Ta sig fram levande på Essingeleden i rusningstrafik

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Stimulerande arbeten, fungerande arbetsmarknad och tillgång till uteliv.
Bara för att ge tre exempel en mellanstor stad i Sverige inte kan erbjuda.

Så då står man ut med ickefungerande trafikmiljö (inställda pendeltåg bilköer och andra förseningar), ickefungerande bostadsmarknad (svartkontrakt, andrahandskontrakt i evigheter och överpriser) och högre brottslighet (snodda/vandaliserade hojar/bilar)

För att inte tala om spänningen när ens småbarn hittar använda kanyler på lekplatser och i bussäten eller när dom blir större och kommer hem rånade på sin mobiltelefon/iPod/Canadagoose jacka...

Mmm, härliga storstadsliv...

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Så då står man ut med ickefungerande trafikmiljö (inställda pendeltåg bilköer och andra förseningar), ickefungerande bostadsmarknad (svartkontrakt, andrahandskontrakt i evigheter och överpriser) och högre brottslighet (snodda/vandaliserade hojar/bilar)

För att inte tala om spänningen när ens småbarn hittar använda kanyler på lekplatser och i bussäten eller när dom blir större och kommer hem rånade på sin mobiltelefon/iPod/Canadagoose jacka...Mmm, härliga storstadsliv...

jo det finns en del gemensamt med mindre städer också..ovan är ju en del som lika gärna händer i småstäder som stora.

trafiken..visst men kan man planera så behöver man ofta inte sitta så länge för att ta sig.

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Om allt står stilla finns en genväg genom liljeholmen och gröndal så kommer du upp på essingen igen. sen får du trängas mellan bilarna ett tag innan nästa vägren börjar men de funkar prima för mig :tummenupp

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Kör samma sträcka som du men flexar tiderna.
Rör du bilarna så har du gjort fel.
Så om du håller på att fippla med backspeglar osv så är det du som är ute och cyklar och gör fel.
Visst finns det många idioter därute som skall ut o blocka mm.
bara rycka på axlarna och glömma bort det.
låt dom vara idioter, du behöver inte stå o vänta på dem.
om du retar dig på dem så är det bara du som får en dålig dag av det, de vet inte att du retar dig och bryr sig nog inte heller.

Jag brukar försöka hålla att om de är trevliga och ger plats så tackar man.
Om de beter sig dåligt blockar osv så ignorerar man dem men är trevligare mot bilen före så att de ser att man tackar bilen som flyttade på sig
och beter de sig riktigt dåligt så ger man dem fingret.

Märkligt hur det ibland kan öppna sig en halv väghalva 100 meter bara för att man tackade bilen som man precis körde om och de bilarna som flyttade på sig. ganskla cool känsla när det sker, hyffs ? tycker nog det.

Men viss skulle det vara skönt att ha ett bowlingklot på tanken ibland som man kunde placera väl avvägt på motorhuven på idioter som medvetet jävlas eller skapar farliga situationer för en.

jag har kört där några år nu och kan ge dig följande råd.
väggrenen är full av spik och annat så skit i att köra där om du inte har ett stort däckkonto.
se till att ha bra däck som inte är slitna så att du slipper en helvetes massa kast när vägbanan inte är jämn, tex i skarvar eller när man kör över en vita linje mm.
konstant broms och kopplingsberedskap, alltid.
och ta det lugnt du kommer fram. om någon dummar sig, låt dem göra det och ta en annan fil. du vet ju att du lämnar dem bakom dig ganska snart.

Hej
Du/Ni har nog rätt i att Jag inte vinner något på att bli förbannad på alla de som framkallar fara. Det är bättre att utgå ifrån att de gör det & ha beredskap/framförhållning för det. Påverkar nog blodtrycket positivt också.
Har dock svårt att förstå de som medvetet stänger vägen för mig, de lockar fram mina sämsta sidor & skulle en sådan kliva ur bilen vet jag inte vad Jag skulle göra med honom, tyvärr.
Sen om sanningen ska fram så finns det många som kör åt sidan & släpper fram mig, hoj folk brukar jag tänka.
Fick en del goda råd där Du utmärker dig positivt, tack.
Martin

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Men att motorcyklister gör exakt samma saker som du beskriver (bryter spärrlinjer, inte blinkar mm), borde inte det ge bilister som ska försöka förutse hur de beter sig rätten att sopa av dina backspeglar?

Sälj hojen och åk buss.

Själv kör jag dagligen i Stockholm och har ALDRIG känt något behov av att "soppat till ett antal backspeglar".
Man skäms å hela hojkollektivets vägnar när man läser sånt här.

Så Du menar att ett felaktigt/kriminellt beteende skulle rättfärdiga ett annat....?
I såfall har Du fel. Jag tycker att alla ska använda blinkers, respektera spärrlinjer osv. dvs. följa trafikreglerna.
När man medvetet framkallar trafikfara har man gått så långt över gränsen så att man riskerar fängelse.
Om du nu har utsett Dig själv till talesman för hela hoj kollektivet så kan jag bara meddela att - Jag behåller hojen & kräver utträde ur Ditt hoj kollektiv.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Åk hemifrån tidigare.

Köbildning beror på att alla vet ungefär hur länge det tar att åka till jobbet och planerar sin resa och körning utifrån det. Oavsett om dom bor vid Globen, i Skogås eller ute i Nynäshamn så kommer dom planera sin körning utifrån avståndet dom har att köra och på så sätt kommer köerna i princip helt utan förvarning.

Skulle du åka iväg 15-30 minuter tidigare så slipper du garanterat undan värsta ruschen.

Här i stan, som nu visserligen är aningen mindre än Stockholm, så gör 5-10 minuter tidigare avfärd en väldig skillnad. Vid 6:30 på morgonen finns i princip ingen trafik på gatorna, men efter 6:35 och 6:40 så blir det korvstoppning i flera kilometer om det vill sig illa.

På morgonen funkar det att åka tidigt för att slippa trafik, men när man ska hem är det stopp oavsett hur dags man åker (om man jobbar heltid).

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kökörning är en en vetenskap och du måste träna så du kan läsa trafiken plus att just essingeledens körfält är lite tightare än standardfilerna på motorvägar och just därför lite mer "spännande" att köra mellan bilar.

Visst verkar det som att vissa trängs med flit men jag tror att 95% av dessa tillhör de som inte har koll på sitt fordon dvs skit bakom spakarna! Att kicka speglar i köerna gör mer skada än nytta då du straffar oskyldiga och tänk lite på hur det känns då du kommer i ytterfilen i 200 och de skiter på sig vilket inte är din mening men ändå händer...

Nu finns det ju de som otvedtydigt prejar dig då resten av vägen är fri (+högre fart)och då är det minsta man kan uttdela en trasig sidospegel!

Att åka tidigare funkar kanske för vissa men börjar man 8 eller senare är det mkt begärt att åka vid 6 då det ändå om man har otur kan vara köer redan!

Jag ser kö-rapporterna från stockholmstrafiken varje morgon när jag äter frukost, sedan sätter jag mig i bilen/på motorcykeln och kör dom 7.4km till jobbet på 7minuter (enligt GPS, i själva verket kapar jag nog tiden lite)

Varje morgon förundras jag över lämmeltåget på TV, varför vill folk bo där?

För att det är två till tre månaders längre säsong för SH kanske...?

Bättre och roligare vägar!

Plus att det finns oändligt mkt mer likasinnade hojåkare

Last edited:

R5+1

Guest
För att de överlag är det, precis som personer i allmänhet. Men, å andra sidan, om du utgår från att de i regel kommer att bete sig som de idioter de är, är det tämligen lätt att förutse det mesta i trafiken.

