Ta sig fram levande på Essingeleden i rusningstrafik

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Hej
Jag åker norrut från Hägersten till Sollentuna med start ca 07.00 & åter ca 17.00 & brukar möta en 5-6 bröder/systrar åt samma håll.
Resan kan närmast beskrivas som en näradöden upplevelse. Jag har provar att köra mellan filerna, funkar när bilarna står still & upp till 15km/h går det fortare börjar fil-bytar idioterna du vet dom som byter till den filen som rullar lite snabbare. Typiskt för dessa är att de aldrig blinkar, att de pressar in bilens front mellan två bilat i en lucka på 1½ m & på detta sätt blockerar 2 filer samt att Jag får tvärnita då Jag inte kan förutse en sådan manöver.
Idiot nr 2 är den som när jag åker mellan filerna vägrar att släppa förbi mig genom att täppa till luckan med en kniptångsmanöver & även där tvingas tvärnita.
Vägrens körning funkar fram till påfarterna där mycket intressanta saker händer som bilar som kör över spärrlinjen utan att blinka, bilar som kör ut på vägen för att sedan återgå till påfarten för att tjäna några meter & sedan ut igen utan att blinka.
Jag såg en Broder som brände i 70 mellan filerna; fråga var han en självmordskandidat eller kör Jag för mesigt?
Jag har soppat till ett antal backspeglar men min självbevarelse drift säger mig att det är samma lirare jag möter imorgon samma tid, så det är inte så smart.
Fråga hur gör ni? Finns det någon bra smitväg så Jag slipper detta elände?
Martin

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Åk hemifrån tidigare.

Köbildning beror på att alla vet ungefär hur länge det tar att åka till jobbet och planerar sin resa och körning utifrån det. Oavsett om dom bor vid Globen, i Skogås eller ute i Nynäshamn så kommer dom planera sin körning utifrån avståndet dom har att köra och på så sätt kommer köerna i princip helt utan förvarning.

Skulle du åka iväg 15-30 minuter tidigare så slipper du garanterat undan värsta ruschen.

Här i stan, som nu visserligen är aningen mindre än Stockholm, så gör 5-10 minuter tidigare avfärd en väldig skillnad. Vid 6:30 på morgonen finns i princip ingen trafik på gatorna, men efter 6:35 och 6:40 så blir det korvstoppning i flera kilometer om det vill sig illa.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Men att motorcyklister gör exakt samma saker som du beskriver (bryter spärrlinjer, inte blinkar mm), borde inte det ge bilister som ska försöka förutse hur de beter sig rätten att sopa av dina backspeglar?

Sälj hojen och åk buss.

Själv kör jag dagligen i Stockholm och har ALDRIG känt något behov av att "soppat till ett antal backspeglar".
Man skäms å hela hojkollektivets vägnar när man läser sånt här.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Vänd på steken innan du kallar folk för idioter.
hålla
Jag tycker att man ska ha jävligt klart för sig att man själv är ett avvikande objekt när man kommer farande mellan filerna eller i vägrenen.
Lika lite som att du kan förutse att någon plötsligt byter fil kan en "normalbilist" förutse att det kommer en mc mellan bilarna.

Så vill du inte riskera något så är det bara att hålla dig i en fil och köa som bilisterna får göra.

Och det dagen nån jävla mupp sparkar till min bil i trafiken så kommer han att åka på duktigt med smörj.

Ps: Jag kör gärna mellan bilarna själv, men inser så klart att det är på egen risk.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Men att motorcyklister gör exakt samma saker som du beskriver (bryter spärrlinjer, inte blinkar mm), borde inte det ge bilister som ska försöka förutse hur de beter sig rätten att sopa av dina backspeglar?

Sälj hojen och åk buss.

Själv kör jag dagligen i Stockholm och har ALDRIG känt något behov av att "soppat till ett antal backspeglar".
Man skäms å hela hojkollektivets vägnar när man läser sånt här.

hojkollektivet vadå ??:va

trodde det var skrotat för läänge sen.

Till saken hör ju dom som i köbildning öppnar dörren när man kommer tex
prejar osv osv surfolk som går enligt jantelagen..sitter jag här ska du också sitta här.

Så jag står bakom mina x antal avsparkade backspeglar på alla idioter som gjort som ovan.:tummenupp

jag gör vad jag kan för att ta mig fram men det är ganska ofta en chansing

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Kör samma sträcka som du men flexar tiderna.
Rör du bilarna så har du gjort fel.
Så om du håller på att fippla med backspeglar osv så är det du som är ute och cyklar och gör fel.
Visst finns det många idioter därute som skall ut o blocka mm.
bara rycka på axlarna och glömma bort det.
låt dom vara idioter, du behöver inte stå o vänta på dem.
om du retar dig på dem så är det bara du som får en dålig dag av det, de vet inte att du retar dig och bryr sig nog inte heller.

Jag brukar försöka hålla att om de är trevliga och ger plats så tackar man.
Om de beter sig dåligt blockar osv så ignorerar man dem men är trevligare mot bilen före så att de ser att man tackar bilen som flyttade på sig
och beter de sig riktigt dåligt så ger man dem fingret.

Märkligt hur det ibland kan öppna sig en halv väghalva 100 meter bara för att man tackade bilen som man precis körde om och de bilarna som flyttade på sig. ganskla cool känsla när det sker, hyffs ? tycker nog det.

