarta guldet till toppen när man kör monowheel? :)
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Själv har jag 2 mil till jobbet och jag var i samma sits som dig inför sommarn som var.
Hade kört Duke II (640) -02 men vill ha nåt värre.
Velade mellan 660, 525 och husa men valet blev enkelt när en polare sa; äh vafan Jonas du vet ju själv att du vill åka och allt allt ska funka hela sommarn, inte köra med baktankar i huvudet om att det snart kan bli dags att börja skruva..

Så det fick bli en 660-04 med rallykam samt hela akra titansystemet.
Om det var skillnad att köra 660n mot Duken - Ja! 660n (med trimmet) är ungefär bättre på allt jämfört med 640n.

Så mitt tips är, leta efter en färdigkitad 660! :)
 

Plåtslagarn

Regn är vått!
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Väröbacka
Hoj
No hoj just nu...
Blev lite ivrig så jag tänkte reda ut det här med Husaberg direkt, tror du inte att hela kontoret e stängt pga mässan!!!! Skandal, här sitter man med viktiga frågor :mad: :huvet

Hade en 660 -04 fram till i höstas då jag köpte en ny Husa 650 -06.
Är mer än nöjd med båda! :tummenupp

Tänker du ha hojen som pendlarhoj dagligen springer snart timmarna iväg med en Husabergare... (det är inte TRÅKIGT att pendla till jobbet på en KTM660):D

Men är du bara medveten om att det är en tävlingshoj du kör på (med allt vad det innebär av att SKÖTA servicen), så hade jag valt Husan!:yoparty

Jämfört med 660n går den som ETT SKÅLLAT TROLL! Bromsarna är grymt bra, lättare hoj, elstart om man vill reta 660kollegorna när det ska startas....

Har kört en del med Robertzon och kan intyga att hans hoj går(håller att köra) läääääänge på bakhjulet! Viktigt är dock att hålla koll på oljenivån:mattias

Du väljer....:)
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
det e ju inget snack om vad du VILL ha, o man köper ju inte hoj för att det e praktiskt utan för det e kul!

Vill du ha en husa så köp en! Sköt servicen som den ska skötas. Känns det som för mycket jobb e det bara o sälja o köpa 660n.

Jag har ju en race-hoj själv o älskar att svänga med den.. Så smidig, som en cykel med motor... nästan
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
När du ställer frågan om du skall ha en 660 eller 650 så är faktiskt svaret redan där.

Du skall ha en 660.... Tror inte du är mogen eller har hjärtat för en racebike, får då hade det redan stått en i garaget vid det här laget!:gnissla
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top