Ta ett lån för MC-köp.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
ingen som sagt att det är en mänsklig rättighet.. men har man ett mc intresse o tex fast jobb (stadig inkomst) så varför inte.. själv köper jag kontant men kan förstå att vissa köper på kredit elle lån va man nu ska kalla det... Inget fel i det.. har man råd o vill förlora lite stålar på räntor o inte vill vänta så e ju det ett val man får ta... Lätt för vissa som kanske kan köpa kontant fram o tillbaka o säga motsatsen...

Grejen är att man inte "förlorar" pengar på räntor nödvändigtvis. Man kan se det som att man betalar för nöjet att slippa vänta, för det är vad ränta är. Genom att betala ränta flyttar man den konsumption man skulle kunna ägna sig åt om 2-3-5 år till NU. För vissa kan det vara värt, för andra inte. Man köper helt enkelt en upplevelse...precis som man köper en annan produkt, möjlighet eller upplevelse. Jag vill köra hoj NU istället för för om 3 år. Är det värt 30 tkr ? Jag vill ha ett stort bröllop...Är det värt 100 tkr ?

Ränta är inget annat i detta fall än det pris man betalar för att slippa vänta. Lika gärna kan man lägga dessa pengar på det nöjet som på sprit och resor.
 
Last edited:

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Det är ofta folk kör omkring på en bajshög och på något sätt försöker göra det bättre genom att understryka att den är minsann betalad med ihopgnetade pengar...likväl är det en bajshög så hur kul är det ?

Skönt formulerat :D
Håller helt med även om jag faktiskt bara haft en ny hoj i mitt liv, resten har varit bajshögar, vissa belånade, vissa inte. Poängen är att man själv får välja fortfarande vilket är skönt! Om jag väljer att köpa hojen kontant för att jag sover bättre om nätterna så FÅR jag göra det. Väljer jag att låta någon annan betala den och sedan sponsrar dem med nån hundralapp i månaden tills jag tröttnar på det och betalar klart den så får jag göra det med :)

Det är som TFK skrev ovan så enkelt som att man måste ha koll på kassaflödet. Problemet med folk som skuldsätter sig och sen klagar över det eller inte har råd med service, mat, luskam eller vad det nu kan vara har det gemensamt att de inte har koll på detta. De hamnar i lyxfällan och får inget ICA-kort.

Om man inte har råd att spara en tusenlapp i månaden så har man troligen inte råd att amortera en tusenlapp i månaden heller och då ska man låta bli. Har man råd så kan man helt enkelt vänta och spara räntan och dessutom tjäna på prisfallet och njuta sen. Eller så kan man välja att njuta direkt och betala lite extra för det plus att man själv får betala värdeminskningen. Det är helt enkelt ett val man både kan och får göra alldeles själv (utom jag eftersom jag är gift) när man är myndig och har inkomst. Bra va :)

Måste dock säga att jag hyser en enorm beundran inför folk som har ett långsiktigt mål och jobbar sig mot det målmedvetet varje dag, vare sig det handlar om sparande, karriär eller vad som helst annat. Jag önskar ibland att jag hade den tålmodigheten men oftast brukar det gå över relativt fort. Jag har inte tålamodet :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur mycket stiger priserna på några år eller siktar man på att köpa just "den" hojen? Hur het är den efter några år sparande för en mc-konsument? Jag kan förstå och acceptera låneargument men lånar inte själv.

Olika filosofier här och det spretar duktigt. Man har olika preferenser och det är väldigt få nya prylar som höjer min puls. Jag köper långt under vad jag har råd med och det gäller överlag, spränga pengar är inget självändamål.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Nailer > Grejen är att det är alltid DU som betalar din hoj. Det är DIN konsumption. LÅn gör inte det hela billigare eller dyrare (faktiskt inte). Lån FLYTTAR din konsumption tidsmässigt bara och för den tidsflytten betalar du ett pris som heter ränta. Alltså får du något för det du betalar. Du köper TVÅ produkter. Dels hoj och dels "möjlighet att bruka den omedelbart". Har du råd så nice and dandy, har du inte det...måste du avstå från produkten "köra NU" och köpa bara hojen. Alltså är det dyrare än att bara köpa hojen..men du får ju en annan produkt med också och då kanske det inte behöver kännas dyrare lite beroende på hur mycket du värderar möjligheten att slippa vänta !

