Han är en förlorare av mått.
Att gå från den popularitet han hade direkt efter 11 september till de katastrofala siffror han har nu kräver ju onekligen viss talang. Han är ju inte ensam dock, han har ju haft ett hov av idioter omkring sig, främst naturligtvis pajaserna rummy och cheney. Humle och dumle, lixom.
Angående frihetskonceptet, jag är lite oklar på Bush roll i det. Menar du angreppskrigen som USA har börjat lägga sig till med, fångläger på 'neutral mark' eller kanske den ökade övervakningen av den egna befolkningen? Bodström må vara en komplett idiot när det gäller övervakningshysteri, men han bleknar i jämförelse med jänkarnas övervakningssystem. Patriot act, någon?
Vad har han förlorat..... Respekt från större delen av den civilierade världen exempelvis. Inte ens de republikanska presidentkandidaterna är ju speciellt pigga på att förknippas med honom. Men visst, det finns ju alltid en gäng stockkonservativa stötar som gillar gammalt skräp, det ingår ju lixom i deras ideologi, så han tilltalar väl några fortfarande.
Att populariteten hos en president som inlett, förvisso framgångsrika, frihetsinsatser på något oklara grunder dalat är inget konstigt. Men du glömmer att insatserna började inte efter valet 2004, ingen av dem, folket fick välja och de valde om honom så jag köper inte att han skulle vara så hiskligt impopulär.
Det som däremot verkar vara är att de som ogillar honom
hatar honom medan de som kanske ogillade Clinton eller annan fjant bara tyckte han var fånig, det har du rätt i.
Jag diskuterade faktiskt detta med en liberal från Hollywood på Golden Hits i schlagerbaren (
) för två veckor sedan. Jag förstod att han var megaliberal och att han var emot allmän rösträtt eftersom enligt honom så var merparten av Bush väljare sådana som resonerade:
He believes in God, I choose him. Ett förvisso fnissvärdigt argument med kanske visst mått av substans. Men det är så klart en liberal propagandaridå att republikaners största väljargrupp skulle vara inavlade motsvarigheter till våra skåningar.
Ja, frihetskonceptet har vad jag förstår varit väldigt frmagångsrikt och även om oskyldiga personer riskerar att drabbas, precis som i alla fredsinsatser, så har det på det stora hela varit av godo. Detta är en ickefråga i US nu förresten, som jag skrev i ngn annan tråd här om veckan så hade SR ett inslag om att demokraterna inte kan spela på Irakinsatsen lika hårt nu som för t.ex. ett år sedan eftersom det faktiskt är ganska framgångsrikt numera. Bl.a. i antal självmordsdåd, skadade/dödade amerikaner och tillfångatagna/dödade terrorister. Detta erkände någon megaliberal snubbe i NY times eller var han var skribent, det var intervju med honom och jag gissar att han var påläst. Vad gäller patriot act så har det bevisligen avstyrt 11 (tror jag det var) terrordåd, var av 6 i US och 5 utanför US. Det läste jag i Newsweek julutgåva som i övrigt var full med liberal smörja.
Jag tror han har stor respekt i stora delar av världen, i Sverige, Frankrike, Nordkorea och Kuba verkar han dock hatad. Hur det är i civiliserade länder som Danmark, Japan, Australien, UK tror jag skiljer sig. Kanske är han impopulär i Iran också, civilisationens vagga.