Och alla kan ha en dålig dag. Ingen människa på hela jordklotet har hela koncentrationen påkopplad alltid utan minsta undantag. Särskilt när man kör samma sträcka dagligen till & från jobbet, år ut och år in. Blir lätt lite slentrian, vissa morgnar är man lite tröttare än andra och för att inte tala om efter en lång skitdag på jobbet!:död

Nä, jag önskar mer ödmjukhet och tolerans mot varandra i trafiken. Det är man jävligt tacksam för den dag man själv gör bort sig. För det gör fan vi alla, kom inte och säg annat!

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Så Du menar att ett felaktigt/kriminellt beteende skulle rättfärdiga ett annat....?
I såfall har Du fel. Jag tycker att alla ska använda blinkers, respektera spärrlinjer osv. dvs. följa trafikreglerna.

Ahhh, förutom vägrenskörning och backspegelsmosning då?
Somna om.

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
På morgonen funkar det att åka tidigt för att slippa trafik, men när man ska hem är det stopp oavsett hur dags man åker (om man jobbar heltid).

Jag har löst det med flextider.
06.30-18.00
Inga köer och ledig på fredagar. :tummenupp

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998

För att inte tala om spänningen när ens småbarn hittar använda kanyler på lekplatser och i bussäten eller när dom blir större och kommer hem rånade på sin mobiltelefon/iPod/Canadagoose jacka...

Mmm, härliga storstadsliv...

Det stämmer bra, man blir mer tolerant till det mesta, dock inte Miljöpartister då dom vill gärna göra Stockholm till en bondgård :tummenupp

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Ett tips är att öva upp lite Trialskillz så att du kan hoppa upp
med hojen på mitträcket och köra på detta! Där kommer de
inte åt dig särskilt lätt.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Ett tips är att öva upp lite Trialskillz så att du kan hoppa upp
med hojen på mitträcket och köra på detta! Där kommer de
inte åt dig särskilt lätt.

det var det dummaste jag hört :va

Är inte mitträcket livsfarligt för alla hojåkare?

Ne upp över bilarna e de som gäller!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För att det är två till tre månaders längre säsong för SH kanske...?

Bättre och roligare vägar!

Plus att det finns oändligt mkt mer likasinnade hojåkare

Flytta söderut så blir det 2 månader längre än i stockholm

Stockholm har bara en rolig MC väg, är det sand på bulten funderar ju folk på att sälja, på andra orter finns det fler vägar.

Det finns likasinnade på andra orter, men för mig har aldrig motorcykelkörning varit en gruppaktivitet...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Känns som att en del råkar ut för situationer där de behöver sparka sönder backspeglar betydligt oftare än andra.

Kanske dags att man funderar över sin egen körning om det händer ofta?

(Ja, jag kör där själv ett par gånger/vecka och har aldrig haft några problem).

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99

Stockholm har bara en rolig MC väg, är det sand på bulten funderar ju folk på att sälja, på andra orter finns det fler vägar.

Det finns likasinnade på andra orter, men för mig har aldrig motorcykelkörning varit en gruppaktivitet...

Njae är nog mer så att du bara känner till en rolig väg i Stockholm, stor skillnad.

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6

Det första argumentet kan du dra tills någon bor i australien och har minst +15 året runt!

Du bör veta bättre än uttalande två och gör det säkert men är dryg...

Det är inte negativt att ha en massa andra duktiga mc-åkare omkring sig oavsett om du är ensamvarg eller inte! Om det är jobbigt att se andra vara bättre bör du jobba lite på din självbild...

Det finns tyvärr inget som är bättre i norrland ur sh-perspektiv än Sthlm utom just trafikköerna!

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Om du möter folk som är på väg åt samma håll som du så är det inte
så konstigt om du tycker att alla andra kör som idioter...

Jag "möter" dom vid omkörning dvs. när Jag passerar dem. Kör du fortare än objektet du kör om, sker otvivelaktigt ett möte. Om vi nu ska ödsla tid på att märka ord......?:arsele

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år