När du lånar pengar är det fortfarande DU som betalar, rent redovisningsmässigt ändras din balansräkning direkt och det påverkar ditt resultat. Det är ju inte banken som betalar din hoj..önskar att det vore så. Då skulle jag fan köpa tom dasspapper på krita, men så är det ju inte. Det är inte banken som betalar utan du.

Oavsett om du "lägger undan" 3000 per månad till en hoj eller om du betalar ränta och amorteringar så måste du ha råd med det. Kan du inte betala 3 k i månaden i ränta och amortering, så kan du inte heller spara ihop till det heller för att vända på ditt resonemang lite. Hojen kostar dig exakt lika mycket i slutändan. Räntan är ju inte extra kostnad för hojen...det är pris för produkten som heter "Kör din hoj NU..precis NU". Själva knarren har ju samma pris oavsett. Lite som ...service, soppa, försäkring osv...TCO för hela hojen påverkas såklart, men själva hojen i sig..kostar ju exakt lika mycket.

Problemet är inte lån och priser för konsumptions tidsskifte. Problemet är alla tattare som inte räknar på sitt kassaflöde, på risker och lite annat och sen sitter de där med spräckt fisring och en femma i handen och känner sig sodomiserade av banken. Det är problemet.
 
Last edited:

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Nailer > Grejen är att det är alltid DU som betalar din hoj. Det är DIN konsumption. LÅn gör inte det hela billigare eller dyrare (faktiskt inte). Lån FLYTTAR din konsumption tidsmässigt bara och för den tidsflytten betalar du ett pris som heter ränta.

Yepp! Man kan välja eller inte välja att köpa sin hoj med bundlad produkt "kör nu". Håller med dig fullt ut i ditt resonemang, poängen var att det finns så många som tycker en massa kring lån eller inte lån trots att grundfrågan i stället borde vara om man har råd med det/tycker det är värt det eller inte. Många som sitter i skiten (med reservation för arbetslöshet eller sjukdom och liknande) har ju inte riktigt begripit att om man inte har råd att spara då har man inte heller råd att låna.... :)
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Mina små tips i djungeln är...Lånar du till hojen så se för bövelen till att ha den helförsäkrad ifall olyckan e framme.
Har lånat till flera av mina hojar och det är inget jag gråter över idag.
Amortera lite extra så den dagen du säljer den finns det pengar över och du kan uppdatera dig utan att behöva låna mer.
Efter ett par år så har du en ny hoj utan skulder :tummenupp
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Det var väldans vad fort det gick att motivera lån på leksaker:D Jag är lite äldre och kan när jag vill köpa vilken MC jag vill av gatmopparna. Om jag skulle prioritera upp det. Men jag kör ett gammelt härke och tycker det ger en del det med.

Allt jag har löst är cashbetalt. Men jag ÄR belånad, och det högt:död, på fastigheter.

Jag anser att man skall vara väldigt, väldigt restriktiv med lån på saker som inte håller sitt värde. Enda varianten till det, som är ok, är om man kan ränta pluringarna bättre på annat håll vilket självklart alltid är bäst.
Någon nämnde att livet är kort och det skulle motivera lånet. Jag säger tvärtom. Livet kan ändra sig snabbare än man hinner blinka och då kan lån ställa till det rätt rejält om inte värdet på det belånade klart överstiger skulden så man snabbt kan komma ur lånet.

Har själv varit med om att allt vände över en dag i en konkurs. Då är man inte så tuff längre och ångrar att man såg så bekymmerslöst på just skulderna tidigare.

Vill med detta kanske bara säga att fundera igenom det ordentligt bara.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det var väldans vad fort det gick att motivera lån på leksaker:D Jag är lite äldre och kan när jag vill köpa vilken MC jag vill av gatmopparna. Om jag skulle prioritera upp det. Men jag kör ett gammelt härke och tycker det ger en del det med.

Allt jag har löst är cashbetalt. Men jag ÄR belånad, och det högt:död, på fastigheter.