Men viss skulle det vara skönt att ha ett bowlingklot på tanken ibland som man kunde placera väl avvägt på motorhuven på idioter som medvetet jävlas eller skapar farliga situationer för en.

jag har kört där några år nu och kan ge dig följande råd.
väggrenen är full av spik och annat så skit i att köra där om du inte har ett stort däckkonto.
se till att ha bra däck som inte är slitna så att du slipper en helvetes massa kast när vägbanan inte är jämn, tex i skarvar eller när man kör över en vita linje mm.
konstant broms och kopplingsberedskap, alltid.
och ta det lugnt du kommer fram. om någon dummar sig, låt dem göra det och ta en annan fil. du vet ju att du lämnar dem bakom dig ganska snart.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det här med "sparka av backspeglar" Vadfan är det frågan om!?
Kan man inte bara börja bete sig som folk och visa lite hänsyn i trafiken?
Alla vill vi komma fram.
Vet inte om det är jargong eller allvar. Men det är en pinsam och omogen inställning.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag navigerade hoj genom essingeledens rusningstid i två somrar för några år sedan. Hade som princip att börja köra mellan filerna så fort farten låg under hastighetsbegränsningen. Upplevde aldrig något stort problem med bilar som bytte fil, eller lämnade trång lucka. Jag fick (dunder-)bromsa, pusta ut, och vänta på nytt tillfälle, helt enkelt.

Alla incidenter såg jag mig själv skyldig till, för jag kan ju inte som motorcyklist vänta mig att bilisterna ska förvänta en motorcykel farande 70 km/h mellan filerna! jag kan inte vänta mig att de förväntar sig en hoj mellan filerna över huvud taget, och det ser jag som självklart.

Håller med flera åsikter i tråden; det verkar ju som att du är idioten, ifall det är så att du slår(?!) på folks backspeglar ifall de inte skapar en bred allé för dig.

Av två somrars körning kan jag inte minnas att det blivit lätt kontakt mer än kanske fem gånger, och det var aldrig avsiktligt från min sida.

Är din motorcykel bred? jag upplevde det som svårare på min ena hoj, som hade brett styre i samma höjd som bilarnas backspeglar, än på den andra med smalare styre i lägre höjd än backspeglarna.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag kör konstant mellan bilarna på Essingeleden, men försöker passera imellan när bilarna ligger brevid varandra, då kan de inte byta fil.

Ofta är det säkrare & stadigare att köra lite fortare än vad som känns säkert, baksidan är värre olycka vid krasch.

Egentligen tycker jag det är lite kul, den enda spänningen i min tillrättalagda medelålderstillvaro....

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Som sagt, varför se alla andra som idioter? Dom kanske har dålig koll bakåt, och inte förväntar sig att det ska komma en hoj och tränga sig förbi plötsligt, men det kan man knappast bli klassad som idiot för. Lär dig läsa trafiken istället, annars är det ju du som är en idiot som åker runt bland bilarna utan att veta hur det funkar, eller förstå vad som är på väg att hända.

"Alla" klagar över bilister som öppnar dörrar för att hindra hojåkare, det måste ju vara en av dom större myterna? :va Jag har aldrig någonsin sett någon göra det! Utom möjligen i stillastående köer, broöppningar mm för att folk brinner upp i bilarna, men det är ju knappast för att hindra oss att köra förbi.

Däremot ser jag ofta bilar, bussar, lastbilar mfl som tydligt flyttar på sig när man kommer med hojen, både i köer och på vanliga landsvägar. Alla dom är inte hojåkare, dom är helt enkelt bara sjyssta. Är vi trevliga, förnuftiga och lite eftertänksamma blir dom fler, beter vi oss som idioter själva så blir dom färre och fler börjar ogilla oss istället. Mao behöver man inte vara raketforskare för att lista ut hur man bör bete sig i trafiken... :rolleyes:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Som sagt, varför se alla andra som idioter?

För att de överlag är det, precis som personer i allmänhet. Men, å andra sidan, om du utgår från att de i regel kommer att bete sig som de idioter de är, är det tämligen lätt att förutse det mesta i trafiken.

Att köra i kö handlar bara om att använda sunt förnuft, något som är lätt att glömma hemma när man grenslar en hoj. Ta det lugnt, kör förbi när du har läge, tacka de som flyttar på sig och kom ihåg att de som tycker att de har ett behov av att tränga dig så att du inte kommer förbi förmodligen har en ful fru och ett sexliv vars höjdpunkt är att se en Slitz-tidning i tidningsstället på Willys.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Här i Japan fungerar det fantastiskt bra. Bilar håller koll i backspeglarna och flyttar gärna lite på sig så man kan komma emellan.

Däremot lanesplittar jag helst inte när det står helt still. Det är inte ovanligt att folk får för sig att slänga upp en dörr...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag ser kö-rapporterna från stockholmstrafiken varje morgon när jag äter frukost, sedan sätter jag mig i bilen/på motorcykeln och kör dom 7.4km till jobbet på 7minuter (enligt GPS, i själva verket kapar jag nog tiden lite)

Varje morgon förundras jag över lämmeltåget på TV, varför vill folk bo där?

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Läs trafiken.
Lämna handväskan och kärringmentaliteten hemma.
Planera körningen.
Så, klart !

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom