Ta sig fram levande på Essingeleden i rusningstrafik

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Ahhh, förutom vägrenskörning och backspegelsmosning då?
Somna om.

Antingen förstår Du inte eller vill inte förstå vad jag skriver; eller så är du bara ute efter att provocera, en kverulant m.a.o. Hur som helst så bemödar Jag mig inte att gå i svaromål, då det inte ger Mig något.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är inte negativt att ha en massa andra duktiga mc-åkare omkring sig oavsett om du är ensamvarg eller inte! Om det är jobbigt att se andra vara bättre bör du jobba lite på din självbild...

Det finns tyvärr inget som är bättre i norrland ur sh-perspektiv än Sthlm utom just trafikköerna!

Jag har inga problem med att folk är "bättre" än mig, tvärtom, men att köra MC är för mig en egotrip, jag vill inte vänta in andra, jaga i kapp andra, stanna för att andra behöver pinka, tanka, svara i mobilen, skicka ett sms, eller någon annan anledning.

Då jag åker med folk så låtr jag dom bestämma hastigheten, kör dom för fort släpper jag iväg dom, kör dom för sakta så stressar jag inte, men jag kanske inte åker med dom så ofta sen.

Näe, jag vill absolut inte att fler ska flytta till norrland, speciellt inte stockholmare, därför föreslog jag söderut...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Man skäms å hela hojkollektivets vägnar när man läser sånt här.

varför det? han är förbannad för att bilister inte kör vettigt... samma som bilister är förbannade på hojåkare som inte kör vettigt.. att skämmas för att han ha dessa känslor är en aningen löjligt..

SMC forum kanske?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
varför det? han är förbannad för att bilister inte kör vettigt... samma som bilister är förbannade på hojåkare som inte kör vettigt.. att skämmas för att han ha dessa känslor är en aningen löjligt..

mosa backspeglar?

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
vem har sagt ngt om att han sparkar backspeglar? :va
står ju "Jag har soppat till ett antal backspeglar" betyder det sparka?:confused:

vill inte ge mig in i den här diskussionen då många inte vill ge något konstruktivt utan bara gnäller och kommer med mothugg.

ville bara flika in med om att vissa människor borde lära sig att köra och planera. Sitter själv många ggr i essingeleden på väg till jobb och man undrar hela tiden hur folk tänker och hur själviska vissa är. Många ser inte ett problem att t.ex. i rondeller köra snabbt som fan över och hoppas de kommer över för att bara märka att trafiken stannar och den personen sitter mitt i rondellen och hindrar resten av inkommande filer att köra..:huvet eller om man kommer från Alvik och skall svänga in mot Södertälje så delas vägen där med en fil till södertälje och en som går rakt in i stan. Så klart blir det fet kö där men finns idioter som tycker det är helt ok att köra om den långa filen med folk som sitter och väntar och tränger sig in längst fram i denna fil mot Södertälje samtidigt som man hindrar den filen som skall in mot stan. Hur bra planering har man då?:va

lite planering och hänsyn till resten av trafiken hade nog lättat på lite trafikproblemen som finns här men alla vill ju hem/till jobbet och de flesta skiter i vilket...

sen så håller jag inte med många med det där om att ta pendeltåget eller tunnelbanan. Det fungerar kanske inte oftast att ta det med tanke på jobbtider och hur jävligt det kan vara att ta sig hem. För min del innebär pendeltågsresan med väntetider att en resa som tar 30 min istället tar över 2 timmar. nej tack.

sen blir det väl inte så mkt bättre i tempot som trafiken håller när de leker med de där elektroniska hastighetsskyltarna som ändrar hastighet..ngn km är det 30 km per timme för att sen bli 50 för att sen bli 30 igen? inte konstigt det inte blir bra "flyt" i trafiken

ta det bara lugnt, visst blir man många ggr förbannad med vad skall man göra..

och sälj inte din hoj!:tummenupp

det var mitt det! :) :glömdet

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Här i Japan fungerar det fantastiskt bra. Bilar håller koll i backspeglarna och flyttar gärna lite på sig så man kan komma emellan.

Däremot lanesplittar jag helst inte när det står helt still. Det är inte ovanligt att folk får för sig att slänga upp en dörr...

Inte direkt någon konsta att surfa mellan bilarna när varannan kotte sitter i en Kei som är ungefär lika stor som en sparkcykel :rolleyes:
Fast jag måste säga att nästan alla förare av större fordon (crown förare i synnerhet) verkar ha väldigt dålig koll på fordonsplacering :mad:

Så då står man ut med ickefungerande trafikmiljö (inställda pendeltåg bilköer och andra förseningar), ickefungerande bostadsmarknad (svartkontrakt, andrahandskontrakt i evigheter och överpriser) och högre brottslighet (snodda/vandaliserade hojar/bilar)

För att inte tala om spänningen när ens småbarn hittar använda kanyler på lekplatser och i bussäten eller när dom blir större och kommer hem rånade på sin mobiltelefon/iPod/Canadagoose jacka...

Mmm, härliga storstadsliv...

När vi stockholmare tröttnat på det riktiga livet och vill njuta av att välta kossor och fortplanta oss med våra kusiner... Då flyttar vi ut på landet med dig .

Visst är det kul med fördommar? :rolleyes:

lite planering och hänsyn till resten av trafiken hade nog lättat på lite trafikproblemen som finns här men alla vill ju hem/till jobbet och de flesta skiter i vilket...