Jag anser att man skall vara väldigt, väldigt restriktiv med lån på saker som inte håller sitt värde. Enda varianten till det, som är ok, är om man kan ränta pluringarna bättre på annat håll vilket självklart alltid är bäst.
Någon nämnde att livet är kort och det skulle motivera lånet. Jag säger tvärtom. Livet kan ändra sig snabbare än man hinner blinka och då kan lån ställa till det rätt rejält om inte värdet på det belånade klart överstiger skulden så man snabbt kan komma ur lånet.

Har själv varit med om att allt vände över en dag i en konkurs. Då är man inte så tuff längre och ångrar att man såg så bekymmerslöst på just skulderna tidigare.

Vill med detta kanske bara säga att fundera igenom det ordentligt bara.

Jag är också "äldre" he he...Jag har en gång köpt 2s sprillans nya highend Duccar kontant efter beställning på fyllan (en 1098s och en M s4RS). Kalaset gick på kanske lite under 400 tkr. Jag minns inte riktigt nu längre. När jag räknade efter hade jag kunnat låna till dessa, betala ränta och behålla de optioner jag hade på Investor när jag var anställd där och varit hyggligt rik på de idag, sån jävla leverage de hade. Den avkastning jag hade haft på de optionerna skulle viiida överstiga det jag skulle betalt i räntor för dessa 400 tkr. Nu valde jag att ta ta det lite safe..för "livet kan ändra sig" osv och resultatet blev en synnerligen kass affär. Jag hade kunna haft hojarna precis när jag önskade ha de...och tjänat en fet hacka ändå även om jag skulle varit belånad vilket inte skulle spela någon som helst roll för min personliga balansräkning skulle se rätt bra ut.

Kontentan är att inte vara försiktig med att låna till saker som inte håller värde..utan med att spendera pengar på saker som inte håller värde. Men så är ju konsumtionens natur. Värdet av att köra det man vill..just precis man vill är en...intangible för att låna ett uttryck från marknadsföringen. Den går inte att mäta och därför säger man slentrianmässigt att "det håller inte värde".

Hur mycket är det värt att köra en riktigt bra hoj och det NU ? För dig inte så mycket...kanske inte för mig heller längre, men det finns de som värderar det väldigt högt och kan och är beredda att betala.

Betala kontant är långt ifrån alltid en bra affär om man väger in saker vars "värde" inte kan uttryckas i pengar...kanske något vi kallar för "livskvalitet" och ja..livet hinner ändra sig väldigt snabbt ..därför är det viktigt att inte safa för mycket utan klämma ur det som går innan det är dags att logga ur.

Fundera är annar alltid en bra ide...det och försäkring på lånet. Kostar inte mycket.
 
Last edited:

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR1000RR-05 Kraschad 09-04-11 :( Trajja Daytona 955i-01 Streetfighter Suzuki Gixxer 1000 08 Triumph Tiger 1968 Hayabusa Turbo 00 Såld
Varför åker vi inte hoj istället cashad eller lånad spelar väl mindre roll det är sommar nu gör det vi tycker om istället såna här trådar är ju vinter snack (eller är det för många som sparar till hoj? ) :glömdet
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag är också "äldre" he he...Jag har en gång köpt 2s sprillans nya highend Duccar kontant efter beställning på fyllan (en 1098s och en M s4RS). Kalaset gick på kanske lite under 400 tkr. Jag minns inte riktigt nu längre. När jag räknade efter hade jag kunnat låna till dessa, betala ränta och behålla de optioner jag hade på Investor när jag var anställd där och varit hyggligt rik på de idag, sån jävla leverage de hade. Den avkastning jag hade haft på de optionerna skulle viiida överstiga det jag skulle betalt i räntor för dessa 400 tkr. Nu valde jag att ta ta det lite safe..för "livet kan ändra sig" osv och resultatet blev en synnerligen kass affär. Jag hade kunna haft hojarna precis när jag önskade ha de...och tjänat en fet hacka ändå även om jag skulle varit belånad vilket inte skulle spela någon som helst roll för min personliga balansräkning skulle se rätt bra ut.

Kontentan är att inte vara försiktig med att låna till saker som inte håller värde..utan med att spendera pengar på saker som inte håller värde. Men så är ju konsumtionens natur. Värdet av att köra det man vill..just precis man vill är en...intangible för att låna ett uttryck från marknadsföringen. Den går inte att mäta och därför säger man slentrianmässigt att "det håller inte värde".

Hur mycket är det värt att köra en riktigt bra hoj och det NU ? För dig inte så mycket...kanske inte för mig heller längre, men det finns de som värderar det väldigt högt och kan och är beredda att betala.

Betala kontant är långt ifrån alltid en bra affär om man väger in saker vars "värde" inte kan uttryckas i pengar...kanske något vi kallar för "livskvalitet" och ja..livet hinner ändra sig väldigt snabbt ..därför är det viktigt att inte safa för mycket utan klämma ur det som går innan det är dags att logga ur.

Fundera är annar alltid en bra ide...det och försäkring på lånet. Kostar inte mycket.

Så nicket är ironiskt.:hihi
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Låter ju som det är säkert att köpa en hoj kontant men det är det inte. Det är det första fogden kommer lägga vantarna på när man överkonsumerat.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Det handlar väl lite om planering? Om man bränner pengarna man har bara för att man har dom och tycker att det är helt ok att betala ränta på lån istället så, visst. Men gnetar man lite så är det inte omöjligt att nöta ihop det på ett år, och sen har man ett helt klart mycket billigare hojägande ;)

Äh, om du nu kan betala av hojen på ett år så kan du lika gärna ta ett lån och få hojen nu istället för om ett år. Med ett blancolån som har en effektiv ränta på runt 5,5% kostar det inte mer än ett par tusen i ränta och det kan det väll vara värt för att få åka hoj hela sommaren?

Så länge man klarar av utgiften utan problem och har en god "betalningsmoral" så finns det väll ingen orsak att inte köpa saker på avbetalning/lån? Har gjort det ända sen jag började arbeta och har bara positiva erfarenheter av det. Är värdelös på att spara då pengarna alltid går till något annat innan man fått råd med det man egentligen skulle ha. Men att betala av är jag grym på, har i regel alltid löst skulden på mindre än halva uppläggningstiden vilket innebär att jag fått den produkt jag vill ha och till en väldigt låg extra kostnad.

Tycker du ska ringa till banken och förklara hur det ligger till, dom hjälper dig säkert.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Mitt råd; gör det inte! Köp en hoj du har råd med begagnad.

Du kommer förlora minst 50 % av pengarna.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Låter ju som det är säkert att köpa en hoj kontant men det är det inte. Det är det första fogden kommer lägga vantarna på när man överkonsumerat.

Fogden är ditt minsta problem då det smäller på riktigt. Banken är problemet. Finns inga som kan göra livet så surt för en som de.
Banken skall man se på som något som biter skallen av dig så fort de får chansen. Been there, done that....
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Min högst personliga åsikt är att man inte är helt fri förrän man är skuldfri. Jag hatar att ha skulder som hänger över en. Husköp är en sak så länge man amorterar och avser betala av hela lånet innan man går i pension men bil/mc och liknande ska betalas cash, har man inte råd så låt bli eller köp något billigare.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Verkar nästan som alla som köper sin mc kontant:confused:
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
lite förenklat

hoj = sak man köper till sig själv. Nackdel ingen värdeökning bara värdeminskning (om det inte är en udda hoj) och risk att man skadar sig själv finns ju också.
Hus = Sak man köper till sig och familj om man har det. Värdeökning så länge det inte blir bostadsbubbla.
Huslån bättre än hojlån då värdet på hojen rasar första dagen man rullar ut den från handlaren.

Lån till hoj kan jag förstå de som tar det. Man lever här och nu. Hur angenämt är det med en bunt sparade pengar på kontot om du dör plötsligt. Kan man leva med att förlora pengar och tycker det är värt det så varför inte. Låt de som vill ta lån på mc göra det utan att hacka på dem.
Dock tycker jag personligen huslån är bättre än hojlån.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Jag skulle iaf aldrig ta ett lån för en hoj pga att det är en leksak helt enkelt.

Men om andra vill ta lån för att köpa hoj är ju det deras ensak.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Vad är problemt? Det är inte en unge man måste ta hand om i 18 år, blir det för dyrt är det bara att sälja. Sköter man om grejerna och köper till bra pris är det inga problem.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top