NoRegrets
BadKharma
- Gick med
- 24 Feb 2006
- Hoj
- Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
ingen som sagt att det är en mänsklig rättighet.. men har man ett mc intresse o tex fast jobb (stadig inkomst) så varför inte.. själv köper jag kontant men kan förstå att vissa köper på kredit elle lån va man nu ska kalla det... Inget fel i det.. har man råd o vill förlora lite stålar på räntor o inte vill vänta så e ju det ett val man får ta... Lätt för vissa som kanske kan köpa kontant fram o tillbaka o säga motsatsen...
Grejen är att man inte "förlorar" pengar på räntor nödvändigtvis. Man kan se det som att man betalar för nöjet att slippa vänta, för det är vad ränta är. Genom att betala ränta flyttar man den konsumption man skulle kunna ägna sig åt om 2-3-5 år till NU. För vissa kan det vara värt, för andra inte. Man köper helt enkelt en upplevelse...precis som man köper en annan produkt, möjlighet eller upplevelse. Jag vill köra hoj NU istället för för om 3 år. Är det värt 30 tkr ? Jag vill ha ett stort bröllop...Är det värt 100 tkr ?
Ränta är inget annat i detta fall än det pris man betalar för att slippa vänta. Lika gärna kan man lägga dessa pengar på det nöjet som på sprit och resor.
Last edited: