Ta mc-kort under vintern?

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Yamaha FZ6 2007
Jag har efter mycket om och men bestämt mig för att skaffa mc och mc-kort. Grejen är att jag troligen kommer flytta till det stora landet i väster (norge) i samma veva. Hur som helst:

1. Kan man ta mc kort nu under vinter? Jag tänkte på körlektioner, bor i stockholm så det är ju inte snö på gatorna än på ett tag. Minus grader snart iof.

2. Är det nån ide att skaffa mc innan man har kortet? te.x efter man klarat teorin. Är det nån ide att skaffa utrustning innan?

3. Vad krävs för att jag ska få övningsköra mc privat/bilskola jag har b-kort nu.

Grejen är att jag inte kan köpa nått innan jag har nytt jobb och det nya jobbet kommer vara i oslo. Eller ska jag bara ta det lungt och fixa teori och kanske klämma in några lektioner innan vintern kommer och sen vänta till våren.... Fast då kommer jag att bo i norge. :crash Äh jag är så förvirrad jag vill ju ha kort nu! hehe

Har ingen jag kan låna mc av och ingen som kan övningsköra med. :3freak (pga hur jag kört bil tidigare hehe)

Köpa hoj kan du ju göra nu. Men som sagt så är det nog inga körskolor som har körlektioner förrän till våren.

Mc-buden kanske kan lära dig ett och annat? :D

Tjenna!!

Tänkte svara så gott det går på dina frågor. Har själv tagit kort i höst...

1. Kan man ta mc kort nu under vinter? Jag tänkte på körlektioner, bor i stockholm så det är ju inte snö på gatorna än på ett tag. Minus grader snart iof.
Här i Växjö vet jag att körskolorna kör så länge det är barmark. Förra året körde de till första veckan i November.
Men troligtvis hinner du inte ta kortet i år, och då får du börja om från noll (nästan iallafall) när våren kommer.
Teorin går juh givetvis att ta i vinter, men gäller den i Norge sen?? Kolla upp det...
2. Är det nån ide att skaffa mc innan man har kortet? te.x efter man klarat teorin. Är det nån ide att skaffa utrustning innan?
Jag började med att köpa hojj! :) Det gör det betydligt lättare att få körvana, när man kan övningsköra privat. Ju mer man kör privat, desta billigare blir det på körskolan...

Om du skall köra privat, är det juh bra att ha rätt utrustning åxå.
3. Vad krävs för att jag ska få övningsköra mc privat/bilskola jag har b-kort nu.
För att få övningsköra privat, behöver du ett "lämp" från Länsstyrelsen. Skall du bara köra i körskola behöver du ej detta.

Läs mer om detta här.

Lycka till med kortet!! :tummenupp

Bor du i sthlms trakten så hör med Anitas trafikskola, tror de har planer på att kunna hålla på året om..

Utrustning tycker jag absolut att du kan köpa innan om du vill, de e ju skönt att ha sitt eget på sig när man kör, istället för att svettas i samma skinnställ o hjälmar som en massa andra..

/Anneli

Jag körde massor med FMCK över vintern på stenåldern :)
En del trafikskolor brukar inte banga för övningskörning på vintern, däremot är VV rätt fjolliga på att inte ha uppkörningar vintertid.

Det GÅR iaf här i Skellefteå att köra upp på vintern, att träna på bilskola tror jag dock blir svårt ;)

Köp hoj nu - billigare
Kör teorin i vinter (Kan man skriva året runt)
Eftersom du har bilkörkort lär väl knappast körskola behövas?'
Övningsköra krävs det att du har lämp och en godkänd
handledare.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...