Jo, det är synd att människor är så otroligt själviska, men å andra sidan är det väl det som gör oss till människor och inte "the borg" :p
Men lite mer ödmjukhet i trafiken skulle nog inte skada. Ska nog öva lite på det även när jag sitter i bilen :rolleyes:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
mosa backspeglar?

jag läser denna text så som

"Jag har soppat till ett antal backspeglar men min självbevarelse drift säger mig att det är samma lirare jag möter imorgon samma tid, så det är inte så smart."

att han inte har det men ut trycker sig väldigt fel i sin svenska...
man kan inte utgå från att folk skriver rätt på SH.com...

:krama

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Inte direkt någon konsta att surfa mellan bilarna när varannan kotte sitter i en Kei som är ungefär lika stor som en sparkcykel :rolleyes:
Fast jag måste säga att nästan alla förare av större fordon (crown förare i synnerhet) verkar ha väldigt dålig koll på fordonsplacering :mad:

Hej där! Var i Japan bor du?

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Stockholm har bara en rolig MC väg, är det sand på bulten funderar ju folk på att sälja, på andra orter finns det fler vägar.

Vi hade ju två. Bogesundsvägen förstörde de ju. :gråta

Du förstår...vi Stockholms- bikers skolkade från orienteringen i plugget och våra geografikunskaper utanför tullarna är obefintlig.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Om det är publicitetsmässigt och intressemässigt som avgör antalet brukbara hojvägar så finns mig vetligen inte en enda norr om Waxholm.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Vi hade ju två. Bogesundsvägen förstörde de ju. :gråta

Du förstår...vi Stockholms- bikers skolkade från orienteringen i plugget och våra geografikunskaper utanför tullarna är obefintlig.
Vadå förstörde? körde där för 2-3 veckor sedan går bra å bomba satan där än idag..

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
sen blir det väl inte så mkt bättre i tempot som trafiken håller när de leker med de där elektroniska hastighetsskyltarna som ändrar hastighet..ngn km är det 30 km per timme för att sen bli 50 för att sen bli 30 igen? inte konstigt det inte blir bra "flyt" i trafiken

Det är bara rekommenderad hastighet för att köerna ska flyta eller bedömd hastighet som köerna håller för att man ska hinna släppa gasen och inte braka in i framförvarande köande bilar. Dessvärre tror många att det är skyltad hastighet. Det blir det bara om en röd ring lyser runt hastighetsangivelsen. Intentionen var nog god när man tänkte ut detta system men de flesta läser inte den information som vägverket/transportstyrelsen skickar ut och missar därför vad som gäller.

För övrigt tycker jag inte det är så mycket problem att ta sig fram om man bara tar det lugnt och läser av trafiken. Åker där dagligen vid TS tid. Enda gånger det blir problem är när bilister talar i mobilen och tappar fokus på omgivningen och då får ju inte bara MC-förare problem utan även andra bilister som risker att bli påkörda.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Efter att ha pendlat ett tag i Stockhomstrafiken så har några saker gått upp för mig..

1. Bussfilen funkar bra, rekommenderas! Håll dock ett öga på idioterna i kön som plötsligt kommer på att de skall ta en genväg. Hjälp till att göra det lagligt i hela länet! http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Mcbuss

2. Ju mer man syns, desto mer flyttar bilisterna sig åt sidan.
- Reflexväst på och på lillBMW´n monterades ex-ljus dessutom, medan helljuset duger som alternativ på duccen.

3. Kör inte mer än max 20 km/t snabbare än vad kön rullar, max 30 km/t om kön står still (gäller körning mellan bilar)
- Bromsberedskapen jag håller är maximal.. fingar på bromsgrepp och fot på pedal bak.

Det gäller att "flyta" med i rytmen.. Man kan inte hålla 120 i bussfilen om det

Mina 2c..

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Det är Din tolkning, Jag gör en annan; men OK Jag kunde uttryckt mig tydligare så att även Du förstod.....

Ibland måste Du förklara Dig på ett sätt som även fungerar för fler än Dig.

Måste påpeka att Du befinner dig på Sporthoj :)

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Efter att ha pendlat ett tag i Stockhomstrafiken så har några saker gått upp för mig..

1. Bussfilen funkar bra, rekommenderas! Håll dock ett öga på idioterna i kön som plötsligt kommer på att de skall ta en genväg. Hjälp till att göra det lagligt i hela länet! http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Mcbuss

2. Ju mer man syns, desto mer flyttar bilisterna sig åt sidan.
- Reflexväst på och på lillBMW´n monterades ex-ljus dessutom, medan helljuset duger som alternativ på duccen.

3. Kör inte mer än max 20 km/t snabbare än vad kön rullar, max 30 km/t om kön står still (gäller körning mellan bilar)
- Bromsberedskapen jag håller är maximal.. fingar på bromsgrepp och fot på pedal bak.

Det gäller att "flyta" med i rytmen.. Man kan inte hålla 120 i bussfilen om det

Mina 2c..

Äntligen ännu ett kreativt inlägg med gångbar/användbar substans. Tack:tummenupp
Martin

Ibland måste Du förklara Dig på ett sätt som även fungerar för fler än Dig.

Måste påpeka att Du befinner dig på Sporthoj :)

Ok Jag ska göra Mitt bästa.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom